-
שנים רבות ניהל הרב ליפא קורצוויל ע"ה מערכה למען שלימות ארץ הקודש, לצד פעילותו כמנהל בית חב”ד בקרית מלאכי • לפנינו ראיון בשבועון בית משיח עם הרב קורצוויל שנערך לפני כמה שנים ע"י הרב שניאור זלמן ברגר, אודות המאבק בענייני שלימות הארץ, ובכלל על ילדותו, בגרותו וסיפור חייו • עם פטירתו אמש, מרכז החדשות החב"די – חב"ד אינפו, מגיש לפניכם את הראיון המלא • לקריאה
מנדי|כ״ט בכסלו ה׳תשפ״גמאת: שניאור זלמן ברגר, בית משיח
הרב ליפא קורצוויל הוא אחד העסקנים החב"דיים המוכרים והוותיקים ביותר בארץ הקודש. הוא אמנם מנהל את בית חב"ד בקרית מלאכי מזה יובל שנים (תש"ל–תש"פ), אך למעשה שמו נפוץ ונודע בקרב אלפי חסידי חב"ד ברחבי הארץ.
בין שאר הפעולות שהוביל במשך השנים, היו המאבקים שניהל למען שלימות הארץ וזאת על פי הוראת הרבי מלך המשיח אליו. זה החל בפעילויות שיזם וארגן נגד הנסיגה מסיני ופינוי ימית, דרך מאבק נגד הסכם אוסלו, ועד למערכה נגד פינוי גוש קטיף.
כאשר הרב קורצוויל מדבר על שלימות הארץ, קולו הופך להיות תקיף ונחרץ. את דבריו הוא מבסס על הוראות שקיבל מהרבי במשך השנים, הוראות שהובילו את פעילותו במשך עשרות שנים.
ההקדמה המכריעה של המשפיע
כשהרב ליפא קורצוויל רואה את דף השאלות שהכנתי לשיחה עמו, הוא מחייך חיוך לבבי רחב בעודו סוגר כרך 'אגרות קודש' בו עיין.
בטרם פתחתי בשאלה הראשונה, היסה אותי בתנועת יד שקטה, ובשפה קולחת ומרתקת סיפר את הסיפור הבא שאירע עמו בשנות נעוריו:
"כאשר נכנסתי ללמוד בישיבת 'תומכי תמימים' בכפר חב"ד, קרא לי המשפיע הנודע הרב שלמה חיים קסלמן, וביקש שאביא לו מסכת תענית, הוא פתח את הגמרא והראה לי סיפור מעניין וזה תוכנו: אליהו הנביא הגיע לשוק של יהודים. מישהו שאל את אליהו, 'האם יש כאן בשוק אדם שיש לו חלק בעולם הבא?' אליהו הנביא השיב בשלילה.
"לפתע עבר במקום יהודי לבוש שחורים, ואליהו הצביע עליו פתאום ואמר 'לו יש חלק לעולם הבא'. הנוכחים ניגשו ללבוש–השחורים ושאלוהו למעשיו. הלה הבהיר כי הוא עובד כעת וביקש שיפנו אליו מחר. כאשר נשאל למחרת לפשר מעשיו, השיב: 'אני עובד בשלטון, וכאשר אני שומע על גזירה רעה ליהודים, אני הולך לבית הכנסת של תלמידי חכמים ומבקשם להתפלל כדי שתתבטל הגזירה. אתמול היתה גזירה רעה ורצתי לבית הכנסת שיתפללו לבטל הגזירה, וכך היה'.
"המשפיע ר' שלמה חיים קרא באוזניי את הגמרא ואמר לי: אם אתה מעוניין להציל יהודים – יש לך מה לעשות בחב"ד; אך אם אתה לא מעוניין להציל יהודים – אין לך מה לעשות בחב"ד…"
עיסקה מסוכנת לעם היהודי
"עסקת המאה בתוכנית טראמפ – היא מסוכנת לעם היהודי בארץ הקודש", אומר ר' ליפא בפסקנות. "יש בתכנית מאות סעיפים שכל אחד מהווה פיקוח נפש ליהודי ארץ ישראל".
כמו מה למשל?
"אחד הסעיפים קובע שצריך להקפיא את הבניה לארבע שנים. אולם אם נעשה כך, כוח ההרתעה ייגמר. כשיהודי בונה בניין ביישובו ולפתע עוצרים אותו מלבנות, הרי אוטומטית הוא אינו בעל הבית על הבניין, שהרי יש מי שעוצר אותו. אם נסכים להקפאת הבניה בהתנחלויות למשך ארבע שנים, אזי כוח ההרתעה אבד. ובמילים אחרות – אנחנו קובעים בעצמנו שיהודה ושומרון אינן שלנו, שהרי יש מי שאומר לנו מתי לבנות ומתי לא. מדובר בסכנת נפשות גדולה.
סעיף נוסף בתוכנית המאה של טראמפ, עוסק בסיפוח. יש האומרים שזה דבר נפלא שמספחים שטחים לריבונות בארץ ישראל, אולם לא שמים לב שהסיפוח הוא של אחוז קטן בלבד מתוך השטח; הישובים היהודים עצמם בלבד, בעוד כל שאר השטח שמסביב – רוב השטח של יהודה ושומרון – לא יסופח. כלומר, רק מקומות המגורים יהיו שלנו בעוד ששאר השטח, גם הפנוי, אנחנו מצהירים שהוא לא שלנו!
אז מה עושים?
עלינו להבהיר לטראמפ שהעסקה מסוכנת לעם היהודי היושב בארץ הקודש.
ובכך לעורר את זעמו…
אכן, טראמפ היום מושל בכיפה, אבל בעוד פחות מחודש נקרא את הסיפור של מגילת אסתר; גם המלך אחשוורוש ביקש שנהנה מהסעודה שלו, אך מהצד השני גזר גזירה קשה שלבסוף ניאות לבטלה. טראמפ גם הוא מבקש שאנחנו נהנה מהעסקה שלו, אך אם נבהיר באופן תקיף ומכובד כי אמנם אנחנו מתנגדים לתכנית, אך מתפללים לשלומו, הוא יבין כי איננו נגדו, אלא טובת העם האמיתית לנגד עינינו. טראמפ הוא בעד העם היהודי, רק צריך להבהיר לו שאנחנו לא נסכים להסתכן בשל התוכנית שלו.
הסכנה שבתכנית טראמפ
בהתעסקותו רבת השנים בנושא שלימות הארץ, זכה הרב ליפא קורצוויל לחוש את היחס החם שהעניק הרבי מלך המשיח למאבק זה. יחס זה ניתן היה לראות בעשרות מענות קודש של הרבי אליו. אולם סיפור אחד החרוט היטב בזיכרונו, יעיד כאלף מילים על יחס מיוחד זה.
היה זה עוד בתחילת המאבק כנגד מסירת שטחים. דעתו של הרבי בנושא זה טרם הוכרה כדבעי בגווני הציבור השונים, וכל הפן הביטחוני במלחמה נגד מסירת שטחים, טרם הוכר ופורסם.
"באותו זמן עלה בדעתי, כי חשוב להדגיש את המלחמה של הרבי נגד מסירת שטחים, מהפן הביטחוני", מספר ר' ליפא. "לאחר מחשבה ניגשתי לבית דפוס, והדפסתי כמות גדולה של מדבקות עליהן הכיתוב: "אסור להחזיר שטחים ולהוריד ישובים – זהו פיקוח נפש!" מדבקות אלו הדבקנו בכל רחבי הארץ, וכך הגיע המסר החד והברור של הרבי לאלפי אנשים.
"כששלחנו את המדבקה למזכירות והמזכיר הראה אותה לרבי, הורה הרבי שיתלו את המדבקה בחדר המזכירות! ואכן, עוד שנים ארוכות לאחר מכן הייתה תלויה המדבקה בכניסה למזכירות, למרות שהיה זה יוצא דופן שתתלה מדבקה בחדר המזכירות"…
בקרב חסידי חב"ד יש השמחים מתוכנית טראמפ וסוברים – נקבל את הריבונות ונשלול את המדינה הפלסטינית, וכך יקשה על אומות העולם ללחוץ עלינו למסור את השטחים בריבונות לערבים ואילו מדינה פלסטינית לא תצא לפועל, שהרי הערבים לא יסכימו לתנאים, כמו פירוק המחבלים מנשקם, והכרה בארץ ישראל. מדוע שלא ננצל מה שכבר אפשר?
"הבהרתי ואחזור על זה שוב: ריבונות על חלק קטן מהשטח בעוד ששאר השטח יימסר לערבים, זה דבר שאסור בתכלית האיסור. אתה פותח בפניהם פתח כדי שיהיה להם נוח לכבוש את הארץ, מה שמנוגד בתכלית על פי סימן שכ"ט בשולחן ערוך.
"לגבי אלה שהוזכר כי הם שמחים מתוכנית טראמפ, אזכיר כי גם בחודש שבט תשל"ח, בימים בהם דיבר הרבי בנחרצות נגד מסירת שטחים, וראש הממשלה בגין נפגש עם נשיא מצרים שעה ששניהם החלו 'לבשל' הסכם נסיגה מסיני, היו כאלו שפירשו שהרבי בעד תוכנית בגין! קשה להאמין לזה היום, אבל זו היתה המציאות… אני ופעילים נוספים עבדנו יחד לפרסם את דברי הרבי נגד התוכנית המדינית, בעוד שהיו אז שניסו לפרש אחרת. בעקבות זאת פרשתי את שאלתי במכתב לרב חודקוב, ומכתבי נכנס לקודש פנימה והרבי כתב תשובה בכתב יד קודשו".
כאן פותח ר' ליפא ספר 'אגרות קודש' חלק ל' המונח לפניו, ומדפדף לאגרת י'תשנד. "לא שאלתי אז את הרבי, כי זה היה לאחר האירוע הבריאותי של תשל"ח, ולכן שאלתי את הרב חודקוב, אך הרבי השיב בפועל. וכך שאלתי:
"'מאחר שבין אנ"ש דנחלת הר חב"ד ישנם דעות שונות בקשר למה שכ"ק אדמו"ר שליט"א אמר בנוגע להחזרת שטחים וכו'. יש האומרים שכ"ק אדמו"ר שליט"א מצדד עם תוכנית בגין, ויש האומרים שכ"ק אדמו"ר שליט"א נגד התוכנית. על כן נבקש מאוד לדעת, מה בדיוק דעת כ"ק אדמו"ר שליט"א, כדי שנוכל לענות לשואלים, וכן לפרסם את דעת כ"ק אדמו"ר שליט"א ברבים'.
על שאלתי זו ענה הרבי בכתב יד קודשו, כי יש הקלטה מדבריו וגם דבריו כבר פורסמו בעיתונים כמו לדוגמא בעיתון שערים [ביטאון תנועת פא"י שיצא לאור באותן שנים]: "הרי ישנו טייפ מהמדובר!! ונדפס גם כן בחלקו ב"שערים" (וכיוצא בזה) – ואל יוסיפו שום פירושים ורמזים וכו'".
איך ניתן להסביר שגם מחוגי ה'ימין' היו שיצאו מכליהם מרוב שמחה נוכח תוכנית טראמפ?
אני לא מסביר אנשים אחרים, אני מסביר את דעת הרבי שהיא דעת חב"ד ואותה צריך להסביר לכולם: התוכנית מסוכנת מאוד לעם ישראל! ברגע שיש דיבורים על ויתור כלשהו, הערבים חושבים כבר על הצעדים הבאים כיצד לקבל עוד שטחים, והם פותחים במעשים גלויים ונסתרים כדי לממש את רצונם. עצם הדיבור על כך מוכיח להם שיש אופציה להסכמת עַם ישראל לויתור, וזה גורר רק רצון של הצד השני לקבל שטחים נוספים.
הרבי חזר ושינן אינספור פעמים את סימן שכ"ט. על מה מדובר בו? בסך הכל רוצים קש ותבן וללכת הביתה, אך ההלכה אומרת בנחרצות: לא ולא! אל תיתן מאומה. אם תיתן אפילו אפשרות לקחת חבילת קש, הם ימשיכו להילחם על שטחי הקרקע ובסוף ירצו גם את הנפש. כל ויתור הינו פתח ללחצים נוספים ולפיקוח נפש.
ומה עם ביבי נתניהו? האם לא צריך לצאת ולהפגין נגדו, או להחליש את כוחו נוכח העובדה שהוא ממריץ את תכנית המאה של טראמפ?
"מאבקו של הרבי במלחמה על ארץ הקודש, לא התנהל מעולם נגד אדם פרטי או בצורה אישית. מאבק מסוג זה דחה הרבי לחלוטין בסדרת הוראות ששלח לאנשים שפעלו כך. כוונתו של הרבי היא לפעול אך ורק בשם הדעה והמטרה.
גם בנושא זה זכיתי לקבל מהרבי תשובה מיוחדת במינה, המעידה על אופי וטוהר המאבק הנדרש מאתנו:
באותה תקופה בה נחתמו הסכמי 'קעמפ דיויד', הוזמנתי לעלות לשידור באחת מתחנות הרדיו הגדולות על מנת להביע את דבריו של הרבי בנושא שלימות הארץ. לצערי הרב, לא ניצלתי הזדמנות זו כדבעי, ובמשך למעלה מחצי שעה שבה אופשר לי לשאת דברים, כוונתי את דברי נגד דמות תורנית ידועה שהייתה בעד מסירת שטחים.
מעשה זה לא עלה יפה בעיניו של הרבי, ולאחר מכן קיבלתי 'מנה' אחת אפיים. תשובתו הקדושה של הרבי הייתה: "בכל זה וכיו"ב יש להזהר שלא להלהיט מחלוקת. ובפרט שזה כוונת הצד השני. ומספיקה בפירסום הכי גדול וברעש הכי גדול המצב דאחינו בני ישראל בארץ הקודש הנמצאים עתה במצב דפיקוח נפש ממש".
מתשובה זו ניתן להבין בצורה הברורה ביותר, שאינה משתמעת לשני פנים, כי רצונו הקדוש של הרבי כי המסר יועבר אך ורק נגד מהלכיה של הממשלה, ולא נגד אף יהודי מעם ישראל ח"ו.
לצד המאבק – לא לשכוח להוסיף בתפילה
לסיום דבריו, מבקש הרב קורצוויל, ממרומי גילו וניסיונו העשיר במאבק למען שלימות הארץ, להוסיף כי אל לנו לזנוח את הדרך היהודית הוותיקה והמנוסה ביותר, היא דרך התפילה.
"פעם היה נהוג ב–770 לומר מידי יום כמה פרקי תהילים למען שלימות הארץ, וצריך להחזיר זאת. כדאי להגיד פרקים – כ, עט, פג, קנ. אני חושב שגם היום צריך שכל אחד יוסיף פרקי תהילים למען שלימות ארצנו הקדושה".
בשמי ובשם הקוראים כולם, נאחל לך שתמשיך לנהל את כל ה'מבצעים' של קרית מלאכי ודרום הארץ, מתוך בריאות טובה.
אמן ואמן!
…
תמונות מהראיון. צילום: דובי גורביץ.
בתמונה התחתונה: הרב קורצוויל מציג מענה בכתב יד קודשו של הרבי:
תגיות: בית משיח, הרב ליפא קורצוויל, שניאור זלמן ברגר