הרב יהודה גינזבורג
השבוע ביקרתי באחד מבתי הכנסת בסביבה, ופגשתי את י', יהודי יקר שזקנו הלבן מעטר את פניו.
זכרתי אותו לפני מספר שנים שבקושי כיפה כיסתה את ראשו, והחמאתי לו "הזקן מאוד יפה לך".
הוא הסתכל אליי, חייך והשיב לי: "הזקן הוא שלי, אבל הוא צמח בזכות כוח ההתמדה והדחיפה שלך".
שעה קלה לפני כן, כשיצאתי לבית הכנסת עם הבן שלי מוטי, הוא הציע שנעצור בחנות הסמוכה להניח תפילין ליהודים שישבו שם.
הנחנו תפילין לשמונה יהודים, וביניהם היה יהודי שבאופן קבוע סירב להניח, והפעם הסכים ואמר בהתרגשות "52 שנה לא הנחתי תפילין, מאז הבר מצוה!".
סיפורים כאלו קורים לא מעט, על כוח ההתמדה שמביא את התוצאה, גם אם זה בשלב מאוחר יותר, וזה מתחבר לפרשת השבוע שלנו בה נאמר הציווי על קרבן התמיד
*
לפני כחמש מאות שנים, יצא לאור הראשונה ספר 'עין יעקב' והוא ליקוט גמרא ומדרשים שערך הריב"ח-רבי יעקב בן חביב.
ושם, בהקדמה הביא מדרש ממקור שאינו ידוע על פרשת השבוע שלנו – פינחס
"בן זומא אומר מצינו פסוק כולל יותר והוא שמע ישראל וגו'. בן ננס אומר מצינו פסוק כולל יותר והוא ואהבת לרעך כמוך. שמעון בן פזי אומר מצינו פסוק כולל יותר והוא את הכבש האחד תעשה בבוקר וגו'. עמד ר' פלוני על רגליו ואמר הלכה כבן פזי".
כלומר, הפסוק החשוב ביותר בתורה הוא קרבן התמיד, הקורבן שהיה קרב פעמיים ביום בכל יום – ואף בשבתות, חגים ויום הכיפורים!
ניסיתי במשך זמן ארוך לחפש את המדרש במקורו ולא מצאתי, אך מצאתי את דברי המהר"ל מפראג (נתיב אהבת הרע פרק א): ".. ומה שאמר בן פזי "את הכבש האחד תעשה בבקר הוא כלל גדול בתורה יותר" – רצה לומר, מה שהאדם עובד השם יתברך בתמידות הגמור והוא עבדו".
כלומר – הדבר החשוב ביותר הוא כוח ההתמדה בעבודת השם.
*
לכולנו קורה לפעמים שאנחנו לא מצליחים. ניסינו, השתדלנו אבל … לא יצא.
יכול להיות גם מצב שאנחנו לא רואים את הצורך בהתמדה, "מה זה משנה אם אעשה זאת גם היום"?
אבל חשוב להפריד בין הפעולות ובין התוצאות. התוצאות הם בידי ה', וההשתדלות צריכה ומוכרחת לבוא מצידנו.
הנה מכתב מענין מהרבי מלך המשיח בנושא (אגרת ד'קפה): "במה שכתב שאינו רואה תוצאות מפעולותיו כו' – אי אפשר שכן הוא, כיון שנשיאינו הקדושים הודיעונושחזקה לתעמולה שאינה חוזרת ריקם.
אלא שבטח יכול שתהיינה התוצאות גדולות יותר, אבל כבר נאמר 'מעט מעט אגרשנו' גו'.
והעיקר – שגם בנוגע לתוצאות שישנן משתדל יצר הרע להקטינן בעיניו ולהעלימן – בתקוותו כי אפשר (ש)על ידי זה יוחלש בעבודת הקודש בזה.
ומזה מובן שאדרבה – צריך להוסיף בה על המדה שעד עתה, וטובה פעולה אחת מאלף אנחות".
בעזרת השם נראה בקרוב ממש,
איך שכל מצוה ומעשה טוב הם עוד נדבך בבניין בית המקדש השלישי, שיבנה בקרוב ממש על ידי הרבי משיח צדקנו.
שבת שלום ומבורך!