שניאור זלמן ברגר
לא מספידים בחול המועד, אך הלב נקרע, כאשר אבא ואמא נרצחים לעיני ילדיהם, והאסון הנורא הזה, הביא תיאורים מיוחדים על אישיות מיוחדת- הרב איתם הנקין, ובעקבות קשר אישי עמו, רואה אני חובה, להעלות על הכתב ולפרסם על גאון מופלא זה, אשר בכל עת ובכל זמן, ראה לנכון לסייע ולעזור לרבים ובהם לי אישית.
הרב איתם הנקין הי"ד, אשר נרצח בידי עוולה, היה גאון מופלא, אשר ידיו רב לו במכמני ההלכה ודברי ימי ישראל ובחייו הקצרים, הספיק לפרסם מספר ספרים לצד מאות מאמרים מחקריים העוסקים בחקר ההלכה ודברי ימי ישראל, ותקוותי שמשפחתו תאזור עוז ותקבץ כולם לספר אשר ינציח את כתביו ופועלו לחקר ההלכה וההיסטוריה היהודית.
את הרב הנקין הכרתי באמצעות התכתבות עניפה שהתפתחה בעקבות ליבון נושא היסטורי הקשור למחקר שערכתי לקראת עריכת הספר "תולדות חב"ד בפטרבורג". ההתכתבות החלה, בשלבי המחקר לקראת העריכה, ולא הופסקה, גם לאחר שיצא הספר, כאשר מחד גיסא שיגר לי עוד חומרים השופכים אור על נושאים הקשורים לספר, ומאידך גיסא הפנה אחרים לעיין בספרי. מהיכרותי עמו התוודעתי לשאיפה והמטרה אותה הציב לעצמו: יגיעה אמיתית וללא גבולות במטרה להגיע בכל נושא אל התמונה הכללית, תוך דגש מיוחד על שינויים שאירעו במשך הדורות לאור תיעוד בספרות התורנית וההיסטורית גם יחד. ואת שחקר, ביקש להנחיל לכלל, וזאת הרגשתי היטב, כאשר שוב ושוב שלח אלי חומרים מרתקים בנושאים בהם עסקנו, וזאת כי היה איכפת לו להפיץ ידע לאחרים, ולהסיר שגיאות וטעויות תורניות והיסטוריות, העלולות להתפרסם בשגגה.
חרף גילו הצעיר, הרב הנקין היה גאון מופלא אשר קשה למצוא כדוגמתו, ולמרות הידע הרב שרכש, חתר תמיד להצליב מידע עם רבנים ואנשי היסטוריה אחרים, וזאת באמצעות התכתבות ישירה וגם השתתפות פעילה בפורומים אינטרנטיים העוסקים בחקר תורני-היסטורי. כך למשל התפלמס באופן ישיר ואחר, עם החוקר החב"די הנודע, הרב יהושע מונדשיין ע"ה, בנושאים שונים, והבולט שבהם, אודות הקשר בין בעל "ערוך השולחן" ואדמו"ר הצמח צדק וגם אודות המסקנות שניתן ללמוד מכך שהרבי נהג לשמוע קריאת התורה מתוך חומש "תורה תמימה" (בהוצאת בן בעל ה"ערוך השולחן"), ובפולמוס זה התבטא כפי שחוקרים נוהגים, אך לאחר פטירתו של הרב מונדשיין, פירסם הרב הנקין את ההודעה הבאה בפורום 'אוצר החכמה' [שם כתב בכינוי "תוך כדי דיבור"]:
ברוך דיין האמת. אבדה גדולה ועצובה.
עד לפני כשנה הייתי איתו בקשר לפרקים, ורק לפני חודשים ספורים נודע לי ממחלתו.
באופן אישי גילה תמיד ידידות – ואיני אלא דוגמא למידותיו בזה – אף שכתבתי פעם מאמר שלם כנגדו באיזה עניין. וכך היה, שלא לקח מחלוקות כאלה באופן אישי כלל, ואדרבה. חריפות, פסקנות מחקרית וחדות לשון לחוד וקשרי אנוש לחוד.
מזה כמה שנים שעסק (לצד שאר עבודותיו שפרסם באחרונה) באיסוף חומר רב על רבני חב"ד ברחבי רוסיה, וכנראה שחשב לסדרו באופן אנציקלופדי, ולא הספיק להשלים את המלאכה. אולי נזכה לראות את פירותיו האחרונים על ידי המשפחה".
ואסיים בייחוס המפואר. הרב הנקין הוא בן, נכד ונין, לרבנים ומנהיגי ציבור ובהם סבו הגדול הגאון הרב יוסף אליהו הענקין מחשובי רבני ארצות הברית בדור הקודם, אשר היה בקשר מיוחד עם הרבי, ומספר אגרות אליו הודפסו בכרכי האגרות קודש, ובראשונה שבהם [המודפסת באגרות קודש חי"ד אגרת ד'תתקמו], הרבי מפרט אודות אמירת קדיש יתום. ואילו אגרת אחרת אל הרב הענקין, נדפסה ב"דבר מלכות" השבועי בהוצאת "חזק" בגיליון השבוע האחרון.
ואילו סב סבו של הרב איתם הנקין – הרב יהודה לייב קריינדל [חמיו של הרב יוסף אליהו הענקין], נמנה על חסידי חב"ד וכיהן כרב בעיירה קריטשוב השוכנת ברוסיה.
חבל על דאבדין.