מדי פעם אנו מביאים תיאורים של אירועי טבע גדולים – בתור סימן לגאולה.
אחת משיחות הקודש בהן התייחס הרבי בפירוט לנושאים אלו הייתה בל"ג בעומר בשנת תש"נ.
מול קהל גדול של עשרות אלפים, בעת ה"פאראד" – מצעד – תהלוכת ל"ג בעומר הענקית, שעברה מול פני קודשו של הרבי, דיבר הרבי, בין היתר, על החשיבות הגדולה בעניין של אחדות ואהבת ישראל, ואמר:
"ועל ידי זה שהנהגת בני האדם בעולם היא מתוך שלום ואחדות, מתוך הכרה בבורא העולם ומנהיגו, מקור הטוב והחסד – אזי ניתוסף עוד יותר בהמשכת ברכותיו של הקב"ה בעולם…
ויתירה מזה, שלא צריכים לפחד מעניינים בלתי רצויים – רעידות אדמה וכיוצא בזה – שכן, גם אם בעבר היו רעידות אדמה, הרי הכוונה האמיתית בזה היתה כדי להזכיר לאלה שמאיזה סיבה שתהיה שכחו או לא ידעו, שישנו בורא העולם ומנהיגו, על ידי זה, שמפחידים אותם, לרגע, באמצעות רעידת אדמה, כדי להרעיד אותם מהטעות שחיו בה עד עתה, שמכאן ולהבא ידעו שהעולם נברא ומתנהג ע"י הקב"ה, מקור הטוב, שלכן צריך להיות וישנו ריבוי טוב בעולם, ועד לריבוי כזה שיש בכוחו לשתק ולבער את הענינים הבלתי רצויים שבעולם"
זאת אומרת, שהרבי מסביר לנו שמטרת רעידות האדמה, וכן שאר האירועים הדומים להם – וכפי שהרבי אומר "וכיוצא בזה" [זאת אומרת, לא רק רעידות אדמה, אלא גם אירועים שדומים להם – במהות, באפקט וכו'] – אינה כדי לפגוע ח"ו בבני האדם, אלא רק כדי להעמיד אותם על טעותם, ועל מנת שמכאן ואילך יחיו מתוך הכרה בקב"ה – בורא העולם ומנהיגו – שמנהיג את העולם בטוב ובחסד.
ומעניין לציין שבהערות של השיחה, בהערה 39 נכתב [ע"י המו"ל – ועד הנחות בלה"ק] ששיחה זו של הרבי נאמרה כ- 6 שבועות לפני "רעידות האדמה באירן".
ובהמשך אותה שיחה אומר הרבי:
"ומזה באים להשלימות האמיתית דכל הנ"ל… שתהיה בגאולה העתידה… שרואים בגלוי ש"כל מה שברא הקב"ה בעולמו… לא בראו אלא לכבודו"… אשר עיקר ענין הכבוד (שנותנים כבוד להקב"ה), הוא מפני שרואים בעיני בשר ריבוי הטוב שהקב"ה נותן ומוסיף ליתן עוד יותר 'מידו המלאה הפתוחה הקדושה והרחבה'. וכאשר מתגלה בכל העולם מלכותו של הקב"ה – 'והיה ה' למלך על כל הארץ' – אזי מתבטלים כל הענינים הבלתי רצויים…"
ואז מקשר זאת הרבי לרבי שמעון בר יוחאי:
"איתא בזוהר 'בהאי חיבורא דילך דאיהו ספר הזוהר… יפקון ביה מן גלותא ברחמים', היינו שע"י לימוד ספר הזוהר עם הפירושים שעל ספר הזוהר (בתורת החסידות), זוכים בקרוב ממש לגאולה האמיתית והשלימה."
ובהערה 46 מדייק הרבי בלשון הזוהר:
" 'ברחמים' דייקא, ללא קשיים כלל, ואדרבא, מתוך שמחה וטוב לבב.
וממשיך הרבי ומקשר זאת לרבי מהר"ש – רבי שמואל – אדמו"ר חב"ד הרביעי – שביאר שהפסוק "מחצתי ואני ארפא" (פרשת האזינו), שנאמר בקשר לגאולה "מתחיל ונעשה ע"י פעולתו של רשב"י בגילוי פנימיות התורה – ביטול המחיצה ('מחצתי ואני ארפא') שבין פנימיות התורה לנגלה דתורה, שלומדים שניהם יחדיו" .
ומוסיף הרבי שהדבר גם קשור לפרשת בחוקותי שנקראה באותו שבוע, שבה מובא "ונתתי שלום בארץ" – והרבי מדייק שזה "שלום בכל העולם כולו… ועד לשלום בהארץ עצמה"
ומבאר בהערה 55: "שאינה רועדת וכיוצא בזה".
זאת אומרת ש"השלום" בארץ עצמה הוא שלא יהיו בה רעידות אדמה "וכיוצא בזה" – שבפשטות זה מדבר שלא יהיו גם דברים דומים לרעידות אדמה, לדוגמא כמו התפרצויות של הארץ עצמה בהרי געש, וכן בכל מיני אירועי טבע למיניהם.
ובשורה התחתונה:
אירועי טבע – כמו רעידות אדמה "וכיוצא בזה" – נועדו רק לעורר להכרה בבורא יתברך, ועל ידי שאנו חיים מתוך הכרה בבורא העולם ומנהיגו ובשלום ואחדות, מתווסף עוד יותר בברכות ה', ואז אין מה לחשוש מאירועי טבע. וכשלומדים את פירושי הזוהר המובאים בתורת החסידות אזי מביאים את הגאולה ברחמים, ללא קשיים כלל, ומתוך שמחה וטוב לבב!
[לשיחת הרבי בשלימותה ראה ספר "תורת מנחם" התוועדויות, תש"נ חלק שלישי, עמ' 191 ואילך].
מצורף – וידאו של התפרצות הר הגעש האדירה לפני כמה שבועות בספרד.
מאת: אבישי אפרגון, ראש ישיבת 'דרכי תמימים' תל אביב