הרב מני ששון, מגזין בית משיח
זוויות רבות ומגוונות ניתן למצוא בקרב החסידים בהבעת התקשרותם לרבי בתור מלך המשיח. בשנים המוקדמות יותר כאשר כל הנושא הצטמצם לשולחן החסידים ה'מקושרים' בשעות הקטנות של הלילה כטוב ליבם במשקה, ניתן לומר שהאמירה הזו התבטאה בעיקר ברובד החסידי הפנימי ולא ברובד התורני-הלכתי, הפשטני.
אך אט אט, עם צבירת תאוצת הגילוי בה חשף הרבי זרוע קדשו בזהות אישיותו הברורה בשיחות, במענות ובעידודים, קיבלה האמירה משנה תוקף ועוגן איתן שהביא את אותותיו לכלל המישורים עד למישור ההלכתי המבטא את פשטות הרעיון: הרבי הוא מלך המשיח לא רק ברמזיה, דרשותיה וסודותיה של העָגָה החסידית, הרבי הוא מלך המשיח ברובד הפשטני ביותר!
הוא הוא המושיע האחרון שיושיע את ישראל מיד צריהם, הוא אותה האישיות שלא נברא העולם אלא בשבילה, הוא זה שילמד את כל העם תורה כאשר סביבו ישבו בביטול אבותינו ומשה רבינו ושאר גדולי האומה, והוא הוא הדמות עליה מדובר בתורה ובפרט בדברי הנביאים עשרות פעמים על פני מאות פסוקים אודות אישיותו, תפקידו ופעולתו בעולם, בתור הדמות המחזירה את מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה.
על יסוד הבנה זו מקבלת דמותו של הרבי מלך המשיח גוון דִּינָמִי, אליו מיוחס כל פסוק ואמרת חז"ל הנקראת על ידינו בתפילות, בלימוד ובבכל הזמדנות כזו או אחרת: "את צמח דוד עבדך" – הרבי, "יעמוד מלך מבית דוד" – הרבי, "וקרקר כל בני שת" – הרבי, "ונחה עליו רוח ה'" – הרבי, "והריחו ביראת ה'" – הרבי, "רוח אלוקים מרחפת" – הרבי, "בעל חכמה יהיה יותר משלמה" – הרבי, וכן הלאה וכן הלאה.
משיח אמיתי, לא מפלסטיק
מסלתה ושמנה של חלקת החסידים המובחרת הנושמים גישה זו בכל שעות היממה – הוא ללא ספק השליח הידוע ר' גרשון מענדל גרליק ע"ה, שלא נס ליחו מלנגן את מילות הייעוד "והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול", כאשר ראה תדיר לנגד עיניו את דמותו של הרבי כמלך המשיח המגשים את כלל ייעודי הגאולה.
כאחד מני אלף, יעיד הסיפור שלפנינו שהתפרסם לראשונה בשבוע האחרון (בקיצור וללא הפרטים המלאים):
תקופה קצרה קודם כ"ז אדר ראשון תשנ"ב, הצליח בנו של ר' גרשון מענדל – הרב לוי גרליק באמצעות קשריו עם אחד מאנשי הממשל האיטלקי, לקבוע מפגש מיוחד והיסטורי בין הרבי מלך המשיח לראש ממשלת איטליה (ג'וליו אנדראוטי) שתכנן את הגעתו לניו-יורק ביום ה' אדר שני תשנ"ב.
הפגישה תוכננה ליום שלישי ה' אדר בשעה 11:00 בבוקר, אך לכולם היה ברור כשמש שהפרויקט יצא לאור עולם אך ורק בהסכמתו המלאה של הרבי. לשם כך, בישר הרב לוי לאביו אודות הבשורה המשמחת ואכן שמחתו של ר' גרשון מענדל לא ידעה גבול, ומיד התיישב הוא לכתוב לרבי אודות כך.
וכך פתח ר' גרשון מענדל את מכתבו לרבי על הבלאנק הרשמי של 'מרכז לענייני חינוך': "כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח. לפי הסדר של "ונהרו אליו כל הגויים" סידר מר קולומבו שביום ג' הבעל"ט ה' אדר שני, יבקר מר אנדראוטי שהוא ראש הממשלה של מדינת רומי, איטליה, משעה 10 עד השעה 11 בבוקר. בהתחשב עם המצב מובן ופשוט שההכרעה האם לקבלו לראיון – אפילו מצדם, היא אך ורק לפי נוחיות כ"ק אדמו"ר שליט"א".
בפועל – כפי שכולנו יודעים – רעיון הפגישה נגנז בעקבות המאורע שאירע באותו השבוע בכ"ז אדר. אך ללא ספק יש ללמוד ממהלך הדברים דבר ושתיים בגישה המהותית כלפי הרבי בתור מלך המשיח.
על אף שפגישה זו יכלה להשתרשר בטבעיות בשרשרת הפגישות הקודמות של ראשי ממשלות ואנשי כבוד שביקרו את הרבי, לר' גרשון מענדל ברור שפגישה כזו שמתקיימת בתקופה מיוחדת זו היא ללא ספק חלק מקיום היעוד "ונהרו אליו כל הגויים", והוא אף כותב זאת ברורות לרבי בכותרת המכתב: "כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח. לפי הסדר של ונהרו אליו כל הגויים", ומשם המשיך ליתר הפרטים.
כי כאשר חסיד קורא "ולו יקהת עמים", ופוגש שוב "אֵלָיו גּוֹיִם יִדְרֹשׁוּ", ורואה שוב "וְיָבוֹאוּ כָּל הַגּוֹיִם לְשָׁמְעוֹ", הוא מבין שיש את הרבי מלך המשיח שאליו יבואו ויתבטלו כל הגויים בגאולה השלימה, ואף ברגעי הגלות האחרונים כהכנה לכך ישנו "מעין ודוגמת" קיום היעוד בהגעתם של אלו לרבי מלך המשיח!
סיפור זה מהווה עבורנו לימוד נוסף כיצד עלינו להתייחס לרבי בתור מלך המשיח; לקרוא כל פסוק וכל אמרת חז"ל הקשורה למשיח בכל מכמני התורה ומפרשיה ולהשליך ישירות תורנית ומעשית על הרבי מלך המשיח. כך נחנך את עצמנו, כך נחנך את סביבתנו, וכך נחנך את ילדינו!
מכתבו המיוחד של ר׳ גרשון מענדל לרבי: