-
"נלחמים על הבית – הכפר של הרבי" זו סיסמת הקרב הדרמטית, שהדהדה השבוע בקשר למאבק (צודק וחשוב) לשינוי תכנית המחלף בכניסה לכפר חב"ד • התוועדנו עם חסידי הכפר על החיים לפי הוראות הרבי, והתרגשנו למשמע הסברו של ר' זושא הפרטיזן על "הפילוסופיה של חב"ד" • טורו השבועי של משיח פרידמן, באדיבות 'בית משיח' • לקריאה
חב"ד אינפו|כ״א במרחשוון ה׳תשע״חמשיח פרידמן, בית משיח
1. את ההקלטה הזו אתם חייבים לשמוע. דברים שבעל פה – אי אתה רשאי לאומרן בכתב. כי עד כמה שנתמלל ונצטט במדויק, לא נצליח להעביר את הנימה הנחרצת וטון הדיבור הייחודי ובעיקר את התחושה העזה של "דברים היוצאים מן הלב ונכנסים אל הלב" כפי שניתן לשמוע באותה הקלטה ישנה וטובה.
וזה סיפורה של ההקלטה שהסעירה את חב"ד בשבוע האחרון: בשנת תשכ"א, במסגרת תכניתו "מישוב לישוב" הגיע שדרן רדיו 'קול ישראל' לכפר חב"ד וערך תכנית מיוחדת אודות הכפר, אווירתו ותושביו, במלאות 12 שנים להקמתו.
את דרכו לכפר עשה השדרן ברכבת, כשמיד בירידתו ממנה פתח את התכנית בשיחת היכרות קצרה עם קהל הממתינים בתחנה. אחת מהם משיבה לו "אני עובדת כאן בבית הספר כבר 3 שנים" ולשאלתו על הקושי להגיע מידי יום ממקום מגוריה לכאן, היא עונה "אמנם קשה, אבל למען האידיאל כדאי הכל!" איזה אידיאל? שואל השדרן ונענה "לחנך את הדור הצעיר בשיטה של תורת חב"ד".
במילים הבאות, משרטט השדרן קווים כלליים לדמותם של תושבי כפר חב"ד "כולם מגודלי זקן, יראי שמיים וקשורים קשר של חיים ומוות ברועה הרוחני שלהם, היושב בברוקלין שבניו יורק באיסטערן פארקוויי 770, הלא הוא אדמו"רם של חסידי לובביץ' . . הרבי שמעולם לא דרכה רגלו על אדמת ישראל ובכל זאת, הכל בכפר חב"ד יישק על פיו".
השדרן ממשיך ומתאר את הכפר ומוסדותיו, משוחח עם אחד החקלאים המספר לו כיצד הוא כותב לרבי ונוהג לפי תשובותיו על כל צעד ושעל בעבודתו החקלאית ובפרנסתו. בין לבין מושמע ניגון חסידי והשדרן עובר לשוחח עם תלמידי בית הספר למלאכה ושומע מר' מאיר פרידמן על הפיגוע הרצחני שהתרחש בו לפני שנים ספורות.
"בעת הסיור בכפר" מספר השדרן "נלווה אלינו יהודי פיקח, אדום-זקן וכובע מצחייה של פועל רכבת לראשו. נודע לנו שהוא יו"ר ועד הכפר, שמו שלמה מיידנצ'יק ומקצועו נהג קטר. כשגם הוא מספר כיצד הגיע לכאן "לפי פקודת הרבי", כבר לא מצליח השדרן להתאפק ושואל בפליאה: תגיד, אתה אדם מבוגר, אתה ממלא את פקודות הרבי כפי שהוא אומר לך וזהו זה? "בדיוק!" עונה מיידנצ'יק. מדוע? "כי הרבי הוא הרבי שלנו ואנחנו חסידים שלו ומה שהרבי אומר, אנחנו בלי שום הרהורים – מקבלים באהבה".
השדרן ממשיך לשאול: הרבי גם נימק מדוע? "לא הייתי צריך לנימוק" משיב מיידנצ'יק בנחת. השדרן יוצא מכליו: מדוע? "כי אנחנו מאמינים ברבי ומה שהרבי אומר – בכלל לא מחכים לנימוק, אם בן-אדם חושב אח"כ בטח אפשר לבד למצוא נימוקים, אבל זה לא חסר לנו…". לסיום, שואל השדרן: האם אתה קודם כל אזרח מדינת ישראל, או קודם כל חסיד של הרבי מלובביץ'? מבלי להסס עונה מיידנצ'יק נחרצות "קודם כל אני חסיד של הרבי מלובביץ'".
2. כל זה היה רק הקדמה, השיא עוד לפנינו. אחרי השמעת הניגון "אתה בחרתנו" וראיון קצר עם גיטל'ה מהקיוסק המיתולוגי של הכפר, אומר השדרן "שני עסקנים לכפר חב"ד, שניהם מייצגים את היישוב כלפי חוץ, כלפי מוסדות ומה שחשוב יותר, כלפי עיתונות ורדיו, כי זאת לדעת – לחסידי חב"ד חוש מיוחד לפרסום וליחסי ציבור.
שני העסקנים מוכרים לנו היטב. האחד, יהודי זקן בעל הדרת פנים ובעל זקן ארוך ומאפיר הידוע בשמו ר' יונה (איידלקופ) שאינו נלאה להציע ולחזור ולהציע להביא את דבר חב"ד והכפר לתודעת מאזיני ישראל וקוראי העיתונים שבה. והשני, יהודי בשנות הארבעים המאוחרות, חום זקן, גוץ ומוצק, ר' זושא ווילימובסקי".
וכאן מתחיל הראיון עם ר' זושא, החסיד האגדי אותו כינה הרבי "הפרטיזן שלי", חסיד שבוודאי כולכם שמעתם עליו וחלקכם בוודאי גם קראתם את הספר הנפלא המתעד את תולדות חייו ופועלו, בעריכת ידידי הסופר ר' שניאור זלמן ברגר שיחי'. באופן אישי, עוד מילדותי שמעתי על ר' זושא, נשביתי בקסמו והתפעמתי מדמותו. עבורי הייתה זו התרגשות מיוחדת לשמוע לראשונה את קולו (ואם למישהו מכם ידוע על הקלטות נוספות שלו – אשמח לדעת).
ר' זושא פותח ומונה את גלגוליו ומסעותיו עד הגעתו לארץ, השדרן שואל: אולי אתה יכול להסביר לי, מה זה חב"ד, מה התנועה הזאת? "חב"ד עובדת במסירות נפש. אנחנו רואים במציאות כעת שדווקא חסידי חב"ד התפשטו בכל העולם. אין מקום בעולם שלא נמצאים בו השליחים של הרבי, אוסטרליה, אפריקה, אמריקה, אירופה, ארה"ק. בכל העולם הם נמצאים ולפי ההוראות של הרבי הם מפיצים את תורת חסידות חב"ד"
3. טרם נמשיך אל דקת השיא של הראיון, אבקש מכם שוב לעשות טובה לעצמכם ולפחות את הקטע הבא – לשמוע מההקלטה (אותה ניתן למצוא בחב"ד אינפו) אך לא רק לשמוע, אלא להאזין, להקשיב, לשנן ולהפנים, "דערהר" – להכניס טוב טוב לראש את תשובתו של ר' זושא לשאלת השדרן: יש איזה פילוסופיית חיים מיוחדת לחב"ד?
"הפילוסופיה של חב"ד זאת התקשרות אל הרבי! הפילוסופיה היא מה שהרבי אומר זהו מקיימים – זהו כל הפילוסופיה. כמו חייל שהוא מקיים לפקודה של המפקד, כמו כן חסידי חב"ד כל האידיאל שלהם – הדבר של הרבי. מה שהרבי אומר זה כל הפילוסופיה וזה כל התפקיד של החיים שלו. וכל המסירות נפש שלו וכל העניין שלו – להוציא מה שהרבי אומר לו".
האם זה יהיה נכון שאני יאמר שכל מה שאני רואה כאן בכפר חב"ד, כל בית וכל מוסד, לא היה קם לולי ההוראה של הרבי?
"בדרך כלל, כל העניינים שאתה רואה בכפר זה לפי ההוראות של הרבי. אבל יש לפעמים שהצעה הייתה מהתושבים והרבי הסכים לזה. הפירוש של הדבר: כל דבר עובר דרך הרבי, או בדרך ישר – שהרבי אומר לעשות דבר כזה, או שזה בא ביוזמה של המשתתפים ושואלים את דעתו של הרבי והרבי נותן הסכמתו. בכל אופן, בלי הסכמתו של הרבי – אין דבר כזה. לא רק בכפר חב"ד, בכל מקום שנמצאים חסידי חב"ד – בלי הסכמתו של הרבי אין דבר כזה".
ר' זושא, תגיד לי, אתה באמת מאמין שהרבי 'מייבין' כל כך גדול שיכול לתת הוראות ולתת עצות וכל מה שהוא אומר זה באמת הנכון? "אני מאמין באמונה שלימה, שהנשמה שלי שירדה לעולם – אי אפשר למלאות את השליחות שלה בעולם הזה, בלי הוראתו של הרבי. שורש הנשמה של כל חסיד קשור לרבי, מה שהרבי אומר לו הוא צריך לקיים וזה השליחות של נשמתו".
האם הרבי כבר פעם ביקר אתכם כאן בכפר, או הביע רצון לבוא ולבקר בכפר? "לפי האמונה של חסידים הרבי נמצא בכפר באופן תמידי, אם הרצון שלו הוא בכפר הרבי נמצא בכפר. אבל חסידים מקווים שבקרוב יבוא גם כן הרבי כאן בארץ". לסיום השיחה, ר' זושא, אנחנו רוצים להשמיע לך שיר ברדיו, איזה שיר היית רוצה לשמוע? יש שיר שקוראים אותו 'ופרצת'…".
4. "נלחמים על הבית, הכפר של הרבי" זו סיסמת הקרב הדרמטית שהדהדה השבוע בקבוצות הווטסאפ ודווחה בהרחבה באתרי חב"ד. הסיסמא כוונה למאבק הנוכחי העומד על הפרק – לשינוי תכנית המחלף המתוכנן בכניסה לכפר שיפגע קשות בנוחותם ואיכות חייהם של התושבים.
אין ספק כי מדובר במאבק צודק, חשוב והכרחי. אך לצידו כדאי גם להזכיר היבטים נוספים ולא פחות חשובים ב"מלחמה על הבית". מדברי החסידים שצוטטו לעיל – נוכל לקבל את ההשראה הנכונה ולהתבשם מאווירת ההתקשרות לרבי האופפת ומאפיינת את כפר חב"ד האידיאלי, כפי שאמור להיראות. בוודאי ראוי כי גם בתחום זה יושקעו אותם מאמצים ואותה אכפתיות ומעורבות נפלאה, אותה ראינו השבוע במאבק כנגד המחלף.
מעניין לציין כי בהשגחה פרטית, פורסמה הקלטתו של ר' זושא בימי ההכנה לקראת "כינוס השלוחים" – מושג אותו טבע ר' זושא, שזכה להיות הראשון שיזם וארגן "כינוס" לשלוחי הרבי בארץ הקודש, בשנת תשל"ט. בעקבות ובהמשך לכינוסים אלו, החלו כינוסי השלוחים ב-770, תחילה לשלוחים בארה"ב ולאחר מכן לשלוחים מכל רחבי תבל.
בפתיחת הכינוס בשנת תשנ"ב, בישר הרבי לשלוחים על סיום עבודתם הקודמת – הפצת היהדות והמעיינות חוצה והכריז על עבודתם החדשה, "הדבר היחיד שנותר" כלשונו הק': קבלת פני משיח צדקנו בפועל ממש. בכינוס בשנת תשנ"ג, יצא הרבי אל השלוחים במהלך הבאנקעט ועודד את שירתם והכרזתם "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד".
זוהי שליחותנו העכשווית, המשימה האחרונה, והיא מוטלת על כל אחד ואחת מאיתנו. לא רק על נושא תג או תפקיד כזה או אחר. כפי שהבהיר הרבי בסיום שיחת ש"פ חיי שרה תשנ"ב: "והיות שזוהי העבודה בזמן הזה, הרי מובן שזה שייך לכאו"א מישראל, ללא יוצא מן הכלל".
וכפי שאומר ר' זושא: "מה שהרבי אומר – זה כל הפילוסופיה". לחיים לחיים, חסידים, בהצלחה בשליחותנו היחידה: להכין את העולם לקבלת פני נשיא דורנו משיח צדקנו.
לתגובות הערות והארות: mf7709@gmail.com \ 053-820-6628
תגיות: בית משיח, משיח פרידמן