-
"אם עד עכשיו, יכול מישהו לחשוב שדבריו של הרבי אודות הגאולה הקריבה, אלו דברים שחסידים מצד ה"התקשרות" לרבי צריכים להאמין בהם. בא הרבי והופך את העניין להלכה צרופה – ישנו חיוב הלכתי, להאמין לדברי נשיא הדור ולקיים את הוראותיו!" • מגזין שישי אינפו שמח להגיש את מאמרו של הרב משה קורנוויץ על שיחת ה'דבר מלכות' השבועית • למאמר המלא
מנחם|ה׳ באלול ה׳תשפ״בהרב משה קורנוויץ – רב קהילת חב"ד רמת בית שמש ד' ומרבני מכון הלכה חב"ד
'דבר מלכות' שופטים הינו 'שם קוד', לשיחת יסוד מהפכנית בכל הנוגע לבשורת הגאולה. גם חסיד המצוי בשיחות הקודש של שנות הנפלאות נ"א־נ"ב, עומד נרעש אל מול הביטויים החדים והברורים המובאים שחור על גבי לבן בשיחה זו.
החל מהקביעה כי 'רבותינו נשיאנו' הם "נביאי דורנו", ממשיך בהוראה הברורה, אשר על כל אחד מוטל "לפרסם לכל אנשי הדור", אודות הזכות העצומה שנפלה בחלקנו, בהיות בתוכנו "שופט, יועץ ונביא הדור". ועד להפיכת "בשורת הגאולה" – לנבואתו העיקרית של נשיא הדור.
ננסה לתמצת את החידוש של השיחה, שמתבטא בשתי נקודות עיקריות, כדלקמן.
לא 'הרגש חסידי' – הלכה!
כשהרבי מכניס לתוך בשורת הגאולה את ענין הנבואה, שע"פ הלכה יש בדורנו נביא, וממילא על כל אחד ישנו החיוב לציית להוראותיו. מבחינת ה'הלכה' הרבי משנה פה את כללי המשחק לגמרי.
אם עד עכשיו, יכול מישהו לחשוב שדבריו של הרבי אודות הגאולה הקריבה, אלו דברים שחסידים מצד ה"התקשרות" לרבי צריכים להאמין בהם. בא הרבי והופך את העניין להלכה צרופה – ישנו חיוב הלכתי, להאמין לדברי נשיא הדור ולקיים את הוראותיו!
ושוב, סגנון כזה לא מצוי בכל שיחות הקודש לא לפני זה ולא לאחרי זה. ואולי ניתן לומר, שלכן דוקא בשיחה זו בה הרבי הופך את בשורת הגאולה להלכה פשוטה, דוקא כאן מגיעה ההוראה "לפרסם לכל אנשי הדור".
הן מהצד התורני של הענין, היות שמדובר כאן על 'הלכה', אי־אפשר למנוע את המידע מהציבור הכללי, ולהשאיר זאת לדיבור אישי בהתוועדויות חסידיות… והן מהצד הפרקטי של הענין, הדרך הקלה ביותר להעביר את הנושא של בשורת הגאולה לציבור, היא כאשר מבארים בטוב טעם שמדובר כאן על 'הלכה'.
יש הלכה פשוטה ברמב"ם כיצד מזהים נביא, יש חובה להאמין באמונה פשוטה בדברי הנביא, ואסור להרהר אחריו וכו'. יהודי פשוט, שמחפש להבין ולהקשיב באמת, ייקח את הדברים במלא הרצינות ויתחבר ישירות לכל ענין הגאולה והגואל.
גאולה כאן ועכשיו
נקודה נוספת: במשך כל השיחה הרבי מדבר על הגאולה, כדבר ממשי ועכשווי שניתן להתחיל לראותו בעולם. הייעוד הגאולתי "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה", מתממש בדמותם של רבותינו נשיאינו, המורים הוראות ונותנים עצות לכל העם.
דבריו של הרמב"ם אודות "חזרת הנבואה לישראל" לפני בוא משיח, קורמים עור וגידים בנבואותיו המופלאות של נשיא הדור.
נקדים ונאמר: הרבי מחדש בשיחה זו חידוש מפתיע שלא הודגש בשיחות שלפני זה ואף לא בדברי הרמב"ם, שבשורת המשיח תהיה חלק מנבואה של מלך המשיח עצמו. כלומר, דבר ברור שכל ספרי הנביאים "מלאים בדבר זה" ומדברים אודות הגאולה, ואף הובטחנו הנני שולח את אליהו הנביא, אך להגדרת הרמב"ם אין זה חלק מבשורת הגאולה.
לא מצינו מקור הלכתי לכך, שלפני הגאולה יעמוד נביא לעם ישראל ש"ינבא" נבואה עכשווית אודות הגאולה.
ולכאורה, מה באמת הרווחנו מכך שיש לנו נבואה עכשווית מהרבי ש"הנה זה משיח בא"? מסביר הרבי בשיחה, שכאשר מבטאים את עניני הגאולה בדיבור, אזי הדבר יורד ונעשה חלק מטבע וגדרי העולם. שזה הענין של 'נביא', שהוא מוריד את דברי הקב"ה לגדרי העולם ב'ניב שפתיים' בפה־בדיבור.וזה מתחבר לכל המהלך של השיחה, שהצורך ב"יועצייך" הוא מצד טבע האדם והעולם. שהגאולה לא מגיעה ו'נוחתת' על העולם בהפתעה, אלא היא מתחברת לטבע העולם לאט ובשלבים.
גישה זו, מצויה יותר בשיחות חורף תשנ"ב, שם מדבר הרבי שליט"א על הגאולה הנמצאת בפשטות וצריך רק "לפתוח את העיניים ולראותה". וכאן לראשונה בשיחה זו, הרבי מדבר בסגנון זה בצורה יוצאת דופן, שנותנת להבין שהגאולה היא לא 'עתיד' אלא הווה שמתממש לנו מול עינינו, ונמצא כבר בגדרי העולם הגשמי.
"צריכים לפרסם", מה בפועל?
במעבר להוראה של השיחה "לפרסם לכל אנשי הדור", איך עושים זאת בצורה הטובה ביותר? קודם כל, בשיחה עצמה כשהרבי מדבר כיצד מזהים שנשיא הדור הוא נביא, הוא מציין שרואים את "קיום ברכותיו".
כלומר, בפשטות צריכים להסביר ליהודי איך רואים את נבואותיו של הרבי (בכל התחומים) מתגשמות, ולספר סיפורי מופת וכו'. וזהו הכלי המרכזי להסברת העניין שהרבי הוא נביא.
אבל יש כאן עוד נקודה יותר מזה, כדי שיהודי יתקשר לרבי באמת ויקבל על עצמו את ההוראות והעצות של ה'שופט' וה'יועץ', צריך לכתוב עם יהודי לרבי באמצעות ה"אגרות קודש", שהוא בעצמו יחווה את הקשר עם הרבי, ש"זכינו" ויש לנו את הרבי שליט"א מלך המשיח שמדריך ומכוון אותנו בחיינו האישיים, ומעניק לנו ברכות והשפעות.
ברגע שיהודי 'קולט' את זה, הוא מתחבר הרבה יותר לקיום כל ההוראות של הרבי, ועוד ועיקר, לנבואתו העיקרית אודות הגאולה האמיתית והשלימה.
זהיר טפי
לסיום, ראוי להדגיש כי הנקודה הזו של "לפרסם לכל אנשי הדור" אודות נבואת הגאולה של הרבי שליט"א מלך המשיח, היא לא רק עוד פרט בהנהגה, אלא ה"זהיר טפי" של חסיד בזמן הזה!
היות שאלו ההוראות הברורות של הרבי, כיצד מתקשרים אליו כעת – דוקא באופן שיודעים שמדובר ב'נביא'. וכיצד מקשרים אליו יהודים אחרים ומעבירים את המסר אודות הגאולה – דוקא כאשר מדברים על נבואתו העיקרית 'הנה זה משיח בא'.
ואל לו לחסיד להכניס את הטעם ודעת שלו, איך צריך להתקשר ולפרסם.
וכאשר אנחנו באופן אישי 'נקלוט' ונעביר לסביבתנו את זה שהרבי נביא ואת נבואתו 'הנה זה משיח בא', נזכה למימושה של הנבואה בפועל ממש בהתגלותו של הרבי שליט"א מלך המשיח.
תגיות: הרב משה קורנוויץ, שישי אינפו