בקשר עם ימי הקיץ, אנו מפרסמים קטע משיחת קודש, ש"פ תרומה תשמ"א (שיחות קודש תשמ"א ח"ב, עמד 413), בה הרבי מדבר על ענין הצניעות אצל אנשים, ומספר שראה תמונה של חסיד עם מכנסיים קצרות…
תרגום חופשי מהנחה בלתי מוגה:
הענין המיוחד שצריך כעת להבהיר (באווארענען) בנוגע לימות הקיץ, הוא ענין הצניעות:
בזמן ימות הגשמים – לא צריך כל כך להבהיר בנוגע לענין הצניעות, מכיון שאז באם יגלו את חלקי הגוף, הרי יהיה קר וגשם וכו'. משא"כ בקיץ, צריך להבהיר את הענין. ולמרות שגם בימות הגשמים צריך להזהר בנושא, מכיון שעניני צניעות הם אפילו כאשר נמצאים בבית, כמו שהגמרא מספרת אודות "קמחית" (אמו של ר' ישמעאל) שאמרה "מימי לא ראו קורות ביתי קלעי שערי" (שקורות זה רק ענין של צומח, ויתירה מזו, כאשר הם קורות ביתי, אז הם ענין של דומם, ואפילו קורות אלו לא ראו שערות ראשה).
יוצא מכך שגם בחורף צריך לדבר על עניני צניעות, כיון שהרי בתוך הבית אין גשם וקור וכו' – למרות זאת, זה לא דומה לימות הקיץ, מכיון שאז צריך להזהר לא רק כאשר נמצאים בבית וכו'.
הענין של צניעות, אינו כדעת הטועים שהוא שייך רק לנשים, ש"כל כבודה בת מלך פנימה", ולגברים אין כל שייכות לכך – אלא הענין שייך גם לגברים, כפי שיש דין בשו"ע, שגם אצל אנשים ישנו ענין הצניעות.
וזהו נוגע במיוחד בימות הקיץ, כיון שכאשר מגיע הקיץ, אזי כל אחד מ"שפיץ חב"ד" נוסע ל"בונגלו קולוני" [=למושבות בהרים] – ושם הוא מסתובב עם מכנסים "ממתנים ועד ירכיים", וחוץ מזה כלום! בדיוק כפי שכתוב לגבי הכהנים. והוא אינו יודע שישנו דין בשו"ע שגם אצל אנשים ישנו ענין הצניעות (וזה הלימוד זכות עליו). ואז הוא טוען: הרי כך היו הולכים הכהנים, מכנסים "ממתנים ועד ירכיים", וזה כתוב בתורה – הוא גם רוצה ללכת ככה! אבל הכהנים היו לובשים את המכנסים אחרי הלבושים האחרים המעיל וכו', ששאר הלבושים היו מכסים כל חלקי הגוף – משא"כ הוא הולך רק עם המכנסים "ממתנים ועד ירכיים", ולמטה מהירכיים – כלום, ולמעלה מהמתניים – כלום.
ועד שהגיעה אליי תמונה מאחד שהולך ככה, דלכאורה זה שאתה הולך ככה, תעשה מה שאתה רוצה, אבל להצטלם בכזה מעמד ומצב, וככה זה יישאר לזכרון עולם, שגם הילדים שלך יוכלו לראות איך היית נראה עם מכנסים "ממתניים ועד ירכיים"?! והוא עשה מזה כזה פרסום, עד שהתמונה הגיעה אליי.
וזה לא שמישהו רצה למסור לי את זה, אלא אדרבה: רצו להראות לי ששם הכל בהידור: מזוזות על כל הפתחים, נשים ואנשים בנפרד, כפי שמתאים לשפיץ חב"ד כפשוט – תסתכל ותראה איך הוא, פלוני בן פלוני משפיץ חב"ד לבוש! הוא הולך ככה בחוץ תחת כיפת השמים, וכמובן במקום שאין נשים נמצאות, כיון שהיכן שיש נשים לא היה הולך ככה, ועל אחת כמה וכמה לא בפני אשתו, כיון שהבעלת הבית תשבור לו צלחת על הראש! אך בשעה שהוא לא נמצא בביתו – הוא הולך ככה, פשוט כיון שאינו יודע שצניעות זה גם בין אנשים. וישנם ההלכות כיצד צריך להתנהג באופן של צניעות, רק מגלה טפח וטפחיים, וכיצד צריך להיות לפני זה ואחרי זה. אבל זה היה הרבה יותר מאשר המידה, כיון שמידת אדם זה בערך ג' אמות, ו"ממתנים ועד ירכיים" זה בערך אמה – יוצא שהוא היה מגולה שתי אמות! ומהתמונה היה ברור שהוא עושה את זה מתוך הנאה, וכפי שאומרים "על חטא שחטאנו לפניך ברצון", ולא רק ברצון אלא מתוך תענוג!
ישר כוחכם
אולי היה כדאי בכל שיחה שמביאים, אם אפשר להביא גם הקלטה מהשיחה
תודה רבה