-
חה"כ ה'טרי' הרב עמיחי אליהו, שנבחר בשבוע שעבר לכנסת, בראיון אישי למגזין "בית משיח", על התכניות שלו בכנסת, על המהפך שהוא וחבריו מבקשים לחולל, על הזכרונות מבית סבו הגדול הרב מרדכי אליהו זצ"ל וגם על ילדותו בתלמוד תורה חב"ד • לכתבה המלאה
מנחם|י״ח במרחשוון ה׳תשפ״גשניאור זלמן לוין, מגזין בית משיח
השיחה בתחילת השבוע עם חבר הכנסת ה'טרי' הרב עמיחי אליהו, מטעם מפלגת 'עוצמה יהודית', קולחת ומרתקת. אני פותח בברכת 'מזל טוב' לרגל היבחרו לחבר כנסת, "שיהיה בשעה טובה ומוצלחת, ושתצליחו להביא לידי ביטוי את כל ההבטחות שלכם לבוחר".
אמן ואמן.
זה בטח יהיה לא פשוט לממש את כל ההבטחות, בפרט שכבר עכשיו מגיעות שמועות שנתניהו רוצה לוותר על פסקת ההתגברות, ועל עוד הבטחות שהבטיח לבוחר ה'ימני'. השמועות הללו די גורמות לחולשת הדעת…
אני מקווה מאוד שהוא לא הולך שוב לכיון הזה. בנוסף, אני חושב שאין לו ברירה, שכן כל סיעות הקואליציה מאוחדות בנושא של פסקת ההתגברות וכל שאר החוקים שהם מבקשים להעביר כדי שהממשלה שנבחרה אכן תוכל למשול מבלי הפרעות. אני נוטה לחשוב שבסופו של דבר נתניהו מבין שאין ברירה אלא לאזן סוף סוף את מערכת המשפט. ואם הוא לא מבין, זו הסיבה שצריך אותנו, 'הציונות הדתית', חזקים וגדולים, כדי שנוכל לעמוד על המשמר. אנחנו בהחלט לא מתכוונים לוותר על הדברים החשובים האלה.
מאיפה באמת מגיע הפחד של לא להעז לשנות ולשלוט באמת כפי המצע שהוא הבטיח?
זו שאלה טובה. תראה, אני מסתכל על זה בעין חיובית. אני חושב שלימין יש אכפתיות גדולה ואמיתית מעם ישראל; זו לא אכפתיות מצד מסוים של המפה הפוליטית, אלא אנחנו דואגים לשלמות העם. זו הסיבה שמנחם בגין, גם כשאנשי הסזון ואנשי ה'הגנה' מסרו יהודים לבריטים או הלשינו עליהם, הוא לא הסכים שיחזירו נגדם מלחמה, כדי שלא תהיה מלחמת אחים. למחנה האמוני יש דאגה אמיתית לשלימות עם ישראל.
לכן, כשאנחנו מרגישים שאנחנו מאבדים חלק מעם ישראל, או שנוצר מצב שחלק מעם ישראל רוצה לרדת מהארץ, אז אנחנו לא רוצים לאבד אותו. זה מהצד של ההסתכלות החיובית.
מן הצד השני, אסור לנו להיכנע לדבר הזה, וזה דווקא בגלל שאנחנו דואגים… עם ישראל צריך את השינוי הזה בפסקת ההתגברות כמו בשאר החוקים שאנחנו רוצים לתקן ולהעביר. אם אנחנו לא נבין שיש כאן דברים כואבים שעלינו לעשות, לא נוכל להציל את מדינת ישראל מהטירוף הזה שהיא צועדת אליו בצעדי ענק. אי אפשר לנסות בכל פעם לבקש לרַצות את האליטה השולטת במדינה הן מהבחינה הכלכלית, התקשורתית, במערכות החינוך ובאקדמיה.
אפשר לומר שמתחת לכל הטיעונים בין המחנות, זו הייתה נקודה מרכזית שהובילה את מערכת הבחירות האחרונה – האם אנחנו ממשיכים לרַצות או מובילים קו חדש, יהודי יותר וימני יותר?
אני חושב שאנחנו אכן מובילים קו חדש. לא נכנסתי למערכת כדי להיות חלק מהמערכת שהייתה עד כה. זה לא מעניין אותי. יש לי ב"ה הרבה עשייה בחוץ שאני יכול לקדם.
אני מדבר בשם עצמי וכמדומני גם בשם חבריי לסיעה 'עוצמה יהודית', וכן חבריי לסיעה המקבילה – 'הציונות הדתית'. באנו לשנות! ככל הידוע לי, גם בליכוד אנשים רוצים לשנות.
אגיד יותר מכך: אני שומע שגם אנשים בשמאל מבינים שאי אפשר להמשיך עם הטירוף ועם השחיתות הזו שיש בתוך מערכת המשפט. גם אנשים מהצד השמאלי של המפה מבינים שחייב להיות פה שינוי משמעותי. אלא מה? יש פה פחד; הם מפחדים מהשינוי שאנחנו רוצים לחולל, משום שהם לא מכירים אותנו מספיק. אנחנו כנראה צריכים לעבוד יותר קשה כדי לפתוח את כל הלבבות ולחבר אנשים לעשיה שלנו. הם חושבים שאנחנו באים לכפות עליהם, אבל זה לגמרי לא כך; איננו באים לכפות דבר. אנחנו באים לשלוט.
כמו למשל?
איננו מוכנים שיהיו פה גיורים שלא כהלכה, אנחנו מתנגדים לכל חקיקה אנטי יהודית. אנחנו גם לא מוכנים שתהיה פה כפייה פרוגרסיבית שתכפה על אנשים לחלל שבת. הרי הרבי מליובאוויטש עצמו דיבר על חילול ה' העצום שיש בחקיקה אנטי יהודית. זהו דבר מהותי שנילחם עליו.
מהי באמת הדרך הנכונה לכך?
לא נוכל לקדם את עם ישראל פה ובעולם אם לא נדע להרים ולקרוא בשם ה' בקול גדול.
הנביא ישעיהו אומר: "עַל חוֹמֹתַיִךְ יְרוּשָׁלִַם הִפְקַדְתִּי שֹׁמְרִים כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה, תָּמִיד לֹא יֶחֱשׁוּ הַמַּזְכִּרִים אֶת ה' אַל דֳּמִי לָכֶם וְאַל תִּתְּנוּ דֳמִי לוֹ עַד יְכוֹנֵן וְעַד יָשִׂים אֶת יְרוּשָׁלִַם תְּהִלָּה בָּאָרֶץ". הנביא קורא לאלה הקוראים בשם ה': חבר'ה, אל תתביישו! אל דומי לכם! הפסיקו להתבייש להזכיר שם שמיים! שלא תעזו להחביא את זה שאתם מאמינים בהקב"ה! "למען ציון לא תחשה". עכשיו, אתם רוצים להביא את הגאולה, אם כן, אל תפחדו להזכיר את שם ה'. וזה מה שאנחנו רוצים לעשות כעת ובכל הכוח.
אחרי ש'מקלפים' את כל הנושאים שעלו על סדר היום במערכת הבחירות: שינוי במערכת המשפט, שינוי במשטרה, ביצור מעמד הגיור כהלכה, וכל שאר הנושאים שעל הפרק – מוצאים בעצם קריאה שלכם בשם ה'. זה בעצם מה שאתם, חברי הכנסת, רוצים לעשות: לקרוא בקול גדול כדי לשנות את הצביון היהודי האמיתי בארץ ישראל.
ממש ככה!
ואיך אתה הולך לעשות את זה? מה התוכניות שלך?
עד היום הצטברה חקיקה אנטי יהודית רבה שבאה לכפות עלינו דברים. כמו רצו לקחת מאיתנו את הלגיטימציה לדבר בשם תורת ישראל. את הדבר הזה אנחנו באים לשנות.
אתן לך כמה דוגמאות, וכמובן שיש עוד רבות:
ראשית, אנחנו רוצים להתחיל מוועדת שנהר. ועדת זו שהוקמה לפני כמעט שלושים שנה הגישה מסקנות הממליצות שכל החינוך החילוני יהיה מנותק ממסורת, משורשים, מיהדות, ויחונך בעצם בצורה שיותר מתאימה לפלח המצומצם של השמאל הישראלי בישראל. הדו"ח של הועדה כלל המלצות בדבר עקרונות להוראת מקצועות היהדות, וביניהם חתירה ללימוד מקצועות היהדות באופן המדגיש את אופיים ההומניסטי, וכן בניה של תהליך חינוכי שיחתור להפנמה של ערכים אוניברסליים ויהודיים "מתוך גישה פלורליסטית" רחמנא ליצלן.
רוב הציבור היהודי בארץ ישראל רוצה ללמוד יהדות בצורה אותנטית, הוא רוצה ללמוד יהדות כהווייתה ולקרוא בשם ה' בקול גדול. הוא לא רוצה ללמוד על אברהם אבינו או על נח או על משה רבינו בצורה שלילית שמעוותת את מציאותו. הציבור רוצה להיות מחובר לשורשים ולכבד את התורה. הוועדה הזו קבעה שכל החינוך בארץ ישראל ליהדות הוא יהיה תחת כותרת של חינוך אתאיסטי מנותק, ואני אומר שרוב הציבור בארץ ישראל מאמין בהקב"ה ובתורה למשה מסיני.
ממשלת ישראל נתנה לוועדה הזאת לקבוע את הסטנדרטים המעוותים האלה, ואנחנו פנינו לבג"צים ולכל מיני ועדות משנה, ואחרי זה לחוזה מנכ"ל.
אנחנו לא רוצים להפקיר את הנקודות החשובות האלה. זה דבר מהותי שאנחנו חייבים להידרש אליו.
כיוונת לדעת גדולים.
כאשר גנדי הי"ד נבחר לכנסת, זמן קצר אחרי זה הוא הגיע לרבי במעמד חלוקת הדולרים, ואמר לרבי כי הוא מבקש הדרכה מה עליו לעשות כדי לשמור על ארץ ישראל? והרבי ענה לו: להפיץ היהדות! והוסיף הרבי: "מה שעד עתה לא התעסקו בארץ ישראל, למרות הפליאה שלא התעסקו לעשות מתושבי ארץ ישראל שיהיו בני ארץ ישראל; לא רק ישיבה גשמית שם, אלא גם ישיבה רוחנית, עד כדי כך שכל רואיהם יכירו שהם ילידי ומתחנכים בארץ ששמה 'ארץ ישראל'. שיהיה זה ניכר עליהם בכל יום.
כשהוסיף גנדי ושאל את הרבי: מה עליו לעשות בכנסת ולא עשה, השיב לו הרבי שוב: להכריז בכל עת מצוא, שארץ ישראל זה לא רק שטח שנקרא ארץ ישראל, אלא שכל הנמצא בשטח זה, נעשה חדור ב'ישראל'. כלומר, שיהיה ניכר עליו שהוא גר בעיר או בארץ ששם יהדות זה דבר טבעי…
וזה בדיוק מה שאתה אומר: העבודה שאתה מבקש להסתער עליה, בראש ובראשונה, זה החינוך היהודי שיהיה כמו שצריך, מתוך זהות וחיבור היהודי עמוק. דרך זו תפתור הרבה מאוד דילמות וקונפליקטים.
מתלהב: אשמח שתשלח אלי אחר כך את הדברים כדי שאוכל לראות אותם בעצמי…
תראה, אני תלמיד של הרבי, אנחנו גדלנו על המסרים של הרבי. אני אכן מאמין שהביטחון של ארץ ישראל תלוי באופן ישיר בהבנה שלנו את היהדות, את השורשים וחיזוק החיבור.
זה שמפכ"ל משטרה לא מבין שאין פה 'שני צדדים לסכסוך' כלשונו, זה בגלל שהוא לא מחובר לשורשים של העם היהודי בארץ ישראל. זה שמפקדים בצה"ל לא מבינים למה אנחנו נמצאים פה בישראל ולמה אנחנו נלחמים פה, כי מערכת החינוך ניתקה אותם.
אנשים מרגישים שנוצרה כעת הזדמנות גדולה לעשות שינויים ערכיים בארץ ישראל, כי באמת הגיע בצלאל סמטוריץ', איתמר בן גביר, ואנשי ש"ס ויהדות התורה, ועוד הרבה חכ"ים המייצגים את האמונה בגאון, אך מפחדים ששוב יחמיצו את ההזדמנות המיוחדת הזאת.
איך לא מחמיצים את ההזדמנות הזאת עכשיו?
קודם כל, אני חושב שלפני כל דבר אחר, אכן צריך להתפלל. מי שחושב שאנחנו כל יכולים… אנחנו רק שליחים של הקב"ה, ואת זה עלינו לזכור. ביום בו נחשוב לרגע שאנחנו 'יישות' בפני עצמנו, אז הכול ייפול עלינו.
אני הגעתי לכנסת כשליח של הקב"ה, שליח של עם ישראל, שליח שלכם, שליח של חב"ד, שליח של אבי מורי, שליח של הסבא זצ"ל. זה המקום שלי. אני חושב שכשפועלים מתוך תנועת נפש של שליחות, או אז יש משהו שמגן מפני סטייה מהדרך.
אז בוא נתחיל בזה: בתפילה גדולה שבעז"ה אנחנו נצליח לעמוד בשליחות שלנו, ושהקב"ה יתן לנו סייעתא דשמיא.
האם יש לך עניין ספציפי הקרוב לליבך שאתה רוצה להיאבק עליו במיוחד?
בטח! על הזהות היהודית. בשביל זה נכנסתי לכנסת.
איך?
בכל דרך שאוכל: אם דרך רבני ישראל, רבני בית כנסת, בתוך הקמפוסים, אפילו בתוך משרדי ממשלה, בתוך מערכת החינוך, במערכת התרבות – בעצם בכל מקום. 64 מנדטים בחרו בנו בשביל זה, ו-64 מנדטים זה רוב עצום מהעם היהודי שתומך בנו, אם כן, אנחנו צריכים לספק את הסחורה, ואנחנו נעבוד קשה כדי להגשים זאת.
אני רוצה להוסיף ולגלות, שאנחנו גם עובדים עם גורמי מקצוע. בעשר השנים האחרונות ישבה קבוצה של אנשים וליבנה את עומק משבר הזהות היהודית כאן, חקרו לעומק, ובנו מתווה מסודר כיצד לשנות את המצב. ישבנו איתם והם לימדו אותנו מה הם הכלים הפרלמנטריים שיש לנו, כיצד לפעול איתם ואיך לעבוד מתוך הממשלה כדי להסדיר בחקיקה את מה שצריך.
להגיד לך שמחר בבוקר הכול ייפתר, זה לא. אנחנו נעבוד קשה בכל יום כדי לשנות. אני יודע גם על חבריי שעובדים קשה ומגיעים מוכנים למערכה.
+
הרב עמיחי אליהו, יליד תשל"ט, הוא בנם הבכור של הרה"ג הרב שמואל אליהו ורעייתו הרבנית. הוא גדל בשלומי ובצפת, למד בחלק מהשנים בתלמוד תורה חב"ד בצפת, ולאחר מכן התחנך בישיבת ההסדר בצפת ובישיבת הר המור. במסגרת שירותו הצבאי, לחם במלחמת לבנון השנייה.
במשך מספר שנים עסק בתחומי חינוך, ובשנת תשע"ג ייסד גרעין תורני בשם "אורות יהודה" במגדל העמק. שנה לאחר מכן הקים את "איגוד רבני קהילות", בו הוא משמש כמנכ"ל. ארגון זה מאגד תחתיו מאות רבני קהילות דתיות ומסורתיות בכל רחבי הארץ. בנוסף הקים את ארגון "שדרים" העוסק בחיבור בין יהודי ישראל לתפוצות ובקליטת עליה. בשנת תשע"ו הקים את ארגון "צו אחד", הפועל לשמירה על ערכי החיילים שומרי המסורת.
לאחר מספר פעמים ששובץ ברשימות לכנסת, אך לא הצליח להיכנס, נבחר בבחירות לכנסת שהתקיימו בשבוע שעבר במסגרת סיעת 'עוצמה יהודית' במפלגת 'הציונות הדתית'.
אתה הבן של הרב שמואל אליהו, וכמדומני אתה חניך תלמוד תורה חב"ד בצפת. נשמח לעשות היכרות…
נכון, באמת זכות גדולה להיות בנו של אבי מורי הרב שמואל אליהו. אני מברך לא פעם אנשים שהקב"ה ייתן להם שתי מתנות: א', שיהיו גאים בהורים שלהם. ב', שהבנים שלהם יהיו גאים בהם, לפחות כמו שאני גאה באבא שלי…
אבא הוא יהודי של מסירות נפש, רב של חיבורים. אחרי שאבא כיהן כרבה של שלומי, עברנו לצפת לאחר שנבחר כרבה של צפת. הוא היה חברו וידיד נפשו של הרב לוי ויסטריצקי ע"ה.
אני עצמי למדתי אני במוסדות חב"ד בצפת בכתות ה-ו כשעוד היו בקרוונים… הייתי בין הילדים שיצאו להפגנות כדי שיבנו לנו מבנים מסודרים… מי שהיה המורה שלי, היה הרב יורם מעודה, ולמדתי בכתה עם מאיר קפלן, יוסי ביסטריצקי, אליעזר ווילשנסקי, ועוד. אחים שלי למדו יותר שנים בחב"ד.
זכורני שכשהיינו מגיעים לביתו של סבא, הרב מרדכי אליהו זכר צדיק וקדוש לברכה, סבא היה מקושר מאוד לרבי, והוא היה נותן לנו יין שקיבל מהרבי ואומר לנו: "שתו, זה מהרבי שלכם". היינו אומרים לו: "סבא, אתה הרבי שלנו", אבל הוא לא קיבל והיה אומר שוב: לא, זה הרבי שלכם, אנחנו יחד.
עד היום יש בבית של סבא יין שהרבי הביא לו.
תוכל לספר לי על רגע מיוחד שהיה לך עם סבך זצ"ל שאתה נזכר בו מידי פעם?
יש כל כך הרבה רגעים וסיפורים, שקשה לבחור מתוכם.
כשהייתי חייל בצנחנים, הגעתי בחנוכה לבית של סבא. חנוכה אצל סבא זה היה משהו מיוחד שקשה להגדיר. הייתה התרוממות רוח בצורה לא רגילה.
באותו יום בו ביקרתי, הגיע אליו הביתה שדרן הרדיו המפורסם נתן זהבי. הוא ידוע כשדרן שלא ממש מחבב דתיים ורבנים, וזה בלשון המעטה. שמעתי דפיקות בדלת, ניגשתי לפתוח והנה אני רואה את השדרן זהבי. סבא באותה שעה לא היה בבית. ממש שפשפתי עיניים ואמרתי: מה אתה עושה פה? והוא אומר לי: באתי להדליק נרות עם הרב. אמרתי לו: תיאמת את זה עם מישהו? הוא השיב: כן, תיאמתי את זה עם הרב שמואל, כלומר עם אבא.
ניגשתי לאבא ושאלתי: אתה יודע מי עומד פה בדלת? ואבא אמר לי: כן, הכול בסדר, הכנס אותו.
נתן זהבי נכנס, וסבא שהגיע יותר מאוחר נכנס איתו לחדר פנימה. חלק מהדברים היו ביחידות ביניהם, וחלק הוסרטו בסרט שזהבי צילם.
כשזהבי יצא החוצה, הוא ממש רעד בכל גופו. כשהדליק לאחר מכן נרות, היד שלו ממש רעדה. שאלתי אותו מה קרה לו שם בתוך החדר? ידעתי שסבא לא אדם שמוותר על גאון יהודי, או על שם ה'…
הוא השיב לי כי מעולם בחייו לא חווה חוויה כזאת.
אבל מה קרה שמה? וזהבי השיב: אני לא יודע מה היה שמה. אני לא יודע להסביר.
אני חושב שהמפגש הזה – יהודי טהור וקדוש כמו סבא שלי, שנפגש עם אדם כמוהו, משהו בנשמות נפגש, מתעורר ומעורר. זו חוויה אחת מני רבות שאני לוקח איתי מסבא: הלוואי שגם אני אזכה… שנזכה לעורר את הנשמות של עם ישראל, לראות פנימה, להסתכל פנימה, לעורר את הרצון אצל כולנו לדבקות בהקב"ה. זה דבר מופלא.
ברוח זו אברך אותך לסיום השיחה שלנו: שתזכה לקחת את הכוח של סבא אל תוך הכנסת, למרות שזה תרתי דסתרי.
נו, זה ממש דירה בתחתונים… זה הפשיטא. לקחת את כל החומר ולקדש אותו. זו השליחות הגדולה שלי בכנסת.
שהקב"ה ייתן לך את הכוחות לשאת חן בעיני אלוקים ואדם ולהשפיע כהנה וכהנה על כמה שיותר יהודים.
חזק וברוך!
____
הכנס עוד היום את הרבי לביתך – חתום כעת על מנוי למגזין בית משיח
תגיות: מגזין בית משיח, עמיחי אליהו, ראשי