מאת זאב קרומבי, בית משיח
אף שאנו מאד רגילים להגיד ש"הכל בהשגחה פרטית", נראה שלפעמים קצת קשה לנו לקבל את האופן שבו בורא עולם מנהל את עולמו. הרב יהודה חיטריק ז"ל מביא על כך את הסיפור הבא על האדמו"ר הזקן, שמדגים את קוצר הראות שלנו בהנהגת הבורא: כ"ק אדמו"ר הזקן אמר: אנו אומרים 'אתה יודע רזי עולם'. רזי תורה מסר הקב"ה לחכמים ולצדיקים, אבל רזי עולם, הנהגת העולם, אתה, רק אתה לבדך יודע.
וסיפר זה במעשה שהי': איש יהודי שפרנסתו הייתה מהחנוונים בעירו אשר נתנו לו כסף לנסוע לעיר גדולה לקנות עבורם סחורה הנצרכת להם, ועבור טרחתו הי' מקבל כך וכך אחוזים. פעם בנסעו נטה הסוס מדרך המלך מחמת שינה שנפלה על בעל-העגלה, ונכנס לביצה ושקעו האופנים עד החצי ולא הי' יכול להוציאם משם. כשהקיץ האיש וראה שהוא בצרה, הסחורה תתלכלך והוא אחראי, ואין לו אף פרוטה לשלם בעד הנזק, התחיל לבכות בכי תמרורים.
איש עשיר עבר בדרך זו וראה את צרתו של האיש היהודי והתחיל גם הוא בכוחו המעט לנסות להוציא את העגלה מהבוץ הטובעני, אבל נוכח שאין ביכולת כוחו לחלץ את העגלה. ויאמר: ריבונו של עולם, אם הייתה המניעה בכסף הייתי מפזר כפי יכולתי, אבל לזה צריך כוח, וכוח אין בי.
בדרך אחרת, הרחוקה כעשר פרסאות, הלך איש אחד, גבר אלים אשר עבד בעיר עבודה קשה ובכיסו רק שקלים עבור כלכלת ביתו. פתאום שמע קול בכי, ויאמר לנפשו בוודאי אלו גזלנים החפצים לעשות רעה למישהו. וילך לקראת קול הבכי, וירא אנשים סובבים משפחה ומוליכים אותם למקום כל שהוא, ובהיותו איש גיבור חיל, החל להכות ולהדוף את האנשים אשר סבבו את המשפחה.
ויאמרו אליו האנשים: למה אתה מכה אותנו? אין אנו גזלנים, האדון ציווה עלינו לאסור המשפחה שחייבים לו שכירות עבור המלון (קריצמע). וישאל להם, וכמה חייבים הם? ויאמרו לו הסכום. ויאמר: ריבונו של עולם, יודע אתה, אם הייתה המניעה בכוח היית מציל את המשפחה הזא בכוח שנתת לי, אבל כדי להציל אותם צריך כסף, וכסף אין לי.
לכאורה, לפי דעתנו, הי' מזמין הקב"ה את האיש שיש לו כוח לדרך שנסע הקאמיסאניער (הסוכן) שיוציא עגלתו מהבוץ. ובדרך השני', שהובילו את המשפחה לבית הסוהר עבור שלא שילמו דמי שכירות – את האיש העשיר כדי שיפדה ויצילם מבית האסורים.
ועל זה אנו אומרים: 'אתה יודע רזי עולם'. הנהגת העולם – רק אתה יודע". (רשימות דברים, א', עמ' נח-ס).
כולנו מאמינים בני מאמינים שהכל בהשגחה פרטית, וביחד עם זאת, כאשר זה מגיע לחיים שלנו אנו לפעמים שואלים את עצמנו, האם יכול להיות שאולי בורא עולם "רק קצת טעה" בקשר לבן או בת הזוג שאתו אנו נשואים. רבים וטובים נוטים לחשוב שזה היה מאד רצוי שבן או בת הזוג שלהם ישתנו "רק קצת" כדי שהם יתאימו את עצמם מעט יותר אלינו.
לא תמיד קל לנו לקבל את הרעיון – שבהשגחה פרטית – בחרנו וקיבלנו בדיוק את בן או בת הזוג שמתאים לנו, ושאין צורך לנסות לתקן אותו. רצוי להתבונן בכל המעלות והחסרונות של בני הזוג שלנו (ואפשר גם להכין רשימה) כדי להיווכח, שבסך הכל, התכונות של בני הזוג שלנו כנראה די משביעי רצון, ואותם הדברים שאינם משביעי רצון "בטלים בשישים" מול הדברים הטובים.
ברוח זו כתב הרבי לאחת הנשים: "אמנם מובן, שלאף אחד אין את כל מה שהוא חפץ… ולאף אחד אין את כל משאלות לבבו… וכך יכולה היא להמשיך את החשבון מצד הטוב, שבטח יודעת היא פרטים רבים יותר שאינם ידועים לי, וכשתעשה את הסך הכל מכל זה, תראה כבר בעצמה מה התוצאה". (תרגום חופשי מאגרות קודש חי"ב, עמ' קנה ואילך).
התבוננות בכך שבורא העולם מנהל כל פרט ופרט בחיינו תעזור לנו לראות באופן שונה את חיי הנישואין שלנו. מאחר שהאדם שאתו בחרנו בהשגחה פרטית להתחתן הוא החצי השני של הנשמה שלנו, לכן הוא גם המורה הטוב ביותר עבורנו.
אחת ממשימות המאתגרות ביותר שאתן נתמודד במהלך חיינו היא המשימה של חיים עם בן או בת הזוג שלנו, ולכן חיי נישואין הם גם המקום לעבודת המידות משמעותית ביותר. כמעט תמיד יותר קל לנו להסתדר עם כל האנשים השונים איתם אנו נפגשים במהלך חיינו, מאשר עם האדם שהכי משמעותי בחיינו – בן או בת הזוג שלנו.
כדי להצליח בחיי הנישואין שלנו ולהיות מרוצים מהם אין בהכרח צורך לשנות את בני הזוג שלנו כדי שיתאימו לנו (בפרט שזו משימה כמעט בלתי אפשרית), אלא בעיקר לשנות את נקודת המבט שלנו.
זו הטעות של צעירים וצעירות רבים שמשקיעים מאמצים עצומים ושנים רבות בניסיון למצוא את בן או בת הזוג שיתאימו להם בכל פרט, כאשר האמת היא שהצלחה בנישואין אינה תלויה (כל כך)במציאת בן או בת הזוג המתאים, אלא בהתאמה לבן או בת הזוג שמצאנו…
______________
ר' זאב קרומבי הוא מטפל זוגי ומומחה להתמכרויות התנהגותיות, ודוקטורנט שתחום הטיפול הזוגי בבית הספר לעבוד סוציאלית באוניברסיטת חיפה. לשאלות והערות zeev@crombie.com