-
מערכת משיח בפרשה, שמחה להגיש לקהל אנ"ש והשלוחים את הדרשה השבועית לפרשת יתרו במספר שפות • הדרשה נכתבה ע"י הרב ניסים לגזיאל, המותאמת לכל המעונין לומר דרשה בקשר עם פרשת השבוע והגאולה • לקריאה והורדה
מנחם|כ״א בשבט ה׳תשפ״דרב מנסה שתי אנשים להשלים מנין לתפילת ערבית של ז' חשוון, מחפש אך לשוא. לפתע עוברים שני אנשים הנראים כרחוקים מאוד מתורה ומצוות.
הרב מבקש ומפציר בהם: “תוכלו להשלים מניין ערבית?”
אך הם משיבים שהם לא מאמינים בכלום.
הרב אומר להם: "כדאי לכם, היום מתחילים לבקש ותן טל ומטר לברכה.."
עונים לו השניים: נראה לך שאנשים כמונו יכולים להביא טל או מטר?
עונה להם הרב: "אנשים כמוכם כבר הביאו מבול אז גשם לא תביאו…"
מתן תורה, עליו נקרא השבת בפרשתנו, פרשת יתרו, הוא ללא ספק המאורע ההיסטורי המכונן ביותר בתולדות האומה היהודית. הרבה מאוד מההתרחשויות שקרו אז קשורות יד ביד עם הגאולה האמיתית והשלימה. תורה חדשה, אחדות כוללת ("כאיש אחד בלב אחד"), גילוי אלוקי אינסופי, אלו רק חלק קטן מהגורמים המשותפים המקשרים בין מתן תורה לגאולה העתידה. השבוע נתמקד על מאורע קצת פחות מפורסם שקרה בעת מתן תורה, המלמד אותנו רבות על אחת מגולות הכותרת בגאולה העתידה-תחיית המתים.
ידועים דברי חז"ל (שבת פח:) שעל כל דיבור ודיבור שיצא מפי הקב"ה פרחה נשמתן על בני ישראל. הגילוי האלוקי האינטנסיבי בעת מתן תורה, גרם למצב של כלות הנפש אצל בני ישראל, כבר מהדיבור הראשון. א"כ, נשאלת השאלה, כיצד שמעו בני ישראל את הדיברות הבאות, אם נשמתם פרחה מהם כבר מהרגע בו הם שמעו את הדיבר הראשון:"אנכי ה' אלוקיך"?!
מתרצת הגמרא:"הוריד טל שעתיד להחיות בו מתים והחיה אותם". בני ישראל חוו על בשרם את תחיית המתים העתידנית כבר בעת מתן תורה, וזאת ע"י "טל" מסתורי שיכול להחיות אפילו מתים…
מהו אותו טל מסתורי? איפה הוא נמצא והיכן הוא חבוי? כיצד ניתן לגלות אותו כבר עכשיו? ומהי ההוראה אלינו?
האדמו"ר הזקן מסביר בספר התניא (פרק לו) שהכח לתחיית המתים נמצא, חבוי ונסתר, בתורה. האדמו"ר הזקן מסתמך על דברי המדרש (ילקוט שמעוני, תלא) "כל העוסק בטל תורה, טל תורה מחייהו", והוא מסביר שטל התחיה הוא הוא טל התורה, וע"י טל התורה עתיד הקב"ה להחיות את המתים, בדיוק כמו שהוא עשה כבר במתן תורה לבני ישראל.
אבל למה דווקא 'טל'? למה לא גשם, מטר, ברד או אולי שלג (בעיקר בימי החורף הקפואים..)?! מדוע הקב"ה מעדיף להחיות מתים, אז ולעתיד לבא, דווקא ע"י טל?!
בתורת החסידות מוסבר שישנן שתי בחינות כלליות בתורה, האחת נקראת בשם מטר, והשניה מכונה בשם טל. חז"ל מגדירים את ההבדל בין הגשם והטל, בכך שהגשם תלוי בזכויות האדם, בתפילתו ובבקשותיו, לעומת הטל שאינו נעצר לעולם. הגשם נוצר ע"י טיפות מים הנמצאות בקרקע שמתאדות לגז, ואז גובה מסוים באטמוספירה הם הופכים לעננים, ובסופו של דבר, יורדים חזרה למטה כטיפות גשם. כראיה לתופעה הטבעית הזאת ניתן להביא את הפסוק בפרשת בראשית (ב,ו): "ואד יעלה מן הארץ והשקה את כל פני האדמה", אותו אד העולה מהארץ הופך לענן שמשקה את פני האדמה.
תופעות אלו ואחרות, מובאות בתורת החסידות, כראיה שהגשם הגשמי הוא תוצאה מעבודת התחתונים, 'עבודת המטה' דהיינו:עבודת בני ישראל בלימוד התורה ובקיום המצוות. ולכן יכול להיות מצב של בצורת, עצירת גשמים, אם יש חסרון (ח"ו) בעבודתם של ישראל. לעומת זאת, הטל מסמל המשכה אלוקית המגיעה ישירות מלמעלה ואינה תלויה כלל במעשה התחתונים. ראיה לדבר מביאה הגמרא (תענית ג,א) מסיפורו של אליהו הנביא אשר נשבע למלך ישראל, אחאב הרשע, ש"חי ה' אלהי ישראל.. אם יהיה השנים האלה טל ומטר כי אם לפי דברי", בסופו של דבר, אמנם גשם לא ירד, אבל הטל המשיך לרדת כרגיל, כי "טל לא מיעצר", אינו נעצר לעולם ואינו תלוי כלל בזכויות או בחובות, במצוות או בעבירות, של עם ישראל.
שתי סוגי ההשפעות האלוקיות האלו, האחת שתלויה ומותנית בעבודת עם ישראל (גשם), והשניה שאינה תלותית כלל ומגיעה בכל מקרה ובכל מצב(טל), קיימות גם בתורה הקדושה. 'הגשם' שבתורה, מסמל את חיצוניות התורה, תורת הנגלה, לימוד הגמרא וההלכה, זהו לימוד שתלוי ומותנה בהשקעה וביגיעה של האדם הלומד.
"יגעת ומצאת-תאמין!", כל מי שיתייגע, ימצא! ומי שיתייגע יותר, ימצא הרבה יותר! בחינת 'טל' שבתורה מסמלת את פנימיות התורה, סודות התורה, מדריגות רמות ונשגבות אשר הם מעל להשגת האדם. כאלו מדריגות נמשכות בעולם מצד עצמם, ללא תלותיות במצב הבריאה ובמצב האדם. בכללות, 'הגשם' שבתורה נגיש לכל אחד כבר עכשיו, ואילו ה'טל' שבתורה יתגלה בעולם (רק) בעידן הגאולה. אבל, מכיון ש"מתן תורה לא יקרה עוד הפעם", ובמתן תורה נתן לנו הקב"ה את כל התורה בשלימותה, לכן אנו מוצאים גם איזכור של "טל תורה/טל תחיה" כבר במתן תורה.
לפי האמור, תחיית המתים תתרחש בגאולה ע"י גילוי פנימיות התורה, אותה פנימיות ממנה ניתן 'לטעום' כבר עכשיו ע"י לימוד החסידות, סודות התורה.
אבל למה הקב"ה מחייה ויחייה מתים דווקא ע"י טל? למה אי אפשר להחיות ע"י גשם? למה אי אפשר להחיות ע"י לימוד הנגלה, הגמרא והשולחן ערוך?!
במאמר נפלא, מסביר הרבי מלך המשיח, שתחיית המתים מגיעה ממדריגה רוחנית שלמעלה מהשגת הנבראים. תחיית המתים היא תופעה אותה אנחנו לא מסוגלים להבין, כי היא מושרשת במדריגה כ"כ גבוהה שאותה אדם לא יכול להשיג, ולכן היא גם לא תלויה בעבודת ה' שלו. 'אתערותא דלעילא' שלמעלה מכל אתערותא דלתתא. וזוהי בדיוק המדריגה הרוחנית של ה'טל'. בדיוק כמו ש'טל' מגיע מלמעלה, ללא כל מעצורים, ככה גם תחיית המתים מגיעה מלמעלה ללא כל הגבלות, ובדיוק כמו שתחיית המתים היא למעלה מכל גדר של תפיסה והשגה, ככה גם ה'טל' הוא למעלה מכל שינוי ועצירה.
דוגמא לדבר ניתן לראות בהבדל המשמעותי בין תחיית המתים לגן עדן. מצד אחד, תחיית המתים היא הרבה יותר נעלית מאשר השכר של גן עדן, ואעפ"כ השכר של גן עדן תלוי בעבודת האדם, בעוד השכר של תחיית המתים יגיע לכל יהודי! (כפסק המשנה:"כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא" דהיינו תחיית המתים).
מה ההגיון בזה? היתכן שהשכר הנעלה ניתן לכולם, בעוד שהשכר הנחות יותר תלוי בעבודת ה' הפרטית של כל אחד?! איפה הצדק?!
אלא, שהיא הנותנת. גילוי האלוקות בגן עדן מגיע מהמשכה רוחנית שיש לאדם תפיסת מקום בה. הוא מסוגל להוסיף או להוריד, לשפר או להרוס, לתקן או לפגום, ולכן מי שהוסיף, שיפר ותיקן את מעשיו בעולם הזה, יקבל את חלקו בגן עדן (העליון), ומי שלא….
אבל גילוי האלוקות בגאולה יגיע מהרמה הרוחנית האינסופית, הרמה של 'טל', שלעולם לא נעצר,. מדריגה כל כך שמימית, שגם כשאליהו הנביא רוצה לעצור אותה הוא לא יכול..
ברמה הזאת, בגילוי הזה, לאדם אין יכולת או כח לשנות שום דבר. מצות לא יוסיפו, ועבירות לא ישנו. תפילות לא ישפרו, וחטאים לא יפגמו, כל ישראל יש להם (ויהיה להם) חלק בתחיית המתים, כי תחיית המתים מגיעה מהטל שבתורה, הטל הבלתי נעצר!
ובנוגע אלינו, ישנו לנו טעימה מה'טל' הזה כבר היום! תורת החסידות, על כל מאמריה וחידושיה היא טעימה מהגילוי האלוקי של פנימיות התורה, שתתגלה בשלימותה בגאולה. אנו רואים במוחש, שאת תחיית המתים הרוחנית של נשמות ישראל, את קירוב לב ישראל לאביהם שבשמיים, את החייאת צעירי הצאן והנוער היהודי כיום, אפשר רק ע"י לימוד החסידות. אז אם אנו רוצים להחיות את נשמתינו, ואת נשמת הסובבים אותנו, עלינו להוסיף בלימוד ובהפצת תורת החסידות. ובדיוק כמו ה'טל', שלעולם לא נעצר, גם אנחנו צריכים לא לעצור לרגע עד להתגלות המידיית של מלך המשיח, נאו ממש!
נסיים בסיפור יפיפה שמעיד כיצד לימוד התורה מציל חיים, את חיי האדם הלומד ומשפחתו.
אברך ירושלמי הסתבך כלכלית עם ה"שוק האפור" הגיעו מים עד נפש עד שהוא ממש מאס בחייו, ובליבו גמלה ההחלטה האומללה… שבנסיעתו הבאה ידרדר עצמו לתהום באחד הסיבובים בעלותו לירושלים.
באותו בוקר שחור, נתנה לו אשתו חבילה קטנה, וביקשה ממנו להעביר אותה לבנם הלומד באחת הישיבות המפורסמות בירושלים. כשיצא לדרך גמר בליבו להעביר את החבילה לבנו, ואת תכניתו האומללה יבצע כשיחזור מירושלים…
כשהגיע לישיבה בו לומד בנו, הוא נפגש בפתח עם אחד מרבני הישיבה, שהתעניין את מי הוא מחפש, כשציין את שם בנו, אורו עיניו של הרב והתחיל לתאר ולשבח בהתלהבות, את מעלות בנו. הוא הדגיש ואמר שיש לו זכות עצומה, שזכה לכזה בן מוצלח. והמשיך לספר איך בנו מנצל כראוי כל דקה, ולומד תורה בשקידה והתמדה באופן רציני. כמובן שהאב שמח מאוד לשמוע את הדברים. ואחר כך העביר את החבילה לבנו.
כשנכנס לרכב אמר לעצמו, שאם זכה לקיים את הציווי "ושיננתם לבניך", וב"ה יש לו בן כזה מוצלח שלומד תורה בשקידה עצומה, עליה נאמר "כי הם חיינו ואורך ימינו", עליו לגנוז מיד את התוכנית האומללה ולהתחיל חיים חדשים!
את הסיפור הראשון כבר כתבתי לפני חמש שנים, ניתן להשתמש בסיפור השני במקום. הדבר נתון לבחירת העורכים. לפי דעתי, לא צריך שתי סיפורים.
ועוד סיפור על 'עשב' שמחיה מתים, וממנו נוכל ללמוד מוסר השכל לחיים.
מספר המדרש, מעשה באדם אחד שהיה הולך מארץ ישראל לסוריה. בדרכו עצר לאכול לחם, וראה שני ציפורים שרבו אחת עם השניה. תוך כדי מריבה, מתה אחת מהציפורים. הלכה השניה, לקחה עשב מסויים מהקרקע, הניחה אותו על פי הציפור המתה והחזירה אותה לחיים. עמד האדם משתומם ונפעם, והבין כי לעשב הזה יש סגולות מיוחדות. הוא לקח קצת מן העשב, שם בכיס והמשיך בדרכו. כאשר הוא הגיע לאיזור העיר צור, הוא ראה פגר אריה מת מושלך בדרך. הוא החליט לבדוק האם אכן העשב הזה יכול לחיות מתים.. הוא הניח את העשב על פי האריה והחזיר אותו לחיים. אבל אז, קם האריה וטרף אותו…
על כך אמרו חכמים: 'אל תעשה טובה לרע, ולא תבוא רעה על ראשך'.
שבת שלום!
_____________________________
מבוסס על מאמר ד"ה הללוי' שירו לה' תשט"ז: חלקו מוגה במלוקט א'
שליח? רב קהילה? זה בשבילך! קבלו את משיח בפרשה דרשה שבועית עם רעיונות מתורת הרבי בעניני גאולה ומשיח על פרשת השבוע, מונגשות בצורה מעניינת ואקטואלית עם סיפורים והוראות לחיים.
הירשם עכשיו לקבלת הדרשה בוואטסאפ:
עברית – לחצו כאן
אנגלית – לחצו כאן
רוסית – לחצו כאן
צרפתית – לחצו כאן
תגיות: משיח בפרשה, פרשת יתרו