-
בקשר עם היום בו מציינים יהודים בארץ הקודש את שואת יהודי אירופה בדור האחרון, אנו מביאים בזה כתב יד קודש בנושא קידוש ה' של חללי השואה הי"ד • הרבי כותב על מכתבו של הרב יהושע מונדשיין ע"ה, שניסה להסביר כיצד זה התרחשה השואה האיומה, לאחר שאדמו"ר האמצעי מביא מהאריז"ל שמתקופתו "בטלו השמדות ולא יהי' עוד". • למענה הרבי
חב"ד אינפו|כ״ה בניסן ה׳תשע״ומאוצר המלך
בקשר עם היום בו מציינים יהודים בארץ הקודש את שואת יהודי אירופה בדור האחרון, אנו מביאים בזה כתב יד קודש בנושא קידוש ה' של חללי השואה הי"ד.
הרבי כותב על מכתבו של הרב יהושע מונדשיין ע"ה, שניסה להסביר קושיית הרבי, כיצד זה התרחשה השואה האיומה, לאחר שאדמו"ר האמצעי מביא מהאריז"ל שמתקופתו "בטלו השמדות ולא יהי' עוד".
הרבי שולל את תירוציו במענה חריף, ומשאיר את השאלה: הכיצד זה נמשכות השמדות והרציחות של עם ישראל?
להקדמת הענין, וכדי שהעניין יובן היטב, נעתיק תחילה את לשונו של אדמו"ר האמצעי שם (ה, ב):
האר"י ז"ל . . אמר בפירוש שבזמנו דוקא בטלו השמדות שהי' בכל משך הזמן הזה ערך ת"ק שנה ("משנת גזרת תתנ"ו שבימי רש"י עד גירוש פורטגאל בזמן רנ"ב"), וכל אותן שקידשו השם אלפים ורבבות בכל דור כמבואר בס' שבט יהודה מכל פרטי השמדות שהי' בכל שנה בזמן ת"ק שנה הנ"ל . . הכל הי' מנשמות שהיו בזמן בית ראשון ש"היו אנשים גדולים . . נשמות גבוהות", ו"היו עובדים את ה' . . רק בעוון פלילי דע"ז דבקו בו, ולא הי' לכל הדורות הללו . . עלי' ותיקון עד בזמן הפילסופים שבזמן רש"י והרמב"ם עד האריז"ל", ד"לפי שהיו מוסיפים יניקה לע"ז כתרין דקליפה, ע"כ התיקון הי' במס"נ על קה"ש באמונה פשוטה שהיא נגד סברת שכל האנושי . . אך בזמן האריז"ל שהי' מבחי' התיקון ונגלה אליו חכמת הקבלה האמיתית, בטלו השמדות ולא יהי' עוד".
ובכמה הזדמנויות שאל כ"ק אדמו"ר שליט"א: לפי המבואר שם ש"בטלו השמדות ולא יהיו עוד" -כיצד יתכן שעברו מאז כמה וכמה שמדות נוראיות וכו', עד לשואה האיומה בדור האחרון?!
על שאלה זו של הרבי ניסה השואל לתרץ במכתבו:
שמעתי שכ"ק אד"ש הקשה כמה וכמה פעמים על מה שכתוב בשער התשובה שמאז האריז"ל בטלו השמדות ולא יהיו עוד, והרי עמלק שבדורנו וכו'. ואיני מבין הקושיא, שהרי בשער התשובה המדובר על גזירות שמד שהיהודים מסרו נפשם על קידוש השם שלא לעבור על דת, ואילו בדור האחרון לא היו שמדות מעין אלו,
שהרי הם ימ"ש בקשו להשמיד להרוג ולאבד גם משומדים מכמה דורות כל שאבות אבותיו מזרע ישראל. והשי"ת יצילנו בכל דור ודור כשם שעשה לאבותינו בימים ההם בזמן הזה.
ועל כך הוא המענה החריף של הרבי שלפנינו ותוכנו: היתכן לומר שבהשמדות שהיו בדור האחרון (השואה וכו') לא היה ענין של מסירות נפש על קידוש ה', והרי ידוע שכל הפוגרומים ברוסיה ובפולין היו בגלל דת היהודים, וגם בשואה היו מקומות שמי שהמיר דתו ניצל (אם כי לא בגרמניה עצמה) ואם כן ברור שהיה בזה עניין של מסירות נפש על קידוש ה' (ראה בעניין זה בארוכה גם שיחת ש"פ ויחי תנש"א, סה"ש תנש"א ע' 233 ואילך).
לאחר מכן מוסיף הרבי, שאי אפשר להעמיס פירוש זה בדברי אדמו"ר האמצעי, משום שלא נוגע כלל מה חושב הגוי הגוזר, כיוון שכל הביאור ב"שער התשובה" הוא רק מה נתקן עי"ז שהיהודים מסרו עצמם על קידוש השם. – עניין שעל פי המבואר שם כבר נגמר תיקונו -ולכן חוזרת הקושיא למקומה:כיון ש"מפורסם שרובם דחללי השואה קדשו שם שמים וכו'", איך הדבר מתיישב עם המבואר שם שלא יהיו עוד שמדות.
לאחר מכן מתרץ הרבי באופן אחר, והוא: דלכאורה המדובר ב"שער התשובה" הוא רק על השמדות שבאו כתיקון על חטא עבודה-זרה שהיה ע"י נשמות הגבוהות שהיו בזמן בית ראשון, שתיקונם דוקא ע"י מסירות נפש של "פילוסופי בני ישראל" -נשמות הגבוהות שהיו בתקופת גזירות תתנ"ו וכו' – ברם, אין הדבר מתיישב עם פשטות לשונו של אדמו"ר האמצעי: "לא יהיו עוד", ללא כל הסתייגויות*.
וכך הדברים באו בלשונו הזהב של הרבי: לאחר המילים "ואילו בדור האחרון לא היו שמדות מעין אלו", ציין הרבי ?!! וכתב:
האומנם אינו יודע שכל הפוגרומים שהיו ל"ע ול"ע [=לא עתה ולא עלינו] ברוסיא, פולין וכו' היו רק מפני הדת, ובכ"מ [=ובכמה מקומות] דגזירת גיטלר כשק[ב]לו תעודה דנוצרי הוא ניצלו. ובכמה מקומות אמרו בפירוש ונעשה כן שהממיר דתו ינצל (אף שלא באשכנז עצמה)
יעיין באגה"ת שאינו נוגע כלל מה אומר העכו"ם הגוזר, כ"א [=כי אם] מבאר התיקון עי"ז שבנ"י מוסר נפשו על קדה"ש דוקא, ושנגמר כבר ומפורסם שרובם דחללי גזירות דהשואה קדשו ש"ש [=שם שמים] וכו'.
לכאורה הי' מקום לתרץ דבאגה"ת מדבר רק ע"ד [=על דבר] תיקון חטא ע"ז [=עבודה זרה] דבית ראשון וכיו"ב, ולכן תיקונו בדוקא ע"י פילוסופי בנ"י -עיי"ש** –
אבל ג"ז [=גם זה] דוחק, והיפך בהירות ופשט הל' ד"לא יהי' עוד".
___
גיטלר: בשפה הרוסית שמחליפים ה"א בגימ"ל כן מבטאים את שמו של הצורר היטלר ימ"ש.
באגה"ת: באגרת-התשובה. – כן הוא בגוף כי"ק, וכנראה כוונתו ל"שערי תשובה" לאדמו"ר האמצעי אליו מתייחס השואל (וכן בהמשך המענה).
*) להעיר: בשיחת ש"פ ויחי תנש"א (הנ"ל, הערה 161 ) אכן משתמש הרבי בחילוק זה ומוכיח מדברי אדמו"ר האמצעי ש"ההשמדות דהשואה הוא ענין בפני עצמו שאינו בגדר עונש ותיקון" (בקשר להמדובר בשיחה שם שלא יתכן לומר שהשואה הייתה עונש על חטאים וכו' (וראה גם לקו"ש חלק כ"א עמוד 397 ואילך)). אמנם, על פי המובא במענה שלפנינו, אין זה מבאר עדיין את הקושיא מעצם המאורע דהשואה על המובא שם בפשטות ש"לא יהיו עוד" שמדות, ללא כל הסתייגויות.
**) ראה גם עד"ז אג"ק ח"י ע' קסט.
תגיות: השואה, כתב יד קודש
וידאו-
ArrayArrayArrayArrayArrayחדשות חמות
-
לכבוד י"ד כסלו: סקירה על השידוכים של הרבי
-
מיוחד: כאן נערכה חופת הרבי והרבנית • אלפסי תיעד
-
ירושלים: תיעוד מניחום אבלים בבית משפחת משי זהב
-
י"ד כסלו: הגהת הרבי על קונטרס דרושי חתונה
מוזיקה-
ArrayArrayArrayArrayArrayבחירת העורךגאולה ומשיחמגזין
-
ראשית ישנה אגרת נוספת בעניין: כרך י > ג'קלג וכן יעויין בשיחות ש"פ וישב ומקץ תשד"מ הובא בליקוטי שיחות בכרך ל'
זכור לי מהערה בשיחה של הרבי לעשרה סטבת בשנות המ'מים כמדומני
שהרבי מתרץ שבטלו הגירות וההשמדות שהינם כתוצאה מחטא העגל (שהקב"ה אמר שיפקוד ויעשה זאת בחלקים…)
וכעת זה גזירות כעניין חדש וללא קשר ל'חובות קודמים'
אשמח אם תמצאו המקור, וניתן להוסיפו להשלמת העניין.
אז מה המענה בכלל של הרבי על השואה