הרב יהודה גינזבורג, שליח הרבי מלך המשיח בחיפה
משתף אתכם בהתמודדות שלי, שכנראה קיימת אצל חלקכם:
מטבע הדברים אני משתמש הרבה בנייד, לשיחות, הודעות וענינים שוטפים.
כך יוצא שהילדים שלי רואים אותי הרבה עם הטלפון,
וכשהם רוצים לשחק זמן ארוך בטלפון הם אומרים 'גם אתה הרבה זמן בטלפון'…
אם יש לכם רעיון – שתפו אותי! אשמח מאוד לשמוע את דעתכם.
למה נזכרתי בזה?
פרשת השבוע מספרת על מחלוקת קרח ועדתו עם משה ואהרון, ומתחילה במילים "ויקח קורח".
אונקלוס, שתרגם את התורה לארמית כתב "ואתפלג קורח" כלומר שפירוש המילה "ויקח" היא עצמה – מחלוקת.
על כך הוסיף רבי אלימלך מליז'נסק בספרו "נועם אלימלך", שהמחלוקת של קורח היא כמו המחלוקת של הרקיע המבדיל – מה שקרה ביום השני לבריאה, אז ה' הבדיל בין המים העליונים לתחתונים.
במאמר מיוחד "השם נפשנו בחיים" מתאריך ג' תמוז תשח"י (1958), מבאר הרבי מלך המשיח את הענין בצורה עמוקה ומרתקת – עם מסר אדיר:
ביום השלישי נאמר פעמיים "כי טוב". מדוע?
אחד על מלאכת הבריאה של יום השלישי, ואחד על היום השני, שבו לא נאמר "כי טוב" בגלל שבו נבראה מחלוקת.
מה השתנה ביום השלישי?
אז התברר שהמחלוקת וההפרדה בין המים התחתונים למים העליונים – תכליתה לטובה, היא מאפשרת את הצמיחה של העשבים והעצים,
ולכן נאמר בשלישי "כי טוב" גם על היום השני.
כלומר, שההפרדה והמחלוקת עצמה הביאה לתוצאה טובה, וזה בדיוק מה שקרה אצל קורח.
קורח היה משבט לוי – שענינו מידת ה'גבורה',
ואהרון היה כהן – שענינו מידת ה'חסד'.
הגבורה והצמצום – יש בהם תכלית חשובה ביותר, הצמצום מאפשר לקבל גילוי. החושך מביא לאור.
וטעותו של קורח היתה שקידש את המחלוקת כדבר טוב מצד עצמו.
נכון, לעתיד לבוא יתגלה שהצמצום גבוה יותר מאשר האור, כמו שנאמר "יושב בסתר עליון", שהחושך גבוה מהאור,
אבל כעת החושך והצמצום הוא רק אמצעי כדי להביא לאור גבוה יותר.
קרח לא רק חלק על אהרון כי חשב שה'גבורה' חשובה כמו ה'חסד', אלא חשב שיש ענין ב'גבורה' שגבוה מהחסד, ולכן טען "כי כל העדה כולם קדושים, ומדוע תתנשאו".
בהמשך המאמר מציין הרבי חידוש, כי לעתיד לבוא יתגלה שגם מחלוקתו של קורח עצמו היא לטובה ועד שיש בה מעלה גבוהה, אבל כיום, אנחנו עדיין בשלב שהמחלוקת היא דבר ירוד ושפל.
*
בחזרה לנושא הטלפון.. חשוב לחדד לילדים שהשימוש בטלפון הוא אמצעי כדי לפעול בשליחות הרבי בצורה הנכונה, אבל חלילה אינו מטרה כשלעצמה.
יש לנצל כל רגע פנוי ללימוד התורה הקדושה!
*
השבת יחול יום כ"ח סיון, יום ההצלה של הרבי והרבנית מאימת השואה, כשהגיעו בבטחה לחופי ארצות-הברית.
היום מתברר שבעקבות השואה הרבי הצליח לפתח מעצמה בארה"ב ובעולם כולו, שלא בטוח שהיתה מתרחשת ללא השואה, אך ודאי שלא להבין את הרוע והזוועות שהארורים גרמו לעם היהודי.
ואסור להתבלבל ולקדש את החושך שהיה אז, או חלילה וחס להיות שמחים בתלאות שהיו, כי כשנמצאים בחושך חייבים לרצות ולבקש לראות אור, שהוא המטרה.
*
בשבוע הקרוב נציין את יום ג' תמוז, 29 שנים של חושך וצמצום,
לא רואים את הרבי.
אין ספק שבפועל בעשרות השנים האלו גדל מפעל השליחות של הרבי פי כמה, בתי חב"ד נפתחו כמעט בכל פינה בגלובוס ומרגישים שהרבי איתנו בגשמיות ממש.
אבל אסור לנו להתבלבל.
אמנם כשתבוא הגאולה נאמר "אודך ה' כי אנפת בי", נבין שהחושך עצמו הוא גבוה מהאור, ההסתר של הרבי מגלה בנו כוחות אדירים שאולי לא היו קודם, אבל כרגע חשוב להבין שמטרתו של הצמצום הוא בשביל הגילוי.
לא (רק) להאמין ולומר "הרבי איתנו", אלא גם להתחנן ולזעוק "עד מתי?"
לבקש לראות בעיני-בשר את הרבי מתגלה כמלך המשיח,
וגואל אותנו גאולה שלימה בקרוב ממש.
רצוננו לראות את מלכנו!