-
הרבי מלך המשיח רוצה שנעשה כל אחד אשר ביכולתנו, שימו לב למילים: כל אשר ביכולתנו. דמיינו את הנער מנסה להרים את הראש מהמים בכל כוחותיו • הרב מנחם טל בהתוועדות חסידותית לרגל י"ב-י"ג תמוז • באדיבות מגזין בית משיח • לקריאה
יוסי סולומון|י״ב בתמוז ה׳תשפ״דהרב מנחם טל, מגזין בית משיח
לחיים חסידים!
כאשר אנו נמצאים בעיצומו של חג הגאולה י"ב – י"ג תמוז, אין זמן מתאים מזה כדי להתבונן בכוחות שיש לנו כדי להביא את הגאולה בפועל.
עניין זה מביא אותנו לריענון בזעקה המהדהדת של הרבי מלך המשיח "אני את שלי עשיתי ומכאן ולהבא עשו אתם כל אשר ביכולתכם".הרה"ח יוסף ישעיה ברוין, רבה של קראון הייטס אמר פעם בהתוועדות, כי בכל בוקר שומע את ההקלטה מכ"ח ניסן בה שומעים את הרבי זועק "אני את שלי עשיתי ומכאן ולהבא עשו אתם כל אשר ביכולתכם", זה שפיץ ההנהגה של הדור השביעי.
בהתוועדות שנערכה בכ"ח ניסן השנה בכפר חב"ד, דיבר הרה"ח שמואל הנדל הכהן כיצד להמחיש את העניין של "עשו כל אשר ביכולתכם".
הוא סיפר על נער אמריקאי ששאף להיות אלוף הנוער בקראטה, הוא ניגש למאסטר שלו ושאל "מה אני צריך לעשות כדי להיות אלוף העולם בקראטה?" אמר לו המאסטר "אם אתה רציני, תבוא איתי מחר לים בשעה ארבע ואני אסביר לך מה צריך לעשות".
למחרת הם נפגשו בים, המאסטר אמר לו "קח אוויר ותצלול", הנער צלל, חלפה דקה והנער רצה להרים את הראש, אבל המאסטר שלו לא אפשר לו להרים את הראש והותירו במים.
הנער נלחם בכל כוחותיו להרים את הראש מהמים כדי לשאוף אוויר, אך המאסטר הטביע אותו במשך עשר שניות ורק אז שיחרר אותו. הנער היה נסער מאוד, המאסטר אמר לו "לך חמש דקות לחוף, תירגע, ולאחר מכן נדבר".
כעבור חמש דקות חזר הנער ואמר למאסטר "רצית להטביע אותי?! מה קרה לך?" ענה המאסטר "דע לך שאני אוהב אותך אבל רציתי ללמדך מסר לחיים; שכשם שאתה השקעת את כל כוחותיך להרים את הראש מהמים כי הבנת שאתה נאבק על החיים שלך, כך אם תשקיע את כל הכוחות שלך באימונים ובתרגילים על מנת להיות אלוף העולם בקראטה אתה תצליח בזה".
הנער לקח את המסר לחייו, ונהיה אלוף הנוער לקראטה בארה"ב.
הרבי מלך המשיח רוצה שנעשה כל אשר ביכולתנו, שימו לב למילים: כל אשר ביכולתנו. דמיינו את הנער מנסה להרים את הראש מהמים בכל כוחותיו… זה עניין רציני שצריך בכל הכוח והתוקף להילחם על מנת להביא את המשיח – במחשבה, דיבור ומעשה.
חסידים תבעו את העניין של להיות חדורים בנקודה ולא להסתכל לצדדים; לא לפזול למקומות שלא צריך אלא להיות חדורים בכל הכוח אך ורק במטרה לעשות מה שצריך בשביל להביא את הגאולה השלמה.
אל תהיה ילד
בסניף צבאות ה' בחיפה, בו אני מלמד, ערכנו משאל – מה יקרה ברגע שהרבי מלך המשיח יתגלה? לאן נלך? לאן נבוא? מה נעשה ואיך?
הדבר הראשון שנעשה כאשר נראה את הרבי מלך המשיח, זה יהיה לברך את חמשת הברכות של ביאת המשיח, אבל מה נעשה אחרי זה??
אחד הילדים אמר "נרוץ למקווה", השני אמר "נרוץ לחפש אפר פרה אדומה להיטהר", השלישי אמר "נלך לשמוע את מוצא פיו של הרבי שיגיד לנו מה לעשות", והרביעי אמר ש"הוא ירוץ לסופר-מרקט לקחת ממתקים" (הוא הבין ש'המעדנים יהיו מצויין כעפר' ולא יצטרכו עוד לעבוד, אז בוודאי בעל המכולת יפקיר את המצרכים).
ההצעה של הילד שהציע להביא ממתקים כאשר סביבו העולם גאולתי בהתהוות, הזכירה לי סיפור שהיה אצל הרבי ה'צמח צדק'; פעם פרצה שריפה גדולה בכל ליובאוויטש. איך פרצה השריפה?
עקב ריבוי אורחים שבאו ולא היה מקום באכסניה הקבועה, ובעל האכסניה ביקש מאחד העשירים שיאחסן את האורחים אצלו בחצר.
בלילה, אחד האורחים עישן סיגריה וניצוץ של אש נפל על תבן הסוסים. תוך שניות נשרפה האורווה ואחריה העיירה כולה. הבתים שהיו מעץ, נשרפו במהירות רבה.
הדבר שהכי עניין את אדמו"ר ה'צמח צדק' ברגעים קריטיים אלו, הם כתבי הקודש עליהם עמל משך שנים רבות, אלפי דפים וחוברות שהוא כתב במו ידיו היו למאכולת אש.
מכיוון שהאדמו"ר ה'צמח צדק' חשש ממלשינות לשלטונות, הוא חילק מראש את הכתבים לשלושה תושבים – קצב, עורך ספרים ואחד ממורי הצדק בליובאוויטש.
כאשר השריפה הייתה בשלביה הראשונים, שלח הרבי שליחים לשני הסוחרים אצלם שמר את כתבי יד קודשו, בעוד בנו המהר"ש עצמו הלך לבית מורה הצדק אכדי לזרז אותו להציל את כתבי היד הקדושים.
בהגיעו לבית המו"צ, ראה המהר"ש את הרב דוחף ארגז גדול החוצה, הרחק מהאש. הוא היה בטוח כי בארגז נמצאים הכתבים, מיד ניגש לעזור לרב לדחוף את הארגז, תוך כדי עבודה משותפת, שואל המהר"ש "הכתבים בפנים, נכון?!".
הוא כמעט התעלף כשהרב אמר "אוי ואבוי, שכחתי לגמרי מהכתבים, בתוך הארגז יש כוורת דבש ונוצות להם אני צריך לפרנסתי"… כאשר רצו להציל את הכתבים מתוך הבית, היה זה מאוחר מידי והם עלו בלהבות.
האדמו"ר ה'צמח צדק' לקח את זה קשה מאוד והיה בקפידה על מורה הצדק נוכח חוסר האכפתיות שלו, שהיה שקוע בסחורתו ולא בהצלת כתבי החסידות.
גם אנחנו צריכים להיות ממוקדים במטרה שנתן לנו הרבי – להיות עסוקים ככל יכולתנו בהבאת הגאולה, ולא לנסות לדחוף את הדברים האישיים שלנו לראש סדר העדיפויות.
ייתכן וזה המקור הרעיוני של המנהג שכתב הרבי בלוח הפתגמים שהיו מיועדים לתש"ד (לבסוף לא נדפסו כלוח בפני עצמו): "בליובאוויטש לא נהגו בנוי סוכה, לא בתלייה על הסכך ולא על גבי הדפנות". צריכים להיות שקועים בעיקר, קדושת הסוכה, ולא להיות עסוקים בטפל או בדבר שיכול להסיח את הדעת!
הקישוטים הם יפים ונאים, אבל הם מסיחי דעת מהדבר העיקרי – סוכה כהלכתה והאור האלוקי הנמצא בסוכה.
כך מובן כשמגיע המשיח, חסיד לא ירוץ לחפש "מעדנים שיהיו מצויין כעפר, אלא יהיה שקוע בציפייה לשמוע את ה"תורה החדשה מאיתי תצא".
לנצל את הכוחות שהרבי נותן לנו
הרבי מלך המשיח נותן לנו כוחות אין סופים, כפי שהרבי אומר בשיחת שבת פרשת חיי שרה תשנ"ב, שאברהם אבינו נתן את "כל אשר לו" ליצחק דרך עבדו אליעזר. למה? כי יצחק עניינו של להוריד את השכינה לעולם הגשמי, ובשביל זה אברהם אבינו נתן את כל אשר לו.הרבי מלך המשיח נותן לכל אחד ואחד בדור השביעי את הכוחות להביא את הגאולה האמיתית והשלמה כאן ועכשיו.
יש סיפור מאדמו"ר ה'צמח צדק', שפעם אחת בא אליו מלמד ואמר לו שהוא מבקש הלוואה, שאלו אדמו"ר ה'צמח צדק' לכמה הוא זקוק, והמלמד השיב "רובל". "לכמה זמן אתה רוצה את זה?" הוסיף הרב ושאלו. "עד חודש אלול, אז אקבל משכורת". הרבי נתן לו הלוואה בסך רובל שלם.
מכיוון שרובל זה מטבע שהוא בעל ערך רב, לא ניתן לרכוש באמצעותו לחם וחלב. המלמד הלך אפוא לסוחר גוי בשוק כדי לפרוט את הרובל לעשרה מטבעות קטנים יותר.
הסוחר הסכים לפרוט את הרובל. כשביקש החסיד לתת לו את הרובל, סילק אותו הסוחר ואמר "לך מפה, אתה מפריע לי להגיש שירות ללקוחות", נדהם החסיד ואמר "אבל הנה המטבע שלך, תמורת הסכום שפרטת לי", אמר הסוחר "לך מפה" ודחף אותו החוצה. כך היה גם עם הסוחר השני והשלישי שפירטו לו את הרובל אך לא לקחו מידו את הרובל.
כעת היו בידו שלושה רובלים פרוטים, בנוסף לרובל של אדמו"ר ה'צמח צדק', חזר המלמד לאדמו"ר ה'צמח צדק' ואמר לו "באתי להחזיר את הרובלאמר לו אדמו"ר הצמח צדק "מה הזדרזת, הרי יש לך עוד זמן לאלול", אמר החסיד "איני רוצה להיות בעל חוב עד אלול, אני מעדיף לא להיות בעל חוב אפילו לא יום אחד", שם החסיד את הרובל על השולחן ופנה לצאת, אמר לו האדמו"ר הצמח צדק "שוטה, שוטה, שוטה". (הרבי כמובן התכוון לכך שהרי יש לך ביד את "הרובל המנצח", הרובל שאותו ברכתי שכל מי שיפרוט אותו ייתן לך את הכסף ולא ירצה לקחת אותו, יכולת ללכת לאלף סוחרים ולהיות מיליונר, למה לא ניצלת את ההזדמנות?!).
גם אנחנו צריכים לנצל את ההזדמנות והכוחות האדירים שהרבי נותן לנו, "רובל שלם" בעל כוחות סגוליים, כדי לעשות כל מה שביכולתנו להביא את הגאולה השלמה.
נמצאים אנו בזמן השיא, אנחנו חייבים להיות מרוכזים בשליחות ולנצל את הכוחות שהרבי נותן לנו ולהפוך את העולם כדי להביא את הגאולה ברגע זה ממש.
לחיים חסידים! גוט יום טוב!
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!
תגיות: הרב מנחם טל, מגזין בית משיח