-
מערכת משיח בפרשה, שמחה להגיש לקהל אנ"ש והשלוחים, מוסרי השיעורים, את הדרשה השבועית לפרשת וארא, בשתי שפות: עברית ואנגלית. הדרשה נכתבה על ידי הרב ניסים לגזיאל, והיא מתאימה לכל מי שמעונין לומר דרשה בקשר עם פרשת השבוע והגאולה • לקריאה והורדה
יודי|כ״ז בטבת ה׳תשפ״ב***
כמה אלוקים יש?
מבוסס על לקו"ש חלק ט"ז וארא ג
כמה אלוקים יש בדת ישראל? ומה השם המיוחד של משה רבינו בפרשתינו?
לאתאיסט אין אלוקים
לנוצרי יש שני אלוקים
לבודהיסט יש הרבה אלוקים
וליהודי ה' הוא האלוקים!
***
בפרשת השבוע, פרשת וארא, אנו קוראים על התחלת התנוצצות גאולת-מצרים, המגיעה כתוצאה משליחותו של משה רבינו בשם ה' לפרעה מלך מצרים. משה רבינו מתעקש שהוא לא האדם הראוי לתפקיד, אחרי הכל הוא מגמגם – "כבד פה וכבד לשון . . ואיך ישמע אלי פרעה?!" הוא שואל. אולי עדיף למצוא מישהו קצת יותר מצוחצח, יותר רהוט, יותר ברור וכריזמטי?! מה עם אהרון אחי?! משה רבינו מנסה להשתחרר מהמשימה.
הקב"ה לא נשאר חייב…הוא מחזיר למשה תשובה ניצחת: "ראה, נתתיך אלוקים לפרעה!" (וארא ז,א) "ואם אתה דואג לאהרון, הסר דאגה מלבך – "אהרון אחיך יהיה נביאך" – נעשה אותו הדובר הרשמי שלך!
אמנם, את הדו שיח המקראי הזה כולנו מכירים, אבל כשחושבים לרגע ומעיינים במילות המפתח של הכתובים, קורצת לה שאלה נוקבת מתוך הפסוקים. מה זאת אומרת שמשה רבינו נקרא 'אלוקים' לפרעה?! ממתי יש יותר מאלוקים אחד, בורא העולם ומנהיגו?!
רש"י, גדול מפרשי המקרא, נחלץ לעזרה והוא מפרש: "שופט ורודה לרדותו במכות ויסורין", דהיינו: שאין הכוונה במילה 'אלוקים' לעשות את משה רבינו אליל או עבודה זרה ח"ו, כי אם המשמעות היא שהקב"ה נתן לו את הכח והיכולת לשפוט ולהעניש את פרעה על רוע מעלליו. משה רבינו יהיה (כביכול) השבט והמקל בו ישתמש הקב"ה "להרביץ" פעם אחר פעם למלך הרודן והארור הזה. אמנם תשובה המניחה את הדעת, אבל עדיין…למה 'אלוקים'?! מה היה הרעש אם היינו קוראים למשה 'שופט', 'מושל' או לכל הפחות 'הוצאה לפועל'… אבל 'אלוקים' נשמע קצת מוגזם, לא?!
ישנו מאמר רז"ל האומר: "אם ראית רשע שהשעה משחקת לו, אל תתגרה בו!" (ברכות ז, ב) זאת אומרת שלפעמים בעיתות מצוקה, רואים שהנהגת העולם מנוהלת על-ידי אנשים בני בליעל (כביאור החסידות: בלי עול…) וכל מה שהם עושים מצליח. כל גזירה, כל חוק בלתי מתוקן, כל פשע מאורגן, כל התלהמות אגרסיבית – הכל מצליח! צריך ללמוד לשתוק ולא להתעסק איתם. צריך להשפיל את הראש, להוריד את הגבה, לבלוע את הרוק ופשוט לח-כ-ו-ת עד יעבור זעם…
בתורת החסידות (אור התורה על הפסוק) מוסבר שבעיתות שכאלו גם לצדיק גדול ומופלג יש קושי עקרוני להתעסק עם אותם רשעים מרושעים. כי התגברות יכולת הרשע בעולם נובעת משליטת הקליפות הרוחניות שמסתירות ומעלימות על הכח הרוחני של צדיקי הדור. שליטת הקליפות נותנת את אותותיה גם ברובד הרוחני של הדברים. עד כדי כך שכביכול, המצב נתון בידי הקב"ה בעצמו, והוא, רק הוא, יכול לעשות משהו בנידון!
זה בדיוק היה המצב במצרים של אותה תקופה. פרעה היה מושל בכיפה, רודן שממנו אי אפשר לברוח. עד כדי כך שבכל היסטוריה המלכותית שלו "לא היה עבד יכול לברוח ממצרים", הרבה ניסו ואף אחד לא הצליח. זאת הייתה מעין הצהרה שמיימית: "אל תתעסקו עם המשוגע הזה…רק הקב"ה יכול…"
הקב"ה ו…משה רבינו!!!
זאת בדיוק היתה הסיבה שהקב"ה קרא למשה רבינו "אלוקים", לא שופט ולא מושל, לא צדיק ולא בבא, לא נביא ולא דובר. "אלוקים" – לא פחות ולא יותר! על אף החוזק הגשמי והרוחני של פרעה, על אף השורש הרוחני העליון שלו, והשליטה הקוסמית שהייתה לו בעליונים ובתחתונים, משה רבינו קיבל מהבורא את היכולת להיות "אלוקים", להיות אותו אחד שינחית את המהלומה על ראש הרשע העולמי. יש דברים ש"רק אלוקים יכול", רק אלוקים ו…משה רבינו אותו עשה הבורא "אלוקים" גם כן!
משה רבינו הוא הממוצע המחבר בין בני ישראל והעולם לבורא, הוא הצינור דרכו עוברת ההשפעה האלוקית לבריאה, הוא החיבור העל טבעי הין הגשם לרוח ובין הנברא לבורא, ולכן לו, ורק לו, העניק הקב"ה את הכח האינסופי הזה לפעול בשליחותו ובמקומו!
ישנו מדרש נפלא (שמות רבה ח,א) על הפסוק המפורסם בתהלים (כד,י):"מי הוא זה מלך הכבוד" – למה נקרא הקב"ה מלך הכבוד? לפי שהוא חולק מכבודו ליראיו… מלך בשר ודם אין לובשין עטרה שלו והקב"ה עתיד להלביש עטרה שלו למלך המשיח… מלך בשר ודם אין נקראים בשמו, והקב"ה קרא למשה בשמו שנאמר: "ראה נתתיך אלוקים לפרעה"
ההשוואה בין מלך המשיח למשה רבינו והשייכות שלהם להקב"ה מלמדת אותנו שגם למלך המשיח ניתנה היכולת הנפלאה הזאת לפעול בשמו ובכוחו של "מלך הכבוד", הלוא הוא הקב"ה בעצמו. גם למלך המשיח נקרא בשם 'אלוקים' ויש לו את העוצמה האלוקית לשפוט ולרדות ברשעי תבל וביד הפשע העולמית, גם אם "השעה משחקת להם", גם אם אנו רואים על כל צעד ושעל קשיים ובעיות, "מעשי עולם הזה קשים ורעים והרשעים גוברים בו" (תניא פרק ו) ואנחנו לא מבינים מהיכן נשאב את הכח להתגבר על המכשולים הנצבים בדרך להבאת הגאולה האמיתית והשלימה. התשובה היא: מנשיא הדור, העומד במקומו וכהתפשטותו של משה רבינו, הנקרא בשם: "אלוקים". מנשיא הדור, שהוא מלך המשיח שבדור, הניחן בכתרו ועטרתו של הקב"ה בכבודו ובעצמו.
ומכאן מענה לכל הטוענים שאין לנו את הכח ואין לנו את היכולת לשנות את המצב. צריך לשבת בחיבוק ידיים ופשוט לחכות…
אין זה נכון: אם נאחז בכל הכח בהוראותיו והדרכותיו, תורתו ומשנתו של נשיא הדור, הרבי מלך המשיח, "אתפשטותא דמשה" שבדורנו, שלאורו נלך ולדרכו נצעד, גם אנחנו יהיה כמו "אלוקים" קטן, המסוגל לשבור את קליפת פרעה, את "העורף" הקשה (פרעה אותיות הערף) הנצב בפני הגאולה.
ונסיים בסיפור כיצד נשיאי חב"ד שופטים ומושלים בקליפת פרעה של דורם "לרדותו במכות ויסורין".
בחודש טבת/ינואר של שנת תשי"ג (1953) התפרסמה ברוסיה עלילת "משפט הרופאים". לפיה, רופאים יהודים תכננו להרעיל מנהיגים רוסיים קומוניסטים. המתח היה גדול, כולם ציפו ל"משפט ראווה", שבו יחרץ דינם של אותם רופאים אומללים למות על לא עוול בכפם. דבר שיגרור אחריו פוגרומים לאומניים נגד יהודי ברית המועצות, בדיוק כמו בתקופת הצאר. סטאלין ימ"ש, שהיה ידוע בשנאה התהומית שלו נגד היהודים עמד בראש המערכה. עד שהגיע פורים…
פורים תשי"ג. הרבי מלך המשיח התוועד, כרגיל נפתחה ההתוועדות במאמר חסידות, לאחריה שיחות קודש אל תוך הלילה.
פתח הרבי ואמר:"הדבר היה בזמן המהפכה ברוסיה, לאחר מפלתו של הקיסר. בחירות נערכו במדינה, והרבי הרש"ב הורה לחסידיו להשתתף בהם. אחד החסידים, מתמיד גדול ומופשט מהוויות העולם, הלך לקיים את ההוראה בדחילו ורחימו. בהגיעו למקום הבחירות פגש בחסידים אחרים שהדריכו אותו באשר לתהליך ההצבעה. בדרכו לצאת מהמקום הבחין בקבוצה של אנשים שעמדו והכריזו שלוש פעמים את קריאת העידוד הרוסית: הורה, הורה, הורה (ה"א שרוקה, רי"ש פתוחה). החסיד הצטרף לצעקה אלא שעשה זאת בלשון הקודש"…
וכאן הרים הרבי את ידיו הקדושות שלוש פעמים ואמר בקול גדול: "הוא רע, הוא רע, הוא רע "…
הרבי פנה לימינו וחזר שנית על הסיפור כשהוא מסיים שוב בהרמת ידיו ולאחר מכן חזר על הדברים כשהוא פונה לשמאל בית המדרש ופעם נוספת כשהוא פונה לקהל היושב מאחוריו… ליבם של החסידים המשתאים קלט את המסר ובבת אחת פרצה מכל הפיות הקריאה: הוא רע, הוא רע, הוא רע…
לאחר ש- 770 געש ורעש במשך דקות ארוכות נכונה לנוכחים הפתעה נוספת: הרבי, שלא כדרכו, התכונן לאמירת מאמר נוסף. מעולם לא היה כדבר הזה – שני מאמרים בהתוועדות אחת!
חלפו יומיים והתפרסמה בכל העולם הידיעה על מותו של סטאלין ימ"ש. יהודי ברית המועצות נשמו לרווחה ועמם כל יהדות העולם. התברר שבאותה שעה ממש בהישמע קריאת ה"הוא רע" בהתוועדות הרבי חטף הצורר שבץ שהביא את מותו!
שבת שלום!
***
מעוניין לקבל כל שבוע את הדרשה לתיבת המייל שלך? לחץ כאן להרשמה
תגיות: משיח בפרשה