-
אם אתם בעלים גאים של מערכת הגברה חדשה ואתם מתכוננים לשימוש הראשון שלכם במערכת – הנה כמה טיפים של מקצוענים להקמתה. רמקולי מוגברים PA עושים את החיים קלים עבור מי שצריך להקים מערכת הגברה באירוע. מכיוון שהמגברים כבר מובנים ברמקולים, חסכתם כמה דברים שהייתם אמורים לסחוב ולחבר • לכתבה המלאה
מנחם|כ״ד בתשרי ה׳תשפ״גאם אתם בעלים גאים של מערכת הגברה חדשה ואתם מתכוננים לשימוש הראשון שלכם במערכת – הנה כמה טיפים של מקצוענים להקמתה.
רמקולי מוגברים PA עושים את החיים קלים עבור מי שצריך להקים מערכת הגברה באירוע. מכיוון שהמגברים כבר מובנים ברמקולים, חסכתם כמה דברים שהייתם אמורים לסחוב ולחבר.
פשוט יותר = טוב יותר עבור מהנדסי שמע מתחילים. אבל רכישת הציוד הנכון היא רק ההתחלה. אתם גם צריכים תוכנית לשימוש בציוד הגברה הזה. לשם כך התכנסנו היום.
הכנות
כמה ימים לפני המופע הראשון, ודאו שיש לכם את כל המיקרופונים, הסטנדים והכבלים שאתם צריכים. אם אתם לא יודעים אילו כבלים אתם צריכים, קראו על סוגי המחברים, היציאות והכניסות שיש לכם במיקסר וברמקולים המוגברים בין אם מדובר על ציוד הגברה למכירה או ציוד הגברה להשכרה.
ודאו שהכבלים שלכם ארוכים מספיק עבור הבמות שתהיו בהם. בעוד שכבלי רמקולים של 4.5 מטר יכולים להיות ארוכים מספיק לחדר החזרות שלכם, הם עלולים לא להספיק לבמה גדולה.
מה עוד תצטרכו?
לפחות מווסת עוצמה אחד מרובה שקעים.
כבלים מאריכים עמידים באורכים שונים.
קופסאות לנשיאת הכבלים והציוד שלכם. אריזה נכונה של הציוד לפי קטגוריות (כבלי מיקרופון, כבלים לכלי נגינה) תקל על ההקמה והפירוק, פשוט מפני שכך תדעו איפה כל דבר נמצא.
מסקינטייפ ומרקרים או טושים לסימון הגדרות המיקסר שלכם.
עגלה
אוזניות
אולר או לדרמן
גפה
פנס או שניים
ערכת עזרה ראשונה
חברו ובדקו את הציוד הגברה החדש שלכם בבית או במרחב האימונים שלכם. ודאו שהכול עובד ושאם יודעים לתפעל את הציוד הגברה לפני שאתם יוצאים איתו להופעה.
הקמה
ביום המופע, ודאו שיש לכם מספיק זמן להעמסת ציוד ההגברה לרכב, פריקה במקום המופע, הקמה ובדיקת הסאונד. הגיעו למקום לפחות כמה שעות לפני הזמן. לאחר שתדעו לבצע את ההקמה בעיניים עצומות, אולי תוכלו לצמצם קצת את הזמנים.
אם אתם שוכרים ציוד הגברה ולא משתמשים בציוד הגברה שלכם, מומלץ לבדוק בבית העסק ממנו אתם שוכרים את ההגברה, ותוודאו מס' פעמים שלא חסר לכם כלום.
גם במקרים של השכרת ציוד הגברה, מומלץ להצטייד עם רזרבה של רכיבים קריטיים כמו כבלים וכו'…
היכן להציב את הציוד
כאשר אתם מגיעים לאולם, קחו כמה רגעים להערכת הבמה ולשיחה עם בעל המקום או מנהל הבמה. אם אפשר, אפילו הגיעו למקום מבעוד מועד ובחנו אותו. אם אתם מגיעים למקום עם תוכנית פעולה, הכול ילך חלק יותר. הנה הדברים שצריך להחליט לגביהם:
היכן להציב את המיקסר. האם תבצעו את המיקס מהבמה או מולה?
היכן להציב את הרמקולים. בדרך כלל תרצו רמקולים משני צידי הבמה, כדי לפזר את השמע בצורה שווה.
היכן יישבו המוניטורים? על רצפת הבמה או בעמידה בצידי הבמה?
תנו לעצמכם מספיק זמן לפריקת הציוד, חיבור שלו ובדיקת השמע.
הפעלה
ודאו שהווליום של כל הציוד הגברה נמצא במינימום כאשר אתם מתחילים. לאחר שחיברתם את הרמקולים, הפעילו תחילה את המיקסר. הדליקו את הרמקולים המוגברים בסוף כדי למנוע רעש הפעלה שעלול לפגוע ברמקולים.
חברו מיקרופון אחד למיקסר ובדקו שאתם מקבלים שמע מהרמקולים. אם כן, המשיכו בהפעלה. אם לא, עקבו אחר השלבים הבאים כדי למצוא את הבעיה:
ודאו שכל הרכיבים שלכם מחוברים ומקבלים חשמל.
בדקו את בקרי העוצמה במיקסר וברמקולים, ואת מתג ההדלקה/כיבוי של המיקרופון (אם יש לו).
בדקו את כל החיבורים.
נסו כבל מיקרופון אחר.
נסו ערוץ אחר במיקסר.
נסו מיקרופון אחר.
אם ניתן לחבר מיקרופון לרמקולים המוגברים שלכם, נסו לחבר אותו ישירות אליהם.
ברגע שהחיבורים הבסיסיים פועלים, אתם יכולים לחבר את שאר הרכיבים.
הוסיפו מיקרופונים למיקסר, בדקו האם כל אחד מהם עובד כהלכה.
אם יש לכם קלידים או כלי נגינה אחרים המתחברים ישירות למיקסר, חברו אותם.
חברו את רמקולי המוניטור ליציאות המתאימות במיקסר ובדקו שהם עובדים.
אם הכול בסדר, הגיע הזמן לבדיקת השמע.
בדיקת השמע
בבדיקת השמע מוודאים שכל ציוד ההגברה עובד, וקובעים את הלבלים והטונים של הרמקולים הראשיים והמוניטורים כדי שיישמעו הכי טוב שאפשר לפני תחילת המופע.
התחילו עם רמקולי המוניטור. השאירו את הרמקולים הראשיים ללא לבל עד שהמוניטורים מוכנים.
אם רק התחלתם, אל תסתבכו. אל תוסיפו תופים וגיטרות חשמליות לתוך המיקס של המוניטורים. (כלי נגינה כמו גיטרות אקוסטיות וקלידים המתחברים ישירות למיקסר יהיו חייבים להיות במיקס של המוניטור).
כיצד להשתמש בהגדרות של הרמקולים המוגברים
רוב הרמקולים המוגברים מגיעים עם פריסטים של EQ לצורך הראשיים והמוניטורים. ודאו שהם נמצאים במיקום הנכון לפני שאתם מתחילים. אם החלטתם לא להשתמש בפריסטים, או שאתם מבצעים התאמות אחרות על אחד מהרמקולים, בצעו את אותו הדבר בשאר הרמקולים.
פילטר high-pass יעזור לכם למנוע פידבקים.
מוניטורים
ראשית, בצעו "Line Check", כאשר המבצעים לא נמצאים על הבמה. בדקו כל אחד מהמיקרופונים.
השאירו את הפיידר של הערוץ על 0 dB (או U), דברו בחוזקה לתוך המיקרופון וכוונו את ה-gain של הכניסה להכי גבוה שאפשר, כאשר אתם מוודאים שה-meters לא מגיעים לאדום.
הפעילו high-pass (low-cut) על כל ערוצי השירה.
השתמשו באקווליזר המובנה של המיקסר שלכם (או אקווליזר חיצוני) כדי להוריד קצת אזורי תדרים ספציפיים שעלולים לייצר פידבקים. מצאו את הפידבקים על ידי הרמת כל אזור תדרים עד שאתם שומעים שהוא "מצלצל". הורידו אותו אם זה קורה. בדרך כלל, חלוקה לשלושה אזורי תדרים תספיק כדי לאפשר למוניטורים לנגן בחוזקה מבלי לפדבק. אל תיתנו למוניטורים לצלצל כשהמוזיקאים נמצאים על הבמה. זה עלול להיות תהליך רועש ואף מזיק לאוזניים.
עכשיו, הגיע הזמן להכניס את המבצעים. בקשו מהווקליסטים לשיר חלק משיר שבו כולם שרים יחד בהרמוניה (ללא כלי הנגינה בינתיים). כוונו את הלבל של שליחת המוניטור בכל ערוץ מיקרופון עד שהם מרוצים.
אם הווקליסטים מתכננים לנוע ברחבי הבמה עם מיקרופון בידיהם, הנחו אותם לשים לב למיקום המיקרופון שלהם והכיוונים שאליהם הם מכוונים אותו. בקשו מהם לשיר ולזוז תוך כדי בדיקת השמע.
כוונו את הלבל של שליחות המוניטור עבור כל אחד מכלי הנגינה המתחברים ישירות למיקסר.
בקשו מהלהקה לנגן שיר בווליום מלא, כאשר כל כלי הנגינה מנגנים (אך עדיין רק במערכת המוניטור). המשיכו לכוון את הלבלים של שליחות המוניטור ואת יציאת המוניטור הכללית עד שכולם בלהקה מרוצים.
רמקולים ראשיים
בקשו מהלהקה לנגן עוד שיר. הרימו את הלבל של היציאה הראשית. היעזרו בפיידרים של הערוץ כדי לכוון את המיקס. השירה צריכה להישמע ברורה ומאוזנת מול כלי הנגינה.
אם אתם מבצעים את המיקס מהבמה, בקשו מאדם בקהל לתאר את הסאונד בחלל. הוא עשוי להיות שונה בתכלית מהסאונד על הבמה.
ביצוע אקווליזר בחזית
נגנו הקלטה שאתם מכירים היטב במערכת ההגברה הראשית. כוונו את האקווליזר עד שהיא נשמעת טוב. אם מערכת ההגברה שלכם יכולה להוציא הקלטה ולהישמע טוב, היא תוכל לעשות את אותו הדבר גם עם המוזיקה של הלהקה המנגנת.
היעזרו באקווליזרים ובפילטרי high-pass כדי להוריד את הפידבקים ולהגיע לסאונד מאוזן ונעים לאוזן.
התאמת הסאונד תוך כדי המופע
ברגע שאתם מרוצים מהמיקס בחדר ובמוניטורים, אתם מוכנים למופע. עם זאת, אם החדר יתמלא באנשים, האקוסטיקה תשתנה משמעותית. תצטרכו לבצע התאמות קטנות ברגע האחרון במהלך השיר הראשון.
אם נוצר פידבק באמצע המופע, הנמיכו במהירות את הפיידר של היציאה הראשית. טיפ: הורידו לחלוטין את הלבל של מיקרופונים שאינם בשימוש.
בסוף הלילה, אל תתעסקו עם הפיידרים עד שאתם מוודאים שאין הדרן.
פירוק
פירוק מערכת הגברה הוא תהליך פשוט לעומת ההקמה, אך יש כמה דרכים שיכולות להקל עליו אף יותר ולייעל אותו.
ראשית, כבו את הרמקולים המוגברים. ודאו שאין חשמל בכל הציוד שלכם לפני שאתם מפרקים אותו כדי למנוע רעשי כיבוי וניתוק שעלולים לפגוע בציוד.
גלגלו את הכבלים ואל תזרקו אותם לא מגולגלים לתוך התיק או הקופסה שלהם. בפעם הבאה שתצטרכו להשתמש בהם, אתם תשמחו שלא הכנסתם אותם מבולגנים.
החלק החשוב ביותר
אם תעבדו לפי התהליכים הפשוטים האלה, ההקמה והפירוק של מערכת ההגברה שלכם תהיה מהירה וקלה בהרבה. זה יאפשר לכם לשים לב למה שבאמת חשוב: המופע עצמו.
תגיות: ביי פוסט