שרגא קרומבי, חב"ד אינפו
לפני כחודשיים פרסמנו סקירה נרחבת על יחסו של הרבי מלך המשיח לניהול בית חיינו – 770 בידי הגבאים. בסקירה הבאנו מספר מענות קודש, בהם הרבי מבהיר כי הוא לא מתערב בעניני גבאות, ובמקום זאת הפנה את הדבר לרבני השכונה ולמתפללי בית הכנסת. כך היה הדבר החל מהבחירות לגבאים שהתקיימו בשנת תש"ל, וכך במשך עשרות שנים, כולל בבחירות בשנת תשמ"ז.
כעת אנו מפרסמים – בפירסום ראשון – מענה מהרבי לאחד העסקנים חבר ועד הקהל דשכונת קראון הייטס, מחודש תמוז תשמ"ז, כחודש לאחר הבחירות שהתקיימו לגבאי בית הכנסת ליובאוויטש – 770.
כידוע חברי ועד אגו"ח התנגדו לקיום הבחירות לגבאי 770, אך רבני הבד"צ דהשכונה אישרו את הבחירות. לאחר הבחירות נפגש אחד מחברי ועד אגו"ח עם חבר ועד הקהל, ודברו על הנושא, ובמהלך השיחה נרמז לחבר ועד הקהל שהרבי כביכול התנגד לקיום הבחירות, וזאת על ידי "שמועה" שהרבי דיבר עם מזכירו הרב קרינסקי במשך שעה וחצי ברכב (מבלי לומר מה היה תוכן השיחה, ורק עם רמז עבה שכביכול בשיחה זו, הרבי הביע את התנגדותו לבחירות).
חבר ועד אגו"ח ביקש מבן שיחו לכתוב על תוכן השיחה לרבי.
אלא שגם הפעם הרבי לא התערב בנושא הגבאים והשאיר זאת למתפללים ולרבני השכונה (תוך שהוא מאשר את הדו"חות לכל אורך התהליך), אך הוציא מענה חריף בו מתפלא על עצם העובדה שחבר ועד הקהל מתייחס ברצינות לדבריו של חבר ועד אגו"ח.
במכתבו של חבר ועד הקהל נכתב:
ב"ה, עש"ק פ' חקת, שעה שבע ורבע. תזש"מ
ע"פ בקשת הר"ר . . הנני כותב מה שהנני זוכר מדבורנו על-דבר השעה ומחצה שיודל קרינסקי ישב עם כ"ק אד"ש וכו'.
בכלל אינני שם לב לשמועות כאלו, כי אף שזה מעיק לי ומטיל ספיקות וכו', אבל אחרי שהנני יודע שכ"ק אד"ש יודע מכל המתרחש אצלנו, וגם אמר גלויות שאין לקבל שום שמועות וכו' כי-אם בכתב, על-כן החלטתי שלא להתרשם מענינים כאלו ואיני שם לב לדייק בהם כשמגידים לי.
כפי שהנני זוכר, הנה כשהר"ר . . שיחי' אמר לי זה כבר הי' זה בידיעתי, וכפי הנראה שמעתי זה כבר בחדר הבד"ץ יחד עם ר' . .
דבורי עם הר"ר . . שיחי' הי' ראשית כל אודות האסיפה הפומבית שלנו, ואחר-כך השתלשל הדבור לענין הגבאים וכו', ובין הדברים אמר לי הר"ר . . שיחי' שיודל ישב כשעה ומחצה עם הרבי באוטו ואחר-כך וכו', לא אמר לי תוכן הדבור עם כ"ק אד"ש, רק הזכיר את המעשה שהיתה והי' ניכר, לי על-כל-פנים, שרוצה שזה יעשה רושם עלי בענין הנ"ל, אך אני לא שמתי לב לזה וכנ"ל.
*
ועל כך הואיל הרבי לענות שמכיון שהכותב הוא איש ציבור, אזי אין לו מה להתפעל מכך שחבר ועד אגו"ח רצה שהוא יבין שהרבי נגד הבחירות. הרבי מוסיף פליאה על כך שכותב המכתב פותח בכך שהוא מעיד על עצמו שאינו שם לב לשמועות בשם הרבי, אך לאחר מכן מתייחס לשמועות שוב ושוב!
קודם שבאסיפת ציבור אומר והוא איש ציבור –
למה לא שאל את זה הפירוש של זה שהי' "ניכר לו" "שרוצה" – ובפרט שסיפר בדיוק וגם אותי עירב וכו'
אף שככתבו "אינו שם לב" ו"אינו שם לב לדייק" ודוקא בזה עשה היפך דרכו שחוזר ע"ז ג"פ [= ג' פעמים]?