• סיפורה של הקהילה היהודית באזרבייג'ן

      צפיות
      104 וידאו

      סיפורה של הקהילה היהודית באזרבייג'ן



      Error: Contact form not found.

      רבה של הקהילה האשכנזית בבאקו, אזרבייג'ן, הרב שניאור סגל מספר לערוץ 7 על החיים היהודים באזרבייג'ן.

      "הקהילה היהודית באזרבייג'ן מונה כ-30 אלף יהודים רובם גרים בעיר הבירה באקו. יש כאן חופש דת מלא ואפילו תמיכה מהשלטונות. אנחנו נותנים מענה ליהודים שגרים כאן וליהודים שמגיעים מישראל.

      בפורים הקרוב נחגוג יחד כ-500 יהודים ארוחת חג ופעילות לכל המשפחה. לקראת פסח יש 2 מכולות מהארץ עם מצות, יין ואוכל כשר לחג.

      הממשלה דרך קרן הנשיא נותנים כל שנה קרוב ל-200 אלף דולר לקהילות היהודיות. זו מדינה מוסלמית שנותנת ליהודים לגור בה בכבוד וגאה שיש בה יהודים שחיים ללא חשש וללא אנטישמיות".

      כמה קשה להיות יהודי באזרבייג'ן?

      "גאווה להסתובב כאן כיהודי. לחיות כאן כיהודי דתי זה אתגר ולא פשוט. בכל יום מנסים שהחיים ליהודים דתיים יהיו יותר קלים ופשוטים כמו מוצרים כשרים, מקווה ושיעורי תורה".

      יש אנטישמיות באזרבייג'ן?

      אנשים בטח חושבים שאם באירופה יש אנטישמיות אז מה קורה במדינה מוסלמית ועוד שכנה של אירן. כאן זה ההפך מאירופה. אני מסתובב בבאקו כיהודי עם כיפה וכך גם היהודים מסתובבים פה בשווקים ללא חשש מאנטישמיות. היחס ליהודים מהאזרחים והממשל פה הוא חיובי ומועדף".

      בבאקו יש בית הספר וגן "אור אבנר" שמונה כ-180 ילדים יהודים וחלקם מבתים מעורבים. לומדים את תוכנית הלימוד של משרד החינוך המקומי וכמובן מסורת ישראל, עברית והיסטוריה של העם יהודי. התלמידים זוכים יום יום לארוחות כשרות.

      נערכתם לטרנד של ישראלים רבים שמגיעים לכאן לטייל?

      "יש גידול בעשרות אחוזים בתייר הישראלי והשומר הכשרות ובעקבות כך אנחנו פותחים בחודש הקרוב מסעדה חדשה בשם 7:40 (על שם שיר קווקזי מוכר). לגבי שבתות וחגים אנחנו מנסים לספק את הצרכים ובהחלט יש שאלה כמה זמן הטרנד הזה ימשך. אנחנו שוקלים לפתוח בקיץ בית חב"ד לתיירים ובמה שאנחנו יכולים אנחנו עוזרים".

      אתה מצליח להבין מדוע חשוב לממשל כאן להיות ביחסים דיפלומטיים עם ישראל?

      זו שאלה מעניינת ואין תשובה ברורה מה עומד מאחורי הקשר בין ישראל לאזרבייג'ן. לממשל מאוד חשוב קשר עם ישראל. לאזריים מאוד חשוב להם הקשרים עם מדינות חזקות. נוצר סוג של אחווה בין שתי המדינות למרות שאזרבייג'ן מדינה מוסלמית אך צריך לזכור שהיא מדינה לא דתייה ובטח שלא קיצוניים. גם על המוסלמים הדתיים פה יש להם אהבת ישראל וכל עוד שזה קורה זה אדיר".

      עתידה של הקהילה היהודית?

      יש עליה לא קטנה לארץ לצערנו רובם אינם יהודים. רוב היהודים שעולים כי הם רוצים לשפר את מצבם הכלכלי. בשנה האחרונה עלו כ-150 איש. מצד שני כמות היהודי לא קטנה. רק הבוקר פנתה אליי יהודייה לאחר תפילת שחרית והאמרה לי שהיא רוצה לרשום את הנכדה שלה לבית הספר.

      כל יום אנחנו מגלים פה יהודים חדשים שגדלו במשפחות מעורבות שהאבא מוסלמי והאימא יהודייה והם רוצים לחזור ליהדות. זה הסיפוק הכי גדול בשליחות שלי כאן עם משפחתי באזרבייג'ן".

      תגיות: ,

      *רק תגובות מתאימות יתפרסמו