תנופה חזקה ומיוחדת התרחשה בשבוע האחרון בשכונת חב"ד החדשה שמתפתחת בעיר חיפה שכונת נווה גאולה לרגל התוועדות חנוכת בית כנסת לקהילה.
המנין של הקהילה בשכונה החדשה חווה כמה מעברים וטומן בחובו סיפור נפלא של השגה פרטית מיוחדת במינה. המנין שכן תקופה ארוכה במבנה של החידר באחד הבניינים היפים שנשכר לצורך החיידר ובאמצע השנה הקודמת בעת השיפוצים המבנה יצא מכלל שימוש וכך נקלע המנין למצוקה קשה החייבת למצוא מענה מהיר.
הפיתרון הגיע מהרבי מה"מ שליט"א באופן מפתיע:
מנהג יפה יצרו להם האברכים מאנ"ש השלוחים פ. גרוסמן ע. ארנבייב ה. סקולניק הגרים בשכונה והאמונים על הוראת הרבי להפצת המעיינות ובשורת הגאולה היוצאים מדי יום ביומו לבתי כנסת באיזור בין מנחה למעריב לדרוש וכפועל יוצא גם עזרה בהשלמת מניינים בבתי כנסת
באמצעות זאת נודעה המצוקה לאחדים מגבאי הבתי כנסת הגדולים באיזור ביה"כ "עולי סוריה ולבנון" שהוא יש לו קומות פנויים הא' לצורך ביה"כ והשני לצורך מקוה
עקב העזרה של אברכי אנ"ש למנין שלהם הם מוכנים לזה רק שהתנו זאת בקבלת ברכתו של הרה"צ ר' דוד אבוצירא שליט"א.
ובאחד הימים פנו למעונו של ר' דוד השוכן בעיר נהריה שקביל את כולם בסבר פנים יפות והעתיר ברכות לרוב ובפרט ברכת עשירות!! לכל מי שיעזור לקהילת חב"ד נווה גאולה ולהשתכנות בביה"כ עולי סוריה ולבנון.
להלן התשובה המדויקת שנתקבלה מהרבי מה"מ שליט"א באגרות קודש אודות מקווה בעיר חיפה:
ב"ה, י"ג ניסן, תשי"ג
ברוקלין.
הנהלת אגודת חב"ד באה"ק ת"ו
ד' עליהם יחיו
שלום וברכה!
מפני הסדר מאשר הנני עוה"פ קבלת מכתביהם מו' תשרי, כ"ה חשון, י"ז כסלו ו' שבט וכ"ה אדר.
ב) בנוגע לשאלתם במפעלות בשטח טהרת המשפחה, הנה א) יקחו על הוצאתם תשלום תקון מקוה אחת של מרכז טהרת המשפחה המתנהלת ע"י הרב הלפרין, ומובן שצריכה להיות באופן שתתאים לתקנות כ"ק אדמו"ר (מוהרש"ב) נ"ע, ויתדברו בזה עם המרכז הנ"ל שיהי' התקון על שמו אבל בידם לפרסם שזהו על הוצאות אגו"ח, כי כן הי' המדובר עם הרב ברזל שי' שהציע לפני את כל ענין זה.
ג) נוסף ע"ז ישנה מקוה שאודותה כתב אלי הרה"ח דאברוסקין שי' מחיפה וכותב שפונה אלי בהצעתם, והתקון דורש סכום של ק"ן לא"י לפ"ע, וא"כ לדעתי גם זה נכון. וע"פ הנ"ל שיהי' כדרישת תקנת כ"ק אדמו"ר (מוהרש"ב) נ"ע.
ד) כנראה שהמבקרים פסקו את פעולתם, ואיני יודע ממי היא המניעה, וכותב הנני להמבקרים ביחוד ולהמוסדות ביחוד, שכוונתי בזה שיבקרו בפועל ולא לבד בהכתרתם בשם זה בלבד, ובמילא הצעתי בביקורם בתקפה כאז כן היום ות"ח בעד הביאור בזה.
בברכה לחג הפסח כשר ושמח המחכה לבשו"ט.
לסיבה לא הספיק הזמן קודם החג שיחתום כ"ק אדמו"ר שליט"א את המכתב, ומפני קדושת המועד, הנני חותם בשמו.
המזכיר א. קווינט
ואם לא די בכך הרי שהתשובה השנייה בדף הסמוך ממוענת אל לא פחות מאל סביו של הרה"צ ר' דוד הלא הוא הרה"צ ר' ישראל אביחצירא שליט"א בענין של עזרה לכלל.
ב"ה, י"ג בחודש הגאולה, ה'תשי"ג
ברוקלין, נ.י.
שלמא רבא להאי גברא רבא הרה"ג והרה"ח וו"ח אי"א איש חי רב פעלים בר אוריין ובר אבהןו מרא דעובדין טבין בנש"ק וכו' כבוד הדרת גאונו מוהר"ר ישראל שליט"א אביחצירא
שלום וברכה!
בעתו נתקבל מכתבו וגם שמחתי לקבל פ"ש מכהדר"ג שליט"א על ידי הרה"ג והרה"ח וו"ח אי"א נו"מ עוסק בצרכי צבור וכו' וכו' מוהר"ר בנימין אלי' שי' גורודצקי, ובעיקר שמחתי לשמוע מפי הרבא"ג שי' כי [אין] לכת"ר כל תרעומות עלי ואפילו לא טינא בלב שאין כוונתי אלא לטובה. ולדעתי צריך כל אחד ומחויב בזכותא דא להקדיש כוחותיו לטובת הכלל ולא לישב בדד, וכמובא באגרת הידועה של ר' שרירא גאון, אשר כשבא רב לבבל והגיע למקום תורה לא קבע שם מושבו אלא אדרבה הלך למקום שאין בו תורה והקדיש כוחותיו לגדור גדר בבקעה אשר מצא.
ולקראת ימי החג הבאים עלינו ועל כל ישראל לטובה, הנני בזה להביע ברכתי לחג כשר ושמח, ולקיום היעוד המקווה – כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות, בגאולתנו האמיתית והשלימה בימיו ובימינו על ידי משיח צדקנו.
בכבוד רב ובברכת החג.