-
מרגעיו האחרונים של יום הכיפורים שאבנו כוחות לעמוד במסירות נפש, מול ניסיונות האמונה בה' ובמשה עבדו • בש"פ בראשית תשמ"ה נחרדו החסידים ב-770 מזעקותיו של הרבי כנגד פעולות שגרמו לריחוק יהודים רח"ל ובליל שמחת תורה תשמ"ו נדהמו לשמע ה'משנה-אחרונה' שקבע הרבי בנושא • יחד נתבונן ונתוועד עם מילות הניגון המושר ביותר בחודש תשרי • טור מאת משיח פרידמן • לקריאה
חב"ד אינפו|י״ט בתשרי ה׳תשע״ז1
בשעתו האחרונה של יום הכיפורים, רגע לפני ה'מארש', חווינו כולנו (אלו שזכו להגיע לבית המלך ואלו שנאלצו להישאר ב'חור'…) את המעמד הנשגב של קבלת עול מלכות שמיים, בסיום תפילת נעילה, אז זעקנו בקול גדול 'שמע ישראל', 'ה' הוא האלוקים' ו'יחי אדוננו' – כמנהג החסידים החל משנת תשנ"ג.
רובכם בוודאי שמתם לב למילים המופיעות במחזור, המקדימות ומכינות אותנו לרגעי השיא הללו: "מצאתי בשל"ה שכשאומרים בתפילת נעילה שמע ישראל בקול רם ובכוונת הלב יכוון כל אחד מישראל למסור נפשו על קדושת השם יתברך שמו ונחשב לו הכוונה כאילו עשה בפועל וכאילו עומד בניסיון על קידוש השם".
וכדברים האלה, אומרים חסידים בדרך הצחות על הכרזת 'יחי אדוננו' הנאמרת מיד בהמשך לכך (כדי להסמיך קבלת מלכות המשיח לקבלת עול מלכות שמיים) בקול רם ובכוונת הלב – בה יכוון כל חסיד לעמוד בכל הניסיונות ולמסור נפשו על האמונה ברבי מלך המשיח שליט"א, הפצת בשורת הגאולה ופרסום זהות הגואל.
ידוע מענה הרבי לחסיד ר' זלמן גוראריה שבחודש אדר תשנ"ג כתב לרבי אודות כמה מחברי אגו"ח שלוחמים בו ללא ליאות ורוצים להדיחו מ'ועד הפועל' אך ורק משום שהוא מכריז בגלוי ללא חת שהרבי הוא מלך המשיח, ושאל: "האם צריך הוא להילחם בזה עד כדי מסירות נפש?" הרבי הניד בראשו הק' ל"הסכמה וברכה"…
לנגד עינינו חייב לעמוד תמיד מענה-קודשו של הרבי לשאלה זו, והתביעה העולה ממנו: להילחם ולהיאבק על ההכרזה והפרסום ללא חת שהרבי הוא מלך המשיח – עד כדי מסירות נפש! כי זה כל החיים שלנו, וכל אשר לאיש ייתן בעד נפשו.
נעלה בזיכרוננו את מסירות נפשם של יהודים לאורך כל הדורות, במסעות הצלב ובפרעות האסלאם, במרתפי האינקוויזיציה ומאחורי מסך הברזל ברוסיה. מסירות נפש היא לחם חוקו של כל יהודי מאמין ותמצית דמו של כל חסיד חב"ד. זו התכונה שעלינו לגייס ולהשתמש בה כעת – במלחמתנו העכשווית על הפצת בשורת הגאולה וזהות הגואל.
בזמננו הנוכחי, בדרך כלל אינה מתבטאת 'מסירות נפש' דווקא במיתה בפועל על קידוש ה', אלא במסירת הרצון לעבודתו ית'. כך גם במלחמתנו להפצת הבשורה, הכרוכה לפעמים בוויתור על נוחיותנו, או במחיר של היתקלות בגורמים שונים ואף במאבקים ממושכים המלווים בצער ובעגמת נפש רבה… אך הכל שווה וכדאי – למען המטרה העליונה.
2
בהתוועדות ש"פ בראשית תשמ"ה, נחרדו החסידים ב-770 לשמע השיחה המבהילה בחריפותה (שנאמרה בהמשך לשירת "חיילי אדוננו משיח צדקנו") בה זעק הרבי על "שפיץ-חב"ד . . שכתוצאה מדיבורים שלהם, עניני דפוס שהדפיסו, או ניגונים וכו', גרמו לרחק עשרות יהודים מתורת הבעש"ט, לימוד החסידות והנהגה בדרכי החסידות. ולא עוד אלא אפילו יהודים שכבר התחילו ללמוד חסידות – הפסיקו ללמוד, כתוצאה מפעולותיהם של אלו! לא רק שפעולות אלו אינם מביאות לקירוב רחוקים, אלא אדרבה, עי"ז מרחקים את אלו שכבר התחילו להתקרב!
וגם כאשר מלבישים זאת באיצטלא דקדושה, "מיט א זיידענע זופיצע מיט א גארטל דערצו"… אין זה משנה כלל את העובדה שעי"ז הרחיקו יהודים מתורת החסידות, עם כל התוצאות שבדבר, שכל זה רובץ על אחריותם!…
רצונך לנגן ניגון חסידי – ישנם ניגונים רבים! רצונך לדבר דברי חסידות, להפיץ עניני חסידות – ישנו ריבוי עצום של דברי חסידות! לך בדרך שסללו לנו רבותינו נשיאינו! אף א' אינו זקוק ל"חידושים" שלך, שהתועלת היחידה שבהם היא – מחלוקת חדשה נגד הבעש"ט ואדמור הזקן, רחמנא ליצלן! שב ולמד חסידות – מאמרי עבודה, והעיקר – שהמאמר ילמד אותך…
ולכן, להוי ידוע שכל מי שממשיך בפעולות אלו – הרי הוא מנגד ולוחם נגד חסידות חב"ד, נגד נשיא דורנו, הבעש"ט, עד מלכא משיחא… שרוצה וחפץ לבוא, אלא שממתין עד שיוסיפו בהפצת המעיינות חוצה, ואילו הוא – מרחק יהודים מתורת החסידות, רחמנא ליצלן! . . "
כעבור שנה, בליל שמחת תורה תשמ"ו – קבע הרבי את ה'משנה-אחרונה' בנושא והודיע לקהל החסידים בצורה הברורה ביותר כי: "לא תהי' שום תרעומת ("איך וועל ניט האבן קיין פאריבל") אם יפרשו "משיח" כפשוטו, משיח צדקנו, מכיון שכן הוא האמת – שנשיא הדור הוא משיח שבדור".
החסידים הוכו בתדהמה מוחלטת. במוחם עוד הדהדו זעקות הרבי מלפני שנה כנגד אמירות כאלו, שגרמו לריחוק יהודים רח"ל – אך הרבי המשיך והבהיר לאחרוני המסתפקים: "גם אלו הטוענים שסגנון כזה ותוארים כאלו הם למעלה מכפי יכולת הקליטה דכלי השגתם – הרי אין כל נפקא מינה אם בכוחם לקלוט זאת אם לאו, ואין כל זמן להמתין עד שהדבר יקלט בכלי השגתם . . ".
ככל שחולפות השנים מתברר גודל המזל באי-ההמתנה: ישנם חסידים שעד עצם היום הזה לא נקלט הדבר בכלי השגתם… אבל לרבי אין זמן לחכות, הרבי מתקדם הלאה וכל המצטרף – זוכה.
3
בחג הסוכות השתא, נחגוג שלושים שנה לגילוי המפעים לו זכינו מהרבי שליט"א: " . . ותוכנו של השם "צמח צדק" – רומז למשיח צדקנו . . כלומר, בשם זה מתבטאת האמונה של החסידים, שכל חסיד מאמין באמונה שלימה שהרבי שבדורו – בדוגמת נשיא דורנו – הוא הוא המשיח, ואילו זכינו, היה הדבר מתקיים באופן גלוי, בעיני בשר, משיח בגלוי". (משיחת ליל ה' דחג הסוכות תשמ"ז).
ואכן, בבוא העת, זכינו ל'שנה שמלך המשיח נגלה בה' בשנת תנש"א – אז נחשפה "באופן גלוי, בעיני בשר" זהותו של משיח, כשהשמיע להם לישראל "הגיע זמן גאולתכם" מגג בית המקדש. וכפי שהעיד הרבי בשיחת ליל שמיני עצרת תשנ"ב, במהלכה אמר כשעיניו הק' עצומות בדביקות "אז דעם יאר איז שנת הצדי"ק און עס ווערט די התגלות פון דעם אויבערשטן דורך צדיק עולמים…" [ששנה זו היא "שנת הצדיק" ונעשית ההתגלות של הקב"ה ע"י ה"צדיק עולמים"…].
חודש תשרי הנוכחי, מציין גם חצי יובל שנים לתחילת פעילותן הברוכה של נשי חב"ד בקראון-הייטס – בעריכת כינוסים והחתמות על קבלת מלכותו של הרבי שליט"א. החל מחודש תשרי תשנ"ב הן זכו למענות ברכה ועידוד מיוחדים מהרבי, שהלכו וגברו בחודשים הבאים – כשעמם גברה גם הפעילות בכיוון זה בין כלל החסידים. בזכות נשים צדקניות.
ביום י"ג לאותו חודש תשרי, זכינו לשיחה המופלאה בה אמר לנו הרבי "יהודי רוקד בשמחה הכי גדולה לקבלת פני משיח, עד שהוא לא מתבייש לרקוד ברחוב "לעיני כל ישראל", וכששואלים אותו: "לשמחה מה זו עושה?" עונה הוא מיד:"מה זאת אומרת? וכי אינך יודע שנכתב בעיתונים, שמשיח כבר הגיע! ותיכף ומיד הוא מגיע לכאן, ולוקח את כולנו בתוך כלל ישראל לנסיעה עם ענני שמיא לארצנו הקדושה ולבית המקדש השלישי..".
4
הניגון המזוהה והמושר ביותר במהלך חגי תשרי, הוא ללא ספק, אחד מעשרת הניגונים שלימד אותנו הרבי – "אתה בחרתנו". מן הראוי שנעצור להתבונן ו"להתוועד" קצת על מילותיו המרגשות של ניגון זה.
"אתה בחרתנו מכל העמים" הקב"ה בחר את נשמותינו והכניס בנו את הנשמה האלוקית והרבי שליט"א בחר אותנו להימנות על החסידים של הדור השביעי – דור הגאולה. שזה "לא על פי בחירתנו ולא על ידי עבודתנו ובכמה ענינים אפשר שלא כפי רצוננו" אבל הוא בחר אותנו להיות החיילים שלו להוריד את השכינה לכאן למטה.
"אהבת אותנו ורצית בנו ורוממתנו מכל הלשונות וקדשתנו במצוותיך" במשך 61 שנות נשיאות מרעיף עלינו הרבי אהבה אינסופית ושפע של ברכות בכל תחומי החיים. הרבי מאיר את חיינו ומכניס בהם עניין ומשמעות ובכך הוא 'מרומם' ו'מקדש' אותנו בבחינת 'ואתה הקרב אליך' הרבי לוקח ומקרב אותנו אליו, ללשונו – לשיחותיו ותורתו, ולמצוותיו – מבצעיו הקדושים.
והעיקר: "וקרבתנו מלכנו לעבודתך" אחרי 42 שנות נשיאות, הוא מטיל עלינו את 'העבודה העיקרית – השליחות היחידה שנותרה: להכין את העולם לקבלת פני נשיא דורנו משיח צדקנו! בשיחות שנות הנפלאות הוא מצעיד אותנו היישר אל תוך 'ימות המשיח שבהם נמצאים עכשיו בפשטות'. אשרינו שזכינו, שהתקרבנו לעבודתך – שלא התבלבלנו ולא 'נתקענו' בדרך. שזכינו להיות קשורים ולעסוק בעבודת המלך – בהכנת העולם לקבלת פני המלך.
והניגון הזה מסתיים במשפט המבטא יותר מכל את השמחה העצומה שזכינו להיות שייכים לרבי שליט"א: "ושמך הגדול, הגדול והקדוש, ע-ל-י-נ-ו, עלינו קראת…" רעבע, זכינו שאת שמך – מלך המשיח – עלינו קראת. גם אנו זוכים להיקרא בתואר 'משיחיסטים' – על שמך הגדול והקדוש.
תודה לך רבי, שבחרת אותנו! שזכינו להישאר נאמנים! להחזיק מעמד בניסיון האחרון" להאמין בתמימות ובפשטות בדבריך הקדושים ובנבואתך העיקרית ולהכריז קבל עם ועולם ש'משה אמת ותורתו אמת' ו'דבר אחד מדבריו אחור לא ישוב ריקם'. תודה על העבר ובקשה על העתיד: שיעזור ה' ויתן כח שנישאר נאמנים, שנחזיק מעמד עד לרגע התגלותך המלאה והמושלמת תיכף ומיד ממש.
שנכבוש את העולם כולו להאמין באמונה שלימה בך, בכל דבריך ונבואותיך ובבשורת הגאולה שבישרת לעמך. ש"יכירו ידעו כל יושבי תבל כי לך תכרע כל ברך תשבע כל לשון, לפניך יכרעו ויפולו ולכבוד שמך יקר יתנו, ויקבלו כולם עליהם את עול מלכותך ותמלוך עליהם מהרה", "וידע כל פעול כי אתה פעלתו ויבין כל יצור כי אתה יצרתו ויאמר כל אשר נשמה באפו": יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.
לתגובות הערות והארות: mf7709@gmail.com \ 053-820-6628
תגיות: משיח פרידמן