-
"לפני כמה שבועות החלה בכפר חב"ד החתמה מסיבית של רבנים על עצומה הקוראת לרבי מלובביץ' להתגלות סוף סוף כמשיח" – זעקו כותרות העיתונים בחודש אד"ר תשנ"ב בכתבת הדיווח על ההכנות לבניית הארמון בכפר חב"ד • צוות מגזין שישי אינפו באסופה ראשונית של הסיקור העיתונאי לרגל 31 שנים לכתבות וצילומי העיתונים • לסקירה המלאה
מנחם|ט״ז באדר ה׳תשפ״ג"העיתוי לא מקרי. לפני כמה שבועות החלה בכפר חב"ד החתמה מסיבית של רבנים על עצומה הקוראת לרבי מלובביץ' להתגלות סוף סוף כמשיח" – זעקו כותרות העיתונים בחודש אד"ר תשנ"ב בכתבת הדיווח על ההכנות לבניית הארמון בכפר חב"ד. כמובן מאליו קישרו העיתונאים את הדברים לאישורו הטרי של הרבי לעיסוק בזהותו כמלך המשיח.
צוות מגזין שישי אינפו באסופה ראשונית של הסיקור העיתונאי לרגל שלושים ואחת שנה – לכתבות וצילומי העיתונים.
עיתון החדשות
בשער העיתון: "בכפר חב"ד יבנו ארמון למשיח"
הרבי מלובביץ' נתן אור ירוק לבניית בית מפואר למשיח בכפר חב"ד. העיתוי קשור, כנראה, לעצומת הרבנים הקוראת לאדמו"ר להתגלות כמשיח, שההחתמה עליה החלה בכפר לפני חודשים אחדים.
יוזם בית המשיח, זושה ריבקין, מנסה כבר שנים לשכנע את הרבי להסכים לבניית בית המשיח בכפר חב"ד, אך עד לאחרונה לא הצליח. לפני שבועיים בחר הרבי באתר הסמוך להעתק ביתו בברוקלין, שהוקם בכפר חב"ד, כמקום לבית המשיח. אנשי כפר חב״ד הטילו איפול על כל נושא הקמת הארמון.
צבי אפשטיין
שמח בכפר חב"ד: מתכננים ארמון מפואר למשיח
יוזם בניית הארמון, זושה ריבקין, קיבל סוף סוף אישור בנייה מהרבי מלובביץ'.
צבי אפשטיין
הרבה שנים לא היתה שמחה כזו בכפר חב"ד. סוף סוף נתן הרבי מלובביץ' אור ירוק לבנייתו של בית מפואר למשיח בתוך הכפר. יוזם בניית הארמון, שייבנה ליד הבית המועתק של בית האדמו"ר בברוקלין, הוא זושה ריבקין, אחד מהוותיקים שבפעילי חב"ד.
ריבקין מנסה כבר שנים לשכנע את הרבי להסכים לבניית ביתו של המשיח בכפר חב"ד, אך לא הצליח. לפני שבועיים נסעה אשתו של ריבקין לבית הרבי בניו-יורק, והעלתה את ההצעה פעם נוספת. הפעם האישור ניתן. ריבקין כינס מיד את ועד כפר חב"ד כדי למצוא אתר בנייה מתאים לארמון, ומיד אחר כך טס לניו יורק. ריבקין פרס לפני הרבי את שלושת האתרים המוצעים לבית, וזה בחר באתר הסמוך להעתק ביתו שבברוקלין, שהוקם בכפר לפני כמה שנים.
העיתוי לא מקרי. לפני כמה שבועות החלה בכפר חב"ד החתמה מסיבית של רבנים על עצומה הקוראת לרבי מלובביץ' להתגלות סוף סוף כמשיח. למרות שהרבי איננו מאשר ממש שהוא המשיח, הוא אינו מכחיש את השמועות באופן נמרץ.
בינתיים הטילו אנשי כפר חב"ד איפול על כל נושא הקמת הארמון. ריבקין: "אני לא מוכן לדבר על זה, אבל אם אומרים כך, סימן שזה נכון". דובר חב"ד, מנחם ברוד: "ריבקין שאל את הרבי אם הגיע הזמן לבנות את הבית למשיח. הרבי אמר לו שישאל רב אחר. ריבקין שאל את הרב אשכנזי, רב הכפר, וזה הורה לו שאכן הגיע הזמן לכך. לאחר מכן איחל הרבי מלובביץ' לריבקין שתהיה לו הצלחה במלאכתו".
הרב אשכנזי מכחיש שמדובר בבית מיוחד לרבי. לשאלה אם הרבי מלובביץ' הוא המשיח, ענה: "מישהו הרי צריך להיות המשיח, אז אני מקווה שזה יהיה הרבי. הלוואי שזה יהיה הבית של המשיח".
עיתון מעריב:
לאיש שיבנה את הבית של המשיח, יש מסעדה יהודית כשרה ברחוב מאז'ה בתל-אביב. כל יום בצהריים, כמה דקות אחרי שנשמע הצלצול שמסיים את יום הלימודים, מגיעים למסעדה שלו חבורות גדולות של ילדים עם הספרים על הגב. הם נכנסים בשקט למסעדה הקטנה, נעמדים על קצות האצבעות ונתלים על המזנון, ליד הכבד הקצוץ. מחכים שזושא יגיע.
זושא ריבקין, יהודי בן 60 פלוס, צנום, עם זקן לבן, מגיח מהמטבח לבוש סינור, מחייך לכולם ושואג פתאום לאוויר: 'מה נשמע'? חבורת הפרחחים החילונית, שספק אם ביקרו פעם בבית-הכנסת מרצונם, עונים לו בשאגת נגדית: 'ברוך השם'.
ריבקין לא מסתפק ועובר לשלב השני. אחרי שהילדים מקבלים ממנו מטבע של 10 אגורות ישנות ומשלשלים לתוך קופת צדקה, הוא שולף כיפות קטיפה מתחת לקופה ומחלק לכל הבנים.
כשהוא מרים יד, מה שנראה כמו סימן מוסכם למקהלה מאומנת, מתחילים הילדים לשיר בצעקות את 'שמע ישראל". רק אז, אחרי שגמרו לברך כמו שצריך, מגיע השיא. כולם אוכלים קרמבו חינם.
ריבקין מרוצה, הילדים מאושרים, ולסועדים לא אכפת. מוסיקת הרקע הזאת חוזרת על עצמה כמה עשרות פעמים בכל צהריים, מה שמעיד על כמות הקרמבואים והילדים שבאים לבקר אותו.
מסביב לשולחנות הנמוכים, ממשיכים ללגום את המרק כרגיל, או להוציא את העצמות מהגפילסע, בזמן שהבנאי של המשיח אוסף מצוות. מהשבוע הבא, כשיתחיל לשבת ביחד עם רבנים בכירים
בחב"ד על תכניות הבנייה יעבור ניהול המסעדה לידי נעמי אשתו. זושא יגשים סוף-סוף חלום בן 20 שנה.
משפחת ריבקין עלתה מרוסיה לארץ בשנות ה-50 והתיישבה בכפר חב"ד משפחה גדולה. התפרנסו איכשהו, וגידלו בגעה צאצאים, ביניהם זושא המסעדן ואחיו חיים ז"ל, קבלן מתכות.
בתחילת שנות ה-70 עמדו זושא וחיים מאחורי בניית בית-הכנסת הגדול של הכפר. אספו תרומות, פתחו את הארנק הפרטי, והקימו בניין ששוויו כמיליון דולר. תוך כדי הבניה התחיל זושא לפנטז על הפרוייקט של "בית המשיח". הרעיון לא היה מקורי. השיר על הסנדלר הירושלמי שרצה לבנות למשיח כסא, היה כבר אז להיט ברדיו.
בית מאוד צנוע
באותם ימים, אף אחד לא התעסק באחרית הימים. הדבר היחיד שהתקרב לחלום שלו, היה ההיתר שנתן הרבי מלובביץ' ב-87 לבניית ה"בית האדום" המפורסם, שהוקם בלב הכפר. העתק מדוייק של אותו דגם שנמצא ברחוב איסטרן פארקווי 770 בברוקלין, ניו יורק.
מנחם ברוד, דובר חב"ד, מתקן טעות נפוצה שרווחת אצל הנהגים שמציצים עליו בדרך לירושלים. 'זה לא הבית של הלובביץ'", הוא מסביר,
"הבית הפרטי של הרבי נמצא ברחוב פרזידנט, והוא מאוד צנוע. לבית האדום קוראים בית אגודת חב"ד, כמו התאום שלו בניו יורק". בכל אופן, הבניה הושלמה במהירות שיא, תוך 55 ימים בלבד.
בערך באותה תקופה החלו חסידי חב"ד להאמין שאחרית הימים מתקרבת. קילפו מרעיון הגאולה את המיסטיקה, ויתרו על החמור הלבן והסכימו לקבל את המשיח בסתם בואינג 707. המאורעות מסביב גוייסו לבניית התאוריה. ברור להם שהעולם נהפך לטוב יותר. ברוד אומר שהמשיח לא צריך לבוא כשרע. להיפך. "כשמדברים על 'וכיתתו חרבותם', רואים מסביב שזה קורה ממש. תקציבי חימוש מועברים לכלכלה, אומות העולם עוזרות ליהודים לעלות לישראל, וכולם מאמינים בבורא.
גם הרבי תרם לחגיגה. הוא החל לפזר משפטים שיובילו לגילוי זהותו של המשיח – עפ"י חסידי חב"ד, הלוביבצ'ר בכבודו ובעצמו. ביולי 88 קרא לחסידים להתחיל לבנות, ואף אחד לא הבין למה. ביולי אותה שנה נקט הרבי במהלך אגרסיבי ממש – הוא הציע 100 דולר מכיסו לבנאים. ברוד טוען שזה היה חיזוי מדוייק ומבריק של מצוקת הדיור הנוכחית.
מספר חודשים מאוחר יותר, כשעמדו בפתח תש"ן, גילה הלוביבצ'ר לחסידיו שראשי התיבות של השנה החדשה הם 'תהא שנת נסים'. זה, בדיעבד, ההסבר החב"דניקי לתהפוכות במזרח אירופה. גם מלחמת המפרץ לא הצליחה להפחיד אף אחד. הרבי הרגיע ואמר שאין סיבה לחשוש. בקיצור, כמו שאומר ברוד: "הרבי רואה הרבה דברים לפנינו, ואם הוא אומר שאנחנו עומדים לפני ימות המשיח, הוא בטח יודע על מה הוא מדבר".
עד לכתיבת השורות האלה, עדיין לא יצאה הכרזה מפורשת מאיסטרן פארקווי , 770 מבצרו של הרב, שמכריזה עליו כמשיח. אבל לחבד"ניקים אין סבלנות. הם מריצים עצומות שקוראות לרבי להתגלות כמשיח. את העצומה הראשונה ארגנו דווקא נשים.
שנת 90 עמדה בסימן חגיגות 40 שנות מלכות הלובביצ'ר. הארועים הללו עמדו בצילו של קמפיין מסיבי לגאולה, שכלל שלט חוצות ענקי: "היכונו לביאת המשיח". ברוד אומר שזה היה רק 'לחימום הקנה, ומעכשיו מתחיל המשחק האמיתי". חוץ מהגברת הפעילויות בשטח, מבצע הנחת תפילין המוני ומסע הסברה רב היקף, קיבלו סוף סוף אישור לבנות את הבית למשיח, מה שהביא אותם לחשוב שהרבי, המשיח, ישתקע בישראל.
יש אישור מהרב
כאן נכנס זושא רבקין לתמונה. לפני שלושה שבועות עלתה נעמי רבקין על מטוס לאמריקה, בדרך לחצר הרבי. היה נדמה לה שאולי, סוף סוף, אחרי אינספור ניסיונות, ייתן הרבי את האו-קיי להתחיל בבניית בית המשיח של זושא שלה. חיכתה בסבלנות בתור לפני החדר שלו, הסבירה למה דווקא עכשיו הגיע העיתוי המתאים לדעתה, ובמפתיע, שלח אותה מלובביץ' לבקש אישור מרב נוסף. נעמי הרימה טלפון לארץ ובתוך כמה שעות היה כבר זושא באוויר, בדרך לברוקלין, מצויד באישור רב כפר חב"ד, הרב אשכנזי.
זושא הביא איתו הצעה לשלושה אתרים אפשריים, כדי שהרבי יבחר את המיקום שנראה לו מביניהם. אחרי עיון קצר בתוכניות החליט הרב על מקום. זושא טס לארץ והתחיל לעבוד. בינתיים הוא לא מוכן לגלות את הפרטים.
הדבר היחיד שמוכנים למסור בחב"ד, שהפעם לא יבנו העתק אלא דגם מקורי. ברוד מסכם: "הבית הרי לא חשוב. העיקר שיבוא המשיח".
תגיות: ארמון של הרבי, מעריב, ראשי, שישי אינפו