-
התיישבנו עם ראש הכולל החדש של 'יפוצו', הרב יוסף יצחק פרידמן לשיחה מיוחדת כדי להבין: מה זה הכולל הזה? • יצאנו נפעמים: מיזם חדשני ופורץ דרך שזוכה להדרכה מפורטת מהרבי איך ומה לעשות, והבטחה מדהימה לכל השותפים • מיוחד
מנחם|כ״א בתמוז ה׳תשפ״גבהרבה בפרוייקטים גדולים ומורכבים התעסק הרב יוסף יצחק פרידמן בחייו, כמו הפרוייקט המונומנטלי של הדבר מלכות עם פיענוח המראי מקומות, הספר "מעלתן של ישראל" והספרים "הלקח והלבוב" על התניא וביאור הרש"ג על התניא ועוד, אך לאחר שישבנו איתו לשיחה מיוחדת על הפרוייקט החדש שהוא עומד בראשו, כולל "היכלו של משיח" מבית "יפוצו", מבינים שכאן מדובר בסדר גודל שונה לגמרי.
"בשיחה של דבר מלכות בלק רואים משהו מעניין מאוד" פותח הרב פרידמן ומסביר לנו, כאשר אנחנו מתעניינים מה מיוחד בכולל הזה דווקא; "בעלי ההגהה של השיחה נכתב שיש יהודי שמצד הרגש שלו נמצא עדיין מחוץ לענין הגאולה. הרבי שליט"א מלך המשיח הוסיף בכתב יד קודשו שם שתי אותיות, שמשנות את הכל: "ח"ו".
למרות שבמבט שטחי זה נראה שהמצב הרגיל הוא שאין לנו עדיין את רגש הגאולה, הרבי שליט"א מלך המשיח קובע שאנחנו צריכים להזדעזע מזה. איך יכול להיות שליהודי – חס ושלום! – חסר את רגש הגאולה?!
אבל יחד עם ידיעת המחלה, מביא הרבי שליט"א מלך המשיח את התרופה:
לתורה יש יכולת מדהימה לשנות את טבע האדם, לשנות את המציאות עצמה.וכפי ישנה שיחה של הרבי שאומר שבית דין בירושלים מעברים את השנה הרי טבע הגשמי של ילדה באוסטרליה משתנה. התורה היא ה"דיפתראות ופנקסאות", היא תכנית העבודה שעל פיה העולם פועל.ולכן כשאנחנו רוצים לשנות משהו אצלנו הדרך הישרה והטובה ביותר זה ע"י לימוד התורה באותו עניין, ולענייננו, כדי לפעול בעצמנו רגש של גאולה הרי זה ע"י לימוד התורה בענייני משיח וגאולה.
שמעתי פעם מהרה"ח השליח זלמן ליברוב שי' שפעם שליח כתב לרבי שליט"א מלך המשיח שאינו מרגיש חיות בעבודתו ענה לו הרבי: באם המאמרים והשיחות אינם מחיים אותו, איני יודע מה מחייהו? והמסר אלינו ברור. כנראה במוחש שבחורים שבישיבה היו חדורים בכל העניינים של משיח ואחרי החתונה ישנה ירידה בכל הנ"ל הסיבה העיקרית היא העדר הלימוד בענייני גאולה ומשיח שיחות הדבר מלכות וכו'.
פעם נכנסתי לבית של אברך חסידי, וראיתי שיש לו בספריה כמה מהכרכים הראשונים של האנציקלופדיה התלמודית, ואת כרך מז. שאלתי אותו בהתעניינות מה הוא מצא דווקא בכרך מז של האנציקלופדיה? והוא השיב לי שהוא ניסה זמן רב לרכוש דירה, אך נתקל בקשיים. עלתה לו מחשבה, כיוון שהתורה יכולה לשנות את טבע העולם – ראוי ללמוד את החלקים בתורה הקשורים למכירת וקניית דירה. לכן הוא קנה את החלק בו מופיע הערך 'מכירה' – ואכן העניינים הסתדרו על הצד הטוב ביותר…
גם בשביל לשנות את צורת המחשבה, את הרגש שלנו בעניין הגאולה, אומר הרבי שליט"א מלך המשיח שהדרך לכך הוא על ידי לימוד התורה בענייני הגאולה.
"וכאן מגיע החידוש העצום", ההתלהבות ניכרת בקולו של הרב פרידמן כשהוא עובר לדבר על הכולל החדש; "בשלושים שנים שעברו מאז שגילה לנו הרבי שליט"א מלך המשיח את התרופה המיוחדת הזו – אף אחד לא לקח אותה ברצינות. לקחו, אבל במינונים קטנים ולא מספיקים וכן בנוגע לתדירות. אף אחד לא ניסה לעקוב אחרי המרשם של התרופה – לימוד ענייני הגאולה עד שמתחילים לחיות גאולה ולהתעלות למעמד ומצב של גאולה.
בכולל שלנו אנחנו משנים את המצב. לא עוד לימוד גאולה ומשיח כעניין צדדי – אצלנו ישבו וילמדו במהלך כל היום כולו את הסוגיות העמוקות והעיוניות ביותר, נקיף כל נושא מכל צדדיו, עם ש"ס ומפרשים וראשונים ואחרונים, לא נשאיר אבן שלא נהפוך עד שנוודא שאכן נתחיל להבין ולהפנים מה זה הגאולה, וכך נוכל לחיות גאולה כמו שצריך".
הרבי בעצמו הרים את הכפפה
איך הכל התחיל? זו השאלה שעולה בכל פרוייקט חדש שיוצא לאוויר העולם. או במילים אחרות: אם זה כל כך מוצלח ונכון, איך זה שזה לא קרה עד עכשיו?
כשהצגנו לראש הכולל הרב פרידמן את השאלה, הוא הגיב מיד: "זה לא אנחנו המצאנו את הכולל. זה הוראות מפורשות של הרבי".
זה כבר נשמע מסקרן, והרב פרידמן לא משאיר אותנו במתח לעוד הרבה זמן: "באחת מהישיבות של הנהלת יפוצו ניסו למצוא דרכים איך לפרוץ קדימה, ולחדור עמוק יותר אל תוך הציבור החרדי. רעיונות עלו וירדו, ולבסוף הכניסו לרבי שליט"א מלך המשיח את רשימת ההצעות, כולל אלו שנדחו על הסף.
המענה הפתיע את כל הנוכחים. במכתב היתה התייחסות ברורה ביותר לפתוח כולל בבני ברק. דווקא הרעיון המופרך ביותר שעלה, הוא זה שקיבל התייחסות מפורשת.
לאחר ההוראה לפתוח כולל, הגיעו רצף של הוראות כיצד על הכולל להתנהל. למשל, הורה הרבי שליט"א מלך המשיח שאברכי הכולל לא ילמדו בכוללים נוספים, וישקיעו את כל זמנם ומרצם אך ורק בלימוד בכולל. כמובן שדרישה כזו מחייבת הענקת מלגות מכובדות, שיביאו אברכים מתאימים שלא ינסו למצוא הכנסות נוספות – אך הרבי אומר ואנחנו מבצעים.
רגע לפני הייאוש, הגיעה ההבטחה ששינתה את התמונה
"צעד אחר צעד התקדמנו" ממשיך הרב פרידמן ומספר, "רכשנו מבנה, ערכנו תכנית לימודים מפורטת, גייסנו צוות מתאים, התחלנו ברישום לאברכים ועוד. כל אחד מהצעדים האלה כרוך ביגיעה עצומה וקשיים שלא נגמרים".
בשלב מסויים הורה לנו הרבי שליט"א מלך המשיח לערוך סבב התוועדויות ארצי בקהילות חב"ד, בהם נכיר לציבור את הכולל החדש. כך יצא שלצד כל ההכנות הרגילות והמתישות לפתיחת הכולל, נאלצנו פתאום להתעסק גם בארגון התוועדויות בכל רחבי הארץ.
בשלב מסויים אחד המארגנים חשב שזה למעלה מיכולותיו, וכתב לרבי שליט"א מלך המשיח מכתב, בוא הוא מציע לוותר על העניין ולהרים ידיים.
המכתב שהוא קיבל פשוט הרים את רוחנו לרמות חדשות. עד היום כל הכוחות שיש לי כדי להתעסק בכולל מגיעים מאותו מכתב.
"הקישויים שפוגשים בעבודה הק' דהפצת המעיינות חוצה והפצת היהדות בכלל, אין זה אלא ניסיון" כך פותח הרבי שליט"א מלך המשיח במכתב; "וענין נסיון . . מלשון ארים נסי, הגבהה".
[כמבואר בארוכה במאמר ד"ה נתת ליראיך נס להתנוסס נדפס במלוקט א']
וכאן מגיע החלק המרגש ביותר במכתב: "כל הלוקח חלק בכהנ"ל – פועל זה הגבהה בכל עניניו וגם בעניניו הפרטים"
אני לא יכול לתאר לכם מה הרגשתי כשקראתי את זה, אבל בודאי שזה נותן לי ולכל הצוות המצויין של יפוצו כח להמשיך. אבל החידוש במכתב הזה מגיע רק בהמשך. הרבי לא מבטיח את זה רק למארגנים, אלא לכל המשתתפים!
"ומובן שמרשותו ומזכותו למסור כל האמור לכל המשתתפים בפעולות בביסוס המוסדות הק' ובהפצת המעיינות".
ומכאן אין לי אלא לסכם את העניין כולו במימוש הזכות והרשות שקיבלנו מהרבי שליט"א מלך המשיח – לקרוא לכל אחד מאנ"ש להשתתף בממונו בהקמת הכולל החדש, כולל "היכלו של משיח", ודעו לכם שהרבי שליט"א מלך המשיח מבטיח לכל מי שלוקח חלק בהקמת הכולל "הגבהה בכל עניניו וגם בעניניו הפרטים".
תגיות: ארגון יפוצו