לפני כמה שנים בהתוועדות שמעתי , שאחת הסיבות שאין לנו פרשת שופטים בליקוטי תורה היא ע"מ שנלמד שוב ושוב את ה"דבר מלכות" של השבוע בו הרבי מה"מ אומר לנו במפורש …" ישנה הוראה כנ"ל , שצריכים לפרסם לכל אנשי הדור , שזכינו שהקב"ה בחר ומינה בעל בחירה , שמצד עצמו הוא שלא בערך נעלה מאנשי הדור , שיהי' ה"שופטיך" ו"יועציך" ונביא הדור , שיורה הוראות וייתן עצות בנוגע לעבודת כל בנ"י וכל האנשים דדור זה , בכל עניני תורה ומצוות , ובנוגע לחיי והנהגת היום יום הכללית , גם ב" בכל דרכך (דעהו) " ו"כל מעשיך (יהיו לשם שמיים)"… עד -הנבואה העיקרית – הנבואה ש"לאלתר לגאולה" ותיכף ומיד ממש "הנה זה (משיח) בא"
בימים אלו שהילדים שלנו חוזרים למסגרות הלימודיות , ניתן ללמוד מאותה שיחה חשובה הרבה על דרכי חינוך בדור הגאולה , הדור שנולד וגדל עם "הנה זה משיח בא" . בעולם מלא ביועצים ו"קואצ'רים" , הרבי פתח את הצינורות לפני 26 שנה.
הרבי מציין את תפקיד השופט ,המביא את כוח התורה , כוח האמת .הרבי מסביר שזה דבר ראשון , כמו שכתוב בתפילה " השיבה שופטינו כבראשונה … ,לפי זה אפשר להגיד שגם בחינוך הצד הראשון הוא להביא את כוח התורה , את דברי התורה , לתת לילד את האמת ,את הכיוון ,את הנכון והלא נכון , לתת לילד את דברי הרבי ואפילו את דברי ההורים .
כמובן שצריכים "לעמוד" במעמד, צריכים להתנהג בהתאם כשופט , שהוא כלי להעביר את האמת , שהוא בטל לרבי מספיק , לבוא ולהגיד מה הרבי אומר, להיות דוגמא אישית (לא לזייף) . הרבי מציין גם שהנשפט צריך לקבל את המשפט בביטול , כאן הייתי אומר שהאחריות היא גם כן עלינו המבוגרים , שהילדים יהיו כלים לקבל , זה מאוד תלוי בהתנהגות שלנו. עשה לך רב, "המשפיע" אמר לי פעם ששליח צריך להיות בוגר , בכל מקום , גם בבית , גם בחינוך הילדים , (לא להגיב כמו ילד קטן) אך כמובן גם לא מתנשא.
הרבי ממשיך ומסביר את תפקיד היועץ , שהוא עוזר למקבל לקבל את דברי השופט , עוזר לו להבין שדברי השופט הם לטובתו , עוזר להחדיר ולהפנים את דברי השופט. הרבי מסביר שכתוב "ויועצינו כבתחילה" הכוונה שכך מתחילים למטה בפועל . כך מתחילים בפועל לחיות את דברי השופט.
בחינוך אפשר להגיד שכאן צריכים להסתכל לילדים בגובה עיניים , להיות יועצים ולא שוטרים , להקשיב לילד ולעזור לו להבין , להפנים. אומנם דורש יותר סבלנות , יותר מאמץ אך בהחלט זה פועל הרבה יותר טוב .
אנו חיים בדור שללכת עם הילדים "ראש וראש" זה מזמן לא הדרך , "חנוך על פי דרכו " זה כבר לא רק מושג גבוה בספר ה"תניא" אלא דרך חיים. צריכים להיות פחות שוטרים ויותר יועצים , לשבת עם הילדים שלנו , להקשיב להם , להבין מה עובר אליהם , מה הם מרגישים , מה הם חושבים ,להקשיב באמת .כך נוכל גם להבין מה טוב יותר עבורם וגם כן ליצור חיבור חזק שהוא צריך להיות דגל הדרך שלנו.
ברור שההורה רוצה לטובת ילדיו אך לא מספיק , הילד צריך לדעת , להרגיש ולהיות בטוח שכך זה. יועץ עוזר למקבל להפנים את אותה אמת , אותו דרך נכונה שהוא בעצמו (הילד) מחפש.
במהלך השיחה הרבי מדבר גם על החשיבות של "עשה לך רב " גם רב מורה הוראה בענייני הלכה וגם משפיע . וגם כן יש התייחסות על שמירת שערי אדם, עיניים , אוזניים , נחיריי האף והפה שינהגו ע"פ תורתנו הקדושה ע"י "מאן מלכי רבנן " בכלל ובפרט ע"י "שופט " ו "יועץ" הדור – נשיא הדור.
לקראת סוף השיחה הרבי אומר את הנבואה הגדולה שאנו צריכים לפרסם לכל אנשי הדור שהרבי נביא . ממשיך הרבי ואומר שהנשיא הוא הכל , על דרך אבן השתי' שנמצאת במקום מסוים בעולם הזה הגשמי וקיימת תמיד בלי שינויים (אפילו ללא השינוי דגניזה , כהארון שנגנז וכיו"ב )
ובהחלט צריכים להיות מחוברים לרבי חי , לנשיא הדור ולחבר גם כן את הילדים שלנו לרבי , באופן כזה שהם יהיו מפרסמים , יהיו שלוחים.
בסוף השיחה הרבי מסיים בעוד נבואה לגאולה "…וביחד עם זה בית המקדש עצמו (שהוא בנוי ומשוכלל למעלה ) יורד מלמעלה למטה ביחד עם קדש הקדשים ואבן השתי' שבו, שממנה הושתת כל העולם כולו…."
"… ובפרט בקיום בקשת ותביעת כל א' מישראל: "עד מתי" ?! "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה" , בגאולה האמתית והשלימה ע"י משיח צדקנו , ותיכף ומיד ממש