-
מה ההצעה הנדיבה שקיבלתי ואיך היא מתחברת לפרשת השבוע? למה משה צירף את בני מנשה לשבט גד וראובן 'הסוררים' ומי מתאים לשליחות בחו"ל? • טור לפרשת מטות מאת הרב יהודה גינזבורג שליח הרבי מלך המשיח בחיפה • לטור המלא
מנחם|כ״ב בתמוז ה׳תשפ״בהרב יהודה גינזבורג, שליח הרבי מלך המשיח בחיפה
הצעה נדיבה קיבלתי השבוע מאחד הידידים שלנו, יליד השכונה שמתגורר בחו"ל:
הוא קורא על הפעילות הענפה שלנו, על המוסדות והנתינה מכל הלב, ומציע לי להגיע למקום בו הוא מתגורר כעת 'כדי לערוך פעילות גם לאלו שגרים בחו"ל'.
אל תדאגו, יש שליח שגר די קרוב אליו, והוא בקשר טוב איתו. הוא פשוט רוצה את טובתי…
*
זוכרים שסיפרתי על רשת המסעדות של חב"ד בחו"ל?
הגיעו אליי הרבה פניות מהסיפור ההוא, חלקם שואלים בתמימות 'למה חב"ד נמצאים בחו"ל ולא מעלים את כולם לארץ'.
למזלי הטוב, מרבית השואלים מבלים בעצמם בחופשות באירופה בימים אלו, וחסכו לי את התשובה…
*
בפרשת השבוע 'מטות' אנחנו קוראים על מלחמת מדין וההכנות לכיבוש ארץ ישראל.
שבט גד וראובן פונים אל משה בבקשה להישאר מעבר לירדן, במקום בו יש מרעה טוב לצאן וזוכים לגערה חריפה במיוחד;
בספר דברים אף נקרא שמשה משווה אותם למרגלים!
רק אחרי שהתחייבו להשתתף במלחמה ולעזור בכיבוש הארץ, משה מאשר את בקשתם, אלא שלפתע אנחנו מוצאים שמשה צירף אליהם חלק מבני מנשה.
רגע!
הרי לא מצאנו בשום מקום שבני מנשה ביקשו להשאר מעבר לירדן, ואם משה כל כך כועס על בני גד וראובן מדוע הוא מצרף אליהם עוד שבט?
ועוד יותר, למה רק חצי? למה לפלג את השבט?
בשיחה נפלאה במיוחד (נדפסה בלקוטי שיחות חלק כח, שווה לעיין) מסביר זאת הרבי מלך המשיח, תשובה נפלאה בשתי חלקים:
קודם כל – הכל צריך להיות קשור למשה רבינו. מאז יציאת מצרים העם מחובר למשה. משה הוציא אותנו ממצרים, קרע לנו את הים והביא לנו את המן (כמובן מהקדוש ברוך הוא).
גם קודם פטירתו הוא מצווה מאת ה' לראות את ארץ ישראל "עֲלֵה רֹאשׁ הַפִּסְגָּה וְשָׂא עֵינֶיךָ יָמָּה וְצָפֹנָה וְתֵימָנָה וּמִזְרָחָה וּרְאֵה בְעֵינֶיךָ".
נכון, הוא לא יזכה להכנס לארץ אבל את הקדושה של הארץ פעל משה על ידי הראייה שלו.
ומה עם התוספת?
בקרוב מאוד בגאולה השלימה נקבל עוד 3 חלקים לארץ, ארץ קיני קניזי וקדמוני (עמון סיחון ומואב) שיתווספו לארץ ישראל השלימה.
ואיך הם יתחברו למשה?
בשביל כך מצוה משה לבני מנשה שיתיישבו גם הם בחבל ארץ זה ובעצם להכין אותו לגאולה, על פי ציוויו של משה (בשונה מבני גד וראובן שביקשו בעצמם ולא התיישבו שם בציווי על ידי משה).
וכל זה היה הכנה והקדמה לחלק השני.
למה בני מנשה ולמה חצי?
בפרשת השבוע שעבר סיפרנו על בנות צלפחד בן חפר משבט מנשה, שביקשו אף הם אחוזה בארץ. מכאן אנו רואים שבני מנשה אהבו את הארץ ורצו אותה במאוד.
גם השם 'מנשה' הוא לשון הפסוק 'כי נשני אלוקים את עמלי ואת כל בית אבי'. כשיוסף היה במצרים, ארץ שהשכיחה ממנו את בית אביו (מנשה מלשון נשייה), הוא עשה כל מאמץ לזכור את בית אבא. להתגעגע לארץ ישראל.
ואת השבט הזה בוחר משה שיגורו בחוץ לארץ.
קודם כל הוא משאיר חלק שייכנסו וינחלו את הארץ כדי להראות שהם אכן אוהבים אותה ולא להיפך, אבל בעיקר מראה שמי שצריך לגור בחו"ל זה לא מי שאוהב את חו"ל.
ההיפך הוא הנכון! דווקא מי שאוהב את הארץ, יצליח לגור בחו"ל וליצור שם אווירה של ארץ הקודש – כפי הפתגם של הרבי הצמח-צדק "עשה כאן בחוץ לארץ – ארץ ישראל".
*
זה לא קל להיות בשליחות, בחוץ לארץ עוד יותר.
דווקא מי שגדל על תורתו של הרבי, שאוהב את ארץ ישראל יותר מכל, דואג לה והיה בקשר הדוק עם כל ראשי הממשלות ואגפי הבטחון, שלח עשרות ומאות משפחות ליישב להתגורר ולפתח את הארץ,
יהיה חדור קדושה ומטרה ויצליח לחזק את אלו שגרים בחו"ל. להחדיר בהם מקדושת עם ישראל וארץ ישראל, ובהמשך בע"ה לדאוג שהם יעלו לארץ.
ומי שלא אוהב את הארץ?
הוא יכול להמשיך לגור בארץ אבל לפנטז על חלומות בחו"ל. לדבר על להיות ישראלי אבל להתלונן על 'ארץ אוכלת יושביה', וחבל. כי בזה לא משיגים תוצאות.
*
ומה בקשר אליי?
לא, אין לי כוונה לצאת לשליחות בחו"ל. ב"ה זכיתי לקבל הוראות ברורות מהרבי על השליחות בחיפה וגם כאן יש מספיק אתגרים,
אבל המסר הוא ששליחות זה להביא את מה שיש לך מהבית למקום אליו הגעת. להכניס את הקדושה איתה יצאנו לשליחות, לכל יהודי ויהודייה בעיר חיפה.
לתת להם 'להתגעגע' לבית אבא, לרצות להתקרב יותר, ללמוד ולקיים יותר תורה ומצוות,
עד שנזכה בקרוב לייעוד 'מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים' בגאולה השלימה על ידי הרבי מלך המשיח, מיד ממש!
תגיות: הרב יהודה גינזבורג, פרשת מטות, שליחות