-
הרב אבישיד: למי ומתי מותר לשמוע מוזיקה בספירת העומר?
בעקבות שאלות רבות שהגיעו למוקדי ההלכה של מכון הלכה חב"ד, התפתח דיון הלכתי בין הרבנים לגבי אופני ההיתר בשמיעת מוזיקה בספירת העומר, הפוסק החב"די הרב מיכאל אבישיד רב קהילת חב"ד רמה א' בית שמש ומרבני המכון, העלה על הכתב את דעתו ההלכתית המנומקת, להתיר בזמנים מסויימים • למכתב המלא
א. יש היום הרבה שירים ווקאליים יפים מאד!
ב. לדעתי, הכי מומלץ בספירת העומר לשמוע את "ניגוני ההתוועדויות" של הרבי זה כל כך יפה לשמוע את הרבי ואת החסידים וזה ווקאלי לגמרי.. בלי כלי נגינה בכלל… (ומומלץ גם להקשיב רגע ולשמוע מה קורה שם בין השורות ולנסות לחיות את זה)
יש דיסקים ואפשר גם לשמוע ב"נחייג ונשמע".
נסו ותווכחו!
בניגונים מה שמשנה זה הלחן, וכאשר אדם צדיק, וק"ו אחד מרבותינו נשיאנו או חסיד חבד גדול מלחין ניגון יש לו משמעות רוחנית מיוחדת
מה ההבדל בין ניגון חבד לשיר חרדי אחר?
משמע שניגוני חב"ד מותר, אבל תלוי איזה.
ניגונים שאינם מעוררים שמחה אלא התבוננות, מותר.
נ.ב נראה שראוי להחמיר אף על ניגונים כאלו ולא לשמוע מוזיקה כלל בימי ספירת העומר.
מתוך האתר הלכ"ה:(הרב מאיר אהרון שליט"א)
שאלה:
אבקש לדעת מה הדין לגבי שמיעת ניגוני חב"ד בימים אלו?
תודה רבה.
תשובה:
א. מנהג ישראל לא לשמוע מוסיקה בימי ספירת העומר (שו"ת מנחת יצחק ח"א סי' קיא, ותשובת בעל שבט הלוי שבספר אלה הם מועדי ח"ג עמ' תכא).
ב. יסוד המנהג הוא כדי לא לעורר "שמחות יתירות" בימים אלו שיש בהם משום אבילות (כמבואר בשו"ע אדה"ז סי' תצג ס"א, והפרי מגדים סי' תקנא א"א ס"ק י הבין שזה נכלל בגדר "ריקודים ומחולות" ואותם אסר המגן אברהם בסי' תצג ס"ק א בספירת העומר, וכן כתב ערוך השולחן שם ס"ב שכלי זמר נאסרו במכל שכן).
ג. על פי זה מובן שאין הבדל בין ניגוני חב"ד לשאר ניגונים – כל מוסיקה המעוררת שמחה יש להימנע ממנה בספירת העומר [למעט ניגונים שאינם מעוררים שמחה כדלהלן סעיף ד אות ג] (במענה לשאלתי בשנה שעברה בנושא זה, כתב אלי הגרי"ל גרונר שליט"א כדברים הללו: "פעם עבר הרבי ליד 770 בימי ספירת העומר וראה 'טנק המבצעים' שבוקעים ממנו קולות זמרה, והביע הרבי את פליאתו בפני: 'האם אינם יודעים שבימי ספירת העומר אין שומעים מוזיקה?!' והורה הרבי שישמיעו 'רק ניגונים ששרים בפה בלי כלי זמר'". ע"כ. דברים אלו פירסם אח"כ גם בעיתון כפר חב"ד. ממעשה זה משמע שדעתו של הרבי לא היתה נוחה מקולות שונות בנושא).
ד. [אופנים שמותר לשמוע מוסיקה בימי הספירה הם: א. בסעודת מצוה (ראה לקוטי שיחות חל"ז עמ' 122 והערה 8, אך לא באופן שמביא לריקודים ומחולות כמבואר בשו"ע אדה"ז הנ"ל שזה אסור גם בסעודת מצוה); ב. מוסיקה שאין מטרתה הוספת שמחה אלא רק הפגת עצבות (שו"ת בנין אריאל עמ' 66); ג. מוסיקה שאינה מעוררת שמחה או תענוג אלא כובד ראש וחשבון נפש (ע"פ שו"ת מהר"ם שיק יו"ד סי' שסח)].
מאות סופרים כולל סופרי חב״ד מאוד יראי שמים נעזרים לשמר עירנות במוזיקה ברקע וחבל להמציא איסורים חדשים שלא מצאנו בראשונים ופוסקים , והעיד לי סופר חשוב מאנ״ש מירושלים שאם יש שקט בחדר שעות מרובות מאבדים ריכוז בהרבה מחשבות משא״כ במוזיקה ברקע. ולהעיר שאלפי סופרים עובדים במקומות שיש רעש מוזיקה ברקע או כיוצא (בבתים , מקומות של הרבה סופרים או בעלי אומניות שונים ) וביחד עם זה מצליחים לקיים דברי אדה״ז בסימן לב,לב. ואדרבה המוזיקה בעת עייפות שומרת ריכוז ועירנות.
במחילת כבוד תורתו סופרי סתם צריכים לכוון דעתם כל זמן משך הכתיבה לפי דעת אדמו"ר הזקן. לפי הפסק הנ"ל משתמע כי יש היתר לסופר סתם לשמוע מוזיקה במהלך הכתיבה. וזה אינו, כי בזה מסיח דעתו מן הכתיבה ואף יתכן מכוונת כתיבת השמות ומתענג על המוזיקה שבזה נגרעת מלאכת שמים.
וכן כמה וכמה רבנים הנותנים הכשר לסת"ם מקפידים בהנחיות לסופרים שלא ישמע הסופר מוזיקה בעת הכתיבה.
סופר סתם שכותב הרבה שעות- הרבה פוסקים הם נגד מוזיקה בזמן הכתיבה.
ראה שבט הלוי חלק ו סימן ו ותורת הלוי עמוד יט.
תודה רבה! סוף סוף מענה ברור
תכלס אז מותר או אסור? ניגוני חבד וכו?
Privacy