-
בשעות אלו מתקיים בירושלים "פורום השואה הבינלאומי". לכל אחד ואחת מאיתנו יש אירועים או סיפורים שנצרבים בזכרונו • ישנם כאלו שכופרים באחדות ה' ומאמינים בכוחות נוספים. אך הכפירה של המצרים היתה גדולה יותר. פרעה אמר 'מי ה' אשר אשמע בקולו', ובכך מסמל את הכפירה בעצם מציאות הבורא • נקודת מחשבה לפרשת וארא מאת השליח הרב יהודה גינזבורג • לקריאה
מנחם|כ״ו בטבת ה׳תש״פהרב יהודה גינזבורג – שליח הרבי מה"מ בשכונת הכרמל הצרפתי, חיפה
בשעות אלו מתקיים בירושלים "פורום השואה הבינלאומי".
לכל אחד ואחת מאיתנו יש אירועים או סיפורים שנצרבים בזכרונו והוא נזכר בהם כשמדברים על השואה.
אחד מהסיפורים אותם שמעתי בילדותי מסבי הרב אהרן מרדכי זילברשטרום ע"ה הוא נס ההצלה שלו ושל עשרות תלמידי הישיבה מהשואה. סבי שהיה יליד גרמניה, נראה אז כבחור גרמני מצוי, מה שאפשר לו להסתובב די בחופשיות ברחבי המדינה. עם הזמן – הגיעו עוד ועוד שמועות על הזוועות המתרחשות ליהודים, מה שגרם לו לחשוב כיצד אפשר לברוח מהמדינה.
על עצמו לא חשב, כמו על עשרות הנערים אותם חינך באותם הימים.
כשראה יום אחד מרכול ובו עשרות ארגזי תפוזים למכירה – החליט שזה ההזדמנות להציל אותם. הוא שכר טנדר גדול, העמיס עשרות ארגזי תפוזים על הרכב, ויצא לדרך.
הארגזים אז היו גדולים ורחבים ונעשו מעץ חזק, מה שאפשר לו לבצע את תוכניתו. הוא רוקן חלק מארגזי התפוזים, ובכל ארגז ריק הכניס בדרך-לא-דרך תלמיד ישיבה, שנצרך לשבת בצורה המזכירה תינוק בבטן אמו במשך זמן ארוך מאוד. לסיום, העמיס ארגזים מלאים בשורה החיצונית והעליונה, מה שהראה כאילו כל הטנדר מלא בארגזי תפוזים.
הוא שיחד נהג מקומי בכספים שהשיג, ובניסים גלויים הצליחו לברוך מהאיזור, על-אף שכמעט בכל שעה עצרו אותם לביקורת. השפות הרבות שידע (תשע במספר!) ומראהו הגרמני עזרו לו לשכנע תמיד את הנאצים ימ"ש כי אין צורך לפתוח את הארגזים וכי מבחוץ רואים שזה רק תפוזים..
סבי עלה לארץ בשנת תש"ח (1948) ועד אז הציל דאג וסייע לעוד מאות ואלפי ניצולי-שואה להמשיך את דרכם בחיים. דרך זו מימש גם בניהול בית ספר בשכונת עיר גנים בירושלים במשך עשרות שנים וגם לאחר פרישתו.
[יהיה הסיפור נר זיכרון לו ולזוגתו – סבתי – מרת מרים ע"ה שנפטרה בשבוע שעבר בשיבה טובה. סבתא שדאגה כל חייה רק לבעלה ולמשפחתה ועל עצמה לא חשבה בכלל. אשת חיל שזכתה לראות מאות נכדים ונינים בחייה, והשאירה לנו דרך חיים אמיתית לגדול בה ולחנך ברוחה את צאצאינו – דרך התורה והמצוות]
*
בפרשת השבוע "וארא" אנו קוראים על קשיי בני ישראל במצרים, על הפגישות התכופות של משה רבינו עם פרעה – ואת סיפור עשרת המכות אותם קיבלו המצרים כדי שידעו ויכירו בבורא ורצונו, ויוציאו את ישראל ממצרים.
המכה השניה הייתה מכת צפרדע. כך אמר לו הקדוש-ברוך-הוא "אֱמֹר אֶל-אַהֲרֹן… וַיֵּט אַהֲרֹן אֶת-יָדוֹ, עַל מֵימֵי מִצְרָיִם; וַתַּעַל, הַצְּפַרְדֵּעַ, וַתְּכַס, אֶת-אֶרֶץ מִצְרָיִם".
שימו לב למדרש מעניין ותמוה לכאורה: "אמר להם הקדוש-ברוך-הוא לנביאים – מה אתם סבורים? אם אין אתם הולכים בשליחותי וכי אין לי שליח?… אני עושה שליחותי אפילו על-ידי צפרדע. תדע לך שכן (=וההוכחה היא], שאילולי הצפרדע, היאך היה פורע מן המצרים?"
באמת? בלי הצפרדעים לא היה לו איך 'לפרוע' מן המצרים?
תארו לעצמכם את המצרים בלי מים למשך שבוע, רק דם. את הילדים מתגרדים בכינים למשך שבוע ללא הפסקה. את חיות-הבר מסתובבות ללא מפריע למשך שבוע. באמת קשה לחיות ככה.
אבל צפרדעים? מה כבר הם עשו?
הפסוק מספר את סיפורה של מכת צפרדע "וְשָׁרַץ הַיְאֹר, צְפַרְדְּעִים, וְעָלוּ וּבָאוּ בְּבֵיתֶךָ, וּבַחֲדַר מִשְׁכָּבְךָ וְעַל-מִטָּתֶךָ; וּבְבֵית עֲבָדֶיךָ וּבְעַמֶּךָ, וּבְתַנּוּרֶיךָ וּבְמִשְׁאֲרוֹתֶיךָ. וּבְכָה וּבְעַמְּךָ, וּבְכָל-עֲבָדֶיךָ יַעֲלוּ, הַצְפַרְדְּעִים". הם נכנסו לכל מקום אפשרי, אפילו לתנורים, ולא הניחו להם לחיות בשלווה.
ועדיין, איך אפשר להשוות את מכת הצפרדע למכות הקשות האחרות? ואיך אפשר לומר שבלי הצפרדע לא היה לו איך להעניש את המצרים?
הרבי מליובאוויטש מלך המשיח נותן כאן הסבר נפלא:
המצרים היו הכופרים הגדולים ביותר. ישנם כאלו שכופרים באחדותו של ה' ומאמינים בכוחות נוספים. אך הכפירה של המצרים היתה גדולה יותר. פרעה אמר 'מי ה' אשר אשמע בקולו', ובכך מסמל את הכפירה בעצם מציאותו של הבורא. פרעה חשב ואף התבטא כאילו הוא בעצמו (פרעה) ברא את העולם.
איך מענישים את המצרים? איך מביאים אותם להכרה כי הכל בידי הבורא והוא השליט הבלעדי?
מביאים את הצפרדעים!
הצפרדע הינה יצור שממבט ראשון אין בו שום תועלת. היא אינה מזיקה אך גם איננה מועילה. ובה השתמש הקדוש-ברוך-הוא למכת צפרדע. להוכיח ולהראות כי לכל נברא יש תכלית. גם לצפרדע.
המשנה אומרת כי כל מה שברא הקדוש ברוך הוא בעולמו, בראו לכבודו, ובמכת צפרדע הבינו גם המצרים כי הבורא הוא האחראי והגורם לכל מקרי הטבע – גם ליצורים האלו שהיה נראה שאין בהם שום תועלת. דווקא הם שימשו כגורם המעניש את המצרים ומביא אותם להכרה בכוחו של ה'.
ואנחנו?
אנחנו נפיק את הלקח, ונבין כי "אין עוד מלבדו" זה לא רק סיסמא. כי כל מה שקורה בחיי-היום-יום שלנו הוא מלמעלה. גם הדברים הטובים וגם אלו שנראים כלא-טובים מנוהלים בידי הבורא היחיד, הטוב והמיטיב.
רבי ישראל הבעל-שם-טוב לימד את תלמידיו כי מכל דבר בעולם אפשר וצריך ללמוד הוראה בעבודת ה', ועלינו לדעת ולזכור כי כל דבר שאנו רואים ושומעים במהלך היום איננו "סתם" והוא בעל משמעות עבורנו.
כן, גם לארגזי תפוזים המוצעים למכירה וגם לפורום מנהיגים המתכנס בירושלים, המזכיר לנו את דברי הנבואה "וַהֲבִיאוֹתִים אֶל הַר קָדְשִׁי . . כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל הָעַמִּים", בגאולה השלימה על ידי הרבי משיח צדקנו, בקרוב ממש, ממש.
תגיות: הרב יהודה גינזבורג, פרשת וארא