הרב שניאור זלמן אבצן, מטפל באמנות (M.A)
לא מעט פעמים אני שומע את המשפט: "הילד הזה צריך טיפול".
זה תמיד נאמר בכאב, בתסכול, לפעמים אפילו מתוך דאגה אמיתית. וזה יכול להישמע כאילו אני הולך עכשיו לצאת נגד עולם הטיפול, נגד המקצוע שבחרתי. אבל באמת שלא
ילד שלא מקבל מרות במסגרת החינוכית, שומע "לא" ומתפרק, צועק, נשכב על הרצפה, זורק חפצים, ולמורה כבר אין דרך להתמודד איתו – יכול מאוד להיות שהוא צריך טיפול.
אבל השאלה היא למה מתכוונים כשאומרים את זה.
כי הרבה פעמים, כשאיש חינוך אומר "הילד צריך טיפול", הוא בעצם מתכוון למשהו אחר לגמרי: שמישהו ילמד אותו להתנהג. שמישהו יסביר לו שאסור להרביץ.
שמישהו יחנך אותו לקבל גבולות.
אבל זה לא טיפול. זה חינוך. וזה תפקידו של המבוגר המחנך טיפול הוא משהו אחר לגמרי.
טיפול הוא מרחב שבו הילד לא צריך להילחם כדי שישמעו אותו. מרחב שבו לא עסוקים רק ב"איך לגרום לו להפסיק", אלא מנסים להבין מה הוא בכלל מנסה לומר דרך ההתנהגות שלו.
מטפל לא יושב מול ילד כדי "לסדר אותו". הוא מקשיב למה שנאמר, ובעיקר למה שלא נאמר.
הוא מנסה להבין: מה מפעיל את הילד? מה הרווח שההתנהגות נותנת לו? ממה הוא מפחד? מה המחיר שהוא משלם?
ומתוך קשר בטוח, בלי מלחמת כוחות, בלי איומים ובלי הטפות, הילד יכול לאט לאט למצוא דרך אחרת להיות בעולם, אבל המטפל לא אמור להחליף את המחנך.
כי ילד צריך גם גבול.
הוא צריך מבוגר שלא ייבהל ממנו. מבוגר שיוכל לומר לו: "אני רואה שקשה לך מאוד עכשיו, אבל אי אפשר להרביץ".
זו לא פעולה טיפולית. זו פעולה חינוכית, ולפעמים נדמה שהמילה "טיפול" הפכה לדרך של מבוגרים לברוח מהמקום הלא פשוט של החינוך.
כי להציב גבול זה קשה. להישאר רגוע מול ילד מתפרק זה קשה. לשאת כעס של ילד בלי לקרוס או להתפוצץ בחזרה – זה קשה
יותר קל להגיד: "הוא צריך טיפול". אבל לא כל קושי הוא בעיה טיפולית. ולא כל התפרצות היא פתולוגיה.
לפעמים זה ילד שכועס. ילד שלא יודע להתמודד עם תסכול. ילד שלמד שככה משיגים שליטה. ילד שבודק אם יש מבוגר שמסוגל להחזיק אותו גם ברגעים הפחות יפים שלו
וחשוב לומר גם את הצד השני: חינוך בלי הקשבה לעולם הפנימי של הילד, יכול להפוך לנוקשה ומנותק. אבל טיפול בלי גבולות ובלי מבוגרים שמסוגלים להחזיק סמכות, גם הוא לא יספיק
השאלה היא לא רק "האם הילד צריך טיפול?"
אלא גם: מה הילד מנסה לומר דרך ההתנהגות שלו? ומה ההתנהגות שלו מעוררת אצלנו כמבוגרים.
לפעמים, מאחורי המשפט "הילד צריך טיפול" מסתתרת שאלה אחרת לגמרי – מה קשה לי לשאת מול הילד הזה, ואיזה חלק בתוכי מבקש שמישהו אחר ייקח ממני את האחריות.
כל מילה נכונה ומדויקת,
עם המון ענווה. כל הכבוד לך. המשך כל נשמח לשמוע ולקרוא עוד ממך.
תודה רבה.