-
בתוך ימי השלושים לפטירתו המעציבה של הרב עדין אבן ישראל ע"ה, מערכת 'הזמן גרמא' שמחה לפרסם מסה מיוחדת מפרי עטו של הרב אבן ישראל, המסביר בטוב טעם את אישיותו ודרך הנהגתו של הרבי, והנהגת העולם בדרך לגאולה כמלך המשיח. מתוך עיתון הגאולה גליון 19 – ערב י"א ניסן ה'תשנ"ב • לכתבה המלאה
מנחם|ט׳ באלול ה׳תש״פ"הנה איש צמח שמו"
רבבות עיניים, מתבוננות בכל צעד שהוא עושה, מקשיבות לכל היוצא מפיו. אף על פי כן, גם לאחר כל הפרסום והגילוי הזה, עדיין הוא נשאר בבחינת נסתר כפי שהיה. הנה יש אדם בישראל, שיש לו המהות, התוכן והיכולת, להיות לא רק מנהיג זמני-מקומי, אלא לעמוד בראשו של השינוי הכולל הזה
יש אישים אשר כשהם מגיעים לידי גילויים נראה הדבר מובן מתוך ידיעת תהליך גידולם והתפתחותם. בחינה של "מלך בן מלך", של אדם הגדל והולך במעלות מדרגה לדרגה, כאשר בכל צעד וצעד אפשר לראות את דרכו ואת קידומו. ואלו את דרכו של אדמו״ר שליט״א, אין להכיר. מבחינה מהותית הרי הוא כדוגמת האמור בדברי הנביא זכריה "הנה איש צמח שמו ומתחתיו יצמח" (ו, ב). "מתחתיו יצמח", משמעו: לכאורה כאלו מתוך עצמו, מאליו, וללא הכנה, ללא התהליך האיטי המקובל של גידול, של הליכה מדרגה אחת לחברתה, כאילו הוא מגיע בקפיצה אחת אל מעלתו העליונה.
אכן דרך ההתגלות של האדמו"ר שליט"א היא מבחינה מסויימת דוגמא של התגלותו של הנסתר
אכן דרך ההתגלות של האדמו"ר שליט"א היא מבחינה מסויימת דוגמא של התגלותו של הנסתר. שאף על פי שבמשך 42 השנים מאז קיבל האדמו"ר את הנהגת תנועת חסידות חב״"ד נעשה ידוע ומפורסם לרבים; כאשר מאות, אלפים ואח״כ רבבות עיניים, מתבוננות בכל צעד שהוא עושה, מקשיבות לכל היוצא מפיו. אף על פי כן, גם לאחר כל הפרסום והגילוי הזה, עדיין הוא נשאר בבחינת נסתר כפי שהיה. יש הסתר הנובע מכך שאדם הוא בעל סוד, שאיננו מגלה סוד מסויים לרבים, שאיננו יודעים עליו משום שהוא מוסווה בכוונה תחילה (כדרך הצדיקים המסתירים את צדקותם) אולם יש בחינת סוד גדולה מזו, הסתר שאיננו מנסה להצניע את עצמו, משום שמעיקרו ומתחילתו הוא מופנה כלפי פנים, כיוון שביסודו הוא משתדל, כפי הביטוי החבד"י, להיות "ללא בליטות". כלומר ללא הופעות וגינונים המופיעים ויוצאים כלפי חוץ, ואז גם הדברים המתגלים אינם עושים רושם, ואינם נראים במילואם עד שחוזרים ומתבוננים בהם כמה וכמה פעמים.
עצם העובדה שהכל ידעו מה הוא עושה, וכיצד הוא עושה את הדברים – היא עצמה היתה בבחינת ההסתר.
במשך כל שנות גידולו של האדמו"ר הן בהיותו בבית אביו, הן כשלמד בכמה וכמה מקומות, והן בהיותו חתנו של כ"ק אדמו"ר הריי"צ נ"ע. בכל אלה לא עשה מאמץ להצטנע ולהתחבא מעיני הבריות ואף על פי כן היה בכל אותה עת בלתי ידוע, גם לאלה שהיה דומה להם שהם מכירים אותו היטב. עצם העובדה שהכל ידעו מה הוא עושה, וכיצד הוא עושה את הדברים – היא עצמה היתד, בבחינת ההסתר. הכל ידעו שהוא לומד תורה בהתמדה גדולה ובכשרונות רבים. אבל לא ידעו עד היכן הדברים מגיעים משום שהדברים לא נעשו על מנת להתגלות כלפי חוץ, משום שבמהותם היו מופנים כלפי פנים. משום שתורתו, מעשיו וחסידותו, לא היו מיסודם באותו צד הצריך להראות לעיני הבריות.
ביאת המשיח
למן הימים הראשונים של הנהגתו הבליט הרבי בהדגשה יתרה את הצפיה, התקוה וההכרה כי ביאת המשיח קרובה. וכי הגאולה עומדת מאחורי כתלינו. הדגשה יתרה זו איננה רק משום שהרבי מכיר את האותות של השינויים בעבר כמו בעתיד, וכי הוא רואה כיצד העולם מתקרב והולך לקראת שינוי גדול ומהותי זה.
הכל ידעו שהוא לומד תורה בהתמדה גדולה ובכשרונות רבים. אבל לא ידעו עד היכן הדברים מגיעים
אולם כפי שלימדו רבותינו בכל הדורות, ביאת המשיח אינה רק צפיה פסיבית שאין עמה כלום. ביאת המשיח היא נקודה אחרונה בתהליך המתמשך והולך במשך דורות רבים. ביאת המשיח היא קצה של שינוי אחר שינוי תקון אחר תקון כאשר בקצה העליון בסיומה של דרך תלאות זאת, נמצאת ביאת המשיח.
ביאת המשיח היא נקודה אחרונה בתהליך המתמשך והולך במשך דורות רבים … בסיומה של דרך תלאות זאת, נמצאת ביאת המשיח
והנה, לא רק שלשם כך יש צורך במעשים שביהדות בכלל; בהתקרבות, בחזרה, והתעמקות בתוך המהות היהודית על מנת לקרב את הגאולה ולגלות את הגאולה.
אלא יש צורך ביותר מזה, ואותו עושה הרבי בכל עת: בהגברת המודעות של ביאת המשיח. אכן הנוסח של "אני מאמין בביאת המשיח" שגור בפי הכל.
לעניין זה לא די באמירה בלבד, ולא די בביטוי שפתיים שאין עמו הכרה. גם אם היות שיכול המשיח להתגלות בכל רגע, באופן שהוא מהפכה מהותית בכל העולם – הרי זו דרך הכוללת בתוכה גם שינויים רבים מאוד בחייו של כל אדם.
מקובלים אנו הן על ידי חכמי הסוד והן על ידי גדולי תורת הנגלה כי משיח איננו מהות ערטילאית המצויה מעבר למציאות העולם. המשיח הוא אדם חי המצוי בכל דור ודור. ומשם כך בכל דור ודור היו שהצביעו על אישים גדולים, שהם בבחינת משיח.
והראשונה שבהכנות אלה היא להגיע לקראת הכרה לא רק שמשיח יבוא אי פעם בעת כל שהיא, אלא יתר על כן, ולמעלה מזאת: שביאתו קרובה ואפשרית, ולא פחות מזה:רצויה ונחוצה.
ההדגשה היתרה שמדגיש הרבי כמעט בכל דרשה ודרשה, בכל שיחה ושיחה, ובכל מאמר ומאמר הוא חיזוק התקוה בביאת המשיח לא כאמירה בלבד, אלא כתווית דרך. כמעשה של מערך מוכן ומתוכנן, על מנת להרב אותם – על ידי שאנו פועלים פעולות בדבר. לקרב אותם – על ידי שאנו מכירים בנחיצותו של הדבר, לקרב אותם – על ידי שאנו מודעים לענינו של משיח.
הנה יש אדם בישראל, שיש לו המהות, התוכן והיכולת, להיות לא רק מנהיג זמני-מקומי, אלא לעמוד בראשו של השינוי הכולל הזה. שיש בכוחו לעמוד בראש דרך חיים חדשה אחרת לגמרי – זו של ימות המשיח.
לבנות את התשתית בזהירות, ועם זאת – מהר ככל האפשר. להתכונן, ולהכין לקראת שינוי כזה של המהות הפרטית והכללית. לבנות מערכת חדשה של חיים חדשים, של אפשרות שבה יוכל המשיח להתגלות. אכן, מקובלים אנו הן על ידי חכמי הסוד והן על ידי גדולי תורת הנגלה כי משיח איננו מוצת ערטילאית המצויה מעבר למציאות העולם. המשיח הוא אדם חי המצוי בכל דור ודור.
ומשום כך בכל דור ודור היו שהצביעו על אישים גדולים, שהם בבחינת משיח. לא עשו זאת על מנת להכתיר אנשים, בכתר משיח אלא על מנת לומר ולגלות: הנה יש אדם בישראל, שיש לו המהות, התוכן והיכולת, להיות לא רק מנהיג זמני-מקומי, אלא לעמוד בראשו של השינוי הכולל הזה. שיש בכוחו לעמוד בראש דרך חיים חדשה אחרת לגמרי – זו של ימות המשיח. כאשר הרבי מעורר מעודד, משמיע ומדגיש את הצורך בביאת המשיח – הוא מכין על ידי כך את הקרקע להתגלותו של המשיח במהרה"
תגיות: הזמן גרמא, הרב עדין אבן ישראל