-
סערה בעולם היהודי מקביעת בג"ץ השבוע כי "גיורים" שייעשו שלא על פי הלכה היהודית הצרופה מדור לדור, יוכרו ה"מתגיירים" על ידי משרד הפנים כ'יהודים' • הרבנים הראשיים לישראל, דיינים ורבנים מכל העולם, מביעים מחאה חריפה, וגם: לאן נעלמו החכ"ים החרדים? • מאת שניאור זלמן לוין, באדיבות מגזין בית משיח • לקריאה
מנחם|כ״ה באדר ה׳תשפ״אשניאור זלמן לוין, מגזין בית משיח
סערה וזעזוע בעולם היהודי, נוכח פירצה נוספת בחומת קדושת העם היהודי, לאחר שבג"ץ קבע השבוע, כי גויים שהתגיירו בגיור רפורמי או קונסרבטיבי, יוכרו כ"יהודים", וזאת על פי חוק השבות. פסיקתו החדשה של בג"ץ מעוררת חלחלה, זאת נוכח העובדה שכל אדם בארץ ישראל ובעולם, יוכל לגשת ל"ראביי" רפורמי או קונסרבטיבי ול"התגייר" בגיור שיוכר על ידי הרשויות.
"בוא וראה עד כמה הפסיקה הזאת מעוררת חלחלה", אומר בשיחה אחד העסקנים, בשיחה שקיים ביום שלישי השבוע עם 'בית משיח'. "יבוא עובד זר אתריתאי ל"ראביי" רפורמי, ותמורת סכום כסף שישלשל לכיסו, זה יתן לו תעודת "גיור" שתוכר על ידי משרד הפנים. לאחר מכן יוכל לקבל בקלות אזרחות ישראלית לכל דבר ועניין. היש לך דבר נורא מזה?!"
רוב מכריע של שופטים פסק נגד היהדות
פסק הדין שניתן השבוע על ידי תשעה שופטי בג"ץ הוא למעשה אקורד סיום לתהליך שנסחב על פני חמש עשרה שנים. קבוצה של שנים–עשר גויים שהתגיירו בגיור רפורמי או קונסרבטיבי, דרשו ממשרד הפנים להכיר בהם על פי חוק השבות. אליהם הצטרפו ארגונים רפורמיים וקונסרבטיביים, "התנועה המסורתית", "התנועה ליהדות מתקדמת בישראל" וה"איגוד העולמי ליהדות מתקדמת" ששמו להם למטרה לקעקע את זהות העם היהודי.
לאחר שסורבו על ידי משרד הפנים להיות מוכרים כ"יהודים", הגישו עתירה לבג"ץ כדי שיכיר ב"גיור" שעברו. העותרים שבאו לארץ ישראל ממקומות שונים ברחבי העולם ועברו בה הליך גיור בקהילה קונסרבטיבית או רפורמית, עתרו לבג"ץ.
הרוב המכריע של העתירות הוגש עוד בשנת תשס"ה.
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות קבעה למרבה האבסרוד: "לא מדובר בשאלה דתית". היא הדפה את הטענות הצפויות כלפי בג"ץ, כאשר קבעה ש"המחוקק לא הכריע בנושא זה במשך למעלה מ–15 שנים, ועל כן לא ראינו מנוס ממתן פסק–דין בעתירות".
לגבי הגיור עצמו, נכתב בפסק הדין: "הליך הגיור שנעשה על ידי גוף דתי שהוסמך לכך בקהילה שאותה הוא משרת, בהתאם לאמות–מידה קבועות. קהילות אלו, כפי שכבר נפסק, הן חלק מהזרמים המרכזיים של היהדות בעולם. על כן הכריע בית המשפט כי כל עוד לא קבע המחוקק אחרת, יש להכיר כיהודים לעניין חוק השבות במי שהתגיירו בקהילה רפורמית או קונסרבטיבית בישראל".
בהחלטה השערורייתית שהתקבלה ברוב מכריע של קולות, קבעו שופטי בג"ץ החלטה המנוגדת לכל מסורת ישראל, ההלכה הצרופה מזה דורי דורות. פסיקה זו בכוחה לגרום לבעיות חמורות, שכן העותרים המשתייכים לקהילות רפורמיות, יוכרו כיהודים לעניין חוק השבות.
השופט הדתי נעם סולברג הצטרף למסקנה המשפטית של דעת הרוב, אך סבר בדעת יחיד כי יש להשהות את מועד כניסת הצווים לתוקף ב–12 חודשים מיום כינונה של הממשלה ה–36, כדי לאפשר הסדרה חקיקתית.
המערכה הגדולה של הרבי
פסק הדין שניתן החזיר לסדר היום את הסערה סביב המאבק הקשה על חוק השבות – "מיהו יהודי" שהחל כבר בשנת תש"ל, אז זעק הרבי מלך המשיח ודרש לתקן את החוק ולהוסיף שהגיור חייב להיות "כהלכה" – כדי שיהיה ברור כי הקריטריון היחיד שקובע מיהו יהודי, ייקבע על פי מסגרת ההלכה הצרופה מדורי דורות.
שוב, בפעם המי–יודע–כמה, נוכח עם ישראל עד כמה רחוקה ראייתו של מנהיג ישראל ונביאו, הרבי מלך המשיח, שכבר לפני כחמישים שנה ניהל מאבק של ממש לתיקון חוק 'מיהו יהודי' באופן שגיור יוכר רק מי שגויר על פי ההלכה, ולא אחרת. במשך שנים רבות מנהל הרבי מערכה של ממש כדי לעורר את חברי הכנסת כמו גם את ראשי הציבור, כולל גם הציבור החרדי, שיפעל למען תיקון חוק השבות.
מי שזוכר את שיחותיו החריפות והכואבות של הרבי מה"מ בעניין תיקון חוק 'מיהו יהודי', זוכר היטב את דבריו של הרבי על אודות כניסתו של "גייס חמישי" לתוך עם ישראל. הרבי הזהיר והתריע. למרבה הצער, אצל רוב העם – בהם גם רבנים נכבדים – הדברים היו נראים כלקוחים מעולם הדמיון; אך כמו תמיד, אזהרותיו של נביא הדור ומשיחו – התממשו עד לאימה. כולל גם השבוע.
לנו, חסידי חב"ד, זה לא חדש. מי שגדל ויודע על מאבקיו של הרבי מלך המשיח, רואה כיצד המאבק של הרבי הוא לא רק בשל הפירצה לחוק, אלא כדי להציל את עם ישראל מאותם גוים, חלקם אנטישמים, שמציפים כיום את ישראל בגלל חוק השבות ומוכרים כ"יהודים".
כבר לפני כחמישים שנה כינה הרבי מה"מ את בעיית מיהו יהודי כ"גזירה האיומה". באותן שיחות חריפות אודות 'מיהו יהודי', אמר הרבי דברי נבואה מדהימים, על אודות הגיס החמישי שייכנס לתוך ישראל באמצעות החוק הלא–מתוקן.
התחום הטעון כל כך של דת ומדינה ידע מלחמות רבות, אולם המאבק על חוק "מיהו יהודי" ייזכר כאחד המאבקים היותר משמעותיים שזכה לתהודה אדירה בעולם היהודי. המאבק שאיחד זרמים ופילג אחרים, נמשך עשורים, חצה את גבולות הארץ והגיע לכלל העולם היהודי. המאבק כולו נסב סביב הוספת המילים "כהלכה" בסמיכות ל"נתגייר". באופן סימלי אפשר אולי לומר שהמאבק היה על מילה אחת; המלחמה על מילה אחת היתה בעצם מלחמה מהותית על שלמות עם ישראל.
תיקון החוק (או קלקול החוק) כפי שנתקבל בכנסת בי"א באדר תש"ל, לפני חמישים ואחת שנים, היה האות לפתיחת המאבק. הרבי מלך המשיח צפה את אשר יקרה, והכריז כי גזירה נוראה ואיומה נגזרה כאן על כלל ישראל, והחל לזעוק בקול גדול, בעוד שאר המנהיגים שתקו, במקרה הטוב, או לחמו ברבי, במקרה הרע.
הצצה אל שיחותיו ואגרותיו של הרבי מאותם ימים, מגלה כי הרבי העמיד את המאבק הזה בראש סדר עדיפויותיו. הרבי צעק והתריע שכל מטרתו של החוק הזה היא להביא למצב שככל העמים בית ישראל, חלילה.
"כל עוד והנושא לא עמד במבחן המציאות, זה עבר איכשהו בשקט. פה ושם הגיעו יהודים שהיו 'בעייתיים' אך העניין לא עלה על סדר היום", סיפר בזמנו הרב שמואל חפר ע"ה, מי שכיהן במשך השנים כחבר ב'וועד למען שלימות העם'. "עיקר הבלגן החל כאשר באו יהודים מרוסיה, ורבים מהם עברו 'גיורי וינה', שם היה בית דין שהחזיק את עצמו כאורתודוקסי, לכאורה, והוא גייר בסיטונאות לפי בקשת הסוכנות. ואז התחיל ה'רעש' שחולל הרבי נגד גיורי וינה".
המצב החמיר בעקבות החלטה של בג"ץ (כן, אותו בג"ץ רק שופטים אחרים…) שאילץ את משרד הפנים להכיר בגיור שלא על פי ההלכה. אף על פי כן, הציבור הכללי היה שאנן למדי והציבור הדתי–חרדי התייחס בביטול בסברו כי ממילא ההחלטה אינה נוגעת לשומרי אמוני ישראל.
בראיון שהעניק הרב חפר ל"בית משיח" בעבר, הוסיף וסיפר כי בתחילת המאבק "הלכנו לאחד מגדולי האדמו"רים דאז כדי להחתים אותו. כדי להיכנס אליו, היינו צריכים לקבל את אישורו של בנו, שהוא עצמו היום אחד מנכבדי האדמו"רים. הגענו – הרב חנזין, ר' יהודה פלדי ואנכי – לבית המדרש בו מסר שיעור בשו"ע, וביקשנו להיפגש עם אביו האדמו"ר. הוא הרים את ראשו, גלגל את עיניו ואמר 'אין צורך, זה ממילא לא הבשר שלנו'; כלומר, זה לא נוגע לקהילה שלו… זו למעשה הייתה העמדה של היהדות החרדית, רובה ככולה. רק מעטים ראו בזה מאבק שצריך להירתם לו. כאשר התברר לימים כי מאחורי המאבק עומדת ליובאוויטש, ההתנגדות קיבלה חריפות–יתר".
במשך השנים, בפרט לאחר העליה הגדולה ממדינות חבר העמים, התברר כי הרבי מה"מ, כמו תמיד, ראה למרחוק. מאות אלפי גויים שהציפו את ישראל, הוכרו בה כיהודים.
החלטת בג"ץ מיום שני השבוע, העמיקה את האסון והרחיבה את הפירצה בחומת ההגנה של העם היהודי, והיא הורתה לאשר אזרחות ישראלית למי שעבר גיור רפורמי או קונסרבטיבי. פתאום גם רבנים וחכ"ים חרדים נחרדו נוכח עתיד המדינה היהודית.
קשת התגובות שהגיעה מכל העולם היהודי, מעידה על זעזוע ותדהמה נוכח הפסיקה השערורייתית שאי אפשר לשער את תוצאותיה.
הרבנים הראשיים לארץ ישראל גינו את ההחלטה בחריפות. ה'ראשון לציון' הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף הגיב לאחר ההחלטה: "החלטת בית המשפט העליון מצערת מאוד ופוגעת באופן חמור בשלמות עם ישראל, בית המשפט גם דחה את הבקשות להמתין עם הכרעתו עד לחקיקת החוק. מה שהרפורמים והקונסרבטיבים מכנים ׳גיור׳ אינו אלא זיוף של היהדות שמשמעותו היא הכנסת אלפי גויים לעם ישראל. יש לצפות מאנשי הציבור לפעול לתיקון מהיר בחקיקה של המצב ויפה שעה אחת קודם".
הרב הראשי לארץ ישראל ונשיא בית הדין הגדול הרב דוד לאו אמר: "מי שהתגיירו בגיור רפורמי ודומיו אינם יהודים, שום החלטת בג״צ כזו או אחרת לא תשנה את העובדה הזו. יש להצר על כך שבית המשפט בהחלטתו מאשר את הצפת מדינת ישראל בעולים אשר בינם לבין היהדות אין דבר. כל אחד מאזרחי ישראל צריך לשאול את עצמו בערב עצוב זה, במה מדינת ישראל היא מדינה יהודית כאשר כל נכרי יכול להיות אזרח מדינת ישראל".
במדינת ישראל – נמחקה היהדות באדר תשפ"א
למעשה, השופטים יותר מרמזו, כי הם נאלצו להגיע לפסק דין הזה, לאחר סחבת ארוכה בה נקטו חברי הכנסת שבחרו לא להתעסק עם תפוח האדמה הלוהט: "החלטנו עד עכשיו להימנע מהכרעה על מנת לאפשר קידומה של חקיקה מסודרת בנושא. אולם, איננו יכולים לחכות עד בוש, כאשר זכויותיהם של אנשים עומדות על כף המאזניים, וחקיקה בנושא כלל לא נראית באופק".
פסק הדין, כאמור, ניתן אחרי יותר מ–15 שנה של עתירות נגד מערך הגיור. "העתירות שבכותרת תלויות ועומדות מזה שנים ארוכות", נכתב בהחלטה. "רובן הוגשו לפני 15 שנים, ומפאת חשיבותה ורגישותה של הסוגיה, ניתנה לכל הגורמים הנוגעים בדבר שוב ושוב האפשרות לגבש פתרון מקיף. למרבה הצער, פתרון כזה לא נמצא עד כה".
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שעמדה בראש ההרכב, כתבה בפסק הדין: "כל עוד לא קבע המחוקק אחרת, אין כל טעם מבורר שלא להכיר כיהודים לעניין חוק השבות במי שהתגיירו, כמו העותרים, בקהילות הלא–אורתודוכסיות הללו בישראל".
בהקשר לכך פנינו אל הגאון הגדול הרב גדליה אקסלרוד, מחשובי רבני חב"ד, מלפנים אב"ד בחיפה, שעסק רבות בנושא הגיורים והיה מנושאי דגל המאבק באותם גיורים, מאבק שכמעט ועלה לו בתפקידו. פעמיים אף נחקר במשטרה בעוון התבטאויות נחרצות נגד אותן הקלות בגיורים. הרב אקסלרוד כיהן כדיין וכאב–בית–דין בין השנים תשמ"א עד תשס"ה, ולמרות תפקידו הרשמי, לא היסס לצאת בביקורת גלויה כנגד מערכת המשפט ולהביע את דעתו ללא חת בכל הקשור לשמירת החומה היהודית.
האם באמת בג"ץ צודק שהוא לא האשם, אלא חברי הכנסת שלא הביאו להגדרה נכונה ומדויקת בחוק מיהו יהודי?
"העניין הזה לא שייך לא לבג"צ ולא לחברי הכנסת. בג"צ בכלל לא צריך לטפל בזה. כל הנושא איך אדם יכול להצטרף לעם יהודי, זה עניין של הקב"ה, של התורה ושל ההלכה. כבר לפני יותר מ–3300 שנים, במעמד הר סיני, הקב"ה אמר למשה רבינו איך נהיים יהודים: הזאה, טבילה וברית מילה. בימינו, שלא אפשרי לעשות הזאה, גר מתגייר על ידי מילה וטבילה וכמובן על ידי קבלת עול מלכות שמים.
לכן, כל עניין של אדם אם הוא יהודי או לא, לא שייך לא לכנסת ולא לבג"צ. יהדות זה משהו שמיימי, זה מהות הקשר של יהודי עם הקב"ה".
אבל הרבי צעק שצריכים לתקן את החוק 'מיהו יהודי' באופן שיהיה 'כהלכה'. אם כן, זה כן בידי נבחרי הציבור?
"אכן כעת רואים עוד יותר בבירור, שהרבי ראה כבר לפני כחמישים שנה, שיגיע היום שבו ימחקו את המושג 'יהודי' ו'יהדות'.
אינני יודע אם תכתוב את זה בעיתון, כי זה חריף – אבל מובא בשם רבי חיים בריסקער, כי אלו הרוצים להקים את מדינת ישראל, הם ההמשך של ה'משכילים' שפעלו במרץ להכחיד שם וזכר ליהדות, ולדאבוננו הצליחו להוריד את חלק גדול מיהודי רוסיה מהדת. כך ברוסיה ולאחר מכן בליטא, חצי הונגריה, פולין, וכל אמריקה…
רבי חיים בריסקער הוסיף ואמר – כי האנשים הללו רוצים לקבץ את היהודים למקום אחד, להקים מדינה, ובה יהיה להם יותר קל למחוק את היהדות. זו המטרה שלהם. הממשיכים של 'המשכילים', הרפורמים, אכן הצליחו במידה רבה לבולל מיליון מיהודי אמריקה, ואולי יותר. הרפורמים רוצים למחוק את הדת; אין תורה, אין יראת שמיים; יש רק רב ולהבדיל כומר. לא בכדי הטמפלים הרפורמים ריקים מדם, כי היהדות כבר לא מעניינת כלל את הדור השלישי".
לאן בעצם חותר בג"ץ בהחלטתו השבוע?
"בג"ץ, ואין זה סוד, הורס את הדת באופן שיטתי מזה שנים ארוכות. זה מתבטא לא רק בנושאי גיור, אלא גם בענייני ממונות, כשפסק שבתי דין אינם מוסמכים לדון בכך, ובעוד שורה ארוכה של פסקים.
לפני כעשר שנים הובא לפני בג"ץ תיק מפורסם בו רטנו השופטים על כך שבית דין רבני לא פוסק לפי חוקי המדינה; הם קבעו שגם הדיינים חייבים לפסוק לפי חוקי המדינה ולא לפי חוקי התורה. עד היום, כשבאים יהודים לבית הדין, הם נאלצים לחתום שהם מסכימים שהדיינים יפסקו לפי חוקי המדינה, רחמנא ליצלן. בג"ץ עיקר סירס והרס את המילה "רבני" ורמס את כוחו של בית הדין. מתחת לכובעים הרבניים והפראקים המהודרים, נמצאים אנשים שפוסקים לפי חוקי המדינה ולאו דווקא לפי חוקי התורה".
איך הגענו למצב כזה?
"כולם נרדמו בשמירה. אסור היה שחברי הכנסת החרדים יעברו על זה לסדר היום. אחרי הפסיקה השבוע, הם היו צריכים לצאת מהקואלציה באופן מיידי. לקחו ודרסו את התורה הקדושה. אפשר לומר שבמדינת ישראל הציונית – נמחקה היהדות באדר תשפ"א".
להביא את דבר הנביא לכל העם
אי אפשר שלא לראות במשך השנים את התממשות נבואותיו של הרבי בצורה הברורה ביותר. אותן נבואות שנראו כתמוהות ובלתי–רציונאליות לפני כארבעים-חמישים שנה, ממשות את עצמן בצורה הקודרת ביותר.
אולם מנגד – יש לנצל את ההזדמנות הזאת, כאשר רואים בבהירות רבה כי יש נביא בישראל, נשיא הדור ונביאו שדבר אחד מדבריו לא שב ריקם – ולשנס מותניים לעשות הכל כדי להביא את דבריו אלו של הרבי בקול גדול לכל איש ואשה בארץ ישראל ובעולם, ובעיקר את הנבואה העיקרית כי "הנה זה המלך המשיח בא", וכי יש להתכונן לקראתו.
תגיות: מגזין בית משיח, מיהו יהודי, ראשי