באדיבות מערכת לחלוחית גאולתית
לפניכם מכתב מיוחד של הרבי מלך המשיח, בו עונה הרבי בבהירות וחריפות לצייר החסידי הרב ברוך נחשון ע"ה (שהיה אז תלמיד ישיבה) במענה על שאלתו מט"ז תמוז תשכ"א, האם בדורנו יש להדגיש יותר את עניין הפצת המעיינות מאשר 'עבודת התפילה' ותיקון המידות, וכן על כך שציין במכתבו שישנם תלמידים בישיבת 'תומכי תמימים' בלוד, אשר מזלזלים באלו שמתפללים באריכות ומתחצפים למשפיע הדגול הרב שלמה חיים קסלמן ע"ה.
כרקע למכתב, כתב ר' ברוך נחשון בתחתיתו את תוכן מכתבו (מכתב לרבי בט"ז תמוז) לרבי שליט"א, בו פרט את השאלה עליה נסב מכתב תשובתו של הרבי.
וכך כתב ר' ברוך נחשון:
תשובה לשאלתי אודות הנהגת חברי ה'מפלגה' [= הכוונה לקבוצת בחורים בישיבת 'תומכי תמימים ליובאוויטש' בלוד שלא התבטלו כראוי להנהלת הישיבה – מאחר שטענו שהם 'מקושרים' אמיתיים לרבי והם יודעים את פנימיות כוונתו] בביטול תורה וביחס זלזול לעוסקים בעבודת התפילה, וטוענים שהדגש עתה בזמן הנה הוא לא על עבודה אישית של תיקון המידות, אלא על 'ופרצת', אך מעשיהם והנהגתם היו להיפך מכוונת כ"ק אדמו"ר שליט"א, וכוונו בעזות כנגד המשפיע דלוד, הרה"ח הר' שלמה חיים קסלמן.
ועל כך ענה לו הרבי מלך המשיח, בתאריך כ"א תמוז תשכ"א (ימים אחדים לאחר כתיבתו בט"ז תמוז), בתשובה ברורה על חשיבות 'עבודת התפילה' במיוחד בדורנו, ושאין בזה סתירה לדגש על הפצת המעיינות ואהבת ישראל, אלא אדרבה – 'עבודת התפילה' היא חלק בלתי נפרד ממצוות אהבת ישראל שמתבטאת בעיקר בהשפעה בעניינים רוחניים של תורה ומצוות (שהתפילה היא היסוד של התורה והמצוות – ובמילא של ההשפעה והפצת היהדות).
המכתב המלא של הרבי:
שלום וברכה!
לאחרי הפסק ארוך נתקבל מכתבו מט"ז תמוז, ובעת רצון יזכירוהו על הציון הק'[דוש] של כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע למילוי משאלות לבבו לטובה, ויהי רצון שיבשר טוב בכל הענינים אודותם כותב.
ולשאלתו, אף שמעיקרא תמוה המקום לספק, בכל זה באתי במענה אליהם, והוא:
אשר פסק דין ברור הוא ופשוט גם בשכל הבריא, שצריך להיות לימוד תורתנו הק'[דושה] נגלה וחסידות במסירה ונתינה ובשקידה כפשוטה, כן צריכה להיות עבודת התפילה, כמבואר בארוכה מכ"ק רבותינו נשיאנו בכמה מקומות ומהם בקונטרס 'עץ החיים', ואין בזה כל סתירה לקיום הציווי דואהבת לרעך כמוך, שהאהבה צריכה להתבטא לא רק בענינים גשמים המובאים בחז"ל, אלא שצ"ל עד"ז [= שצריך להיות על דרך זה] ועיקר ג"כ [= גם כן] בעזר בענינים רוחנים, המביאים לחיי העולם הבא וגם לחיי עולם הזה, ז.א. [= זאת אומרת] השפעה בעניני יהדות לימוד התורה וקיום מצותי'[ה], וכנ"ל [= וכנזכר לעיל] תמי'[ה] גדולה על השאלה בענינים פשוטים כאלה.
ויהיה רצון שישמש דוגמא חי'[ה] בלימוד ובהנהגה בכלל לאברך שוקד בתורת ה', אשר כל דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותי'[ה] שלום, והלימוד כציווי חז"ל מביא לידי מעשה, הנהגה באופן המתאים, וממנו יראו וכן יעשו.
לפלא קצת שאינו מזכיר מההתועדות דחג הגאולה י"ב וי"ג תמוז, ויהי רצון שיקח מההתעוררות על כל השנה כולה, מתאים לרצון ותקות בעל השמחה הוא כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא ישראל.
בברכה לבשו"ט [= לבשורות טובות]
בשם כ"ק אדמו"ר שליט"א
מזכיר
(חתימת המזכיר ר' שלום מענדל סימספסון)