יוסי רייך, חב"ד אינפו
בהתוועדות שבת ט' כסלו תשנ"ב, האריך הרבי מלך המשיח שליט"א להסביר את העובדה שהעולם כבר מוכן לגאולה, וכעת על יהודי מוטל לפקוח את עיניו בלבד, או אז יראה את המציאות הקיימת שעם ישראל כולו כבר עמוק בתוך הגאולה.
כאשר הכניסו המניחים את השיחה לרבי להגהה, ציינו שברגע שיהודי יפקח את עיניו יראה כיצד (תרגום מאידיש): "ישנו כבר את ה"שולחן ערוך", יש כבר את הלויתן ושור הבר ויין המשומר, ויהודים יושבים כבר סביב השולחן – "שולחן אביהם" ביחד עם משיח צדקנו (כמו שכתוב בספרים ש"בכל דור ישנו אחד מזרע יהודה שהוא ראוי להיות משיח").
לאחר המילים "שבכל דור ישנו אחד מזרע יהודה שראוי להיות משיח" – הוסיף הרבי בכתב יד קדשו את המילים: "ובדורנו נשיא דורנו כ"ק מו"ח אדמו"ר" (ראה צילום).
כלומר, הרבי לא מסתפק בידיעה שישנו משיח, אלא מראה באצבעו ואומר מיהו אותו משיח בדורנו – "נשיא דורנו כ"ק מו"ח אדמו"ר". עלי ההגהה התפרסמו בשעתו בקונטרס צדי"ק למלך לפני כשלושה עשורים ועוררו עניין רב וחיות מחודשת בעשייה לגילוי זהותו של משיח בכל מקום.
בשבת כינוס השלוחים, שזה עתה נגמר, פרסמה מערכת 'מפתח' את הגהות הרבי על השיחה הידועה של שמחת תורה תשמ"ו. בשיחה זו מתבטא הרבי בצורה הכי מפורשת (תרגום מאידיש): "לא תהיה לי שום תרעומת אם יפרשו "משיח" כפשוטו, משיח צדקנו. מכיון שכן הוא האמת – שנשיא הדור הוא משיח שבדור".
והנה, גם בין דפי ההגהה, הדגשה אלוקית זו מתגלית בשנית! פעמיים במהלך הגהת השיחה, כאשר מדובר על המשיח שבדור, מדגיש הרבי בכתב יד קדשו אודות מי נסובים הדברים בדורנו – "דער רבי דער שווער".
הפעם הראשונה היא בסוף סעיף ג', בו היה כתוב (תרגום מאידיש): "כאשר מבצעים את השליחות של נשיא דורנו בפועל, הרי נעשה אז בפועל "שלוחו של אדם כמותו" ממש, כמותו דהמשלח, שהמשלח (נשיא הדור) הוא ה"משיח שבדור", עם כל הפירושים שבדבר, כולל הפירוש של משיח מלשון "משוח" ונבחר ונשיא, ו"משיח" כפשוטו – היות שהנשיא שבכל דור הוא המשה שבכל דור, שמשה הוא גואל ראשון הוא גואל אחרון (משיח) והוא היחידה הכללית של הדור, שבחינת היחידה היא הדרגא של משיח צדקנו, כמבואר בכתבי האריז"ל".
בין המילים "נשיא הדור" למילים הוא ה"משיח שבדור" הוסיף הרבי בכתב יד קדשו את המילים: "דער רבי דער שווער" (- כ"ק מו"ח אדמו"ר).
הפעם השנייה בשיחה זו היא בסעיף ד', שם כתבו המניחים "כשם שהנשיא הוא בחינת יחידה הכללית – משיח – של אותו דור, שבדורנו זהו נשיא דורנו, כמו"כ יש בכל יהודי בחינת יחידה שבנפש"
שם שוב כתבו המניחים את תפקידו של נשיא הדור כמשיח, אך לא טרחו לציין מיהו, כאן שוב הוסיף זאת הרבי בכתב יד קדשו: "דער רבי דער שווער".
נמצאנו למדים שזהותו של משיח אינו ח"ו נושא "שולי", ולא קריטי, פעמים נזכיר אותו ופעמים לאו דווקא, תמיד כאשר השיחה תיסוב השיחה על משיח, וודאי לאחר שכבר נתבשרנו בשיחות קודש מפורשות בשנים תשנ"א ותשנ"ב שנשיא הדור המשיח שבדור לא רק שמציאותו קיימת אלא כבר הוא התגלה ולנו נותר רק – להראות באצבע "הנה זה מנחם משיח צדקנו, בא".