-
מערכת משיח בפרשה, שמחה להגיש לקהל אנ"ש והשלוחים, מוסרי השיעורים, את הדרשה השבועית לפרשת וישלח, בשתי שפות: עברית ואנגלית. הדרשה נכתבה על ידי הרב ניסים לגזיאל, והיא מתאימה לכל מי שמעונין לומר דרשה בקשר עם פרשת השבוע והגאולה • לקריאה והורדה
יודי|י״ג בכסלו ה׳תשפ״ב***
"ויבא יעקב שלם"
מבוסס על לקו"ש חלק כ"ה וישלח א
מה מלמדת אותנו התורה במסע המופלא הביתה של יעקב אבינו?
***
"אברם, תגיד לי איך אתה מרגיש?"
"בריא כמו שור, חזק כמו ארי, איתן כמו פיל.."
"הבנתי אותך, אתה גר בגן חיות…"
***
פרשת השבוע, פרשת וישלח, מספרת את סיפור שובו של יעקב אבינו חזרה לארץ ישראל, ארץ האבות. אחרי עשרים שנה של סבל בביתו של חמיו הנוכל, לבן הארמי, שנה וחצי של טלטולי הדרך, הפגישה המחודשת עם אחיו, עשו הרשע, והמאבק הלילי עם שרו של עשו, המלאך המחופש, יעקב חוזר, אחרי ככלות הכל, הביתה לאביו, יצחק.
התורה מתארת את השיבה הביתה בפסוק קצר ובמילים ספורות, הטומנות בתוכם אוצר חבוי של השראה והכוונה, ובעיקר בימים שכאלו, ערב הגאולה האמיתית והשלימה. וככה אומרת התורה :"ויבוא יעקב שלם עיר שכם..ויחן את פני העיר" (בראשית לג,יח) זה היה יום שיש עם דמדומי חמה, כמה דקות לפני כניסת שבת, יעקב מגיע עם משפחתו העניפה לפתח העיר שכם, והוא מחליט לקנות חלקת אדמה קטנה מבני חמור אבי שכם, ושם הוא מתיישב, אחרי כל כך הרבה הרפתקאות וטלטולים.
ידועים דברי הרמב"ן (בשם המדרש) ש"מעשה אבות סימן לבנים", זהו הכלל היסודי בספר בראשית המבאר מה רוצה התורה ללמד אותנו דרך וע"י הסיפורים האלו. לאור האמור, ירידתו של יעקב אבינו לחרן, השהיה והחיים הקשים שם, טלטולי הדרך וכל השתלשלות הדברים עד הגעתו חזרה לארץ ישראל, מסמלת את הליכת בני ישראל בגלות, והשהות הכה ארוכה הזאת בגלות המרה עד לרגע הגעת הגאולה.
הרמב"ן בפירושו לסיפור המאבק בין יעקב אבינו למלאך, שרו של עשו, מסביר שהדברים רומזים על אחרית הימים. נסיון המלאך לקעקע את ירכו של יעקב מסמלת את הצרות וההשמדות אותם עברנו במשך אלפיים שנות גלות, את הנסיונות של אומות העולם להוריש ולקעקע אותנו מן העולם. "ויש דורות אחרים שעשו עמנו כזה ויותר רע מזה, והכל סבלנו ועבר עלינו, כמו שרמז ויבא יעקב שלם" (לשון הרמב"ן לב,כו)
הגעתו צלחה של יעקב הביתה בשלום מסמלת את הבטחת הקב"ה (והתורה) שכל יהודי ישוב הביתה בשלום. כל יהודי, כמו יעקב, יחזור הביתה "שלם"- שלם בגוף ושלם בנפש, בגשמיות וברוחניות גם יחד!
בשיחה נפלאה, מרוממת ומעודדת, מסביר הרבי מלך המשיח, שעידוד נוסף, כפול ומשולש, נטכל לשאוב מדברי רש"י על הפסוק.
רש"י מסביר (על יסוד דברי המדרש והגמרא) שהשלימות בה נתברך יעקב אבינו בהגיעו לארץ ישראל היא שלימות משולשת:"שלם בגופו שנתרפא מצלעתו, שלם בממונו שלא חסר כלום מכל אותו דורון, שלם בתורתו שלא שכח תלמודו בבית לבן". דבריו של רש"י, והשלימות המשולשת עליה הוא מדבר, מוסבים גם על כל אחד ואחת מאיתנו. לא רק שכל אחד ואחת מאיתנו נושא את הבטחת הקב"ה:"הנה אנוכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך", שעניני הגלות וקשייה לא יוכלו לפגוע בשום יהודי, כי אם יתרה מזאת, אנחנו נצא מהגלות הזאת מחוזקים פי שלושה, שלמים, חיים ובריאים, בכל המובנים ובכל האופנים.
היינו יכולים לחשוב שתיתכן מציאות שיהודי יושפע לרעה מהגלות, לכל הפחות מצד סדר העניינים כפי שהם מכוונים מלמעלה. למשל, ידוע שאחת ממטרות הגלות היא לגלות את כח המסירות נפש הטמון בכל אחד מאיתנו. היסורים אותם אנו חויים (שהם ע"ד המאבק עם שרו של עשו, כאמור לעיל) מטרתם לעורר את הכח הפנימי והעצמי של כל נפש מישראל למסור את הנפש (ו/או את הרצון) על קדושת שמו יתברך. היינו יכולים לחשוב, שיסורים אלו המגיעים ישירות מהכוונה העליונה, הם בעלי קיום אמיתי ואכן יכולים לסכן את חיי היהודי, ועל כך עונה רש"י במתק לשונו:"שלם בגופו שנתרפא מצלעתו". התורה מבטיחה רפואה שלימה ליסורי הגלות. רפואה אמיתית בלשון התורה היא כזו רפואה שלא משאירה שום זכר למחלה, היא כזו רפואה שעוקרת את החולי למפרע ומעיקרא, מעולם לא היו יסורים ומעולם לא היינו חולים! זו אינה מציאות אמיתית כי אם ניסיון גרידא, מציאות שרק מעמידה פנים כאמיתית, על מנת לגלות את הכח הפנימי שלנו!
תכלית ירידת עם ישראל לגלות היא על מנת להפוך את עניני הגלות והעולם לדירה לה' יתברך, לברר ולהעלות את עניני העולם הגשמיים לקדושה. בשביל זה, צריך כל אחד מאיתנו להקדיש חלק בלתי מבוטל מהחיים לכל מיני עניינים גשמיים. "להתלבש בלבושי המתברר" ולנצח את העולם הזה במגרש הביתי שלו. אנחנו עובדים, אוכלים, שותים וישנים וכל זה לוקח הרבה מאוד זמן, זמן שהיינו יכולים להקדיש לתורה ותפילה, זמן שהיינו יכולים להקדיש לעבודת ה' צרופה. היינו יכולים לחשוב שהזמן האבוד הזה הוא אבידה שאינה חוזרת..הפסד שלעולם לא ישוב..
אחרי הכל, לא מדובר פה על נסיון מדומה, על מציאות שאינה קיימת בעליל, כי אם על מציאות אמיתית ע"פ תורה שדורשת התייחסות, בירור והעלאה..
רש"י ממשיך להבטיח:"שלם בממונו שלא חסר כלום מכל אותו דורון", החסרון והירידה הזאת היא, אך ורק, לפי שעה, וברגע הגאולה יגאל כל יהודי יחד עם עניניו הגשמיים ("ממונו"), יחד עם הכח והזמן שהוא השקיע בהם, לשם שמיים, עד שהכל יחד יכלל בקדושה!
ולסיום, היינו יכולים לחשוב שהכל טוב ויפה בקשר לגוף וממון, אבל מה בקשר לתורה?! בשביל להיות שקוע בלימוד התורה צריך לפרוש מן העולם ולהתנזר מהמציאות. איך אפשר לחיות בעולם, להתעסק בעבודת הבירורים ועדיין להיות מונח בתורה?!
עך כך בא המענה מיעקב אבינו! "שלם בתורתו שלא שכח תלמודו בבית לבן", מציאות הגלות והעולם אינה מסוגלת לפעול שום חסרון בתורתו של היהודי, אפילו לא לרגע, אפילו לא בחיצוניות, אפילו לא לפי שעה! את התורה הקדושה, יהודי לא שוכח לרגע, לא מתעלם לדקה, לא מניח לצד אפילו למראה פנים. תורתו של היהודי נשארת שלימה, איתנה ויציבה במלוא מובן המילה!
ואת הכח הנפלא הזה אנו מקבלים מיעקב אבינו, ומהרבי מלך המשיח, נשי"א הדור השביעי, נש"יא ר"ת ניצוץ של יעקב אבינו!
ונסיים בסיפור הממחיש כיצד הרבי מלך המשיח גורם לנו "לא לצלוע" בדרך לגאולה.
זלמן לייב אסטולין ע"ה הגיע לרבי יחד עם רעייתו, בחודש אלול תשכ"ט. באותו חודש התקיימה גם חתונת בנו. כמה ימים לפני החתונה עמדה המשפחה ליד חדר הרבי על מנת לקבל ברכה. הרבי עבר, בירך ולפתע שאל בתוקף:"מה זה? איזה מצב זה?! מדוע אתה עומד ככה? עליכם לראות רופא מיד!"
אף אחד מהנוכחים לא הבין למה מתכוון הרבי, מלבד זלמן לייב..
הוא סבל מפציעה ברגלו, מאז מלחמת העולם השניה, אבל בימים שלפני החתונה התחדש הכאב במשנה חוזק והדבר הסב לו סבל רב.
הוא חשב לעצמו שברגע שהוא יחזור לארץ הוא יפנה לרופא לטפל בנושא.
לפתע הסתובב הרבי בשנית ואמר:"מיד, מיד עוד לפני ראש השנה.."
בהלם מהגילוי הפתאומי של רוח הקודש, שאל זלמן לייב:"אינני מכיר כאן איש.."
ענה הרבי:"פנה לד"ר זליגסון, והוא כבר יפנה אותך לרופאים המתאימים"
ד"ר זליגסון הפנה אותם לפרופסור רעדלער, מומחה עולמי באורתופדיה כירורגית, ואף קבע להם תור לשבוע הבא. באותו מפגש, הד"ר בדק את הרגל והפטיר:"אין מה לעשות, יש לך נמק ברגל, אני לא יכול לעשות כלום.." הוא עשה צילום והראה למשפחה את תוצאות הבדיקה:"תראו בעצמכם, הכל שחור, אין מה לעשות.."
אשתו של זלמן לייב לא איבדה את העשתונות:"מה זאת אומרת אין מה לעשות?! הרבי מליובאוויטש שלח אותנו אלייך! אם הוא שלח, יש מה לעשות!!!" היא לא נכנעה לפסק הרופא ודרשה שהוא יתן טיפול מסויים. הרופא נכנע, רשם מספר תרופות והורה לזלמן לייב לשכב שבועיים שלמים במיטה.
זלמן לייב הקשיב להוראות עד…ראש השנה. בראש השנה הוא ירד מהמיטה בפעם הראשונה והלך להתוועדות של הרבי. הוא ביקש ברכה לרפואה שלימה, הרבי הצביע על החלות שעמדו על השולחן ואמר:"קחו המוציא ותהיו בריאים!"
התור השני עם הפרופסור נקבע לי"ג תשרי, הרופא בדק את הרגל ואמר בהשתאות:"זוהי לא הרגל!!!" הוא היה נסער ונרגש, הוא עשה צילום נוסף, והתהלך בחדר הלוך ושוב בתדהמה:"אני לא מאמין, זה לא קרה לי בחיים. תראו, הצילום הראשון שחור לגמרי, והשני נקי לחלוטין!!!"
הוא התעקש לטפל ברגל הזאת בעצמו (ולא לתת לאחיות את הטיפול, כרגיל).
זלמן לייב שאל:"אני אצטרך ניתוח?!"
ד"ר רעדלער ענה בהשתאות:"מה ניתוח?! הכל מסתדר באופן ניסי לחלוטין, לא צריך שום ניתוח!"
ובנוסף לפלא הרפואי, הפרופסור, שהיה נוטל מחיר גבוה, לא דרש מהם אף סנט עבור הטיפול! אכן, זלמן לייב יצא משם "שלם בגופו, שלם בממונו", וכמובן "שלם בתורתו"
שבת שלום!
***
מעוניין לקבל כל שבוע את הדרשה לתיבת המייל שלך? לחץ כאן להרשמה
תגיות: גאולה ומשיח, משיח בפרשה, פרשת וישלח
כתבות נוספות שיעניינו אותך: