הרב נחום רבינוביץ
מלך אחד חיפש בגד מפואר ליום חתונת בנו. שום חייט לא הצליח לקלוע לטעמו. עד שהגיע חייט אחד שהציע רעיון מקורי: אני יכול להכין לבוש דיגיטאלי למלך, בגד חדשני ומפואר ביותר. ממש הצעקה האחרונה שעוד עין לא ראתה. התלהב המלך מהרעיון ורכש את שרותי החייט פורץ הדרך.
הגיע יום החתונה. והנה 'החייט המתכנת' בא ומכשיריו בידו והציג לפני המלך את בגדיו הווירטואליים המחודשים שאמורים לאפוף את גופו בצורה דיגיטאלית ואשר כל איש 'מתקדם' ישתגע מיופיים. לא נעים היה למלך להיחשב מיושן ולהודות שאינו מבחין בבגדים, גם אנשי פמליית המלך שרצו להרגיש 'מהחבר'ה', היללו את ה'בגדים המפוארים'. וכשיצא המלך בגאווה החוצה הריעו כל האנשים והסבירו זה לזה שיש למלך בגדים מיוחדים ווירטואליים שעין לא שזפתה כמותם. רק איש פשוט ו'טיפש' שהיה במקום לא הצליח להבין את כל ההסברים המלומדים וצעק בקול גדול: חברים, ההסברים יפים, אבל המלך הוא עירום…
* * *
בסיפור הזה נזכרתי כשנתקלתי בדו-שיח בין ארבעה 'עלטערע בוחרים'. בחורים אחרי קבוצה שכבר בקעו מביצתה של 'תומכי תמימים' ולמדו דבר או שניים על השתמשות בענייני העולם וניצולם לקדושה. הם דנו בדרכי ההתקשרות. לא דרכי ההתקשרות בין חסיד לרבי אלא ההתקשרות בין חסידים לבין עצמם ובינם לענייני העולם, באמצעות מכשיר ההתקשרות הנייד. ארבעת הבחורים שונים הם זה מזה, כל אחד לפי מעלתו ותכונותיו. הראשון בחור 'עסקן', השני 'חסידישער', השלישי בחור 'פתוח' והרביעי בחור פשוט.
הציג ה'עסקן' את מכשירו המשוכלל דרכו פועל את כל ענייני העסקנות, ממבצעים ועד עזרה לזולת. נפנף ה'חסידישער' בגאווה במכשירו הגדול דרכו הוא חוזה ללא הרף ב'פארבריינגענס' המלך וחסידיו, הוציא גם הבחור ה'פתוח' את מכשירו החדשני דרכו הוא מתעדכן בחדשות העולם כדי להישאר 'מעודכן', ורק הבחור הפשוט נותר דומם ומבויש. בכיסו היה מכשיר פשוט, כאחד התמימים המיושנים, שלפני הקבוצה. מכשיר שלא היה ראוי לעלות בשולחן המלכים של המכשירים המחודשים. הוא רק שאל את חבריו בגמגום מבויש: אמ.. אמ.. תאמרו לי, ומה עם הגנה על המכשירים שבידכם? הכיצד אתם מסתדרים בלעדיה?!
נדהם הבחור ה'עסקן' מהשאלה הצדקנית והחזיר בשאלה: "תמים, האם לא למדת את הכלל הבסיסי בסמיכה "איידי דטריד למפלט לא בלע""? אם אתה עסוק להשפיע ולפעול דרך המכשיר בעולם, עשיית מבצעים, הרצת קמפיינים ועד לאהבת ישראל כפשוטה כמו התעניינות בשלום הזולת, המשפחה ואפילו התעניינות בשלומו של יהודי הנמצא בקצה העולם, היעלה בדעתך שתושפע מכך לרעה?! ההגנה הטובה ביותר היא פשוט, ההשפעה…
נע ה'חסידישער' באי נוחות לשמע השאלה הישירה והשיב גם הוא: תמהני עליך חברי, שאתה כה מונח בענייני העולם. מכשיר כזה, מכשיר אחר, הגנה כזאת או אחרת… מאיפה הבקיאות? כלום נראה לך שהייתי שקוע בהבלים כאלה?! נכנסתי לחנות הראשונה, שאלתי אפוא יש מכשיר שאפשר לראות בו וידאו'ס של הרבי, וקניתי את המכשיר הגדול והיפה ביותר. אם אתה חסידישער, לא משנה איזה מכשיר בידך, אתה מוגן.
הוסיף ה'בחור הפתוח' וסנט בבחור הפשוט: מה אתה שקוע בקטנות? מה קרה קצת להיות מעודכן פה ושם ממה שקורה? ההגנה הטובה ביותר היא קצת ראש גדול ולא להתפעל מכל דבר כמו ילד קטן. 'אביסלע מוחין'…
ולמול שלל ההסברים המלומדים על הגנות ולבושים ווירטואליים כמו 'השפעה', 'חסידישקייט' ו'מוחין', נותר הבחור הפשוט בשאלתו הפשוטה: חברים, כל הסברים נפלאים, אבל המלך עירום… אולי במקום כל השכנועים העצמיים על הגנות וירטואליות, פשוט תרכשו לבוש הגנה אמיתי ותכסו את ערוותו של המכשיר שבידכם?…
יישר כח גדול על הטור. באמת הגיע הזמן לתקן את הפירצה הזאת שבחורים שמחזיקים עצמם לחסידיים מרשים לעצמם להסתובב עם אייפון פרוץ.