-
עם פטירתו של הרב יקותיאל ראפ ע"ה, אנו מפרסמים קטע מיומנו של ר' אהרן קורנט מחודש חשון תשמ"ב. "מטרת ההתוועדות בכדי שהקבוצה ידעו את מעלתם ואת זכותם וממילא חובתם בלימוד וכיו"ב" • לקריאה
צילום: אלי יונהחב"ד אינפו|י״ד בתמוז ה׳תשע״המיומנו של ר' אהרן קורנט חשון תשמ"ב:
כעת אכתוב ממה שזכור לי על ההתוועדות של המשגיח ר' יקותיאל ראפ – "קוטי" שהייתה בליל שישי שעבר אור לכ"ג מרחשון.
מטרת ההתוועדות בכדי שהקבוצה ידעו את מעלתם ואת זכותם וממילא חובתם בלימוד וכיו"ב.
א. כשהוא הגיע לקבוצה מאה"ק בשנת תשכ"ח הכניסו פתק לרבי ויצאה תשובה שתוכנה הי' ש'כל ההיתר לצאת מארה"ק הוא ע"פ פסק הרמב"ם על מנת להתפרנס או לשאת אישה (וזה לא שייך לנו) או ע"מ להוסיף בלימוד התורה'.
ב. הם הגיעו ערב לפני ערב פסח דהיינו בליל בדיקת חמץ. ובשבת שלאחרי פסח ייחד להם הרבי שליט"א שיחה מיוחדת בדבר הקבוצה שבאה מאה"ק: 'הגמ' בכתובות מציינת לגבי בנ"י שהגיעו לבבל מאה"ק "שחד מהן כתרתי מנן" הסביר הרבי שהדברים כפשוטם שלאחד מאה"ק יש כוחות כפולים מתלמיד בבלי ממילא צריך ללמוד פי שנים מתלמיד מקומי וקשה לכאורה שהרי יש רק 24 שעות ביממה והתירוץ כפי שדיבר ג"כ אד"ש השנה בשבת פר' לך לך להוסיף בעיקר באיכות הלימוד ובכמות ג"כ אפשר להיות הוספה שילמד בחיות ואז ילמד בכמות יותר'.
ג. הרב חדקוב אמר פעם ברבים לגבי הקבוצה מאה"ק שכל ההיתר שלהם לנסוע מאה"ק הוא פסק הרמב"ם ואם יחשוב תלמיד שכדי לצאת מאה"ק הוא כבר הוסיף בלימוד ועכשיו כבר נמצא מחוץ לאה"ק יכול הוא לעשות ככל העולה על רוחו שידע שההיתר הזה הוא כמו פספורט שחוקותיו פוקעות מיד שמתחילים בחכמות מסוג זה.
ד. הקבוצה של תשכ"ח לא קיבלה היתר יציאה מצה"ל כל החורף עמלו ר' אפרים וולף ומיידנצי'ק ולא הצליחו ועד שזמן קצר לפני הנסיעה הגיעה תשובה סופית מצה"ל בשום אופן לא ינתן היתר יציאה (כיום קבוצה זה דבר פשוט, אז כל שנה היו צריכים לעבוד ולדון בה מחדש, כשהגיעה השמועה לאזני הרבי אמר הרבי אם ידברו עם שר הביטחון (משה דיין) בטח יקבלו היתר לשנה הדברים היו באופן מציאותי בצורה מופרכת מ"מ במשך כמה ימים הגיע טלפון לבחורים שיש היתר יציאה. ובערב פסח אמר הרבי למשגיח ב-770 ג'יקובסון ולמשפיע ר' שמואל לויטין שהקבוצה הגיעה מאה"ק במעשה ניסים. ולמעשה הבחורים היו בטוחים שיגיעו לקבוצה מצד שהגיע מברק מאד"ש שהקבוצה יגיעו לשנה..
ה. בחור [בוכרי] מהקבוצה הכניס פתק לרבי שבו הוא מבקש רשות לעבוד חלק מהיום היות ובביתו אין כסף ואין לו במה לחיות ואפי' כרטיס לחזור לאה"ק אין לו וענה אד"ש וזהו לשה"ק: "כאן רק ללמוד ושה' יצליחו" (דרך אגב בחור זה ראה ישועה באופן לא צפוי הוא קיבל הלוואה גדולה ובסוף השנה המלווה השאיר לו את הכסף בתור מענק).
ו. ר' קוטי אמר: לכאורה מכל הנ"ל מובן שההיתר לבא זהו רק בשביל לימוד תורה אבל האמת שבאים בשביל הרבי והרבי רוצה שיבא הקבוצה למשך שנה אלא התי' הא בהא תליא שמתי נשלמת הכוונה ומתי נפעל העניינים שבאים לאד"ש, זהו ע"י לימוד התורה (וכפי שאמר המשפיע זרחי שצ"ל עוד ביגיעה גדולה א ברעך טאן שזהו הכלי לכל הגילויים).
ז. אשר לעמל כהן (ראש ישיבת תו"א) ביקש רשות מאד"ש לצאת לעסקיו יחד עם מבצעים למשך כמה שעות במנהטן ענה הרבי שזה שאלה על כל הנסיעה שלו לכאן (וכבר הי' 4 שנים).
ח. מקובל ב-770 שמגיעים קבוצות סטודנטים ומחלקים אותם בקראון הייטס נקרא "פגישה" משתדלים בד"כ שזה יהיה בשבת שיש התוועדות המנחה הוא פרופ' חנוכה והוא בעל תשובה הי' ויכוח האם להשאיר הסטודנטים כל זמן ההתוועדות פרופ' חנוכה טען בשלילה וברוב קולות הוחלט לחיוב שאף שאינם מבינים אך נשמתם שומעת והכניסו זאת לרבי יחד עם כל ההחלטות וכתב ע"כ אד"ש: 'האם הסבירו זאת ג"כ לסטודנטים שהנשמה שומעת'.
ט. הרבי פעם אמר שישנה מעלה באחד שלא מבין את השפה המדוברת אזי הנשמה שלו מבינה בדיוק המדובר אבל אחד שמבין השפה הרי יכול ג"כ להבין ולפרש הפוך מהמדובר. ולגבי הקבוצה אמר שאין אף אחד שלא מקבל שום דבר.
י. כידוע שהרבי מרבה בתעניות ואפי' בימים ראשונים הרי אוכל רק בלילה פעם הרבנית הזקנה בקשה מהרבי שיבטל הנהגה זו משום שזה מחליש את הגוף וענה הרבי: 'אנחנו הרי מאמינים שבכ"י יבוא משיח ואיזה פנים יהי' לי שבדיוק יום לפני בואו אבטל הנהגה טובה זו'.
י"א. מעניין הדבר שבמשך כל 30 שנות הנשיאות של אד"ש לא הי' אף יום שלא הי' ב-770 ואפי' בתשל"ח נשאר בחדרו ולא הסכים ללכת לבית הרפואה. כמקובל שבימי הקיץ החמים הולכות הנשים וילדיהם לערי נופש מחוץ לעיר ובימי שבת וראשון (כשלא היו עובדים היו באים ג"כ בעליהן כשהרבנית הייתה בערי הנופש עם אחותה והרש"ג והרבי הי' בא לבקר במשך שעה שעתיים וחוזר פעם א' הגיע הרבי מאוחר ולכן הסתפק באמירת שלום ורצה לחזור ואז ביקשו ממנו בני המשפחה שישאר ללון ולא יקרה שום דבר אם ישאר פ"א וענה הרבי שהוא לא מוכן לוותר על עוד 5 דקות שיש לו הזדמנות לראות את הרבי (הריי"ץ).
י"ב. הי' תורם א' שהי' נותן לרש"ג כסף היות והי' מכיר את הרבי הריי"ץ וכשאד"ש עלה לנשיאות לא רצה לתת ושאל הרש"ג את הרבי מה לומר לו וענה שיסבירו לו שהגופות מחולקים אך הנשמה היא אחת.
י"ג. ביחידות של ר' מרדכי גורזמן הרבי דיבר על ההתקשרות אליו (אף שזה נדיר מאוד) והיא ע"י לימוד הנגלה ומי שלא לומד מוציא לעז על הבעש"ט ואדמוה"ז והלאה והלאה,
וכן מנה הרבי 3 דרגות בלימוד שלא לשמה חסידי: א. בכדי להבין דא"ח. ב. בכדי שיהי' מה להגיד במבצעים. ג. להתקשר לרבי.
י"ד. הי' בחור שכתב לרבי שהוא לא בא כאן ללמוד אלא רק להיות עם הרבי בתפילות וכו', וענה אד"ש שמיד יחזור לאה"ק ועוד לפני שבת.
ט"ו. סיפר שפעם שמעו מחדרו של אד"ש דפיקות על השולחן בזמן היחידות רצו ליכנס לראות הנעשה אך הדפיקות פסקו אח"כ כשיצא האדם שהי' בפנים שאלו אותו מה הי' ואמר שהוא מדען בנוגע לאטום והוא רוצה לחזור בתשובה ולעזוב את עבודתו ואמר לו הרבי שאם הי' בא לכתחילה לשאול אם יכנס הי' עונה בשלילה אלא שימסר לגמרי לתומ"צ אבל היות וכבר עוסק בזה אזי אדרבה יוכיח שאפשר להיות מדען ואפי' הראשי ובכ"ז לשמור תומ"צ ואדרבה בגלל התומ"צ מצליח. ובכ"ז הנ"ל התעקש שרוצה לעזוב ולכן דפק הרבי על השולחן ואמר דעתי בשום אופן לא תעזוב את עבודתך.
תגיות: הרב יקותיאל ראפ