כשאומרים הרבי מלובביץ', חושבים מיד על בית הלבנים האדום באיסטרן פארקווי, 770. אבל עם כל הכבוד לברוקלין, ניו-יורק – לובביץ' היא בכלל עיירה קטנה ברוסיה, שם שכן מרכז החסידות בין המאות ה-19וה-20. ארבעה אדמו"רי חב"ד התגוררו בעיירה הקטנה, החל מהאדמו"ר השני בשושלת, ממשיך דרכו של רבי שניאור זלמן – מייסדה של חסידות חב"ד – ועד רבי שלום דובער שניאורסון, שעקר מהעיירה בשנת 1916 בעקבות מלחמת העולם הראשונה.
הרבי מלובביץ', לא התגורר בעיירה, אבל זה לא מפריע לחסידי חב"ד לזכור חסד נעורים למקום שהיה מרכז החסידות, ולהחזיר עטרה ליושנה.
לא פשוט להגיע לשם: ממוסקבה, בירת רוסיה, ניתן להגיע רק בנסיעה שלוקחת כחמש שעות. מסנט-פטרסבורג מדובר על נסיעה של כ-12 שעות, מה שלא מונע מאלפי המטיילים להתאמץ ולהגיע, כדי להתפלל בקברי האדמו"רים הטמונים בה ולסייר בין רחובותיה שבהם הזמן כמו עמד מלכת.
חיסול שיטתי של האוצרות היהודיים
התיאור של הרב גבריאל גורדון, שליח חב"ד והאחראי על המקומות הקדושים בלובביץ', אומר הכול: "זה כפר רוסי בסוף העולם שמאלה, שהציוויליזציה לא הגיעה אליו". במקום טמונים שניים מאדמו"רי החסידות: רבי מנחם מענדל שניאורסון, "הצמח צדק", השלישי בשושלת – ובנו, רבי שמואל המכונה המהר"ש. גם ארבע אדמו"ריות – נשותיהם של אדמו"רי חב"ד – נקברו בבית העלמין היהודי העתיק, המושך למקום המוני מתפללים.
"בשנים האחרונות התחלנו בעבודות שיפוץ של בית העלמין, והמצבה הכי עתיקה שגילינו עד כה היא מ-1794, ושייכת לאחד מתלמידיו של מייסד תנועת החסידות, הבעל שם-טוב", מספר הרב גורדון. "למרות שלא גר בה דרך קבע, הרי שגם האדמו"ר הראשון של חב"ד, רבי שניאור זלמן מלאדי, המכונה אדמו"ר הזקן, כתב בלובביץ' את ספר התניא – ספר היסוד של חסידות חב"ד. על פי הסיפורים שעברו בחסידות, בעיירה גרו צדיקים נסתרים, תלמידים של הבעל שם-טוב. הישיבה המפורסמת של חסידות חב"ד, 'תומכי תמימים', שיש לה היום יותר ממאה סניפים ברחבי העולם, החלה שם את דרכה".
בתקופת "תור הזהב" של העיירה, עד לפרוץ מלחמת העולם הראשונה, חיו בה כ-3,000 תושבים – רובם המוחלט יהודים. "לובביץ' הייתה כפר מוכר שבו יריד מפורסם בשל מיקומו על הגבול", מסביר הרב גורדון. לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה האדמו"ר החמישי והשישי יצאו משם ועברו לרוסטוב, אחת הערים העתיקות ביותר ברוסיה, ומרכז תיירות חשוב בערי "טבעת הזהב של רוסיה".
למעשה, מספר גורדון, היהודים לא חזרו מאז לעיירה שהפכה לעיירת רפאים. את המכה האחרונה הנחיתו הנאצים: המשפחות היהודיות המעטות שנשארו הוצאו להורג במלחמת העולם השנייה. "היה שם טבח. אספו קרוב ל-500 יהודים במרכז העיר, לקחו אותם לבור והרגו את כולם". במקביל, החצר ובה ישיבת "תומכי תמימים" ובית האדמו"רים עלו באש.
מתחת למצבות התגלה בית כנסת
עבודת השחזור של בתי העיירה והאתרים החשובים לחסידות, כמו גם שחזור האנדרטאות והמבנים המרכזיים נעשו הודות לסיועו של רבה הראשי של רוסיה, בערל לאזאר, ובשיתוף פעולה עם גורמים רבים: הרב אלכסנדר ברדה ממוסקבה, נשיא איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה; הממשלה הרוסית ובמיוחד מושל המחוז אלכסי אוסטרובסקי – ובעזרת אגודת חסידי חב"ד רוסיה, בראשות הרב יצחק קוגן.
"אנחנו לא מחזירים לשם יהודים", מסביר הרב גורדון. "זו עיירה שלא גרים בה כלל תושבים יהודים, וזו גם איננה מטרתנו. אנחנו רוצים לעשות כבוד למקומות הקדושים שעמדו כמעט שוממים במשך הרבה מאוד שנים ונזנחו כמעט לחלוטין בתקופת הקומוניזם. אנחנו רוצים שיהיה מקום מכובד שאנשים יגיעו אליו להתפלל. כבר הרבה שנים שאנחנו עובדים במקום. על שיפוץ בית הקברות אנחנו עובדים כבר ארבע שנים, ובכל פעם מגלים עוד קברים. האדמה של העיירה הזו ספגה כל כך הרבה קדושה. זה מקום מיוחד".
בבית קברות סמוך ל"אוהל" הקדוש, הם גילו לפני חמש שנים יסודות של מבנה שרצפתו שרופה. כשהתחילו לברר מה היה שם, התברר שהרצפה שייכת לבית כנסת שבנה האדמו"ר המהר"ש ליד קברו של האדמו"ר הצמח צדק. הם החלו בחפירות וחשפו את הרצפה העתיקה, השריד האחרון מבית הכנסת שככל הנראה נשרף בזמן המלחמה. "בנינו על זה בית כנסת, וברגע שתיגמר הקורונה נכניס ספר תורה ונפתח את המקום", מבטיח השליח במקום בהתרגשות.
המקומיים מגלים את "העיירה הקדושה"
בימים אלה הם מסיימים לשחזר את המבנה של הישיבה הראשונה של "תומכי תמימים" בעיירה: "הבנו שהמבנה שלה היה מאוד גבוה – והכי יפה בכל האזור".
לאחרונה אף סיימו את הצבת השילוט הנרחב של שמות הרחובות בעיירה הקטנה, בהם שמות כמו חב"דסקאיא ועוד – לאחר אישור ממושל מחוז סמולנסק.
האנשים האמונים על העבודות במקום מספרים כי לא היה פשוט להחיות את המקום ולשחזר את המבנים, והם עדיין לא סיימו את המלאכה. במקום נבנים גם שלושה בתי הארחה לאור הביקוש הרב. "אנשים רוצים להגיע לכמה ימים, כי הדרך למקום מאוד קשה. הם רוצים להישאר שבתות וחגים, וראינו שיש צורך לסדר כמה בתי הארחה. מגיעים מכל העולם, ולא רק יהודים שומרי מצוות. אנחנו פוגשים גם מקומיים שאינם יהודים שמגיעים הנה".
בשל סגירת השמים, טוענים אנשי חב"ד המקומיים כי קיימת עלייה לרגל לעיירה העתיקה מתוך רוסיה. "עד יום כיפור הגיעו יותר מאלף אנשים לבקר במקום רק מתוך רוסיה. היו בני נוער, סמינרים ועוד. אנשים חיפשו מקומות קדושים בתוך רוסיה".