-
״מי שמעולם לא טעם מה זה רבי, מה זה אלוקות, ולא יודע מה תפקידו של הרבי בעולם – עשוי לטעות ולהסתכל על ג' תמוז תשנ"ד כמו יו"ד שבט תש"י, יום ההילולא של הרבי הריי"צ. אבל אנחנו, שכן זכינו לטעום טעם של אמת, שזכינו להיות מלגיון של מלך – מאתנו דורשים הסתכלות אחרת לגמרי על הדברים״ • טור מעורר מאת הרב יוסף העכט לקראת ג׳ תמוז • לקריאה
עורך תוכן|י״א בסיון ה׳תשפ״דהרב יוסף העכט, שליח כ"ק אד"ש מה"מ ורבה הראשי של אילת
אף אחד לא מתעלם. כולם מבינים שבג' תמוז תשנ"ד אירע העלם והסתר גדול, ולמרבה הצער והכאב איננו רואים ושומעים את הרבי. אבל, יחד עם זאת, אצל חסידים מסתכלים על אירועים כאלה באופן אחר לחלוטין מהראייה של ה'עולם'.
תמיד היו דברים שהיו מונחים בפשטות אצל חסידים, ואילו אצל יהודים שלא זכו להיות חסידים – ואפילו יהודים החרדים ויראים לדבר ה' – היה זה בבחינת חידוש. הם לא יכלו לעכל זאת; הם הסתכלו על אותם דברים כדברים חסרי הגיון שלא התקבלו על הדעת. זה התבטא באין ספור פרטים, הן בתפילה, הן בלימוד והן בשאר ענייני עבודת ה'. תמיד היו שתי גישות שונות: גישה של חסיד וגישה של מי שלא זכה להיות חסיד.
מה גרם לשני יהודים, ששניהם לומדים בדיוק אותה תורה, ושומרים על אותן מצוות; לשניהם יש אמונה באותו בורא עולם, ובכל זאת, אצל החסיד מונחים בפשטות עניינים שאצל חברו הם מופרכים לגמרי? מה מביא לשינוי הקוטבי הזה?
מסתבר שלחסיד יש מניע מיוחד שגורם לו לחשוב סוג חשיבה שסתם אדם לא מכיר, לחסיד יש את הרבי! הרבי מקנה לחסיד הסתכלות ששייכת לרמה אחרת לגמרי, בכלל לא אותה רמה שמכיר אדם שחי כאן בעולם הזה נטו; זו הסתכלות זכה וטהורה, הסתכלות איך שהדברים נראים מצד אמיתת העניינים.
לכן, מי שמעולם לא טעם מה זה רבי, מה זה אלוקות, ולא יודע מה תפקידו של הרבי בעולם – עשוי לטעות ולהסתכל על ג' תמוז תשנ"ד כמו יו"ד שבט תש"י, יום ההילולא של הרבי הריי"צ.
אבל אנחנו, שכן זכינו לטעום טעם של אמת, שזכינו להיות מלגיון של מלך – מאתנו דורשים הסתכלות אחרת לגמרי על הדברים. לא הסתכלות של שכל לבד, אלא הסתכלות אמיתית, הסתכלות של רבי.
אנחנו, שהתחנכנו בדור השביעי, ששמענו את כל השיחות את כל המאמרים, וקיבלנו מהרבי את הגישה האמיתית – אנחנו חייבים לדעת שהרבי הוא לא 'עוד צדיק', וג' תמוז זה לא יום של הסתלקות עם תארים וכו'.
לאורך השנים הדגיש הרבי בשיחותיו, שתפקידו הוא לגאול את עם ישראל כפשוטו. לבנות מקדש במקומו ולקבץ נדחי ישראל. זה מה שהרבי רוצה, פועל ומשתדל במסירות נפש יומם ולילה. ממילא, כל עוד לא באה הגאולה, לא הושלם תפקידו של הרבי, והרבי ממשיך את הנשיאות באותה עוצמה, באותו אופן, ללא שום שינוי.
ביו"ד שבט, הרבי הריי"צ סיים את תפקידו להוריד את פנימיות השכינה אל הרקיע הראשון, ומכיוון שכך – זרח השמש ובא השמש, ואין מלכות נוגעת בחברתה. החל דור חדש עם עבודה חדשה. הרבי אמר ברור שהעבודה שלו, של נשיא הדור השביעי, היא להוריד את פנימיות השכינה למטה בארץ ולהביא את הגאולה בפועל ממש. ולכן, כל עוד זה לא קרה, ברור שהרבי לא סיים חלילה את תפקידו, וממילא הוא ממשיך להיות נשיא הדור השביעי במלוא התוקף ובאופן נצחי. למרות שאנחנו לא רואים את כל הדברים בעיניים הגשמיות שלנו.
לכן, למרות ההעלם וההסתר – ברור לכל חסיד שג' תמוז אינו יו"ד שבט ולא ב' ניסן.
מצד אחד אנחנו מאמינים שהרבי ממשיך, ומצד שני זהו יום של העלם והסתר… באיזו תחושה מסתובבים ביום כזה?
מחד – צריך להיות צער איום ונורא, זעזוע עמוק, על ההעלם וההסתר מהעיניים והאזנים הגשמיות. ביום כזה, באופן טבעי, מתעוררים געגועים עמוקים לראות ולשמוע את הרבי.
אולם מאידך – אסור שהגעגועים יביאו אותנו לעצבות ובכי. זה לא מה שהרבי רוצה. ביום כזה, הרצון של הרבי מאיתנו הוא, להתחזק באמונה וביטחון, ולהיות בשמחה. לצד הכאב הגדול, יש לנו בהחלט סיבות טובות להיות בשמחה – על שזכינו להיות החיילים של דור השביעי, שהרבי נותן לנו את הכוחות הדרושים כדי שבסופו של דבר נמלא את המשימה להבאת הגאולה. ומעל הכל – תחושת ביטחון וודאית, שאנחנו בהחלט נזכה לראות את זה!
וכדי להגיע לזה, צריכים להתבונן. להתבונן בכך שבמשך אלפי שנים היו מליוני נשמות של יהודים שעבדו להבאת הגאולה, אבל הם לא זכו להביא את הגאולה בפועל. ואילו אנחנו אלו שנביא את הגאולה בפועל ממש. המחשבה על כך מרוממת מאוד, ומביאה את האדם לשמחה פנימית.
במהלך השנים דיבר הרבי על מהותו של יום ג' תמוז, וקבע כי יום זה הוא "אתחלתא דגאולה". האם לאחר ג' תמוז תשנ"ד עדיין אפשר להסתכל על יום זה כ"אתחלתא דגאולה"?
ברור שדבריו של הרבי לא משתנים, ומכיוון שהרבי הגדיר כך את היום, בוודאי שזהו דבר נצחי. בג' תמוז הייתה התחלת הגאולה של הרבי הריי"צ, וזאת מציאות שקיימת גם היום.
ואולי יש לומר: מעצם העובדה שהרבי הגדיר את יום ג' תמוז כאתחלתא דגאולה – אנו יכולים לשאוב עידוד רב למצבנו העכשווי. בזמן המאסר של הרבי הריי"צ היה נראה שג' תמוז הוא חלק משלבי המאסר והגלות, אבל אחר–כך התגלה שזה היה שלב ראשון בגאולה של י"ב תמוז. מכיוון שכל דבר הוא בהשגחה פרטית, ובפרט מה שקורה עם נשיא הדור, הרי יש משמעות חזקה לעובדה שההסתר הנוכחי החל דווקא בג' תמוז – שנתחזק ונתעורר באמונה, שבסופו של דבר יתברר כיצד גם מה שאירע בג' תמוז תשנ"ד, הוא חלק מתהליך הגאולה.
כאמור, גם היום אנחנו יודעים כבר שאור היחידה ואור החסידות נמשך ופועל, והרבי פועל כמו לפני ג' תמוז. אבל בקרוב ממש נזכה לגאולה האמיתית והשלימה, ואז אולי נבין מה היו העלמות והסתרים. או שנבין, או שלא נבין…
תגיות: הרב יוסף העכט, פרויקט ג' תמוז תשפ"ד