-
מדוע הוסרו חלונות העזרת נשים ביום שישי? תיאור מיוחד מתפילת קבלת שבת בהשתתפותם של אלפי צעירים יהודיים מרחבי תבל • מי היו חזני השבת? אלו ניגונים נוגנו? ומי החתנים שעלו לתורה? • על התפילות, ההתוועדויות, ושאר אירועי שבת פרשת תרומה, תוכלו לקרוא בטור שלפניכם, המתפרסם בבלעדיות לגולשי מרכז החדשות החב”די – חב”ד אינפו • לקריאה
תמונת ארכיון - אילוסטרציהאבריימקה אייזנשטיין|ה׳ באדר ה׳תשפ״גמאת: הת’ אבריימקה אייזנשטיין, חב”ד אינפו
יום שישי • ג' אדר
בשעה 8:00 בבוקר, הזאל הגדול של בית חיינו-770 מתמלא בתמימים רבים שהשכימו קום לסדר חסידות, למרות העייפות מהתוועדות 'ליל שישי' שהתקיימה אמש עד השעות הקטנות של הלילה לאחר ריקודי שמחה סוערים.
מיד לאחר תפילת שחרית במנין הרבי מלך המשיח, על אף העייפות הניכרת, יוצאים עשרות אל עבר תחנת ה’סבאווי’ הצמודה לכיוון המסלול או הדוכן של 'מבצע תפילין', בנוסף ל'טנקים' הקבועים היוצאים מידי יום שישי להאיר את מנהטן והסביבה.
במקביל, החל משעות הבוקר המוקדמות, החלו ההכנות הקדחתניות בבית חיינו לקליטתם של כ-3000 נערים צעירים מכל רחבי תבל, שהגיעו הנה לסוף השבוע יחד עם השלוחים ממדינות שונות ומארץ הקודש, ומתארחים בשבת זו בשכונת המלך, על מנת לספוג מאווירת השבת בכלל, ואצל הרבי מה"מ בפרט, כשגולת הכותרת היא השתתפות בתפילת קבלת שבת במנין הרבי מלך המשיח.
ליל שבת
כבר בתחילת השבוע נתלו מטעם הגבאים מודעות המבשרות לקהל המתפללים על שינוי סדרי מקומות הישיבה, כשכל חלל הזאל הגדול, החל מהספריות במערב בית הכנסת ועד לעמודים הקדמיים במזרח, מלאים שורות צפופות של ספסלים לטובת האורחים, כשבנוסף לספסלי בית חיינו הקבועים, ממלאים את החלקים הנותרים עשרות רבות של ספסלים שהובאו לתפילה זו במיוחד.
כלל השולחנות השוכנים דרך קבע בחלקו האחורי של הזאל הוצאו אף הם. בנוסף, גם עזרת הנשים קינגסטון לכל ארכה הוקצתה לטובת האורחים הצעירים שבאו הנה לשבת. טרם תפילת המנחה בערב שבת אף הוסרו חלונות העזרת נשים מצד רחוב קינגסטון ע"י פועלי בית חיינו.
באזור ה'חדרים' שתחת עזרת הנשים סודרו מקומות ישיבה מיוחדים לזקני אנ"ש, לצד מספר ספסלים ב'מזרח' עבור הרבנים, ואילו תלמידי התמימים מצטופפים בסמוך לארון הקודש ועל בימת ההתוועדויות מאחורה עד לאפס מקום.
פלייאר מתקפל, מיוחד וצבעוני היוצא לאור ע"י בית חב"ד 770 מופץ ברחבי ההיכל, צמד המילים הנכתב בגדול הוא "ברוכים הבאים 770" ותחתיו "כל מה שצריך לדעת" ובו הסבר מיוחד על המקום בו נמצאים, קדושת המקום מאז ועד היום ועל נצחיות חייו של נשיא הדור אע"פ שלא רואים בעיני בשר… הצעירים קוראים בשקיקה את הפלאייר המיוחד שהודפס במיוחד עבורם.
כעשרים דקות קודם התפילה, עולים מספר שלוחים ונושאים דברים בשפה האנגלית, ועל אף הקהל העצום הממלא את בית הכנסת מפה אל פה, שקט מופתי שורר בכל רחבי בית חיינו.
לאחר סדר ניגונים קצר ומרומם, בו ניגנו כמה ניגונים, ובינהם: 'צמאה לך נפשי', ניגון שאמיל ו'אנעים זמירות', נעמדים הכל לשירת ה'יחי' שקודם התפילה. לפני העמוד ניצב החזן הרב מנחם עמר, ולאחר דפיקת הגבאי מכריז בקול 'לכו נרננה'. שיא התפילה בשירת ה'לכה דודי', כשלקראת ה'יחי', נעמדים הכל על הספסלים ולמשך זמן זועק האולם כולו את השירה הנצחית 'יחי, יחי, יחי'.
מכל עבר מתגודדים תמימים עם המקורבים שסביבם למעגלי ריקודים לכל אורך ורוחב בית הכנסת. השירה כל כך חזקה שנדמה כאילו אי אפשר להפסיקה, ורק לאחר דקות ארוכות השקט משתרר והתפילה נמשכת באווירה מיוחדת, כשקטעים אחדים מסדר התפילה מושרים יחדיו על ידי הציבור.
מה מרגש ורב רושם היה לראות בעת ק”ש אלפי נערים שנשבו, בני גילנו, מכל העולם – שבד”כ אפי’ לא שומרים שבת (לע”ע), ושבעז”ה יתחתנו עם יהודיות – מניחים את קצות האצבעות בין העיניים (כמקובל), וכקול אחד עם מבטאים שונים, שואגים לאט ובנגינה, בתמימות שממיסה: ”שמע ישראל ה’ אלוקינו ה’ אחד”!
התפילה הסתיימה כרבע שעה לפני השעה שבע.
סדר חסידות דליל שבת הולך ומתקצר ככל שהשקיעה מתאחרת, וגם בשבועות האחרונים לקיומו, מתיישבים התמימים לשעות רצופות של לימוד תורת החסידות, וממלאים את הזאל ב'קול התורה' ההולך ונשמע בבית חיינו ומפיג את צינת הקור המקפיא השורה בחוץ.
לאחר סעודת השבת, מתקבצים יחד תלמידי ה'קבוצה' ל'שעת תה' באווירה מיוחדת, המתקיימת מידי שבת ביוזמת כמה מתלמידי התמימים, בה קוראים יחד מכתב מרתק מהרבי הריי"צ ולאחריו יושבים ומתוועדים על השבוע שחלף בבית חיינו ועל ניצול הזמן בבית רבינו שבבבל מתוך שקידה והתמדה.
בשעת לילה מאוחרת, נערמים הספסלים בצידי הכתלים, ובית הכנסת חוזר למתכונתו הרגילה. לצד התמימים הרוכנים על השיעורים היומיים וכיוצא בזה, מתקיימות התוועדויות קטנות של הנערים הצעירים מרחבי העולם יחד עם השלוחים, עד לשעות הקטנות של הלילה.
שבת קודש • ד' אדר
סדר חסידות מתחיל בשעה 8:00 בבוקר, התמימים ואנ”ש יושבים ל‘זמן איכות’, לימוד חסידות ‘בשופי’, לקראת תפילת שחרית. רבים לומדים את שיחת הדבר מלכות המפורסמת לשבוע הנוכחי מתוך הקבצים המחולקים על השולחנות, ומתעצמים עם המבואר בשיחה באותיות פשוטות, שמציאותו של יהודי לאחר מתן תורה היא; "שאפילו בהיותו למטה בגשמיות העולם, שבו זקוקים (בבניית המשכן) גם לכסף ונחושת וכו' (ובכמות – יותר מזהב), אזי לכל לראש הוא עשיר בעצם, "בן מלך", ויתירה מזו – "מלך" עצמו, שמציאותו היא (ואליו שייך) הדבר הכי יקר – "זהב", ר"ת "זה הנותן בריא" – הנותן (היהודי) גם כפי שנמצא למטה, הוא בתכלית השלימות דבריאות, בגשמיות וברוחניות".
קודם תפילת שחרית, מחולק על השולחנות עשרות עלונים מרשימים, כשעליהם זועק כיתוב צבעוני בשפה האנגלית, ובתרגום חופשי: "למה נושא הרחבת 770 קרוב ללב שלי"?, בתוך העלון מובא כתבה מרתקת מהרב חנן קרביסקי שליח הרבי מה"מ ביריחו ניו יורק, בה נכתב מדוע הרחבת 770 צריכה להיות נוגעת ללב כל אחד ואחד.
בעלון, הוא מתאר באריכות כיצד התקרב לחב"ד, בתשנ"ט הוא הגיע לראשונה ל-770, נדחף לתוך הריקוד של 'יחי אדוננו' אחרי 'לכה דודי'. והביקור הזה עשה עליו רושם גדול, כמה שנים אחרי זה הוא אף למד ב770. "כל אחד בא לו הזכות לראות את החוויה של 770 כדי לקשר אותו לחיים של תורה". אחרי שהתחתן, הוא הביא השווער שלו (עוד לא היה שומר תומ"צ לע"ע) ל-770 והוא הגיב "אין לי מה לומר, זה העם שלי"! "770 אמור להיות בית לכל יהודי". כיום הוא שליח והוא מביא מקורבים רבים ל-770 וזה מקרב אותם הרבה. אבל הם רוצים ש-770 יהיה יותר יפה ורחב יותר כדי שכולם ירגישו בבית. לפני כמה חודשים, אשתו ביקרה ב770 עם כמה ילדים שלו ולא היה נוח להם, ואשתו התפללה לה' מהלב ש770 יורחב, בהשגחה פרטית מופלאה, ממש באותו יום התחיל הקמפיין של קידום ועידוד ההרחבה, כל המשפחה שלו הרגישו שהרבי איתם, ושההרחבה באה. הוא מיד תרם לטובת הקמפיין. וכל המשפחה קיבלה חיות חדשה לגבי 770. מעניין לציין, כי בבוקר אחרי שתרם, קיבל בשורה טובה שהוסר מניעה גדולה שהפריעה כבר שלש שנים להרחבת הבית חב"ד שלו עצמו.
עלון זה יוצא לאור ע"י העסקן החב”די הרב לוי ג’יקובסון מקראון הייטס, זאת כחלק זעיר מקמפיין ההרחבה האדיר להרחבת בית חיינו 770 ע”פ קונטרס ‘בית רבינו שבבבל’, כאשר מידי שבוע ושבוע, המודעות ב'שכונה' ובעולם כולו לנושא צוברת תאוצה רבה.
בהגיע השעה עשר, לפני התיבה בתפילת שחרית ניצב החזן הרב לוי ג’יקובסון.
את המילים "למען בית ה' אלוקינו אבקשה טוב לך" בסוף 'שיר המעלות' משמיע החזן בדגש מיוחד (המזמור תהילים של הרבי שמתחילים בעוד כחודש וחצי). ובהגיע למילות ‘ממקומך’ פורץ בניגון 'הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד'. דקות ארוכות שר הקהל את הניגון, כשהוא חוזר על התנועות ברגש רב שוב ושוב, ושוב.
כמידי שבת, קודם התפילה מופצת החוברת עם קריאת-התורה היו”ל ע”י גבאי ביהכנ”ס. השבוע, הצטרף לחוברת הוראתו הק' של הרבי מה"מ: "הצעה-בקשה חדשה, על מנת לפרסם בכל מקום ומקום: שבהשבועות של פרשיות תרומה תצוה [והתחלת פ’ תשא] כדאי ונכון ביותר שנוסף על לימוד חלק מהפרשה בכל יום (עם פירוש רש”י – פשוטו של מקרא) בשיעורי חת”ת, יוסיפו וילמדו גם מפירוש חז”ל בתורה שבעל פה, הלימוד ע”ד הדרש וכו’ (על כל פנים מאמר ופירוש אחד על פסוק אחד)". בסיום מובא לקט מהוראות הרבי – המעשה הוא בעיקר בנוגע לז' אדר וימי ההכנה לחג הפורים הקרב ובא.
בתורה קורא הרב מיכאל סלאווין, לעליית 'לוי' עולה הרב יוסף יצחק הלוי לוין – משגיח בישיבת תות"ל רחובות.
לקריאת התורה עולים חתנים רבים המציינים השבוע את ה'אויפרוף' לקראת חתונתם בשבוע הקרוב, בינהם: הת' יהודה ארי' קורנט, הת' מסעוד דניאל גלסקי, הת' יוסף רפפורט, הת' אליהו ניומאן, הת' יוסף קוביטשיק, הת' זאב נוסביום.
בתום אמירת ה’יקום פורקן’ ו’מי שברך’, הגבאי הרב זלמן ליפסקער מכריז את ה’היום יום’ והס”ת מוחזר לארון.
הרב שניאור זלמן סאנדהויז ניגש לעמוד לתפילת מוסף. בהגיע לתיבות "שים שלום" פורץ במנגינת "ויהי בימי אחשוורוש" ואליו מצטרפים כל הקהל בחיות מיוחדת ובאווירה 'פורימית' דקות ארוכות.
לאחר הכרזת 'יחי' מפי תינוקות של בית רבן – חיילי צבאות ה' על מדרגות בימת הרבי מה"מ בסיום התפילה, מקריא השמש ר' נחום קפלינסקי קטע משיחה בענייני גאולה ומשיח, כשהוא מסיים בהכרזה על זמן תפילת מנחה וזמן התוועדות הרבי מה"מ בשעה 1:30.
מיד בסיום התפילה, בימת הקריאה נגררת על ארבעת חלקיה לקדמת הזאל, ומעתה ואילך תשמש למניינים לקריאה בתורה עבור אלו הזקוקים לעליה מצד שמחה אישית, ואינם יכולים לעשות זאת במניין הראשי עקב קדימת החתנים.
בנוסף, בכל רחבי בית הכנסת, על כל שולחן בחלק המערבי, תחת עזרת הנשים, ובכל מקום אפשרי אחר, מתקיימות התוועדויות קצרות, חלקן קבועות, וחלקן עבור ימי הולדת ולהבדיל יארצייט. עבור התמימים נערך במיוחד שולחן במרכז הזאל עליו מוגשים בקבוקי יין לעשיית קידוש, לצד מיני מזונות וסלטים לקביעת סעודה קצרה.
הזאל הגדול נערך לקראת התוועדות קודש של הרבי מלך המשיח שמתקיימת כמידי שבת בשעה 13:30.
כל חסיד נעמד, ממתין ודרוך לכניסת הרבי מלך המשיח להתוועדות קודש פרשת 'תרומה' לזכות לומר ‘לחיים’ פנים בפנים ולשמוע מפיו “תורה חדשה” בהתגלות המושלמת לעין כל.
אל מול שולחן ההתוועדויות של כ"ק אד"ש מה"מ, משתרע לכל האורך שולחן זקני אנ"ש, תחתיו ארגזים של בקבוקי יין, אלה מיועדים עבור הקהל לאמירת 'לחיים' בעת הפארבריינגען, כמו עבור המתפללים באריכות שעוד לא הספיקו לעשות קידוש, לצד מיני 'מזונות'.
במהלך ההתוועדות מנגנים הקהל: 'יחי אדוננו', 'אשא עיני', 'והוא גואלנו', 'שיבנה בית המקדש' וניגון הקפות לר' לוי יצחק.
מיד לאחר ההתוועדות מתקיימות התוועדויות ה'אויפרוף' עד לתפילת מנחה. באופן בולט ניתן לראות בקצה המערבי של 770 התוועדות מיוחדת לתלמידי ישיבת תומכי תמימים באלעד שהגיעו לחצרות קודשנו בימים האחרונים.
תפילת מנחה מתחילה בשעה 17:05, לעמוד ניגש השמש הרב נחום קאפלינסקי.
בתורה קורא הת’ שלום דובער צייטלין, לעליית ‘ראשון’ עולה לתורה חתן הבר מצווה הת’ שניאור זלמן אלבחרי, ל’שני’ עולה חתן הבר מצווה הת’ מנחם מענדל הילדעסהיים ולשלישי עולה חתן הבר מצווה הת' מנחם מענדל גרינבוים.
את השבת חותם סדר הניגונים וחזרת דא"ח ע"י הרב מנחם מענדל הכהן הנדל (שיום הולדתו חל בשבוע שחלף) במאמר 'אד-ני שפתי תפתח' תשי"ב.
בשעה 6:24 הקהל נעמד לתפילת ערבית.
לאחר סיום התפלה וההבדלה על ידי המבדיל הרה"ת צבי שפילמאן, מוקרנים מראות קודש מהרבי מלך המשיח על גבי המסך שבמערב 770. תחילה מוקרן וידאו מעידוד “יחי” משנת תשנ”ג.
עם צאת השבת אלפי האורחים – צעירים וצעירות יהודיות מרחבי העולם, יוצאים ברכבת התחתית אל כיכר ה'טיימס סקוור', שם נערך טקס 'הבדלה' מיוחד והקרנת ווידאו מהרבי מלך המשיח על גבי מסכי הענק ברחובה של העיר הגדולה.
התוועדות סיום הרמב"ם המרכזית, יחד עם סעודת מלווה מלכא – סעודתא דדוד מלכא משיחא, נערכת מספר שעות לאחר צאת השבת בניצוחו של הרב מנחם נחום גערליצקי.
ההתוועדות מתקיימת כרגיל בשולחן המרכזי במערב הזאל, לצד פארבייסען בשפע עם נטילת ידיים, ובהשתתפות קהל רב מתלמידי התמימים ואנ"ש, יחד עם מספר שלוחים המשתפים את הקהל בסיפורים מבתי חב"ד ברחבי העולם.
בנוסף במוצאי השבת, התקיימה התוועדות 'אויפרוף' לחתן הת' יהודה ארי' קורנט, איתו אמרו 'לחיים' חבריו – התמימים ואנ"ש, ובירכוהו בברכת 'בנין עדי עד' לנחת רוח הרבי מלך המשיח.