בעקבות הפולמוס בציבור האם ראוי לדחות את ההדלקה המרכזית במירון שאמורה להתקיים במוצאי שבת קודש, בעקבות החשש לחילול שבת המוני של שוטרים ואזרחים, מעניין מאד לראות התייחסות דומה במכתב קודש של הרבי לפני 60 שנה לועד כפר חב"ד שדן באותה שאלה אך בתאריך אחר – לגבי ההתוועדות המרכזית של חג הגאולה י"ט כסלו בכפר חב"ד.
במכתבו מורה הרבי באופן חד משמעי בצורה שאינה משתמעת לשני פנים, שגם אם יש רק ספק בדבר החשש לחילול שבת, אזי יש להקדים את החגיגה ליום חמישי או לאחרה ליום ראשון:
ב"ה, כ"ג מ"ח, תשי"ז
ברוקלין.
ועד כפר חב"ד
ה' עליהם יחיו
שלום וברכה!
מכתבי, מענה על מכתבם הקודם בודאי נתקבל בעתו.
ועל ענין שהזמן גרמא באתי, כיון שחג י"ט כסלו בשנה זו חל ביום ו' עש"ק, וכיון שבכפר חב"ד עורכים גם חגיגה פומבית בה משתתפים אורחים מכמה מקומות באה"ק ת"ו, ובטח גם ממקומות אשר הנסיעה משם להכפר דורשת איזה שעות, יש לדון ברציניות אם כדאי לסדר חגיגה האמורה במוצש"ק, בכדי שלא לגרום כו', ובפרט שאם אפילו תתחיל החגיגה באיזה שעות בלילה, הרי תמיד ישנם מקדימים לבוא, וקל להבין.
ואם יש לחשש זה מקום ואפילו אם ספק בדבר כדאי לקבוע החגיגה ביום א' (או ה') ומובן שצריך לפרסם על דבר זה בעוד מועד בפרסום המתאים.
(אגרות קודש חלק יד אגרת ד'תתס)
אני מאד מקווה שידחו את ההדלקה לבוקר ולא יכשילו אלפים בחילול שבת קודש.
סליחה על הבורות. המשטרה בעצמה אמרה שאם ידחו את ההדלקה לפנות בוקר לא יהיו חילולי שבת. ומי יכול להתיר לעצמו חילולי שבת בגלל שהחליט להדליק בשעה היעודה. ואדרבה המכתב הוא לגבי חשש רחוק שיהודי יחלל שבת קודש, וכאן מדובר באופן וודאי שההדלקה המוקדמת מביאה בפועל ובוודאי חילולי שבת כך שאין שום היתר שבעולם.
מה לגבי מוזיקה בספירת העומר שהתירו רק בלג בעומר?
המקרים לא זהים מכמה בחינות והעיקרית שביניהן היא שמאות אלפים יעלו למירון מיד במוצאי ש"ק עם ובלי קשר להדלקה של אדמור מבאיאן והשאלה היא האם על המשטרה לאבטח את המקום מבעוד יום דבר שיחיב ככל הנראה "חילול שבת" ( שוב נקודה לא זהה. אינח דומה נוסע להתוועדות בכפר חבד לשוטר שעוסק בהצלת נפשות וכו). או האם מכיון שכך יש לצאת בקול קורא לכל החוגים לא לעלות רח"ל למירון בערב לג בעומר שחל במוצ"ש. כמובןשתי השאלות רטוריות לכל בר דעת. לכן יש כח על המכתב אבל אין הרבה קשר.
Privacy