-
כדי להביא למודעות הציבורית את גילויי המדע החדשניים ביותר, הקים הרב פרופסור שמעון סילמאן את מכון ריא"ל, שמקיים זו השנה ה-26 את "כנס גאולה ומדע", כשהשנה נבחר ולא במקרה, הנושא "מדע, מלחמה ושלום", לציון שנת החצי-יובל לפגישת ראשי המעצמות באו"ם • לדיווח ותמונות
חב"ד אינפו|כ״ט באייר ה׳תשע״זסקירה קצרה של הכנס ה-26 בענייני משיח, מדע וגאולה – על הנושא "מדע, מלחמה ושלום" שהתקיים בי"ג אייר, באוניברסיטה העברית בהר הצופים בירושלים.
בזמן שאנו חיים את שגרת חיינו, כמו מתחת לפני שטח – המודעות שלנו, הולך העולם ומתקרב אל יעודו – הגאולה האמיתית והשלימה.
כדי להביא למודעות הציבורית את גילויי המדע החדשניים ביותר, ואת השינויים החלים בעולם בכל תחום; מדעי, כלכלי, מדיני, פסיכולוגי וכו', ולראות את נקודת המפגש העדינה בין החומר לרוח, כפי שמתקשרת לתקופה הרת העולם בה אנו חיים – תקופת פתח ימות המשיח, הקים הר"פ (הרב-פרופסור) שמעון סילמאן את מכון ריא"ל, ע"ש אחיו של הרבי מה"מ – רבי ישראל אריה לייב, ומקיים זו השנה ה-26 את "כנס גאולה ומדע" – הפעם הראשון בירושלים – כשהשנה נבחר ולא במקרה, הנושא "מדע, מלחמה ושלום", לציון שנת החצי-יובל (25 שנה) לפגישת ראשי המעצמות באו"ם, בה הוחלט על צמצום הנשק הגרעיני, והפניית משאבים שהושקעו בו לצורכי שלום ושיפור הכלכלה הכלל עולמית, מתוך הבנה שהמטרה היא-שלום כלל עולמי!
בשיחה שמסר הרבי מה"מ באותה תקופה, (ספר השיחות תשנ"ב, ח"ב, פרשת משפטים) ציין כי החלטה זו של האומות, היא התחלת קיום היעוד שניבא הנביא ישעיהו על תקופת הגאולה: "וכיתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות. לא ישא גוי אל גוי חרב …", שיעוד זה הוא בעצם מטרתו העיקרית של ארגון האומות המאוחדות, כפי שמצוטט פסוק זה על בניין האו"ם- לעיני כל הבא בשעריו, ולעיני העולם כולו.
מעיינות תהום וארובות השמיים
ברקע ההרצאות עמד פירוש הזוהר הקדוש על הפסוק בפרשת נח, "בשנת שש מאות לחיי נח..נבקעו כל מעיינות תהום רבה, וארובות השמים נפתחו", על כך כותב הזוהר (חל' א' עמ' קי"ז א'): בשנת שש מאות לאלף השישי (בשנת 1840 למניינם), יפתחו שערי החכמה למעלה, ומעיינות החכמה למטה, והעולם ייתתקן כדי להיכנס לאלף השביעי". לא מרצה אחד בלבד הזכיר זוהר זה, שמשמעותו היא, שבתקופה ההיא תתחיל התקדמות עצומה בכל תחומי המדע והפיתוח הטכנולוגי (מעיינות תהום רבה) וכנגדה- התגלות עצומה של החכמה הא-לוקית הנסתרת.(חכמת הקבלה והחסידות – הבעש"ט ותלמידיו, ובעיקר האדמו"ר הזקן – במערב, ורבי חיים בן עטר,הוא האור החיים הקדוש ותלמידיו – במזרח) ארובות השמים, כשמאז הולכות ומתגלות ומשתכללות שתי חכמות אלה, כהכנת העולם לביאת המשיח. כיצד? תורת החסידות מסבירה בהבנה שיכלית, שכל המציאות מהווה אחדות פשוטה אחת – אלו-קות, המכונה בחסידות "אין", משום, שלחושים, המסוגלים לתפוש רק עניינים חומריים, אין השגה בה. והמדע מביא אמת זו להבנה בשכל ותפישה בחושים האנושיים (שהרי אפשר למדוד בעזרת ציוד משוכלל את התנהגותם של החלקיקים ובאילו תנאים הם הופכים לאנרגיה!) ומגלה איך שכל החומר בנוי ממספר מצומצם של חלקיקים יסודיים כיצד החומר הוא אמנם אין אמיתי, שהרי כל העולם כולו , על כל מגוון צורות החומר שבו, אינו אלא חלקיקים ורובו של כל חלקיק הוא ריקות, וכשבוקעים אותם או מאיצים אותם נהפכים הם לאנרגיה! וכמו כן, כל כוחות הטבע הם שילובים של מספר מצומצם של כוחות יסודיים. (ראה לקו"ש חט"ו, ע' 42 ואילך).
מגולה לגאולה
את הערב פתח הרב שמעון סילמאן. הכנס נפתח בהכרזת "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" על ידה מקבלים מלכות הרבי מלך המשיח. הרב סילמאן הביא את שיחתו המפורסמת של הרבי על ההבדל הקטן שיש בין המילה "גולה" למילה "גאולה", הבדל שמהפך את משמעות המילה "גולה"- והוא תוספת האות 'אלף'. אלף זו מסמלת את "אלופו של עולם"- הקדוש ברוך הוא. שכדי להפוך את הגולה –החושך וההסתר, לגאולה-אור וגילוי, צריך לשנות את זווית הראיה, צריך לראות את הקדוש ברוך הוא אלופו של עולם- בכל המציאות.
שינוי הסתכלות זה נכון גם לגבי המדע: במקום להשתמש במדע באופן מודע(!) על מנת להרחיק את האנושות מבוראה, יש "לפקוח את העיניים" , ולראות את נפלאות הבריאה מצביעים על הבורא; סדר, הרמוניה, חכמה ויופי אינסופיים, הקוראים לכל אחד מאיתנו לגלות את הא-לוקות המסתתרת-מציצה מן המיקרו ועד המקרו בכל הקוסמוס, כשהכל סר למשמעתם של חוקים שווים של מצביא אחד.
הצעד הגדול שעשה המדע בכמאה וחמישים השנים האחרונות הוא בשניים:
1. בהבנה שיש אחדות ואחידות בכל התחומים של חיינו. בעיקר בא זה לידי ביטוי בפיתוח תאוריות שמטרתן לאחד תחומי מחקר שונים ולהבין את החוקיות המשותפת מאחוריהם-UNIFYING THEORIES.
2. בהבנה שמיזוג האמונה בא-ל אחד בהשקפה המדעית, לא רק שאינו ממעיט מערך המחקר המדעי והמדען העוסק בו, אלא אף מעשיר ומעמיק אותו, והיום מסתכלים יותר ויותר בעין יפה על מדענים מאמינים.
הרב סילמאן קרא לכולנו "לפקוח את העיניים", ולחיות את המדע במודעות א-לוקית.
חכמת יון מטהרת
המרצה הבא, הרב דוד רוזנר, שהוא שליח הרבי ומרצה בכיר בנושאים אלה של תורה ומדע במכללת "אור חיה", הביא בפתח דבריו מדרש מעניין מן הזוהר -פרשת בשלח. שם נאמר שלעתיד לבוא עתידות לעמוד מחדש כל ארבע המלכויות ששיעבדו את ישראל בזמן הגלות, ולהתגרות בישראל, והקדוש ברוך הוא עתיד להיפרע מהן. הרב העלה השערה מעניינת בדבר הרלוונטיות של מדרש זה לזמננו, במנותו את כל ארבע המלכויות: בבל-היא עירק. שליט עירק סדאם חוסיין הצהיר על עצמו שהוא גלגולו של נבוכדנצר מלך בבל, ומטרתו היא לעלות על ירשלים ולכבוש אותה. זו הסיבה שבכל פסליו שבנה לעצמו- פניהם מכוונים לירושלים. את סופו וסוף שלטונו כולנו מכירים.
פרס ומדי – היא איראן של ימינו,שמתאמצת להשיג נשק גרעיני כשמטרתה המוצהרת- השמדת ישראל.
את רומי – אנו מוצאים במדינות המערב, בעיקר מדינות אירופה,שבמקרים רבים תומכות באויבי ישראל כלכלית וכו', ולוחצות על ישראל לנקוט צעדים המזיקים לביטחונה ולעצם קיומה.
עיקר ההרצאה נסוב סביב ההשערה שאת תרבות יון, שהיא המלכות השלישית, "מבטלים" ע"י הגילויים בפיסיקה המודרנית, שמוכיחים שיחידת החומר הקטנה ביותר (לפי הפילוסופיה היוונית), האטום, גם היא אינה חומר אלא תצורה מסוימת של אנרגיה, וע"י התפשטות ההסכמה לגבי תיאוריות הבריאה—שגם המדע מסכים שלעולם היתה התחלה ואיננה קדמון—הנוגדות את הדעה של הפילוסופיים היווניים, שהעולם הוא קדמון, כלומר מצוי מאז ומתמיד ולא נברא, ותומכות בכתוב בתורה, שהממדים של זמן, מקום וחומר כמו "התפרצו למציאות" בשעת הבריאה.
הרב רוזנר הביא עימו כ-50 עמודי הרצאה, מידע רב ומעניין מאד, ומידה לא מבוטלת של התלהבות וחוש הומור, אלא שהזמן היה קצר מכדי להכיל את כל השפע. נקווה שיוזמן לכינוסים נוספים.
כיוון חדש לחישוב הדינאמיקה של החומר
את המשא המרכזי נשא הפרופ' יעקב פרידמן ממכון לב, שהצליח במידה רבה לצמצם לכדי הבנה ברורה למדי עבור קהל השומעים, שברובו לא נמנה עם לומדי הפיסיקה לעומקה, את הבעיות הקיימות בתיאוריית הדינמיקה הניוטונית של החומר, המתגלות כאשר החומר נע במהירויות גבוהות, שם חוקי הפיסיקה הניוטונית אינם מתארים את התופעות הפיזיות הנצפות. התיזה של פרופ' פרידמן, שנמצאת בתהליכי מחקר, היא שאם ישולבו בנוסחאות הדינאמיקה הניוטונית-חוקי תורת היחסיות הכללית והפרטית של אינשטיין- אזי נגיע לנוסחאות כוללות. נשמע פשוט עד כדי צחוק לבורים כמוני, למעשה השילוב מלווה בחבלי מחקר לא פשוטים אבל חלה בו התקדמות. פרופ' פרידמאן ביצע מספר ניסויים במאיצי החלקיקים שבאירופה (שוויץ וצרפת), והגיע לתוצאות התומכות בהשערתו. נאחל לו הצלחה מרובה ומהירה בפריצת דרך חדשה, שעשויה להיות בעלת יישומים נרחבים והשפעה על חיי היום-יום ממש.
השמים מספרים כבוד א-ל ומעשה ידיו מגיד הרקיע
הנה פרוש חדש ויפה על חציו השני של פסוק זה, פרוש שמגלה את החן של פיזיקאים יראי שמים. קבלו את פירושו של פרופ' פרידמן;
אחד הקשיים שעומדים בפני חוקרי הפיסיקה הוא שקשה מאד, בתהליך המדידה בניסויים, לבודד את האובייקט אותו מודדים, מן ההשפעות של הסביבה של כדור הארץ על המדידה. אפשר לקחת בתור דוגמה את מדידת מידת זווית ההטיה של קרן אור, כתוצאה מכוח המושך של גוף מוצק שהיא עוברת בסמוך אליו. אם נרצה למדוד מדידה כזו על כדור הארץ, נצטרך לקחת בחשבון עוד פרמטרים רבים שישפיעו על התוצאה, כמו כוח המשיכה של כדור הארץ עצמו ועוד. פרופ' פרידמן הצביע על העובדה שהחלל הכוכבים ושאר התופעות המדהימות שבו, מהווים עבור המדען מעבדת ניסויים מושלמת, משום שבחלל קיימים תנאים מבודדים: יש שם ריק, המרחק בין גופים שונים הוא עצום כך, שישנם אזורים שם כוח המשיכה של גופים אינו משפיע, יש די מרחב עבור קרן אור לנסוע מרחקים כבירים ועוד ועוד.
וזו כנראה אחת הסיבות שה' ברא יקום כל כך עצום סביבנו- כדי שיגיד לנו היקום את החוקיות של מעשה—"ומעשה ידיו מגיד הרקיע"—ידיו שמשמשת גם בארץ. ומזה באים להכרה ב-"מה גדלו מעשיך ה'".
סוד ההתהוות – מהות האור והחומר
ההאזנה להרצאותיו של מר יעקב גוגנהיים, מהנדס מחקר, המשלבות את עמקי תורת החסידות עם חידושי הפיסיקה המודרנית, מהווה, ללא ספק, חווית התבוננות מרגשת כל פעם מחדש. הפעם בחר מר גוגנהיים להעמיק במהות האור- שהוא כנראה החומר הגשמי (שהרי הוא ניתן למדידה) הרוחני ביותר במציאות (שהרי לא רק שיש שהוא מתנהג כגל [אנרגיה] ויש שמתנהג כחומר [חלקיק], אלא אף זאת- גילוייו הם תלויי-מחשבה של המתבונן בו!!) הוא השווה בין תיאוריו של החמישי באדמו"רי חב"ד- אדמו"ר הרש"ב- רבי שלום דובער את תהליך בריאת החומר ע"י תהליך של התעבות (CONDENSATION) האור -צמצום והסתר האור עד שמשנה את מהות האור להיות מהות חדשה-חומר, בהשוואה לתוצאותיהם של ניסויים בפיסיקה מולקולרית, המתארים בעצם תהליך דומה, אבל בכיוון ההפוך-כלומר, הפיכת חומר לאנרגיה קינטית (תנועתית), קלורית (של חום), אור וכו'.
האור המצוצם וכו' (המעובה בלשוננו), כך כותב הרש"ב, בעצם הופך לכלי, כך שגם מהות הכלי (הגשמיות, במקרה של עולמינו) הוא בעצם מהות של אור- אלוקות- ו"אין עוד מלבדו"!
פותחים שולחן
כיאה להתוועדות חסידי (כפי שכינה את הכנס הר"פ סילמאן) הגיע זמן הפארבייסן והלחיים. שולחנות נפתחו והאוכל הגיע מאי-שם (אחרי הכל עוד לא הגענו לכלות הנפש והתפשטות הגשמיות…למרות שכל אחת מן ההרצאות הייתה בנקל יכולה להביאנו לכך!).
העולם זועק את ניסי הגאולה
אחרי התענוג של ההרצאות המעמיקות, באה הרצאתו של הרב אבישי איפרגון, שהראה במאות עובדות את התהליכים הצבאיים-מדיניים המתחוללים בעשרות השנים האחרונות את התגשמות הנבואות שבמקורות שונים ובשיחותיו של הרבי מה"מ, של תהליכי הגאולה השלימה. כאמור לפני 25 שנה, הכריזו ראשי המעצמות על צמצום ופירוק הנשק הגרעיני ופצצות המימן. בהסכם זה נכלל פירוקם של עשרות צוללות גרעיניות, 365 מפציצים אסראטגיים, והשארתן של 6000 פצצות מוכנות לפעולה, במקום 77,000 עד עתה. לא רוסיה ולא אמריקה הפרו הסכם זה, והסכמים נוספים נחתמו בשנים האחרונות, הממשיכים מגמה זו!
ההרס הנורא שנזרע בשנים האחרונות בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה, שהיוותה את האיום הצבאי העיקרי על מדינת ישראל, בצבא מצויד ומאומן היטב, ובכמויות אדירות של נשק, הקטין עד כדי סכנה אפסית כמעט את האיום הסורי.
באופן כללי מעורב כל העולם הערבי בבוץ סמיך של מלחמות בינו לבין עצמו, וסופן לא נראה: כל אירגוני הטרור למיניהם (והם רבים מאד!), ורבות ממדינות ערב, קרי: מצרים, סוריה, לבנון, סעודיה, איראן, עירק, תימן ולוב, נתונים במלחמות פנימיות וחיצוניות, הפלות שלטון ומעורבות צבאית זו בשטחה של זו. חוץ מן העובדה שהדבר מקל מאד על מדינת ישראל, שכתוצאה צמצמה משמעותית את היקף חיל השריון למשל, הדבר מהווה קיום של נבואות אחרית הימים: "וסיכסכתי מצרים במצרים", "למכה מצרים בבכוריהם.."
עובדות נוספות בנושאים מרתקים כמו אי קיומן של מלחמות בין מדינות (קיימים עימותים חלקיים אבל לא מלחמות כוללות), והשימוש של טכנולוגיות ומוצרים צבאיים לצרכים אזרחיים, העמיקה בשומעים את ההכרה בנסיו ונפלאותיו של הקב"ה, ואת השמחה העצומה לקראת בא הגאולה בקרוב ממש, לנגד עינינו ממש!
"כוח המושך" – יש חיה כזאת?
אחרון חביב הוא התמים אהרון קסטל שהגיש את ממצאי החקירה שלו בנושא "כוח המושך בתורת החסידות"- נושא מרתק מאד עם השלכות להבנה מעמיקה יותר הן בסוגיות מדעיות והן בסוגיות בחסידות.
תודות: לקראת סיום הכנס הביע הר"פ סילמאן את תודתו והערכתו לשותפים לאירגון :הרב שלמה דובניק מבאר-שבע, הרב דוד רוזנר מירושלים , ולמרצים.
סקירה מקוצרת זו אין בה די! פרטי ההרצאות וכל אותם דברים מדהימים שדובר בהם, ממש על קצה המזלג, מעמיקים ומרחיבים את ראיית התמונה השלמה של התקדמות פעמי-משיח: "קול דודי הנה זה בא, מדלג על ההרים מקפץ על הגבעות" התקדמות בצעדי ענק ובדילוגים, ולא בהליכה הרגילה -"פתאום יבוא אל היכלו האדון אשר אתם מבקשים"
ניתן יהיה להיכנס לאתר www.RYAL.org בעוד כשבוע ולצפות בתכנית המלאה. הר"פ סילמאן אף הוציא לאור ספר המקבץ הרצאות מכנסים עד שנת 2010 בשם "SIENTIFIC THOUGHT IN MESSIANIC TIMES"
בציפיה לגאולה קרובה, בכל.
תגיות: פרופ' שמעון סילמאן, ראשי