-
יומן מרתק מאירועי שבת פרשת וילך – שבת תשובה בבית רבינו שבבבל, השבת הראשונה לשנת ה'תש"פ, עת מסתופפים בבית חיינו אלפי האורחים שבאו הנה לחודש החגים 'המרובה במועדות' • על התפילות, ההתוועדויות, ושאר אירועי השבת תוכלו לקרוא בפרק שלפניכם, המתפרסם בבלעדיות לגולשי מרכז החדשות החב"די – חב"ד אינפו • סיכום אירועי השבת מהווה הצצה מוקדמת מ'יומנו של תמים' המתפרסם מידי שבוע בעיתון 'בית משיח' • לקריאה
אילוסטרציה, צילום: יעקב קניסמנחם|ז׳ בתשרי ה׳תש״פקבלת שבת
הרכבות העוצרות בתחנת 'קינגסטון עוו' בשעה זו שקודם הדלקת נרות, פולטות מתוכם מאות מאות של תמימים השבים ממבצע תפילין, וממהרים לחטוף טבילה במקווה קודם שקיעת החמה. רבים מהם השתתפו במערך השיבוץ של מחלקת ה'מבצעים' ד'אש"ל – הכנסת אורחים', המנתבת את התמימים הצעירים למרכזי העיר, ולרחובותיו ושדרותיו של הכרך הגדול, ומספקת עבורת את כל הצרכים לקיום 'מבצע תפילין'.
הלילה חל יום היארצייט של 'אם המלכות' – הרבנית הצדקנית מרת חנה ע"ה, ובמשך תפילות השבת נוהג כ"ק אד"ש מה"מ לגשת לפני העמוד. עוד מערב יום סוגר 'הוועד המסדר' את חלקו המזרחי הזאל בשולחנות עץ עבים, הכבולים אל העמודים בשלשלאות ברזל כבדות. על גבי עמוד התפילה ניצבים חמישה נרות שעווה לאורך היממה כולה – שנים גדולים המונחים בכוסות זכוכית גבוהות ומלאות במלח, ושלושה קטנים יותר המונחים בכוסות זכוכית נמוכות.
כאמור, חלקו הקדמי של בית הכנסת סגור לציבור ופתוח לילדי צבאות ה' בלבד, עובדה הגורמת לצפיפות רבה יותר אף מזו הקיימת במהלך חודש החגים בדרך כלל. תפילת קבלת שבת נערכת במועדה בשעה 7:00. בתום אמירת ה'לכה דודי' פורצת מפי הקהל שירת ה'יחי', כשאלפי האורחים מוסיפים בחיות אדירה וכל הזאל גועש מקצה לקצה בשירה הנצחית.
בסיום התפילה, מכריז הגבאי רז"ל שי' על אירועי ה'שלום זכר' ועל זמני התפילות. מידי שבת בשבתו ממלאים את בית חיינו עשרות רבות של חוברות, עלונים וקונטרסים שונים, המגיעים הנה ממוסדות חב"ד שונים ברחבי תבל. מתוכם, בולטים השבוע במיוחד הכרך החדש והרביעי מסדרת 'ליקוט מענות קודש' – המכיל למעלה מחמש מאות מענות מאת כ"ק אד"ש מה"מ לאורך שנת ה'תשנ"ב, וכן חוברת ה'דברי משיח' השבועית הפותחת שנה חדשה בתורתו של משיח – שנת 'תשמ"ח', לאחר השלמת השנים תשנ"ב, תנש"א, תש"נ ותשמ"ט.
בהמשך הלילה מתמלא שוב בית חיינו באלפי התמימים השבים מסעודות השבת ברחבי שכונת המלך, וכעת מנצלים את הזמן בהתוועדויות רעים ובלימוד, מהם מעבירים את הפרשה החסידית ומהם לומדים את השיעורים היומיים מתוך 'דפי הרמב"ם', המודפסים בהפקת המחלקה הרוחנית של 'אש"ל – הכנסת אורחים'.
שבת קודש – שבת תשובה
כבר בשעת בוקר מוקדמת מלא הזאל הגדול בתלמידי התמימים השקועים בלימוד מאמרי כ"ק אד"ש מה"מ על שבת שובה, כשאת צרכי אלפי האורחים באספקת ספרי לימוד ובאכילת 'מזונות', ממלאת מחלקת ההשגחה של 'אש"ל – הכנסת אורחים' על הצד הטוב ביותר. תפילת שחרית מתחילה במועדה בשעה 10:00.
אחר חזרת הש"ץ מוציאים מן ההיכל את ספר התורה של משיח – כרגיל בעיתים ובמועדים מיוחדים כבשבת שובה. רובם של העליות נמכרות מבעוד מועד עבור בעלי 'חיוב' כיום הולדת ולהבדיל 'יארצייט' וכדומה, וזאת בשל התקופה בשנה בה לא מתקיימות חתונות. בהוספה לחוברת קריאת התורה מובאים מספר הוראות מכ"ק אד"ש מה"מ בקשר עם יום היארצייט של הרבנית חנה, ובקשר עם עשרת ימי תשובה.
ההכנות להתוועדות כ"ק אד"ש מה"מ מתחילות מיד בסיום תפילת מוסף. השטיח הקטן נפרס למרגלות השולחן במרכז בימת ההתוועדויות, ועליו מונח הכסא ההדור בסמוך להדום המיוחד. יריעת הניילון העבה המונחת לצורך הגנה על שולחנו הק' מוסרת ממקומה, ותחתיה נפרסות שתי מפות לבנות. שתי מפות צחורות נוספות נפרסות על גבי השולחנות הנמתחים למזרח ולמערב הבימה.
גביע כ"ק אד"ש מה"מ חוזר מההדחה ומונח על גבי הצלוחית המיוחדת, כשלצידו מונחים בזה אחר זה חומש ולקטוי לוי יצחק, קערת המזונות הגדולה המחופה בבד, מעמד המפיות, ושעון היד הקטן. בשעה 1:30 ניגש הרב מנחם נחום גערליצקי, ומוזג את היין בחרדת קודש מתוך בקבוק זכוכית העטוף בנייר חום. בשעה זו מחולקת על גבי השולחנות ההנחה משיחות שבת פרשת וילך תשנ"ב, ורבים מתלמידי התמימים מעיינים בה.
אחד הביטויים המיוחדים בשיחה, מובאים בקשר עם האיחול לגאולה האמיתית והשלימה ובניין בית המקדש, שבו היו תוקעים בשופר גם בראש השנה שחל בשבת, ומשם זה נמשך אף בבית הדין ביבנה ובבית דינו של האלפס:
"ולהעיר, ששמו של האלפס הוא "יצחק" הקשור במיוחד עם הגאולה העתידה. והוא הי' זה שזכה להוציא את כל ההלכות והפסקי-דינים מתוך המשנה והגמרא. ולהוסיף, שא' הפירושים ב"אלפס" הוא גם קדירה שבה מבשלים ומכינים היטב את כל הענינים הטובים ("אַלע גוטע זאַכן") – עאכו"כ שבה מתבשלים בקרוב הלוויתן ושור הבר (ויין המשומר), דמכיון שסעודה זו תהי' בגשמיות דוקא מובן שענינים אלו צריכים להיות מבושלים, ויתירה מזו – צלויים, דצלי הוא מאכל מלכים (כפס"ד המשנה בזה) השייך לכל בני ישראל".
בהמשכה של השבת מתיישבים תלמידי התמימים להתוועדויות ברחבי בית חיינו, כשבראשם הפארבריינגען המרכזי המאורגן על ידי מחלקת ההתוועדויות של 'אש"ל – הכנסת אורחים' וההתוועדות לתלמידי הקבוצה. מראה מיוחד זה של התוועדויות רבות הממלאות כל פיסת שולחן פנויה ברחבי הזאל הגדול, הינו חלק מהאווירה המיוחדת השוררת בחצרות קודשינו בחודש החגים – 'ומלאה הארץ פארבריינגענס'.
ככל שהולכת ומתקרבת שעת תפילת המנחה, יוצאים רבים מהתמימים ל'הקהלת קהילות' בכל אחת משכונותיה היהודיות של העיר, כשרבים מן האורחים מצטרפים אל הבחורים המבוגרים מתלמידי ה'קבוצה'. תפילת מנחה מתקיימת במועדה בשעה 5:45.
כפי שהכריזו לוחות המודעות, עולה כעת הגה"ח הרב יוסף ישעיה ברוין על גבי בימה מוגבהת במערב הזאל, ונושא את דרשת שבת תשובה בשם הבית דין צדק של ק"ק קראון הייטס, "נהגו בדורות האחרונים שהכחם דורש הלכות החג.. בשבת שובה.. והעיקר לדרוש ולהורות להם דרכי ה' וללמד להם המעשה אשר יעשון". הרב ברוין נואם בשפת המדינה ובלשון הקודש בעניינים שהזמן גרמא, באגדה ובהלכה.
המשך סדר השבת מתקיים כרגיל בסדר ניגונים וחזרת דא"ח, תפילת מעריב, הבדלה, והקרנת ווידאו מכ"ק אד"ש מה"מ דשנים קודמות.
מוצאי שבת קודש
עם צאת השבת נפנים התמימים לעריכת סעודת מלווה מלכה בחדר האוכל החדש של 'אש"ל – הכנסת אורחים', ומיד לאחר מכן שבים כולם לבית חיינו המלא בהתוועדויות לרוב, כשבראשם הפארבריינגען עם הרב משה אורנשטיין – ראש ישיבת תות"ל בנתניה, המתקיים ב'טאשקענטער שול' שבמרתף.
הפארבריינגען עם הרב משה הלל – משפיע בישיבת תות"ל אור יהודה והרב אברמק'ה קוזלינר – משפיע בשכונת המלך, המתקיים תחת עזרת הנשים. והפארבריינגען עם הרה"ח ר' בנצי שי' פרישמן – משפיע בישיבת תות"ל ראשל"צ, המתקיים בפינה הצפונית מזרחית.
במקביל, נערכת הקרנת ווידאו מהתוועדות כ"ק אד"ש מה"מ של ו' תשרי שנת תשמ"ח על גבי המסך הגדול שבמערב הזאל, ולאחריו מתקיימת ברוב פאר והדר חגיגת סיום הרמב"ם לרגל השלמת הלכות שקלים ותחילת הלכות קידוש החודש במשנה תורה.
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!
תגיות: הרב יוסף ישעיה ברוין, הרב משה אורנשטיין, הרב משה הלל, יומן מבית חיינו, תשרי בליובאוויטש ה'תש"פ