-
התעצמות המלחמה בצפון, מלווה בניסים גדולים לעם ישראל השוכן בארץ הקודש בצורה חסרת תקדים, החל מהמתקפה האיראנית בחודש ניסן, מכת הביפרים הגדולה, ועד לחיסולם הניסי של גדולי אויבי ישראל. כעת, סיום המלחמה בידינו! פרסום הניסים מביא את הגאולה האמיתית והשלימה! • טורו השבועי של הרב מני ששון בקשר למצב הנכוחי, באדיבות מגזין ׳בית משיח׳ • לקריאה
עורך תוכן|כ״ו באלול ה׳תשפ״דהרב מני ששון, מגזין ׳בית משיח׳
ג'ר"ט. סנחריב מלך אשור מרים ראש ומכוון את צעדיו לקראת יעד הכיבוש החלומי – ירושלים. לאחר קרבות עטורי ניצחון בשטחה של בבל, הגליית עשרת השבטים, וכיבוש העיר צידון וארבעים ושישה ערים נוספות בארץ הקודש, עולה סנחריב לירושלים במטרה לכבוש את עיר הקודש.
כמאתיים אלף חיילים חמושים חונים בסמוך לירושלים, כאשר המלך סנחריב מניף את ידו בבוז אל עבר ירושלים הקטנה הניצבת לפניו כצאן לטבח. הבהלה והפחד פוקדים את כל יהודי העיר, ואף המלך הצדיק, חזקיהו, שרוי בבהלה, המכריחה אותו לגרד זהב מדלתות היכל בית המקדש ולשולחו לסנחריב על מנת להרגיע את הרוחות.
סנחריב מסרב לקבל את מסע השכנועים, ועולה בעוצמה ובנחישות לכיוון ירושלים. החרדה בירושלים רבה, איש אינו פוצה פה בדברי עידוד ונחמה עד לרגעים בו מגיע המסר המרגיע מנביא הדור – ישעיהו בן אמוץ – "כה תאמרון אל אדוניכם, כה אמר ה', אל תירא מפני הדברים אשר שמעת, אשר גידפו נערי מלך אשור אותי. הנני נותן בו רוח ושמע שמועה, ושב לארצו, והפלתיו בחרב בארצו".
וכך ממשיך ישעיהו לתאר את עוצמת הנס שיתגשם בשעות הקרובות עם חייל סנחריב: "לכן כה אמר ה' אל מלך אשור, לא יבוא אל העיר הזאת, ולא יורה שם חץ, ולא יקדמנה מגן, ולא ישפוך עליה סוללה. בדרך אשר יבוא בה ישוב, ואל העיר הזאת לא יבוא, נאום ה'".
ליל חג הפסח, הנס הגדול קורה. אף חץ אחד לא נורה, אף חרב אחת לא נשלפה; בעיצומה של שנת הלילה הקב"ה שולח את מלאכו לפניו לבצע את הנס הגדול: "ויצא מלאך ה', ויכה במחנה אשור מאה ושמנים וחמשה אלף, וישכימו בבקר והנה כולם פגרים מתים".
עוצמת הנס מתבטאת בייחודיות ההיסטורית השמורה לו. בעוד ששלושה ממלכי ישראל ביקשו מהקב"ה בקשות דומות שה' יילחם באויביהם (דוד המלך מול אויביו, אסא מול הכושים, ויהושפט מול עמון ומואב), בקשתו של חזקיה הייתה לישון על מיטתו, ללא רדיפה וללא אמירת שירה מוקדמת כשאר המלכים, וכך אירע אחת לאחת בניסי ניסים.
*
צדקותו של חזקיה אושרה שוב בניצחון מופלא זה, ולצד הקמת עולה של תורה על ידו מדן ועד באר שבע בצורה חסרת תקדים – עד כדי כך ש"לא מצאו תינוק ותינוקת איש ואשה שלא היו בקיאין בהלכות טומאה וטהרה" – רצה הקב"ה לעשות את חזקיה למלך המשיח שיגאל את עם ישראל בגאולת עולם.
אך כאן ניצב התמרור: אמנם לא היה זמן ראוי יותר מזמנו של חזקיה לעשותו משיח ולהביא גאולה לעולם, אך דבר אחד הפריע וסיכל את ההחלטה: חזקיה לא אמר שירה לאחר הנס הגדול עם סנחריב! וכדברי הגמרא (סנהדרין צד, א): "ביקש הקב"ה לעשות חזקיהו משיח וסנחריב גוג ומגוג, אמרה מידת הדין לפני הקב"ה – רבונו של עולם, ומה דוד מלך ישראל שאמר כמה שירות ותשבחות לפניך לא עשיתו משיח, חזקיה, שעשית לו כל הנסים הללו ולא אמר שירה לפניך – תעשהו משיח?".
קיטרוגה הממוקד של מידת הדין הוריד את ההצעה לגאולה עכשווית מסדר היום, והכל בעקבות דבר אחד: אי אמירת שירה על ידי חזקיה ופרסום הניסים כדבעי לנס גדול והיסטורי זה.
מסיפורו של חזקיה לומד הרבי מלך המשיח את ההוראה הברורה (שיחת ש"פ וישב תשנ"ב, סעיף י"א): "ההכרה וההודאה ונתינת השבח לה' על הניסים שהוא עושה, הרי בנוסף על ענין של הכרת טובה – הרי זה גם נוגע לביאת משיח צדקנו בגאולה האמיתית והשלימה . . שפרסומי ניסא של הניסים שעושה הקב"ה בזמננו – הרי זה נוגע להבאת הגאולה האמיתית והשלימה בפועל ממש"!
*
לכולנו קשה עם שרשרת סיפורי החמצת הגאולה במהלך ההיסטוריה, אך סיפור זה טומן בחובו הוראה קונקרטית-מעשית לתקופה המלחמה בה אנו נמצאים חודשים רבים, ובפרט לאור הניסים הגדולים המתרחשים בימים האחרונים בגזרה הצפונית.
אך לפני שנקרא לפעולה, לגיוס כולל של כל החסידים להודות ולהלל על ניסיך ועל נפלאותיך בכל אמצעי ההודאה הקיימים, נעצור שניה להבהיר – מהי רמת 'פרסומי הניסא' הנדרשת כתוצאה מסיפורו של חזקיה המלך:
מעבר לסיפור היבש, בו נראה כי חזקיה לא אמר שירה לפני הקב"ה, הרי שבסיפור המפורט המובא במדרשים מסופר כיצד פעל חזקיה לפרסום הנס כאשר שחרר שבויים מצריים רבים שהיו בידו, והללו הודו ושבחו את ה' בבואם למצרים, עד למצב בו המצריים עצמם בנו מזבחות לה', וכתיאורו של הנביא ישעיה (פרק י"ט ופרק ס"ו):
"ונודע ה' למצרים, וידעו מצרים את ה' ביום ההוא, ועבדו זבח ומנחה ונדרו נדר לה' ושלמו", "האיים הרחוקים אשר לא שמעו את שמעי ולא ראו את כבודי, והגידו את כבודי בגויים".
ה'פרסומי ניסא' היה גדול עד כדי כך, שעוד באותו דור, במצרים ובבבל, היו אנשים שצירפו את ה' לעבודתם הדתית. חמש ערים במצרים משתחוות לה' ובונות שם מזבח, ושולחים מבבל שליחים לשאול על הפלא הגדול שאירע לעם היהודי בקרב הפלאי על ירושלים.
ועם כל זאת, עדיין זה לא הספיק. השירה של חזקיה על הנס והפלא הגדול לא נעשתה בצורה הראויה ובמידה המספקת, ועל חולשה מזערית זו קפצה מיד מידת הדין וטירפדה את רעיון הגאולה…
*
חסידים, ניסים מתגלגלים ברחובות!
התעצמות המלחמה בצפון בימים האחרונים, מלווה בניסים גדולים לעם ישראל השוכן בארץ הקודש בצורה חסרת תקדים, החל מהמתקפה האיראנית בחודש ניסן האחרון, מכת הביפרים הגדולה, ועד לחיסולם הניסי של גדולי אויבי ישראל, ושרשרת הניסים בערי הצפון עליהם שומר ה' בעין פקוחה של אבא אוהב.
כעת, סיום המלחמה בידינו! פרסום הניסים והנפלאות הנעשים מידי יום פועל את הבאת הגאולה האמיתית והשלימה בפועל ממש! על כולנו להתגייס למערכה קריטית זו, ולפרסם בביתנו, משפחתנו, מכרינו וידידנו, ובכל דרך ואמצעי פרסום העומד לרשותנו, את הניסים שהקב"ה עושה בזמן הזה לנגד עינינו.
"שיחו בכל נפלאותיו", צו השעה!
תגיות: הרב מני ששון, מגזין בית משיח, משיח בשיח, פרסומי ניסא