-
מערכת משיח בפרשה, שמחה להגיש לקהל אנ"ש והשלוחים את הדרשה השבועית לפרשת בא במספר שפות • הדרשה נכתבה ע"י הרב ניסים לגזיאל, המותאמת לכל המעונין לומר דרשה בקשר עם פרשת השבוע והגאולה • לקריאה והורדה
אבריימקה אייזנשטיין|ו׳ בשבט ה׳תשפ״דבאתי לאחד
רשות השידור הרוסית פירסמה הודעה רשמית לפיה הממשל במוסקבה מכחיש בתוקף שיועצו הצבאי של פוטין נפל בדרך מסתורית ממרפסת חדרו בקומה ה-14 בבית המלון בו שהה.
בטענה שהרי כל מי שמכיר את המלון יודע שאין בו יותר מ-12 קומות….
השבת הקרובה היא שבת מיוחדת במינה. לא כל שנה חל היום הגדול והקדוש, יום הבהיר, יו"ד שבט ביום השבת. יום זה מסמל, כידוע, את הסתלקותו של כ"ק אדמו"ר הריי"צ, ובעיקר, את קבלת הנשיאות ע"י ממלא מקומו, כ"ק אדמו"ר מה"מ שליט"א.
בדיוק באותה קביעות, לפני שבעים וארבע שנים, בבוקרו של יום השבת, פרשת בא, בשעה שמונה בבוקר, הסתלק כ"ק אדמו"ר הריי"צ, והרבי מה"מ קיבל את הנשיאות, בהתחלה באופן בלתי רשמי, ושנה לאחר מכן, בשנת תשי"א, באופן רשמי.
כל קביעות בלוח השנה היהודי הינה קבלת משמעות. כל קביעות היא בהשגחה פרטית מאיתו יתברך, והדברים נכונים כפליים כשמדובר בקביעות הקשורה עם הסתלקותו של נשיא בישראל. מכיון, שהשנה יו"ד שבט חל ביום השבת בדיוק כמו בשנת תש"י, שנת ההסתלקות, מוכרחים לומר שיש קשר בין השתיים, יחד עם מוסר השכל מיוחד המחבר בין פרשת בא, יום ההילולא ובעיקר, הבאת הגאולה.
ביום ההילולא של הצדיק באים כל העניינים בהם הוא עסק במשך ימי חייו לשלמות. "עבודתו אשר עבד" במשך שבעים שנות חייו של כ"ק אדמו"ר הריי"צ, באה לידי ביטוי דווקא ביום הקדוש הזה. מהי הנקודה הפנימית והתיכונה שהייתה עיקר פועלו של הרבי הריי"צ במשך שלושים שנות נשיאותו ובמשך שבעים שנות חייו?
יהיו כאלו שיאמרו שחייו של הרבי הקודם התמקדו בעיקר במלחמה לשמור על גחלת היהדות בתוך רוסיה הסובייטית, אחרים יאמרו שעיקר פועלו היה ביסוס היהדות החרדית ביבשת אמריקה שהיתה בקיפאון רוחני איום באותם שנים. יתכן שמישהו יטען שחייו של הרבי הקודם הסתובבו סביב נקודה אחת ויחידה, מסירות נפש מוחלטת לרצון העליון בכל מקום ובכל מצב, אחרים יאמרו שאהבת ישראל הייתה גולת הכותרת של עבודתו הרוחנית, ועוד ועוד. אז מי צודק? מהי באמת הנקודה הפנימית אותה אנחנו צריכים להפנים ביום הקדוש הזה?
למזלנו, הרבי מה"מ, שהיה החסיד הגדול ביותר של הרבי הקודם, מגלה לנו את התשובה. ביחד עם זה, הרבי מה"מ גם מלד אותנו על עצמו, ועל הנקודה המרכזית בדורנו, דור השביעי. בשיחה מיוחדת מתייחס הרבי לשאלה האמורה לעיל ומסביר שאת הנקודה התיכונה בחייו של הרבי הקודם נוכל למצוא במאמר אותו הוא השאיר לכבוד יום ההילולא שלו, המאמר המפורסם:"באתי לגני". שתוכנו העיקרי הוא, בשתי מילים:"דירה בתחתונים"!
זאת אומרת, שכל עבודתו בקודש של הרבי הקודם התמקדה בדבר אחד ויחיד, לסיים ולהשלים (גם מלשון שלימות) את העבודה הכוללת של הבאת השכינה למטה מעשרה טפחים, באופן הכי מושלם שרק אפשר. להחדיר את השכינה בתחתונים באופן שהיא לעולם לא תסתלק עוד. והוא עשה את זה ע"י מסירות נפש וע"י אהבת ישראל, ע"י שמירת גחלת היהדות ברוסיה וע"י הפצת היהדות באמריקה. אלו הם רק פרטים אחדים מתוך נקודה הרבה יותר כוללנית, הנקודה התיכונה של 'דירה בתחתונים', שתתגלה בשלימותה בביאת הגאולה.
אם נחשוב לרגע על המשמעות האמיתית של דירה בתחתונים ועל אופן העבודה הנדרש על מנת להגיע לשלימות זו, נגלה שהכל טמון במילה אחת ויחידה:אחדות!
כשהקב"ה יתגלה בכל עצמותו בעולם הזה התחתון, אז יתגלה שמציאות העולם הינה מאוחדת לחלוטין עם מציאות הבורא, ובלשון הפסוק:"אין עוד מלבדו". או כפי שנאמר בפסוק אחר:"ביום ההוא (ביום בו תתגלה הדירה בתחתונים ותבוא הגאולה) יהיה ה' אחד ושמו אחד". וכמו שהמטרה הנכספת היא אחדות, ככה גם הדרך להגיע אליה היא ע"י אחדות! האחדות בינינו היא זו שמשכינה את השכינה בתוכינו, דווקא כש"כולנו כאחד" יכול להתקיים "ברכנו אבינו..באור פניך"-אור השכינה.
עד כדי כך, שהאחדות המדבקת הזאת (תרתי משמע..) צריכה להגיע גם לאומות העולם. לכן הרבי הקודם (והרבי מה"מ, אלף פעמים ככה..) ביקש לפרסם ולתרגם את תורת החסידות בשבעים לשון, כדי שמעיינות תורת החסידות יוכלו להגיע אפילו לגויים, כדי שגם הם יבואו להכרה במציאות ואחדות הבורא, ועי"ז תוכל להתקיים נבואתו של הנביא צפניה:"אז אהפוך אל עמים..לעבדו שכם אחד".
וזוהי הנקודה התיכונה של פרשת בא. פרשת בא מסמלת את יציאת בני ישראל ממצרים, זוהי הגאולה הראשונה המהווה את פתיחת הצינור לכל הגאולות שלאחריה, כולל הגאולה האמיתית והשלימה. יתרה מזו, גם את נקודת האחדות אנו רואים באופן בולט בפרשה. קודם כל, הפסוק המפורסם:"בנערינו ובזקננו..בבנינו ובבנותינו נלך", על אף כל החילוקים ולמרות כל השינויים בין אחד לשני, יש לנו נקודה משותפת שמאחדת את כולנו-"נלך"- כולנו צועדים קדימה לעבר הגאולה.
שנית, בפרשה קוראת התורה לבני ישראל בשם:"צבאות ה", אנחנו עם של צבא! ולא רק בזמני מלחמה.. לא רק החל מהשבעה באוקטובר אנחנו עם של צבא, כי אם החל מיציאת מצרים!
בצבא יש הרבה "צבעים", יש הרבה פרצופים, הרבה דעות, הרבה רעיונות, הרבה אנשים שונים ומשונים, אבל ישנן יסודות המאחדים את כולם. כל צבא בנוי של שני יסודות מוצקים:
א- משמעת וקבלת עול, הכולל ציות מוחלט להוראות המפקד.
ב- מסירות נפש והקרבה עצמית עד כדי סכנת חיים. זאת אומרת, שגם אם אני לא חושב כמוך, גם עם אני חולק עליך, גם אם אני לא מסכים עם שום דבר שאתה חושב, אומר או עושה, אני עדיין יסכן את חייו כדי להציל אותך! (כפי שאנו רואים המוחש מדי יום ביום…)
ואין לך אהבת ישראל ואחדות ישראל גדולה מזו!
אז הנקודה המשותפת בין יו"ד שבט, פרשת בא, והבאת הגאולה היא שאת הגאולה מאז ומתמיד אפשר וצריך להביא רק ע"י אחדות! אחדות ביננו לבין הבורא, אחדות ביננו לבין הזולת, אחדות ביננו ובין העולם שסביבנו. וההוראה אלינו ברורה, מי לנו גדול מהרבי מה"מ שחרת על דגלו את שתי הנקודות האמורות לעיל, שהם בעצם דבר אחד ומאוחד. הנקודה של הבאת המשיח והגאולה יחד עם הנקודה של אהבת ישראל ואחדות ישראל. מאות ואלפי סיפורים נוכל לספר על כמה הרבי אוהב כל יהודי, ועל כמה הרבי רוצה את הגאולה. וכשנחבר בין שני הדברים, נוכל באמת לחוש את הנקודה התיכונה של היום הגדול והקדוש הזה, יום עליו התבטא הרבי בעצמו, "העשירי יהיה קודש". דהיינו: עלינו להוסיף בכל הפעולות הקשורות באחדות ישראל, החל מהאחדות ע"י לימוד תורה, שמירת שיעורי חת"ת ורמב"ם, והפצת התורה בכלל, עד כדי הבאת תורת החסידות לאומות העולם.
נסיים בסיפור המבטא את הפוטנציאל שרואה הרבי מה"מ בכל יהודי, ואת הקשר המיוחד שלו לתורה וליהדות, גם אם לנו נראה שהדבר לא כך. תנועת הנוער "בני ברית" היא אחד הארגונים היהודיים הוותיקים בארצות הברית. בחנוכה שנת תשכ"ח קיים הארגון כנס נוער אזורי בן שלושה ימים במיניסוטה ומארגני הכינוס פנו אל הרב משה פלר, אז שליח צעיר של הרבי, להיות אחד משלושת הנואמים המרכזיים לפני בני-הנוער.
זה היה כחצי שנה אחרי מלחמת ששת הימים, עת הכריז הרבי על 'מבצע תפילין' וקרא לזכות את המוני ישראל במצווה זו והרב פלר הגה רעיון: רובם של בני הנוער שיבואו להשתתף בכינוס לא ראו תפילין מימיהם ולכן זאת הזדמנות להציע להם להניח תפילין. הרב פלר העמיד דוכן תפילין ביום הראשון של הכינוס, בפתיחת התכנית, וכן ביקש מהנהלת הכינוס לשלב את הנחת התפילין בתכנית היום השני של האירוע. ביחס ליום השלישי הוא חשש לבקש שוב להניח תפילין עם הצעירים וסבר שזו תהיה מתיחת החבל יתר על המידה.
ההצעה שלו התקבלה ואז עמדה לפניו בעיה חדשה: מהיכן ישיג זוגות תפילין עבור מאתיים בני נוער? הוא התקשר למזכירות הרבי וכעבור כמה דקות נמסר כי הרבי ישלם בעצמו תמורת כל הזוגות שימצא. הרב פלר הפעיל לחץ על הסופרים בניו יורק והשיג משם 130 זוגות תפילין עם שני בחורים שיבואו לסייע לו במבצע ההמוני.
למחרת, ביום השני של הוועידה, ישבו מאתיים הנערים במקומותיהם. הרב פלר ביקש ממנהל הארגון בכבודו ובעצמו להפשיל את שרוולו והרב כרך את רצועות התפילין על זרועו, בעוד בני הנוער מביטים בהם ועושים כך בעצמם. לאחר ההרצאה מיהר לדווח למזכירות הרבי, כשהוא שש ושמח מההישג היוצא מן הכלל שהגיע אליו.
בעודו משוחח בטלפון עם מזכירו של הרבי, שמע פתאום קול השואל בשקט: "מה יהיה מחר?". הרבי בעצמו היה על הקו וביקש לדעת מה יהיה עם הנחת התפילין ביום השלישי של הוועידה? הרב פלר ענה כי הוא חושש למתוח את החבל יותר מדי ולכן לא ביקש זאת. הרבי הגיב ש"החשש במקרה הזה אינו שייך" ולכן העביר לו ארבע הוראות: 1. לבקש מהנהלת הכינוס לשלב זאת בצורה רשמית גם למחרת. 2. להציע לנערים לקנות את התפילין בחצי מחיר ולקחת אותם לביתם. 3. להזמין את נציגי התקשורת לסקר את האירוע. 4. לארגן מעמד של הדלקת נרות חנוכה בכינוס בהשתתפות כל בני הנוער ולעיני התקשורת.
להפתעתו הרבה של הרב פלר, השיב מנהל הארגון בהתלהבות להצעתו של הרבי. המנהל התלהב מההצעה שהנערים יקנו את התפילין והצהיר כי הארגון ישלם רבע מהעלות, כך שהנערים יידרשו לשלם רק רבע מחיר. ואכן, הנחת התפילין למחרת הייתה מרשימה ביותר, וכמותה גם הדלקת נרות החנוכה. נציגי התקשורת התלהבו מהמראות והתצלומים פורסמו כמעט בכל עיתון יהודי בשפה האנגלית…
_____________________
מבוסס על שיחת ש"פ בא תשמ"ז: סה"ש תשמ"ז ח"א עמוד 291 ואילך
שליח? רב קהילה? זה בשבילך! קבלו את משיח בפרשה דרשה שבועית עם רעיונות מתורת הרבי בעניני גאולה ומשיח על פרשת השבוע, מונגשות בצורה מעניינת ואקטואלית עם סיפורים והוראות לחיים.
הירשם עכשיו לקבלת הדרשה בוואטסאפ:
עברית – לחצו כאן
אנגלית – לחצו כאן
רוסית – לחצו כאן
צרפתית – לחצו כאן
תגיות: משיח בפרשה, פרשת בא