-
מי שהכיר את רמי ידע שהוא תמיד חשב בגדול, בענק, בצורה בומבסטית, בממדים חובקי–עולם, הוא לא היה מאלו הנחים על זרי השליחות כאשר באמתחתם ״בית חב״ד״ ו״פעילות״. הוא בכלל לא דיבר במושגים האלו, הוא דיבר כמו שהרבי תמיד דיבר – על כיבוש העולם • טורו השבועי של משיח פרידמן באדיבות 'בית משיח' • לקריאה
chabadinfo editor|ד׳ בשבט ה׳תשע״ומשיח פרידמן, בית משיח
א.
רגע לפני התקדש החג, נפנה את תשומת לבכם למכתב המופלא שבלעדיו אי אפשר להתחיל להתוועד בי' שבט. כוונתי כמובן לאיגרת–הקודש בה מאשר הרבי "בנועם ובתודה לבבית" את קבלת "ברכה ואיחולים בקשר עם מלאות שלושים שנה שזכיתי לעמוד בראש תנועת חב"ד". ואפילו לב–האבן יימס למראה מילותיו אלו של הרבי1, להם זכינו הודות לאיחולים ששוגרו אליו בשנת ה'תש"מ, מטעם חברת 'אל על' שזכתה וזיכתה את כולנו בגילוי הנשגב.
אז תרשמו לעצמכם, זוהי הנקודה הראשונה שעלינו לזכור ולהזכיר בימים האחרונים שנותרו לכניסת החג: רק הרבי בראש! לא רק בראשות תנועתנו המפוארת, אלא (ובעיקר) בראשו, במוחו ובליבו של כל אחד ואחד מאתנו – שזכינו להימנות על חסידיו ומקושריו, ומצהירים על השתייכותנו למחנה המאמינים והנאמנים לבשורת הגאולה והשליחות היחידה.
הרי בעצם, זה כל הסיפור. הכל בראש. מה לנו כי נלין על סוגיות ובעיות הדרושות–תיקון בחב"ד של היום, על עיוותי מחשבה והשקפה ועל סירוס הרגש החסידי הטבעי? חבל לבזבז זמן על התמקדות ספציפית ב'פשלה' החולפת, הרי הכל בראש. לו רק הראש החסידי היה בריא ומתפקד כראוי – הכל היה נראה אחרת.
אם בראשו של כל חב"דניק היו קבועות ההנחות הבסיסיות: "יש רבי בישראל ואין הוא נכנס בהגבלות הטבע"2 והוא "בעל הבית על הכל ויכול הכל"3 ובמילא בעניין ההתקשרות אליו "לא קיים עניין של 'שיתוף' ובלשון חז"ל: "אנו אין לנו אלא ה' אחד כו' וכהן גדול אחד"…"4 ואנחנו, חסידיו ש"אין להם בעולמם אלא רצון אחד – למלאות, כפשוט"5 – היו נחסכים ממחננו כל כך הרבה ספיקות, אמתלאות ופגמים בהתקשרות לרבי.
ב.
אם בתודעת כל חסיד היו חקוקים שיחותיו ומכתביו של הרבי מ"ספר השליחות" (שהעובדה כי מאז הוצאתו האחרונה בתשמ"ט – עוד לא נדפס עד היום – היא אחד ההסברים למצבנו…) ואצל כל ילד ובחור היה מונח בפשטות כבר בצעירותו, כי בתור חב"דניק, אחרי שנות לימודיו בישיבה – העבודה בשליחות הרבי היא תפקידו ויעודו היחידי בחיים ומופרכת לגמרי כל עבודה אחרת, מפת העולם הייתה נראית אחרת היום.
אם בקווי היסוד של כל שליח ופעיל חב"די – הייתה ניצבת קביעתו של הרבי כי "אין לנו מעיין שדרך בו נמשכים מעיינות הבעש"ט ואדה"ז אלא אחד – הוא כ"ק מו"ח אדמו"ר שליט"א"6 – לא היינו עדים לתופעות של ניתוק המים מן המעיין בהפצת חסידות ללא רבי, הצפנת המשלח משטח השליחות וטשטוש זהותו של נשיא הדור מתקנותיו ומבצעיו.
אם לנגד עיני כולנו, היו חיים שיחותיו והוראותיו של הרבי משנות הנפלאות7 ועידודיו הנמרצים לפעילות פרסום זהותו כמשיח ושירת והכרזת 'יחי אדוננו'8 – מלכתחילה לא היו צצים הספיקות והשאלות ומאליהם היו מתפוגגים הפחדים וההתלבטויות. בשורת הגאולה הייתה פורצת כבר את המחסום החב"די (היחיד העומד בדרכה…) ומגיעה ליעדה – לכל אנשי הדור, להכנתם לקבלת פני משיח, מנחם שמו9.
ההמשך יתרחש בתהליך אוטומטי מהיר: כשהראש יהיה ישר – כל שאר הניואנסים, העיוותים והסילופים יתיישרו בהתאם. כשהמוח ייטען מחדש במשימות העדכניות שהרבי דורש מאיתנו בתקופה זו – לא יוותר בו מקום לכל שאר השטויות שלנו. כשהלב החסידי יחזור לקצב פעימותיו הטבעי – האדישות והקרירות כבר לא יהיו שם.
ואז גם שאר הפרטים הטכניים כבר יתוקנו – המוסדות והארגונים ומטרותיהם המוצהרות, יעדי הפעילות וחומרי ההפצה, ספרי הילדים והמבוגרים ועלוני הפרסום. כל כך הרבה פרטים ופרטי פרטי–פרטים שלפתע יתאימו וישתלבו היטב במערכה הגדולה והכוללת – בדרך להגשמת החזון הנכסף: "לתקן עולם במלכות ש–ד–י" המתגלה בהנהגתו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א – ומלכותו בכל משלה.
ג.
י' שבט השתא, מציין עשרים שנה ל'סאטעלייט' המיוחד שהתקיים בתאריך זה בשנת תשנ"ו. אז שבו והתאספו המוני החסידים ב–770 ובשאר ריכוזי חב"ד בארץ ישראל ובעולם והתאחדו יחד עם רבבות בית ישראל בכל רחבי תבל – להצהרת נאמנות מחודשת קבל עם ועולם, לאמונתם הברורה על אף הניסיון וההעלם והסתר, כי הרבי מלך המשיח יבוא ויגאלנו בקרוב ממש.
הרעיון להפקת אותו אירוע, החל להתגלגל בסעודת החג של ראש השנה ה'תשנ"ו, במרתף ביתו של החסיד הבלתי–נשכח ר' רחמים (רמי) אנטיאן. במהלך ההתוועדות יחד עם עשרות התמימים שסעדו על שולחנו, בהזדמנות זו דיבר רמי על המסר הכפול שמביאה לנו השנה החדשה – תשנ"ו: או ש"תִּשְׁנוּ" או ש"תְּשַׁנּוּ" – כדי שלא נישן, שלא נירדם בשמירה, אנחנו חייבים לשנות כיוון – לשנות מצב, לא להישאר באותו מקום, אלא לפרוץ דרך ולהסתער קדימה.
כמובן, הדברים כוונו כלפי המצב ב"שטח האש" של פירסום והפצת בשורת הגאולה והגואל לכל אנשי הדור. רמי התוועד על כך שאסור לנו להישאר באותו מקום, אי אפשר להתרווח על הכורסא ולנוח, כל עוד לא זכינו להתגלות המושלמת – אסור לנוח לרגע!
אז העלה רמי את הרעיון, שנשמע בשעתו 'מטורף' לחלוטין: לעשות "סאטעלייט" עולמי ביו"ד שבט – שבו יתאחדו חמשת היבשות בו–זמנית ומיליוני יהודים ולהבדיל גויים, יקבלו עליהם את מלכותו של הרבי מלך המשיח שליט"א, כשהכרזת העם למלכו – תקיף את כדור הארץ ותהדהד מקצה העולם ועד קצהו.
מי שהכיר את רמי ידע שהוא תמיד חשב בגדול, בענק, בצורה בומבסטית, בממדים חובקי–עולם, הוא לא היה מאלו הנחים על זרי השליחות כאשר באמתחתם ״בית חב״ד״ ו״פעילות״. הוא בכלל לא דיבר במושגים האלו, הוא דיבר כמו שהרבי תמיד דיבר – על כיבוש העולם; וכפי שהתבטא בתקופה של הסאטעלייט: ״שמיליארד סינים יכריזו יחי״.
ד.
וכך, קם אותו רעיון גרנדיוזי, והפך למציאות מוחשית וויזואלית. המודעות והפרסומים המקדימים, מילאו את ערוצי המדיה הכתובה והאלקטרונית, בימים שקדמו לחג הגדול. רכבי שידור ומשאיות ענק הנושאות צלחות לוויין אדירות ממדים, מילאו את רחוב המלך – "קינגסטון" בערב יו"ד בשבט. עובדיה השחורים של חברת השידור AMV פרקו מטענים שלמים של ציוד צילום ושידור והקימו ב–770 אולפן של ממש, בסמוך לחלון עזרת הנשים המשקיף לזאל הגדול.
שדרן מיוחד ופופולארי בטלוויזיה האמריקאית, פתח את שידורה של אותה שעה מופלאה, בה הועברה בשורת הגאולה של הרבי מלך המשיח שליט"א באופן הברור והמתקבל ביותר ובשפה המדוברת ביותר, היישר אל מסכיהם של רבבות הצופים ברשתות הטלוויזיה הרבות ששידרו את המעמד ברחבי העולם כולו, כמו גם למאות נקודות השידור, בהם התכנסו עשרות אלפי יהודים שבאו להתאחד במעמד הזה, ביום הגדול והקדוש.
בזיכרונו של כל חסיד, חקוקה אותה שעה מופלאה, המתועדת בוידיאו לזיכרון עולם. המעמד נחתם בדבריו הנרגשים של ר' רמי ע"ה, בקול חנוק מדמעות, אך מלא אמונה וביטחון:
״מארבע כנפות תבל, מחמש יבשות, הקפנו היום את כדור הארץ בבקשה נפשית אליך רבונו–של–עולם. דבר אחד לא ישוב ריקם מדבריו של מלכנו משיחנו שיחי' לעולם ועד. מובטחים אנו בהבטחה וודאית, בהבטחה שאין ממנה נסיגה שהרבי מלך המשיח יבוא ויגאל אותנו ברגע זה ממש.
אנא! ריבונו–של–עולם.. הקפנו את כדור הארץ היום בקריאת ״יחי״, רוצים אנו במלכותו של מלכנו! מלכנו אמר לנו כי יש כבר את המציאות וגם את ההתגלות ונשאר לנו רק לקבל את פניו. הנה לפניך, רבונו–של–עולם, מקבלים אנו את פניו מחמש יבשות, הקפנו את שמיך בקריאה ״יחי המלך״!
ואולי נעמוד עכשיו בכל העולם, ונצעק מעומק הלב ומעצם הנשמה את הבקשה של כל עם ישראל בכל העולם להתגלותו של הרבי מלך המשיח ברגע זה ממש. יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!״.
לתגובות הארות והארות: mf7709@gmail.com
1) המכתב מופיע בהוספות ללקו"ש כרך כ"א, עמ' 371.
2) אגרות קודש כרך ג', אגרת תמה.
3) משיחת כ' מנחם–אב השי"ת, תו"מ עמ' 163.
4) התוועדות ש"פ חוקת ה'תשד"מ.
5) מענה שקיבל רשד"ב לווין – ע"פ עדותו בספרו 'עבודת הקודש אצל הרבי מליובאוויטש'
6) אג"ק שבהערה 2.
7) המופיעות בקונטרסי ה'דבר מלכות' שנדפסו בספרי השיחות תנש"א–תשנ"ב.
8) חלקם נלקטו בספר 'ימי בשורה', ב'יומן קבלת המלכות' ובמקומות רבים נוספים.
9) "…מנחם בפשטות, שזהו שמו של משיח" – שיחת ר"ח אב תשמ"ט.
תגיות: הרב רחמים אנטיאן, משיח פרידמן