-
בכ"ף מנחם אב התקיים מעמד הכנסת ספר התורה השביעי של ילדי ישראל, בירושלים עיה"ק. באחת ההקפות, כובד המשפיע הרב יוסף יצחק אופן. לפני שפתח בהקפה הכריז ג' פעמים, "יחי אדוננו", והיה מי שניצל את ההזדמנות כדי להוסיף בפירוד הלבבות והיפך אהבת ישראל • בעקבות כך אנו מפרסמים דברים שכתב הרב שלום בער וולף בנושא • לקריאה
מנדי|כ״ו באב ה׳תשפ״אמאת: הרב שלום בער וולף
כמבואר בכמה שיחות קודש, מסימני הגאולה שיתבררו ויתלבנו. דברים שהיו מתחת לפני השטח, צפים ועולים. הן לטוב והן למוטב. הנה זה קורה שוב, ונקווה שיצאו מזה רק דברים טובים.
* * *
בכ"ף מנחם אב התקיים מעמד הכנסת ספר התורה השביעי של ילדי ישראל, בירושלים עיה"ק. כל מי ששם הרבי ועניניו יקרים לו, הניח עניניו על הצד ועלה לירושלים, כאיש אחד בלב אחד. הזדמנות נוספת לראות ולהווכח שלמרות ש"אין דעותיהן שוות" בכמה ענינים, וגם חשובים, אעפ"כ, בסופו של דבר, אותו רבי נוגע לכולם בלב.
באחת ההקפות, כובד המשפיע הרב יוסף יצחק אופן. לפני שפתח בהקפה הכריז ג' פעמים, "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד".
ימים מספר לאחר מכן התפרסם מכתב ובו תלונות ואזהרות למארגנים. יורשה לי לנצל את ההזדמנות שהדברים נאמרו, ולהשיב עליהם בדברים שהיו אמורים להאמר מזמן רב:
הרב אופן שיחי' הוא לא הנושא, אבל חשוב להתעכב רגע, ואולי באמת זה כן חלק מהנושא:
המכתב הנ"ל פותח בהגדרת הרב אופן כ"אחד שנראה מה'פני' של ליובאוויטש". אז חשוב להבהיר: כולי עלמא יודו שהרב אופן הוא לא רק "נראה", אלא הוא באמת אכן מה'פני' של ליובאוויטש. מהמיוחדים בדורנו בלימוד דא"ח, בעבודת התפלה, ועוד וגם זה עיקר, בהפצת המעיינות חוצה לקהלים רחבים. כל זאת, למרות שאינו שייך למפלגה ה"רצויה", ולמרות שהכריז יחי בכותל.
ואם יש מישהו שמטיל ספק במעמדו של הרב אופן, הוא אינו מערער בכך את מעמדו של הרב אופן בתוך ליובאוויטש, אלא את מעמדו שלו עצמו. וקל להבין.
* * *
משמעותה של הכרזת יחי:
בואו נדבר הכי פשוט שיש. כולנו כאחד מאמינים, באמת ובתמים, בנשיאותו של נשיא דורנו עלינו. כולנו כאחד חונכנו שחסידות ומשיח זה המשך אחד בלתי ניתן להפרדה ח"ו. כולנו כאחד מכירים ומאמינים בדברים החד משמעיים שנאמרו ונשנו בשיחות הקודש, שנשיא הדור הוא הוא המשיח שבדור. כולנו כאחד יודעים ומאמינים שדורנו, דור השביעי, הוא הוא דור הראשון לגאולה, ונשיא דורנו הוא הוא יגאלנו. אלו הם הערכים הבסיסיים עליהם עומדים כולנו כאחד כהיום הזה.
זו, ורק זו, משמעותה של הכרזת יחי, האמונה והציפיה בהתגלותו הקרובה של הרבי מלך המשיח, והבעת ההתמסרות אליו. כפשוטם של מילים. וכמבואר בשיחת הקודש הידועה, "תוכנה של הכרזה זו שכבר הגיע הזמן דהקיצו ורננו שוכני עפר כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, ועד דהקיצו ורננו דוד מלכא משיחא . . יש בהכרזה זו גם התוכן דענין ההכתרה". ובמשמעות זו כולנו כאחד משותפים בה.
זה בסדר לדון על מתי ואיך וכמה מתאים להכריז זאת. ואם מישהו מפני סיבה מעדיף לבטא זאת בצורה אחרת, זכותו. ועל הכל אפשר לדבר. כל עוד אדם מבטא את דעותיו בצורה הוגנת, ומתייחס לזולתו בצורה הוגנת.
אבל זה לא בסדר, לא הוגן, לעקם את המציאות ולנסות להעמיס על הכרזה זו משמעויות נוספות, אידיאולוגיות או פוליטיות, שאינן תואמות למילים, ואינן תואמות למציאות. כל נסיון כזה הוא דמגוגיה נמוכה. נסיון כאילו אלגנטי להוציא את הכרזת היחי מחוץ ללגטימציה, בתירוצים שאינם אמיתיים. והגיע הזמן לשים לדמגוגיה הזו סוף.
האמירה שהוצגה במכתב הנ"ל, כאילו יחי = אין אוהל = מי שמכריז יחי חפץ (ח"ו) בחילול שמו של הרבי, היא חשיבה קטנונית וחד מימדית, שאינה מתאימה למציאות, פוגעת בציבור גדול (בכמות ואיכות) של חסידים, ומתאימה עד גיל 17 בלבד, או לאנשים שמעוניינים לשכנע את עצמם בזה. אמירות כאלו, הם המרעילות את האוירה, והופכות את החילוקי דעות לפירוד לבבות.
[שלא לדבר על כך שמתוך זה בא לסברה העקומה, שהואיל ועשה מהכרזת יחי העבירה הכי גדולה, הרי הוא יכול להמשיך ולעשות מזה סיבה להחרים את המעמד הקדוש של הכנסת ספר תורה. אני רוצה לחשוב שמי שכתב זאת, לא באמת חשב לפני כן אם היה מעיז לכתוב לרבי כזה משפט].
זאת ועוד:
מי שרוצה לכרוך בכח את הדברים זה בזה, וכאילו הכרזת יחי בהכרח סותרת לאוהל, ובשם האוהל הוא רוצה למחוק את הכרזת היחי מהמציאות, הוא הוא שיוצר את הסתירה הזו, והוא הוא זה שגורם לכך שיש כאלו שהכרזת יחי חשובה להם, ולכן יוותרו על האוהל. וגם זה, קל להבין.
* * *
מכל דבר צריך ללמוד הוראה בעבודת ה'.
המציאות היא שהכרזת יחי היא דבר קדוש ויקר אצל רבים מאנ"ש, רבנים, משפיעים, שלוחים וסתם חסידים. גם אם הם לא כותבים זאת על הכיפה, או על הדלת. ואפילו אם הם לא מכריזים זאת אחר כל תפלה. כידוע וכמפורסם.
המציאות היא, שגם כאלו שאינם מכריזים יחי, רובם הגדול אינו מזדהה עם ההגדרות החריפות המנותקות מהמציאות שבמכתב הנ"ל. אני מניח שכל רבני חב"ד שיחיו שקראו להגיע למעמד הכנסת ספר תורה, אף אחד מהם לא באמת מפריעה לו הכרזת היחי של הרב אופן, ובטח שאף אחד מהם לא חושב כזו סברה פרועה, שהכרזה כזו היא סיבה להחרים חלילה את האירוע.
המציאות היא שהמכתב הנ"ל כן מבטא דעות של כמה, שאוחזים בדעות קיצוניות, ורוכבים על אי ידיעתם, או שתיקתם, של רוב אנ"ש שיחיו. ומנסים לצייר ציור, לעצמם, ובמוסדות החינוך שלהם, ולמי שמתפעל מהם, כאילו דעתם בלבד היא הדעה היחידה בליובאוויטש. ומי שלא חושב כמוהם, אינו ליובאוויטש.
על כל פנים, אירוע כזה הוא הזדמנות לעצור ולהעמיד דברים על מקומם. לקרוא בקריאה של חיבה לאנ"ש שיחיו, רבנים משפיעים ומחנכים, אנשים שאכפת להם מהציור של אנ"ש, משלימות אנ"ש. עורו נא אחים. אל תשאירו את הבמה והרמקול לשוליים קיצוניים. אצל הדור הצעיר, מי ששותק לא קיים. מה שלא נאמר, לא יודעים. אמרו בקול גדול את מה שאתם באמת מאמינים בו, בצורה ברורה ובהירה, בלי לחשוש מדמגוגים. לטובת מושפעיכם, ולטובת כללות אנ"ש.
תגיות: הרב יוסף יצחק אופן, יחי אדוננו, ספר התורה של ילדי ישראל, ראשי
חסיד אמיתי ממש קשור לרבי
פשוט חד, חזק ובהיר! וכמובן יותר מנכון…
יישר כח גדול הרב.
סוף סוף מבאים את הדברים על עלי הכתב ובפרסום גדול!
ספק גדול אם יש צורך להגיב למי שעדיין לא ניגב את החלב משפתיו.
שילך אל סבו שמסר את נפשו ברוסיה וכיום מכריז יחי בגאון.
Privacy