-
חשבתם שאתם מכירים את סיפור המגילה? תופתעו לגלות את הסיפור האמיתי שמאחורי הקלעים – במאמרו של הרבי הריי"צ • מתברר שגם אז "נמצאו כמה עזי פנים" ש"לגלגו על מרדכי ועל חברי הסנהדרין, שקראו את היהודים לתשובה, וחיזקו אותם עם בשורת הגאולה מגלות בבל שצריכה לבוא בתוך זמן קצר" • לקריאה
חב"ד אינפו|י״ג באדר ה׳תשע״חמשיח פרידמן, בית משיח
1.
בכל פורים מחדש, מדהים ללמוד את המאמר 'וקבל היהודים' בו חושף ומגלה לנו הרבי הריי"צ את מה שהתרחש 'מאחורי הקלעים' של סיפור המגילה ונס פורים. אל תתנו לעצמכם לפספס את המאמר במלואו (נדפס בספר המאמרים אידיש, עמ' 149 ואילך, תורגם ללה"ק על ידי 'ועד חיילי בית דוד' בקובץ 'מגילת פורים', אותו תוכלו למצוא ברשת). אז הנה תמצית הסיפור, בקטעים מתוך המאמר:
"מספר שנים לפני הגאולה מגלות בבל השטן לקח על עצמו, ר"ל, להסית ולהדיח את היהודים ולעשותם חוטאים. כוונת ה"בעל דבר" היתה לעשות את היהודים לחוטאים כדי שהשי"ת ישאיר אותם חלילה בגלות עקב כך.
היהודים לא יכלו להחזיק מעמד בנסיון והתנהגו בחיים חפשיים. דיבוריהם של מרדכי הצדיק וחברי הסנהדרין לא השפיעו ונמצאו כמה עזי פנים שעמדו בראש ה"יהודים החפשיים" ("פריי אידן") ולגלגו על מרדכי ועל חברי הסנהדרין – שקראו את היהודים לתשובה, וחזקו אותם עם בשורת הגאולה מגלות בבל שצריכה לבוא בתוך זמן קצר.
ה"עזי פנים", שלוחי ה"בעל דבר", באמצעות לגלוגם מדברי הגאולה והתשובה של מרדכי וחברי הסנהדרין, הכניסו ספיקות בלבבות חלק מהיהודים הטובים, שעד אז האמינו בגאולה, ובשומעם את מילות הלעג של המנהיגים עזי הפנים ויתירה מזו [בראותם] שחוץ ממרדכי ומעט מחברי הסנהדרין, הרי השאר לא דיברו כלל על התקרבות הגאולה, וחלקם אף השתיקו לגמרי את ייעוד הגאולה.
הם [רוב חברי הסנהדרין] לא יכלו לומר שהגאולה לא תבוא ח"ו, כיון שהם האמינו הרי באמונה שלמה שייעוד הגאולה יקויים בודאי, אלא שהם לא ידעו מתי, ולא האמינו שמרדכי ו[מעט] חברי הסנהדרין יודעים זאת – ועל כן שתקו מכל הענין.
שתיקתם פעלה – שחוץ ממה שנתנו עי"ז תוקף למנהיגים הרעים, שלוחי ה"בעל דבר", שפשוט ביזו את מרדכי ו[מעט] חברי הסנהדרין, ועד שהביאו את היהודים לאכול מאכלות אסורות, חילול שבת, מועדים ונישואי תערובת, מה שקירב את היהודים לעמי הארץ – הרי בנוסף לכל זה, השתיקה – בקשר לייעוד הגאולה – הכניסה ספיקות בענין הגאולה, לחלק מהיהודים שעד אז האמינו – באמונה שלימה – בגאולה.
הספיקות התבטאו באופנים שונים. ולכל לראש – בשני חלקים מרכזיים. חלק מהיהודים נטשו בכלל את אמונתם בתורה ומצוות, וחלק אחר של היהודים נשארו אמנם בכמה וכמה ענינים בתורה ומצות, אלא שנכנסו בהם ספיקות בנוגע לגאולה, והם התקרבו למנהיגים כופרי הגאולה.
לאט לאט, שקעו היהודים, רח"ל, בעומק החטאים, וע"י השפעתם הרעה של המנהיגים המעוותים, הכופרים בה' ובתורתו, הושתק ("שטיל שוויגען") ענין הגאולה".
2.
"וּמָרְדֳּכַי יָדַע אֶת כָּל אֲשֶׁר נַעֲשָׂה" בהמשך המאמר מביא הרבי הריי"צ פסוק זה ומבאר "כפי שאומר הילקוט, שמרדכי הצדיק יודע כיצד לרפא את הצרות. מרדכי יודע מה זה חטא ומה זה ישועה. הוא קורא לקבץ את כל היהודים, ואומר להם, שכל הצרות הגיעו מכך שיהודים מחללים שבת, אוכלים מאכלות אסורות, ושאר עבירות.
מרדכי עושה התעוררות תשובה גדולה ומבטיח להם ("פאַרזיכערט זיי") את ייעוד הגאולה. היהודים שומעים את קריאת התשובה של מרדכי ואמונת הגאולה נעשית אצלם ודאית.
וזהו "וקבל היהודים את אשר החלו לעשות". הם נעשים יראים והם מקיימים תורה ומצוות במסירות נפש יהודית אמיתית. וכך היה, שנה לאחר מכן מגיע זמן הגאולה, ובתוך ארבע שנים נבנה בית המקדש".
המאמר נחתם בקטע הבא "עכשיו, בזמן הגאולה שלנו, השי"ת יזכה אותנו ואת כל היהודים עם העזרה האלוקית שלו, שכולנו נעשה תשובה, ו"נתלונן" מעומק הלב על מה שעשינו "חולין", נקיים תומ"צ באמת, ונחזק את אמונתנו ובטחוננו בגאולה השלימה על ידי משיח צדקנו, וכל היהודים יזכו ל"וקבל היהודים את אשר החלו", אנו נזכה בקרוב למה שאנו מקווים, גאולה שלימה על ידי משיח צדקנו".
3.
אז זה הסיפור של פורים, זו נקודת כל מצוות החג והתוועדויותיו: חיזוק האמונה בבשורת הגאולה ובמרדכי שבדורנו – היודע את כל אשר נעשה וכלשון המאמר לעיל "מרדכי הצדיק יודע כיצד לרפא את כל הצרות".
בעיצומם של המשתה והשמחה, כשיושבים יחד ומתוועדים 'עד דלא ידע' – נקודת האמת הפשוטה הזו מאירה וצלולה לנו כאבסלוט בכוסית. אבל למחרת, בחיי השגרה – אנו נדרשים לעבוד ולעורר אותה בליבנו שוב ושוב. כשחוזרים לטרדות הפרנסה ולקשיי היומיום – חייבים לזכור שהרבי שליט"א יודע את כל אשר נעשה ורק הוא יודע כיצד לרפא את כל צרותינו.
והדרך שהתווה לנו הרבי פשוטה וברורה: "עשו כל אשר ביכולתכם", "להתחיל "לחיות" בעניני משיח וגאולה, "לחיות עם הזמן" דימות המשיח", "לפרסם לכל אנשי הדור .. הנה זה משיח בא", "לקבל פני משיח צדקנו". זו המשימה שהרבי נותן לנו, תרופת הפלא לכל תחלואי זמננו.
המעשה הוא העיקר: חייב איניש לפירסומי בפוריא – עד דידעו כולם כי מרדכי בדורו כמשה בדורנו – הרבי מלך המשיח שליט"א שיבוא ויגאלנו בקרוב ממש. "לַיְּהוּדִים הָיְתָה אוֹרָה וְשִׂמְחָה וְשָׂשֹׂן וִיקָר" כן תהיה לנו. לחיים!
לתגובות הערות והארות: mf7709@gmail.com \ 053-820-6628
תגיות: משיח פרידמן