-
הגאון הרב זמיר כהן, העומד בראש ארגון "הידברות" מארח אותנו לשיחה מרתקת לרגל כינוס השלוחים העולמי על המהפכה התודעתית שחולל הרבי מלך המשיח • מצהיר: העם בשל לשמוע על גאולה ומשיח • חושף: ההרצאה הנצפית ביותר ב'הידברות' – ההרצאה על נבואות הגאולה • מיוחד ובלעדי
chabadinfo editor|כ״ב במרחשוון ה׳תשע״זזלמן צרפתי
הוא מוכר לרבים ממסך הטלוויזיה, מרצה בחסד עליון שמצליח לרתק המונים להרצאותיו בארץ ובעולם. הגאון הרב זמיר כהן, העומד בראש ארגון "הידברות" רואה בהפצת תכנים יהודיים לכל יהודי באשר הוא את תפקיד חייו. ממש כמו השלוחים.
לרגל כינוס השלוחים העולמי, ניאות הרב כהן לפנות מעט מסדר יומו הצפוף למדי, על מנת לחלוק איתנו תובנות מניסיונו העשיר ורצוף העשייה. בנינוחות וברהיטות משרטט הרב כהן את התופעה הייחודית של ריבוי העוסקים בתחום הפצת היהדות בדורנו, וקובע: הרבי נתן את הדחיפה לכל מי שעוסק היום במלאכת הקירוב.
בימים אלו מתכנסים אלפי שלוחי הרבי לכינוס השלוחים העולמי בניו יורק מה דעתכם על מפעל השליחות של הרבי?
למעשה ניתן לומר שהרבי הוא זה שהתחיל בדור האחרון והעלה על נס את המודעות לחשיבות הגדולה של קירוב. וזו לא רק המודעות לנושא, אלא גם להאמין שזה יצליח. כשהרבי החל לשלוח את השלוחים למקומות נידחים בעולם, לא היה לזה תקדים, ואיש לא יכול היה להבטיח שזה יצליח, אבל הרבי הכניס למודעות הציבורית את ההכרח לעשות ולפעול וגם להאמין ביכולת להצליח.
כיום, יהודים מגיעים מכל פינה בעולם ומדווחים על המקומות שבהם הכי נידחים שפגשו את מי ששידרו כלפיהם אהבה וקירוב. התפנית שהתחוללה בחייהם הייתה דווקא שם במקום הרחוק הזה, דברים שבעבר היה קשה להאמין שאפשר להצליח. ונראה שזה נתן את הדחיפה לכל העוסקים היום במלאכת הקירוב להיכנס ולעסוק בתחום הגדול הזה.
האם הרב חושב שיש לחסידות ערך מוסף בקירוב, ואם כן מה חסידות נותנת?
למעשה החסידות מבוססת על תורת הקבלה והיא מנגישה דברי קבלה עמוקים לקהלים רחבים. ללא לימוד פנימיות התורה, המצוות נעשות מתוך שכך כתוב אז כך עושים. אבל בתורה יש פרד"ס, ארבעה רבדים של עומק, וככל שמעמיקים יותר ונכנסים לרבדים יותר פנימיים כך האדם לומד להכיר את גדולתו בעולם את יכולותיו. הוא לומד שלכל פעולה קטנה שהאדם עושה, חיובית או שלילית ח"ו, ישנה תוצאה גדולה מבחינה רוחנית. הפנימיות הזו מוציאה את האנשים ממצב של מצוות אנשים מלומדה ומכניסה יותר חיות בעבודת ה שלהם זה דבר שהוא בסיסי והכרחי לכל יהודי.
האם אתם נוהגים להשתמש ברעיונות מתורת החסידות?
מידי פעם. אנו משתדלים לשלב בהרצאות כל מידע שיכול לתרום לחיזוק הציבור, מכל ספרי היסוד על כל גווניהם, ובפרט יסודות מתורת הקבלה, ישנן גם הרצאות שלימות שעוסקות בכך.
אחד הדברים העיקריים שהרבי דיבר עליהם זה הגאולה. יש שמדחיקים את הדיבור בזה. עד כמה הנושא זה חלק מההרצאות שלכם?
חלילה להדחיק. לפי המידע שנמסר לי ממנהלי אתר הידברות, ההרצאה הנצפית ביותר באתר, זו ההרצאה בשם: נבואות אחרית הימים. שבה אנחנו מדברים על הסימנים שנאמרו על אותה תקופה וכל מי שמתבונן בדברים, גם אם הוא אינו אדם דתי, רואה בחוש שלא היה דור שכל הסימנים התגשמו בזה אחר זה כמו בדור שלנו. אמנם עם תאריכים אסור לנו להתעסק, חכמינו ז"ל כבר אמרו תיפח רוחם של מחשבי קיצין, אבל הסימנים שנאמרו על אותה תקופה של ימות המשיח רואים אותם מתגשמים בזה אחר זה. אני מדבר על סימנים מפורשים. לא דברים שנאמרו כחידות סתומות שצריך להבין אותם, אלא מילים ברורות שנאמרו בפסוקים ובדברי חז"ל הולכים ומתגשמים לעיננו.
חלקה האחרון של ההרצאה עוסק בימות המשיח. ואדרבה יש צמא גדול ובתקופה האחרונה יש רצון יותר ויותר לדעת. אולי כתוצאה מההתגברות של האיסלם בעולם, מול הטרור העולמי, כשהעולם כולו עומד משתאה מול האכזריות האיסלמית. בשבוע הקרוב אנו עומדים לצאת בעזרת ה' לסבב הרצאות בארצות הברית ודרום אמריקה, והנושא המרכזי, בכל הסבב הזה, זוהי ההרצאה העוסקת בנבואות הגאולה.
כלומר העם בשל?
העם בשל לשמוע, אבל צריך לדעת איך להנגיש את הדברים. אם מדברים על גאולה ומשיח כעניין ערטילאי, אנשים מרגישים שזה ענין רחוק.
כמי שעוסק בהחזרה בתשובה. היכן הרב פוגש את העבודה של השלוחים בעבודה המשותפת? האם יש נקודות ממשק?
וודאי, אנו מקיימים מפעם לפעם הרצאות בבתי חב"ד בעולם, כמו בבנגקוק שבתאילנד, שבת בגואנזו שבסין, ובכל מקום יש שיתופי פעולה פוריים בין השלוחים המקומיים לבין הידברות. גם מבחינת האנשים שמתחילים לדעת קצת יהדות דרך האינטרנט, וממשיכים את הקשר ליהדות באמצעות הפעילות המקומית של השלוחים בעירם.
זכינו ברוך ה' שהשימוש בכלי המדיה בלוויין ובכבלים בארץ, ובאינטרנט בכל העולם, מוכיח את עצמו ככלי רב עוצמה. דרך אגב בענין הזה אני חייב לומר שהרבי היה הראשון שהכריז שחייבים להשתמש בכלי התקשורת כדי להפיץ יהדות ולהגיע לכל יהודי. גם בזמן שכשהוא אמר את הדברים הכל היה נראה רחוק אבל היום אנחנו רואים באמת את ההתגשמות של הדברים וכשיהודים מדווחים באזור שלהם שהם התקרבו באינטרנט, הרי אי אפשר להישאר יהודי שומר תורה ומצוות כראוי באינטרנט, הם יוצאים החוצה ומחפשים איך ליישם את הדברים ולהתחזק מבחינה מעשית ומגיעים לשלוחי חב"ד. איש את רעהו יעזורו.
אספר על אחד המקרים ששמעתי מבחור שהגיע להרצאה שהתקיימה באטלנטה. הוא גדל ללא זיקה לחיי תורה והגיע להרצאה עם חבר. במהלך ההרצאה משהו נדלק אצלו והוא המשיך לצפות דרך האינטרנט בהרצאות נוספות ולהתחזק ואז הוא שמע שיש בית חב"ד בסביבה. בשמחת תורה הגיע להקפות, וכשהוא רקד עם כולם שם, פנה לשליח של חב"ד ושאל אותו בהתרגשות איפה אני יכול להשיג ציצית. הוא נדהם לראות את השליח מוציא את הציצית מעליו ונותן לו את שלו. האהבת ישראל הזו הפכה לו את הגישה מקצה לקצה והוא קיבל על עצמו שמירת שבת והתחזקות. כשרואים אהבת ישראל ומסירות נפש אז אף אחד לא יכול להישאר אדיש, כולם חייבים להתחבר.
אם אפשר לסיום. מהפן האישי. מה הביא את הרב להתחיל להתעסק עם קירוב?
ראשית כשאוהבים יהודי, אי אפשר לראות אותו סובל. אם בעבר היה צריך לקרב יהודי רק בשביל לדאוג לעולם הבא שלו, היום צריך לקרב יהודי כדי שיהיה לו גם עולם הזה.
כי היום, בלי תורה אין לא עולם הזה ולא עולם הבא. באותה תקופה, כששימשתי כראש כולל להוראה, נוכחתי לראות עד כמה ישנה בורות ועוינות לתורה, למצוות, לשומרי מצוות, רק מתוך חוסר ידע, ומכאן הולכים ויורדים עד שגם בעולם הזה כבר חיים מתוך סבל בכל תחומי החיים, אם זה שלום בית, אם זה עם הילדים, אם זה עבודת המידות, התמודדויות עם מצבים שונים. הרי היום, היצר הרע מראה לאדם שאם הוא הולך עם התורה אז כאילו לא יהיה לו עולם הזה, הוא לא מגלה לו לאדרבה עם התורה יהיה לו יותר עולם הזה. דבר שניתן להוכיח אותו.
דרך אגב, זו ההרצאה האחרונה בכל סמינר, תמיד הנני מקדיש את ההרצאה הזו, לפני יציאה הביתה לאחר כל הרצאות ההוכחות לתורה מן השמים ושאר נושאים, להראות שמי שהולך עם התורה מרוויח עולם הזה.
וכשאתה אוהב אדם, ורואה עד כמה לא טוב לו, זה מחייב, אף על פי שי כאן הקרבה מסויימת שאדם מקריב מזמנו, דברים שנראים לו פשוטים הוא צריך עכשיו לדבר עליהן ולהוכיח אותם. אבל דבר מעניין ראיתי בחתם סופר. הוא כותב הרי הקב"ה קרא לאברהם אבינו בשם אוהבי. הרי היו אנשים גדולים לא פחות, כמו חנוך ואחרים, מדוע דוקא הוא? אומר החתם סופר שאם אברהם אבינו היה פורש מהעולם ומתקדש בביתו הוא היה מתעלה באופן אישי מעל המדרגה שהוא הגיע אליה. הרי כשהוא היה צריך ללכת ולדבר עם אנשים שהם עובדי עבודה זרה ולעבוד את האלילים, ולהוכיח להם את האמת, בשבילו זה לכאורה בזבוז זמן. הוא היה צריך לשבת עם ערבים שעובדים לאבק של הרגלים שלהם ולהוכיח להם שזה לא הגיוני.. בשבילו זה בזבוז זמן.
לכאורה הוא הפסיד, אבל דווקא אדם כזה אהוב אצל הקב"ה. זה דבר שצריך להיות נר לרגלינו. וכל מי שפועל ושליח בכל מקום בעולם צריך לדעת את זה, לפעמים אפשר להרגיש שאולי אני מפסיד משהו מעצמי, אולי יכולתי להיות יותר לבנות את עצמי, אבל צריך לדעת שאהוב ה' זה אחד שאיכפת לו מאחיו והוא הולך וטורח ופועל ,והקדוש ברוך הוא אחר כך נותן לו שהברכה תשרה בתורה שלו ובלימוד שלו.
זאת אומרת שזה מסייע ללימוד תורה שלו.
זה מה מעין מה שכתוב שחסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת קודם ואחרי התפילה. והגמרא אומרת שדווקא מתוך כך היו משיגים בזמן קצר מה שאחרים היו צריכים יותר שעות.
האם כדאי שגם בחוגים אחרים ייצאו לשליחות.
ישנה קריאה מגדולי ישראל מכל החוגים, שכמו שיש מעשר כספים בממון, כך כל אברך בן תורה צריך לתת מעשר מזמנו למען הכלל, לחזק ולתרום ולקרב. וזה ודאי דבר שצריך לעשות אותו. אבל קודם כל צריך שהאדם יתמלא בעצמו בתורה, ואז איכות וכמות הנתינה שלו היא אחרת לגמרי.
לסיום?
כיהודה ועוד לקרא הנני מבקש לאחל לכל העוסקים במלאכת הקודש, יהי רצון שהברכה תשרה במעשי ידיהם, וימשיכו לקדש שם שמים ברבים בכל מקום שהם מתוך סייעתא דשמיא מרובה, ונזכה בקרוב לראות את כל עם ישראל מתאחדים בגאולה השלמה, אמן.
עוד בפרוייקט המיוחד:
השגריר בסין: מה ריגש אותי ביום כיפור בבית חב"ד?
העוצמה, ההתרגשות וההערצה: דני דנון כותב לשלוחים • מרתק
הגאון הרב ראובן אלבז:"בהפצת יהדות אני תלמיד של הרבי" • בלעדי
תגיות: הרב זמיר כהן