-
אברהם אבינו, בגיל 140, נושא את קטורה ומוליד שישה ילדים, ללא תיאור נסי כלשהו, בניגוד לפלא לידת יצחק בגיל 100. איך זה ייתכן? ומה המסר עבורנו? • הדרשה נכתבה ע"י הרב ניסים לגזיאל, המותאמת לכל המעונין לומר דרשה בקשר עם פרשת השבוע והגאולה • לקריאה והורדה
יוסי סולומון|י״ז במרחשוון ה׳תשפ״הארבעה אנשים – ערבי, יהודי, רוסי ואמריקאי – ישבו במסעדה וציפו לארוחתם. לפתע ניגש אליהם מראיין והציג שאלה: "סליחה רבותיי, מה דעתכם על המחסור העולמי בבשר?"
תגובותיהם חשפו עולמות שלמים: "איזה מחסור?" תהה האמריקאי. "איזה בשר?" השתומם הערבי. "מה זה 'מה דעתך'?" התפלא הרוסי. ואילו היהודי שאל בחיוך: "מה זה 'סליחה'…"
בפרשתנו מתוארת אחת האפיזודות האחרונות בחייו של אברהם אבינו, מייסד האומה היהודית, המעוררת תמיהה עמוקה: "ויוסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה: ותלד לו את זמרן ואת יקשן ואת מדן ואת מדין ואת ישבק ואת שוח". אברהם, שכבר נשא שתי נשים – שרה והגר – וחי עם שרה למעלה ממאה שנים והוליד שני בנים, נושא אישה שלישית בשם "קטורה" וזוכה לשישה בנים נוספים. חישוב פשוט מגלה: אברהם היה אז בן 140!
כיצד נדע זאת? בסוף הפרק הקודם מסופר שכאשר שב העבד עם רבקה לבית אברהם, הם פגשו את יצחק בשובו "מבאר לחי רואי". רש"י מבאר שיצחק הלך להביא את הגר לנישואיה עם אברהם אביו. מאחר שיצחק היה אז בן 40, ונולד כשאברהם היה בן 100, הרי שאברהם היה בן 140 בנישואיו השלישיים.
וכאן עולה התמיהה המתבקשת: כשנולד יצחק לאברהם בן המאה, התורה מתארת את גודל הפלא – "ויפל אברהם על פניו ויצחק ויאמר בלבו הלבן מאה שנה יולד", "ותאמר מי מלל לאברהם… כי ילדתי בן לזקוניו". והנה כעת, בגיל 140, זוכה אברהם לשישה בנים, ואין זכר לתיאור הנס המופלא. מדוע? האין זה ראוי לציון מיוחד? שישייה בגיל 140 – האין זה פלא עצום הראוי למחיאות כפיים?
בשיחה מרתקת שנאמרה במקור לרגל סיום הרמב"ם העולמי, מציע הרבי מלך המשיח תובנה מחודשת. שורש התשובה טמון בלידת יצחק, שם נאמר: "צחוק עשה לי אלוקים כל השומע יצחק לי". רש"י מפרש את מהות השמחה: "הרבה עקרות נפקדו עמה, הרבה חולים נתרפאו בו ביום, הרבה תפלות נענו עמה, ורב שחוק היה בעולם". כלומר, לידת יצחק חוללה גל של ישועות והצלות בעולם כולו, עד שמילאה את העולם בשמחה ושחוק. ומה שאירע לשרה, התרחש במקביל אצל אברהם – כשם שנס לידת יצחק הוליד ניסים נוספים בזכות שרה, כך גם אצל אברהם הביא הנס לניסים נוספים, והם לידת בניו מקטורה. לכן אין התורה מייחדת חשיבות ללידות אלו – הן רק תוצאות משניות מהנס המרכזי והמכונן: לידת יצחק.
אך עדיין יש להבין – מדוע שלידת יצחק תחולל ניסים נוספים? ומה המסר עבורנו כיום?
כידוע, טרם לידת יצחק שינה הקב"ה את שמותיהם של אברהם ושרה. אברם הפך לאברהם, ושרי לשרה. משמעות השינוי הייתה לבטא את שליטתם והשפעתם על העולם כולו. אברהם נקרא כך על שם "אב המון גוים נתתיך", ושרה על שם "שרה על כל". לידת יצחק – ועמו לידת עם ישראל – באה מתוך שליטה מוחלטת על העולם ואומותיו. לכן הביאה לידתו לשפע של ישועות וניסים, עד ש"רב שחוק היה בעולם". אברהם ושרה מייצגים את העם היהודי, שייעודו להשפיע ולהאיר את העולם כולו. שליטה זו אינה שלילית אלא מביאה שפע של טוב, ישועות וניסים, שמחה ואור לכל באי עולם. העולם נברא בשביל התורה ובשביל ישראל, ולכן לידת יצחק – שהיא למעשה לידת עם ישראל – השפיעה על העולם כולו.
[או בשפה עכשווית – במקום שאומות העולם יתלוננו על "הכיבוש היהודי", עליהם להודות עליו, שכן רק בזכותו הם חיים ומתקיימים, פרים ורבים].
התבוננות מעמיקה חושפת הבדל משמעותי בין השפעת לידת יצחק על שרה לבין השפעתה על אברהם. אצל שרה, הניסים התרחשו א) מיד, ב) באופן טבעי, ללא מעשה מצידה. לעומת זאת, אצל אברהם הניסים הגיעו א) רק לאחר ארבעים שנה, ב) דרך נישואין והולדת ילדים. מה פשר ההבדל?
כאמור, לידת יצחק מסמלת את ההשפעה היהודית על העולם. בהשפעה זו קיימים שני אופנים – האחד מתבטא דרך שרה, והשני דרך אברהם. יש השפעה ישירה (בכוח או בדיבור) ויש השפעה עקיפה, הנעשית כמו מאליה. הראשונה דורשת פעולה וזמן, השנייה מתרחשת באופן טבעי ומיידי.
ההבדל בין שתי ההשפעות מתבטא בקשר לגאולה השלמה. הרמב"ם חותם את ספרו משנה תורה בשני פרקים העוסקים בימות המשיח ובגאולה – פרקים י"א-י"ב בהלכות מלכים. בסיום כל פרק הוא מתייחס למצב העולם ואומות העולם לעתיד לבוא, אך בניסוח שונה.
בסיום פרק י"א כותב הרמב"ם: "ויתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד שנאמר כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' ולעבדו שכם אחד". כלומר, זוהי ההשפעה הישירה של מלך המשיח על העולם – תיקון העולם דרך חינוך מחדש ושינוי החוקים והמחשבה הכללית.
לעומת זאת, בסיום פרק י"ב נאמר: "ובאותו הזמן… לא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד ולפיכך יהיו ישראל חכמים גדולים ויודעים דברים הסתומים". כאן מדגיש הרמב"ם שהעולם ישתנה מעצמו כתוצאה מעבודתם הרוחנית של בני ישראל. אין אזכור לפעולה כלשהי – רק שינוי אוטומטי של אומות העולם כתוצאה מהשינוי בבני ישראל.
זהו ההבדל בין אברהם לשרה. אברהם מייצג את ההשפעה הישירה, הדורשת זמן ומאמץ. לכן הניסים אצלו הגיעו רק אחרי ארבעים שנה ורק אחרי נישואיו לקטורה. שרה מייצגת את ההשפעה האוטומטית, המיידית, שאינה דורשת מעשה. לכן הניסים אצלה התרחשו מיד וללא פעולה מצידה.
עלינו, צאצאי אברהם ושרה, ללמוד משניהם. עלינו לפעול על אומות העולם לקבל שבע מצוות בני נח – דבר הדורש מאמץ וזמן, ובמקביל להיות "אור לגויים" – דוגמה חיה של קדושה שתשפיע על העולם לקבל עול מלכות שמים. כך נזכה לזמן עליו נאמר: "והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים… ונהרו אליו כל הגוים והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה' אל בית אלקי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו".
ונחתום בסיפור מאלף: דוד צ'ייס ז"ל, איל הון אמריקאי מקורב לחב"ד בניו ג'רזי, זכה לבקשה מיוחדת מהרבי לקראת יום הולדתו ה-79. הרבי, בחיוך, ציין שאמנם לא מקובל לבקש מתנת יום הולדת, אך הקרבה ביניהם מאפשרת זאת: שיקנה תפילין ויניחן מדי בוקר. צ'ייס נענה ורכש שלושה זוגות: לבית, למשרד ולרכב.
שנים חלפו וצ'ייס החל להשקיע בפולין המתחדשת של לך ואלנסה. פעם, במטוס פרטי עם משקיעים, רובם גויים, הניח תפילין עם זריחת החמה בפינה שקטה – היחיד שעשה זאת.
ארבע שנים אחר כך, קיבל שיחת טלפון מאיש עסקים גוי מאותה משלחת: "דייויד, משהו מטריד אותי ועליי לשתף אותך. הנחת התפילין שלך בטיסה לפולין שינתה את חיי. הבטתי בך בהערצה – ראש המשלחת עוצר הכל באמצע נסיעת עסקים למעשה רוחני. זה זעזע אותי. התחלתי לחשוב: 'האם יש לי מטרה בחיים? האם אני חי למען משהו גדול ממני?' דע לך שהרגע ההוא שינה את חיי…"
שבת שלום!
____
מבוסס על לקו"ש חלק לה חיי"ש שיחה ג'.
____________________
שליח? רב קהילה? זה בשבילך! קבלו את משיח בפרשה דרשה שבועית עם רעיונות מתורת הרבי בעניני גאולה ומשיח על פרשת השבוע, מונגשות בצורה מעניינת ואקטואלית עם סיפורים והוראות לחיים.
הירשם עכשיו לקבלת הדרשה בוואטסאפ:
עברית – לחצו כאן
אנגלית – לחצו כאן
רוסית – לחצו כאן
צרפתית – לחצו כאן
תגיות: משיח בפרשה