-
הקטע המפורסם של שיחת 'דבר מלכות' ראה, הוא ללא ספק ההוראה הברורה אודות פרסום בשורת הגאולה. לפעמים מצד ההתגשמות שלנו, קורה לנו בדיוק הפוך. דברים שהרבי מלך המשיח אומר אותם באופן הוודאי והמוחלט ביותר, הופכים להיות אצלנו "בדרך אפשר"… • מגזין 'שישי אינפו' שמח להגיש את מאמרו של הרב מנחם כהן על שיחת ה'דבר מלכות' השבועית • למאמר המלא
צילום ארכיון: יניב יצחקמנחם|כ״ח באב ה׳תשפ״בהרב מנחם כהן רב קהילת באר שבע ומרבני מכון הלכה חב"ד
הקטע המפורסם של שיחת 'דבר מלכות' ראה, הוא ללא ספק ההוראה הברורה אודות פרסום בשורת הגאולה (קטע שלם המודגש בשיחה):
"להכריז ולפרסם בכל מקום – בדברים היוצאים מן הלב – שהקב"ה אומר (ע"י עבדיו הנביאים) לכאו"א מישראל "ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה", ועד שהיום ממש רואים בעיני בשר ברכת הגאולה האמיתית והשלימה".
ניתן לשים לב, כי הרבי שליט"א מלך המשיח אינו מזכיר אודות הפצת בשורת הגאולה בצורה הרגילה – "הנה זה בא", "לאלתר לגאולה" וכיו"ב, אלא משתמש בביטוי מיוחד הלקוח פרשת השבוע: "ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה".
והדגש הוא: "לראות", "היום ממש רואים".
וכפי שהזכיר הרבי שליט"א במהלך השיחה, שזעקת ה"עד מתי" כלפי הקב"ה היא, "שלא מספיק ששומעים (ומבינים) ש"הנה זה (המלך המשיח) בא", אלא צריכים לראותו בעיני בשר". כלומר, לא מספקת אותנו הידיעה וההבנה שהנה
משיח בא, אלא אנו רוצים לראות זאת בפועל.
ראה – זה העבודה שלנו!
אבל יש כאן נקודה עמוקה יותר, שקשורה לעבודה שלנו כעת בעמודנו על "סף הגאולה". כדלקמן.
מבואר בחסידות (ראה באריכות מאמר "פדה בשלום" תשי"ג) שראיה פועלת התאמתות אצל האדם, עד כדי כך שא"א להתווכח איתו על מה שהוא ראה. והמענה לכל פקפוק שיאמרו לו על מה שראה, תמיד יהיה – "אני בעצמי ראיתי", בשונה משמיעה והבנה ששם לא נשמע משפט בסגנון של "אני בעצמי הבנתי."
ומדוע זה אכן כך? כי ראיה תופסת את עצם "מהות הנפש", ולכן "הראי' הוא לא במקום מסוים כ"א בכל הנפש לזאת לא נשאר שום מקום שיאחז איזה סתירה" (בשם במאמר הנ"ל). כלומר, השמיעה וההבנה קשורים עם מקום וחוש מסוים, אך הראיה שקשורה עם "עצם הנפש", מתפשטת וחודרת בכל הגוף, ואינה משאירה מקום לספיקות ובלבולים במה שראה.
ובעצם, מוחשיות כזו נפלאה, הרבי שליט"א מלך המשיח רוצה שתהיה לנו בענייני גאולה ומשיח. הרבי שליט"א אומר ב'דבר מלכות', ש'ראה' הוא לשון ציווי. כלומר העבודה שלנו כעת בזמן הזה שעומדים על סף הגאולה, היא לעבוד על כך שנצליח "לראות" גאולה. ומזה מגיעה כל הדרישה ללמוד גאולה ומשיח ולהתבונן בזה, בכדי שגאולה ומשיח יהיו דבר קרוב אלינו – שנחיה את זה ונראה את זה מול העיניים.
לא "בדרך אפשר…"
הרבי מספר (מאמר "לכה דודי" תשי"ד) שפעם חזר הרבי הקודם על מאמר של הרבי הרש"ב נ"ע בפניו, ועל ענין מסוים שהרבי הרש"ב אמר במאמר שהוא "בדרך אפשר", אמר זאת הרבי הקודם בפשטות כענין וודאי. אמר לו הרבי הרש"ב, הרי אמרתי זאת "בדרך אפשר"? ענה לו הרבי הקודם, מה שאצלך בדרך אפשר אצלי זה וודאי!
לפעמים מצד ההתגשמות שלנו, קורה לנו בדיוק הפוך. דברים שהרבי שליט"א מלך המשיח אומר אותם באופן הוודאי והמוחלט ביותר, הופכים להיות אצלנו "בדרך אפשר"… וזה בדיוק הנקודה שהרבי רוצה מאתנו "שנראה גאולה", שתהיה אצלנו וודאות בכך שהרבי שליט"א מגיע וגואל אותנו ברגע זה ממש, שכל עניני הגאולה יהיו אצלנו במוחש כמו ראייה גשמית ממש.
[מעניין לציין שביטויים מפורשים יותר בענין זה, מוצאים אנו בשיחות הק' של חורף תשנ"ב – "שיבינו יראו וירגישו בפשטות ממש בגשמיות העולם – את הגאולה האמיתית והשלימה", אך וודאי שתביעה זו מופיעה כבר בשיחת אלו של קיץ תנש"א, אמנם בביטויים אחרים].
ניתן לקשר את כל האמור לשיחת הד"מ של שבוע שעבר, בה הרבי שליט"א מבאר באריכות אודות מעלת הדפסת ספר התניא בכתב ברייל לעיוורים. ומבאר שגם עכשיו ברגעי הגלות האחרונים, ע"י עיסוקם של העיוורים בלימוד חסידות, ירפא אותם הקב"ה ויוכלו לראות.
וניתן לקחת את הדברים כלפינו: גם אנו ש"עיוורים" לעת-עתה ולא רואים את הגאולה במוחש, ע"י שנעסוק בלימוד חסידות ולימוד עניני גאולה ומשיח כדבעי, ייפקחו עינינו ונתחיל "לראות" גאולה. וכמובן שהרבי שליט"א עוזר לנו בשיחות ה'דבר מלכות' המופלאות, ובכל שיחה מראה לנו את הנפלאות שמתרחשים ברחבי העולם, אם זה קריסת משטרי הרוע ואם זה יציאתם של יהודי רוסיה לחירות וכיו"ב.
מי שרואה גם יפרסם!
עכשיו גם ניתן להבין, מדוע ההוראה משיחה זו (ובאריכות יותר בשיחה של שבוע הבא ושלאחריו) היא "לפרסם בכל מקום ומקום" את בשורת הגאולה וההוספה של הרבי שליט"א "בדברים היוצאים מן הלב."
כאשר חסיד כ"כ חדור בגאולה ומשיח, עד שהוא באמת "רואה" את עניני הגאולה, אז הוא יכול להגיע ליהודי אחר ו'לפרסם' אצלו את הענין וזה ייקלט בו. על-דרך המבואר בחסידות אודות ההתבוננות בצבא השמים, שרואים כיצד כולם משתחווים לה', וכיצד החמה הולכת ו"משתחווה" כלפי מערב, שזהו מצד ש"שכינה במערב".
אזי, כמו אדם שרואה את כל השרים והעבדים משתחווים למלך, גם אם מעולם לא ראה את המלך ואין לו הבנה והשגה בזה, תיפול עליו אימה ופחד מעצם זה שרואה כיצד כולם משתחווים למלך.
כך גם אצלנו, כאשר יהודי מבחוץ מסתכל עלינו ורואה כיצד אנחנו כ"כ חדורים באמונה וציפייה לגאולה, כיצד זה מוחשי אצלנו עד שאנחנו "רואים" גאולה. זה פועל אצלו הזזה והבנה שמדובר כאן על משהו אמיתי. ולכן, בכדי לפרסם ולהצליח להעביר מסר, צריך לראות גאולה ולהתבונן בכל הנפלאות שעליהם מדבר הרבי שליט"א מלך המשיח בשיחות הד"מ.
כמובן, שגם אם עדיין אין האדם "רואה" למול עיניו את הגאולה באופן המושלם ביותר, זה לא פוטר אותו מלפרסם את בשורת הגאולה (כפי שמובא בד"מ של שבוע זה), רק שכל הנ"ל מסייע לעבודה.
לסיום, ניתן אולי לומר על דרך הרמז, שדוקא בשיחות הקשורות עם 'חודש אלול', הרבי שליט"א מעורר על הפרסום אודות נבואת הגאולה, ושיש בדורנו "שופט יועץ ונביא הדור”. היות שבחודש אלול "המלך בשדה”, וכך גם הרבי שליט"א מלך המשיח יוצא לשדה – לכל העם, ומורה לנו לפרסם קבל עם ועולם אודות הגואל והגאולה!
תגיות: הרב מנחם כהן, שישי אינפו