-
חזרתם של עליות ה'אויפרוף', מעמד הכרזת 'חזק' וברכת החודש, והתוועדות 'ויחן שם ישראל נגד ההר' בשבת המקדימה למתן תורה • על אירועי שבת מברכים פרשת בחוקותי (בחו"ל) – שבת חזק, תוכלו לקרוא בפרק שלפניכם, המתפרסם בבלעדיות לגולשי חב"ד אינפו • סיכום אירועי השבת מהווה הצצה מוקדמת לחלק קטן מ'יומנו של תמים' המתפרסם בעיתון 'בית משיח' • לקריאה
מנחם|כ״ט באייר ה׳תשע״טשבת מברכים ראש חודש סיון, "בחודש השלישי… ביום הזה באו מדבר סיני", פרשת בחוקותי, שבת חזק.
קבלת שבת
בזמן הדלקת נרות כבר מלא בית חיינו מפה אל פה, תמימים, אנ"ש ואורחים. מהם מעיינים בדבר מלכות, מהם עוברים על הפרשה החסידית, מהם לומדים שיחה לפרשת השבוע ומהם חוטפים תפילת מנחה בדקות האחרונות שקודם שקיעת החמה. בזמנה המיועד של תפילת קבלת שבת ניגש לפני העמוד הש"ץ ר' יענקל ווילשאנסקי.
זמנה המאוחר של כניסת השבת וצאת הכוכבים, יחד עם התפילה והסעודה שבעקבותיהם, לא מותירים זמן רב להתכנסותם של תלמידי התמימים בשעות הלילה של שבת קודש, על מנת להתדבר יחדיו ולסכם את קורות השבוע החולף כנהוג בעיקר בתקופת החורף; על אחת כמה וכמה בשבת מברכים בה נוהגים אנ"ש לומר את התהילים 'בהשכמה'. אך פטור בלא כלום אי אפשר, כשאת התוועדות הרעים החסידית מלווה חבית ה'תה' הגדולה, עליה עמל מידי יום שישי הת' חזקי ליברוב, לרווחתם של תלמידי התמימים.
שבת קודש
'אמירת כל תהילים בהשכמה' – לפני התיבה ניצב ר' יוסף ברוך שפילמאן. בתפילת שחרית משמש כשליח ציבור ר' שלמה לייב אבראמאוויטש.
לאחר הפסקה ארוכה של ימי ספירת העומר בהם נוהגים שלא לישא אשה, שב מראה עליות ה'אויפרוף' לפקוד את בית חיינו, ובזה אחר זה נקראים לעלות לתורה החתנים המקימים את ביתם במשך השבוע הקרוב, כשבתום ברכות התורה, מושלכים על ראשיהם מכל רחבי הזאל 'פעקעלאך' עמוסים בכל טוב.
מחמת ריבוי החתנים אף נערך בתום התפילה מניין נוסף לקריאת התורה. כנהוג וכפי המובא ב'היום יום', ל'גברא' השלישי עולה הבעל קורא בעצמו, הלא הוא הרב מיכאל סלאווין – הבעל קורא דבית חיינו בשבתות ובימים טובים.
בפסוק האחרון של העליה השביעית נעצרת הקריאה, הקהל כולו נעמד על רגליו מתוך דממה, ורק קולו של הרב סלאווין נישא בחלל כשהוא קורא את המילים החותמות את ספר ויקרא בנעימה המיוחדת; נעימה, שלאחריה מתפרץ הקהל – אנשים וילדיהם – בקול גדול, בהכרזה אותה קוראים חמש פעמים בשנה: "חזק חזק ונתחזק"!
זמן לא רב אחר כך נעמד שוב הציבור על מקומו, והפעם לברכת החודש. הכאה על הבימה מקדימה להכרזתו של הגבאי על זמן המולד, ומיד לאחר מכן, פותח הש"ץ – ר' לוי יצחק אבראמאוויטש את הברכה באמירת 'מי שעשה ניסים… ראש חודש סיון, ביום השלישי, הבא עלינו לטובה'.
מפקחין על צרכי ציבור בשבת, ולאחר אמירת 'אב הרחמים' – אשר למרות היותינו בשבת מברכים – 'כשמברכין החודש סיון אומרים אותו', וקריאת פתגם ה'היום יום' לתאריך כ"ז אייר, ניגש אל בימת הקריאה ד"ר אלי רוזן, נציג ה'הצלה' המארגנת 'דינער' בימים אלו, ונושא בשפת המדינה מספר מילים אודות הצורך לסייע לארגון ככל הניתן בגוף ובממון, כשהוא מזכיר בדבריו את יחסו המיוחד של כ"ק אד"ש מה"מ ל'חברה הצלה'. הש"ץ הנ"ל משמש גם כבעל מוסף לשבת זו.
שעתו המאוחרת של מועד סיום התפילה בשבת מברכים – הנובע משעתו המאוחרת של זמן התחלתה לאחר אמירת תהילים, מכריחה את מהירות ההכנות להתוועדות קודש דכ"ק אד"ש מה"מ. שתי מפות צחורות נפרסות בזה אחר זה על שולחן ההתוועדויות, כששתיים נוספות מחפות את השולחנות הארוכים הנמתחים לכל אורכה של בימת ההתוועדויות.
בסדר מסודר נערכים על גבי השולחן חומש ויקרא וכרך מלקוטי לוי יצחק; הצלוחית ועליה הגביע; שעון היד; מעמד מיוחד למפיות; קערה מלאה בחתיכות 'מזונות' ומכוסה בבד לבן; ובקבוק יין עטוף בנייר חום. דקות אחדות לפני שמחוגי השעון מורים על השעה 1:30, מובא כסאו של כ"ק אד"ש מה"מ ממקומו הקבוע בבימת התפילות אל מול שולחנו הקדוש בבימת ההתוועדויות; הרב מנחם נחום גערליצקי מוזג את היין לגביעו הקדוש בכובד ראש; והציבור פוצח בשירת ה'יחי'.
מטה לימוד הדבר מלכות מחלק את הצילומים מההנחה דשיחת שבת פרשת בהר ובחוקותי משנת ה'תנש"א, זאת על פי הנהוג בימים אלו שקודם ההתגלות, אשר רבים מתלמידי התמימים מעיינים בפארבריינגען של השבת מהשנים נ"א – נ"ב.
בשיחה מבאר כ"ק אד"ש מה"מ את העבודה הנדרשת בימים אלו המהווים הכנה למתן תורה, החל מהיותנו בשבת מברכים ר"ח סיון "בחדש השלישי… ביום הזה באו מדבר סיני"; הזמן הנוכחי בספירת העומר; פרשיות השבוע וכו'. אשר כל תקופה זו נכללת בהגדרה של "זמן מתן תורתנו", אשר אינה מוגבלת ביום מסויים "ועד שחג השבועות הוא פעמים בה' ופעמים בו' ופעמים בז'".
בשל קביעות השנה בה קוראים את פרשיות בהר ובחוקותי בנפרד, זהו השבוע השני בו לומדים את אותה שיחת הדבר מלכות, וזוהי השבת השניה בה מעיינים באותה ההתוועדות.
את השיחה חותם כ"ק אד"ש מה"מ באיחול של 'וכל זה יזרז עוד יותר את הגאולה האמיתית והשלימה… עם כל הבתי כנסיות ובתי מדרשות ובתי מעשים טובים, כולל ביהכ"נ וביהמ"ד ובית מעש"ט זה של נשיא דורנו כ"ק מו"ח אדמו"ר… וע"י עבודתו נעשה הבית ביהכ"נ וביהמ"ד ובית מעש"ט קבוע בתוקף, שבו מתוועדים בהתוועדויות חסידיות ("חסידישע פארברענגענס"), הקשורות עם תורה, עבודה וגמילות חסדים'.
אם בכל שבת יושבים תלמידי התמימים ואנ"ש להתוועד, על אחת כמה וכמה שעושים זאת בשבת עליה נאמר 'יום התוועדות'. ואם יש להתוועד בשבת מברכים אף ללא סיבה נוספת, על אחת כמה וכמה שיש לעשות זאת כשמדובר בשמחת התמימים שהולכים להקים את ביתם, בית נאמן בישראל – בית חב"ד.
בשעות אחר הצהריים המאוחרות מתיישבים רבים לפארבריינגען ה'אויפרוף' המרכזי, המתקיים סביב השולחן הארוך בחלקו המערבי של הזאל, התוועדות הנמשכת עד לתפילת מנחה ממש.
כפי שהכריזו לוחות המודעות אמש, מתקיימת היום ההתוועדות דשבת אחדות – היא השבת המקדימה למתן תורה, בקשר עם ההוספה באהבת ישראל ובאופן של 'ויחן שם ישראל נגד ההר'. בשל הפארבריינגען, הכריז השמש בסיום תפילת מוסף על זמנה המוקדם של תפילת המנחה.
חלקו המרכזי של בית חיינו מתמלא בספסלים המופנים כלפי בימת ההתוועדויות, דבר המצריך את גרירתה של בימת הקריאה המרכזית ממקומה, ומסיבה זו נערכת קריאת התורה דתפילת מנחה סביב הבימה הקטנה בסמוך לארון הקודש. כנהוג בקריאה זו, זוכים בעליה לתורה מספר נערי בר מצווה.
בסיום התפילה ואמירת פרקי אבות, מתיישבים כולם סביב שולחנות ערוכים במיני מזונות ופירות, ומספר רבנים נושאים דברים, ביניהם: הרב שלמה קונין – שליח כ"ק אד"ש מה"מ למדינת קליפורניה, והרב לוי יצחק קפלן – משפיע בשכונת קראון הייטס.
גם השבת יוצאים מספר רב של בחורים "להקהיל קהילות.. להכנס בבתי כנסיות ובבתי מדרשות ללמוד בהם תורה לרבים" ובפרט בפנימיות התורה, – הוראה למעשה בפועל אותה מזכיר כ"ק אד"ש מה"מ בדבר מלכות.
לסיום מתקיים כהרגלו סדר ניגונים המרכזי וחזרת דא"ח הנחתמים בתפילת מעריב המסתיימת ב'הבדלה'. בהמשך הלילה מתקיימת כרגיל סעודת מלווה מלכה – סעודתא דדוד מלכא משיחא, בקשר עם חגיגת סיום הלכות בספר הי"ד החזקה, על פי תקנת כ"ק אד"ש מה"מ ללמוד ג' פרקים ליום במשנה תורה להרמב"ם.
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!
תגיות: יומן מבית חיינו
כתבות נוספות שיעניינו אותך: