-
דמותו חבושת הכובע ועטורת הזקן של ר' שלומי כדורי מאנ"ש נתניה, מבלבלת רבים. אישים מכובדים הבאים לפגישה במשרדו בפעם הראשונה, אינם מבינים בתחילה מה עושה משגיח הכשרות במקום הפגישה. רק כעבור רגעים מחלחלת בתודעתם ההכרה שאותו אברך חסידי מאיר פנים הוא מנהל תחום הדימות בחברת 'כללית – הנדסה רפואית'… • לכתבה המלאה
מנחם|ט״ו בטבת ה׳תשפ״אר' מענדי דיקשטיין, מגזין בית משיח
דמותו חבושת הכובע ועטורת הזקן של ר' שלומי כדורי שי' מאנ"ש נתניה, מבלבלת רבים. אישים מכובדים הבאים לפגישה במשרדו בפעם הראשונה, אינם מבינים בתחילה מה עושה משגיח הכשרות במקום הפגישה, ומדוע המדען הבכיר אינו בחדר. רק כעבור רגעים מחלחלת בתודעתם ההכרה שבעצם אותו אברך חסידי מאיר פנים הוא מנהל תחום הדימות בחברת 'כללית – הנדסה רפואית'…
כך זה במשרדו וכך זה בנסיעותיו ובפגישותיו התכופות שהוא עורך בחו"ל בענייניו המקצועיים.
אולם לא תמיד שלומי היה נראה כך. סיפור חייו כמו גם התפקיד הבכיר אותו הוא ממלא, מרתק ומלא השראה ומחשבה. כמו כל דבר כדאי להתחיל מההתחלה.
תחילת הדרך המדעית
ר' שלומי נולד למשפחה מסורתית ברמת גן. בבית הוריו שמרו בעיקר על הטקסים ועל המאכלים המאפיינים את חגי ישראל.
לפני בר המצווה שלו קיבל הדרכה טובה לגבי הנחת התפילין וקריאת התורה, ובניגוד לחבריו ולרוח המקום בו גדל, המשיך להניח תפילין עוד תקופה קצרה לאחר הבר מצווה, וזאת בהשפעתו של סבו שביקש זאת ממנו.
"כבר בילדותי קסם לי עולם הטבע והמדע", מספר ר' שלומי את סיפור חייו המרתק. "בטבע מצאתי מקור בלתי נדלה לחידות; המדענים והפיזיקאים היו בעיניי כבלשים המתחקים אחר פתרונן. כמו בכל ספר בלשי טוב, כל פתרון הוביל לחידה נוספת וחוזר חלילה. במסע האינסופי הזה ההולך ומעמיק אל תוך המסתורין, מצאתי את עצמי נפעם בכל פעם מחדש לנוכח ההרמוניה המופלאה המתגלה בכל.
בצד הסקרנות להכיר את מי שעומד מאחורי הקלעים ומסבב את המכלול העצום והמורכב של חוקי הטבע, חשתי רצון לקחת גם אני חלק פעיל בעיצוב הבריאה. רצון זה הנחה אותי בלימודי בתיכון במגמת המדעים, שם למדתי פיזיקה, מחשבים, רובוטיקה וכו'".
כשהגיע לגיל גיוס, הציעו לו מטעם שלטונות הצבא להפוך לעתודאי ובכך לדחות את הגיוס כדי להמשיך בלימודים, אולם היה בו רצון פטריוטי לשרת ביחידה קרבית דווקא. שלומי דחה אפוא את ההצעה. עם זאת, הג'וק המדעי לא הרפה ממנו, ולאחר שירותו הצבאי כלוחם וחובש קרבי ב'גבעתי', נרשם ללימודי תואר ראשון במסלול ייחודי שבו שילב שני תארים במקביל – הנדסת אלקטרוניקה ופיזיקה. "הרגשתי ששני התחומים מפרים זה את זה בדרך משותפת", הוא אומר.
המדען הצעיר גילה פתאום עולם חדש
לפני תחילת מסלול הלימודים, התכונן לצאת לטיול במזרח הרחוק כפי שנהגו רבים מחבריו.
"מספר ימים לפני הנסיעה עברתי לתומי ברחוב תל אביבי רכוב על אופניי, כשלפתע נגש אלי אברך חרדי וביקש ממני לעצור את סדר יומי ולהצטרף למניין לתפילת מנחה. הרגשתי צורך לסייע לו. נכנסתי לאותו בית כנסת בלב תל אביב והתפילה החלה. זה בעצם היה הקשר הראשוני שלי לתורה ולמצוות לאחר הצבא. קשר זה התהדק מאוד במהלך הנסיעה שלי למזרח הרחוק".
הטיול במזרח כלל מספר מדינות אקזוטיות מרתקות כמו תאילנד, קמבודיה, וייטנאם, לאוס וכו'. במהלך הטיול יצא לשלומי להשלים מנייני תפילה רבים בבתי חב"ד הפזורים במדינות אלה. אט אט החל להיות מתפלל פעיל; הסקרנות הטבעית שלו כמו גם הרצון להבין עמוק יותר את ההשקפה היהודית על תהליך הבריאה, היוותה קרקע פורייה להצטרפות לשיעורי יהדות ואמונה בבתי חב"ד.
"יום אחד, בהיותי בבית חב"ד בנגקוק שבתאילנד, שמעתי שמתגבשת רשימה של חברים ללימוד בסדנה מיוחדת בה ילמדו את הנושאים הללו בצורה אינטנסיבית. הסדנה הייתה אמורה להתקיים בהונג קונג ולהימשך מספר ימים.
"זה אומנם לא היה חלק מלוח הזמנים בטיול שלי, אבל כבר הייתי די בשל להיכנס בנושאים אלו ולהתעמק בהם. נסעתי להונג קונג והשתתפתי בסדנה מרתקת ומשכילה (שהייתה בשיתוף פעולה מעניין בין בית חב"ד לבין תנועת 'ערכים'). יצאתי מהסדנה עם החלטה להתחיל לשמור על מספר מצוות מעשיות, ולהתעמק יותר בלימוד התורה לאחר שאשוב לארץ ישראל".
כשחזר לארץ ישראל, החל בלימודי התואר באוניברסיטת תל אביב. בד בבד הקדיש זמן ללימוד תורה ולהעמקת הידע שלו בהלכה וביהדות.
"השילוב בין השניים, הביאו אותי לדילמות ולסתירות", הוא חושף. "בין כותלי האוניברסיטה גיליתי את התהום הפעורה בין קהל המאמינים לקהל אנשי המדע. תפיסת העולם החומרית של המדע המודרני, רואה את העולם כאוסף אקראי של חומר וחוקי טבע, ומציבה מעין תמרור אזהרה נגד רעיונות כדוגמת 'השגחה פרטית' וכדומה.
"במקביל, באותה תקופה גיליתי את עולם היהדות בכלל, ואת עולמה של חסידות חב"ד בפרט. הרגשתי שמצאתי את שאהבה נפשי.
"מעניין שבאחד הימים פגשתי באוניברסיטה את אנשי תנועת 'ערכים' שהציעו לי ללמוד מספר שיעורים בחודש באופן מסודר ולקבל מלגה חודשית. הרעיון די קסם לי, אולם אבי שטרם הפנים את היותי חוזר בתשובה וחשב שזה שיגעון חולף, הציע לי ללמוד תורה ללא קבלת מלגה במקום לא מחייב; כך שאם ארצה להפסיק, לא יהיה לי לא נעים. כך בעצם המשכתי ללמוד בשיטה ובקו של חב"ד כפי שהתחלתי במזרח הרחוק".
גילוי עולם היהדות והחסידות דרך תורתו של הרבי, פרש לפני שלומי כדורי מרחב שלם שהיה רלוונטי לכל נקודה בחייו. הוא שמח לגלות כיצד עולם המדע על פי גישתו של הרבי, אינו מאבד את הרלוונטיות שלו, אלא שב אל שורשו וזוכה לעלות אל מקומו האמיתי על־פי התורה.
"לאט לאט התחממתי לאורה של החסידות והחיים של שמירת מצוות הגיעו מאליהם. השיא היה כאשר טסתי לרבי לקראת תשרי תשס"ט. השהות אצל הרבי מלך המשיח השפיעה עלי רבות, ובמהלכה קיבלתי על עצמי הנהגות חסידיות רבות כמו גידול זקן מלא. ניתן לומר שהנסיעה והשהות בתשרי ב–770 הביאה את ה'מכה בפטיש' לכניסתי המלאה לעולמה של יהדות וחסידות".
שליחות ו'פריקת חבילות'
הנסיעה לתשרי הייתה הנסיעה הראשונה של כדורי לארה"ב. עוד קודם לכן שיתף בה את אחד מחבריו הטובים שירד מהארץ ומתגורר באריזונה. החבר שמח לבואו, ובלי לשאול מראש, רכש עבור שלומי כרטיס טיסה לאריזונה ליום חמישי שלפני 'שבת בראשית'.
"התלבטתי רבות אם לטוס לבקרו", הוא מספר. "בהשגחה פרטית למדתי עם חברותא ב–770 על כך שהרבי מדריך אותנו 'לפרוק את החבילות' הרוחניות שמקבלים בתשרי ולהשפיע על הסביבה. הרגשתי שזו הוראת–דרך מצידו של הרבי, וכי עלי להגיע לחבר ולהשפיע עליו בכיוון תורה ומצוות.
"התקשרתי אליו וסיפרתי לו שאני בתהליך של חזרה בתשובה, ורציתי לברר אם יש אצלו מקום לקנות אוכל כשר, בית כנסת וכו'. הוא הצהיר ש'הכל בסדר' ואין שום בעיה. בלב קל ועם תחושת שליחות חזקה טסתי לאריזונה".
כששלומי נחת באריזונה, הבין מיד שהוא לא דיבר אמת. החבר סיפר בהתלהבות כי גיבש קבוצת חברים וביחד ייסעו ללאס ווגאס לסוף שבוע של בילויים. כשכדורי שאל אותו לגבי בית כנסת ומקום כשר וכו', הוא פטר אותו בנפנוף יד באמרו שהיה בטוח ש'זה לא רציני וזה שגעון חולף; ובכלל, הגיע הזמן לחזור להיות שלומי הישן שהוא מכיר'…
בלית ברירה שלומי הצטרף לטיול עם חבריו, אבל לאורך הנסיעה כולה עמד על עקרונותיו. הם חיפשו יחד בית מלון שיש בו מפתח ולא כרטיס אלקטרוני, כך שיוכל להיכנס אליו בשבת בלי בעיה. "הודעתי לחבריי שאני שומר שבת, ומכניסתה ועד יציאתה לא אצא מהחדר. התארגנתי מראש להצטייד במזון כשר שמצאתי בסופּר מקומי, והתכוננתי לשבת.
"התנהגותי זו גרמה לשאלות אצל החברים ולהבנה שאני אכן רציני, ויש תוכן לעובדת היותי שומר תורה ומצוות. ערכנו שיחות נפש בהם 'פרקתי את החבילות'. ב"ה, לאחרונה סיפר לי שהוא התקרב לחיי תורה ומצוות בהדרכת שליחי הרבי במקום מגוריו".
מנהל בכיר במחלקה רגישה
שלמה כדורי שב לארץ ישראל כבחור חסידי לכל דבר, מה שלא מצא חן בעיני בני משפחתו, אולם את הגלגל כבר לא ניתן היה להשיב לאחור…
אחד האברכים שהכיר הציע לו שידוך עם בחורה שהפכה מאוחר יותר לרעייתו. לאחר חתונתם עבר הזוג הצעיר לגור בנתניה, שם השתלבו באחת מקהילות חב"ד בעיר.
לאחר סיום לימודי התואר הראשון, החל שלמה לעבוד בחברת 'כללית – הנדסה רפואית', תחילה כיועץ בתחום שלC.T. ו–M.R.I. במהלך השנים סמכויותיו הורחבו עד שלפני שלוש שנים קיבל את התפקיד הבכיר של ניהול תחום דימות בתחום ה C.T. M.R.I, רנטגן, רדיותרפיה, רפואה גרעינית וכו'.
הגעת לתפקידך הבכיר כיועץ ב'כללית' כבעל תשובה 'טרי'. איך זה השפיע על נסיונות ההשפעה על העובדים האחרים?
"אודה ואתוודה, בהתחלה הגעתי 'באורות גבוהים' כשכולי חדור בתחושת שליחות ובהרגשה שעלי 'לגלות את האור' לכולם. מיד בכניסתי לעבודה בתור יועץ אחד מיני רבים, התחלתי להשפיע על האנשים שסביבי: תפילין לגברים, נש"ק לנשים. ניתן לומר שצוות העובדים די נבהל מהפעילות הזו. כעבור זמן קצר אף קיבלתי 'רמז עדין' להתרכז בעבודה.
"במבט לאחור אני יכול להעניק 'טיפ' לכאלה שעובדים במקום ציבורי עם עובדים שאינם שומרי מצוות, שהדבר המקרב ביותר, זו עצם הנוכחות שלך כיהודי שומר תורה ומצוות במקום שכזה; בכך שאתה מראה דוגמא אישית של עבודה מסודרת ומדויקת, המביאה להתרשמות טובה ולהערכה מקצועית. כך ניתן להגיע למחוזות של קירוב והתעניינות ביהדות.
"בדרך זו, בסיום דיון של הצגת נושא מקצועי–עיוני בפני ציבור של עשרות מומחים בתחום בצורה בהירה וטובה, אני יכול לומר חמש דקות דבר תורה או ווארט מהפרשה והדברים יתקבלו באופן פתוח לגמרי, מאשר לדפוק על השולחן בחדר–האוכל ולתת נאום…"
חבר במשלחות ברחבי תבל
בתפקידו כמנהל תחום דימות ורדיותרפיה, ב'כללית הנדסה רפואית', נותן הרב שלמה כדורי ייעוץ ומשפיע על תהליכי הרכש של החברה.
כדי לסבר את האוזן: קופת חולים 'כללית' היא הגדולה בארץ ישראל עם כארבע מליון וחצי מבוטחים, 14 בתי רפואה, ולמעלה מ–1500 מרפאות. המחלקה שהוא עומד בראשה, מייעצת ומשפיעה אלו טכנולוגיות ומכשירים יש לרכוש לבתי הרפואה ולמרפאות. אנשי המחלקה אף מסייעים בהטמעתם.
"חלק מתפקידי הוא להשתתף במשלחות שיוצאות לחו"ל כדי להשתתף בתערוכות של מכשור רפואי ברחבי העולם ולבדוק מקרוב טכנולוגיות חדשות", מספר הרב כדורי. "יחד איתי טסים יועצים ובכירים נוספים. מטבע הדברים, בנסיעות ממושכות שכאלו הלבבות מתקרבים, ובזכות המקצועיות שהיא נר לרגליי, אנשים מעריכים ומכבדים גם את היותי יהודי חרדי וגם את התוכן שיש בי. לא פעם מבקשים ממני עצות והדרכות בענייני יהדות.
"לפני כמה שנים השתתפתי במסע רכש ברחבי אירופה. המסע החל במספר ערים באיטליה והמשיך בגרמניה ובהולנד. היינו צריכים לבדוק מכשור רפואי לפני רכישתו. במזוודה שלי, לצד האוכל הכשר, היה גם מכשיר 'פאנטום' – כלי יקר בשווי עשרות אלפי דולרים המשמש כציוד בדיקה קריטי שבלעדיו לא אוכל לבצע את הבדיקות. והנה באיטליה כמו באיטליה, המזוודה פשוט נעלמה…
"כדי להשיג מכשיר חלופי באיטליה, נאלצנו להפעיל קשרים רבים. בסופו של דבר, בזכות האובדן המרגיז, זכיתי לקירוב לבבות והנחת תפילין עם יהודי כבן שבעים שמעולם לא הניח תפילין".
המדען הפך לרב
בשלב זה התבקש ר' שלמה כדורי לצאת ללימודי תואר שני בהתמחות בתחום הפיזיקה הרפואית בפקולטה להנדסה גרעינית. הבקשה הוגשה על ידי החברה בה הועסק.
"המשפיע שלי הרב מאור דוד כהן יעץ לי, שכנגד ההוספה בלימודי החול, כדאי להוסיף בלימודי הקודש. כך התחלתי ללמוד 'סמיכה' לרבנות במקביל ללימודי התואר.
"היות וכבר הכרתי את תורת חב"ד ודעת הרבי מלך המשיח בנושא הלימודים באוניברסיטה, התלבטתי האם להמשיך בלימודיי באקדמיה. כתבתי לרבי שכחלק מההתקדמות בעבודה, עלי להמשיך ולרכוש תואר נוסף. את המכתב הכנסתי לאגרות קודש חלק ט' עמוד לו. כשפתחתי את הספר, מיד קפצו לנגד עיניי המילים מהמכתב שנכתב לשז"ר "נעמה לי ההזדמנות ביקורו בשבוע העבר, והרב חדקוב שי' מסר לי ממהלך הדברים בעניין תכנית עבודתנו המחקרית"… ראיתי בכך רמז ואישור מהרבי להמשיך בעבודתי המחקרית בתחום הרפואי.
"התחלתי את מסלול הלימודים המפרך שכלל עבודת מאסטר שהוצגה כבר בכמה כנסים בינלאומיים, כולל באחד משלושת מאיצי החלקיקים הגדולים בעולם הנמצא ביפן. ב"ה, סיימתי את לימודי התואר השני ב'הצטיינות דייקן', תואר אותו מקבל רק אחוז אחד מכלל מחזור הלומדים באוניברסיטה. כעת אני ממשיך ללימודי תואר שלישי כאשר נושא המחקר לדוקטורט הוא 'מחקר בתחום האנטי חלקיקים וישומים שלו בתחום הרפואי'".
כפי שיעץ לו המשפיע האישי, כנגד הזמן המוקדש ללימודי חול, החל ר' שלמה כדורי להקדיש זמן מיוחד ללימודי קודש ולקבוע עיתים לתורה.
בהשגחה פרטית נודע לו על קורסי לימוד ההלכה של ארגון "למען ילמדו" בהם מכינים ומגישים אברכים למבחני הרבנות של 'היכל שלמה'. המכון מסייע לאברכים ול'בעלי בתים' ללמוד ולהתכונן למבחנים, כאשר הסימנים בשולחן ערוך, כולל המסובכים והקשים ביותר, מוגשים ללומד בצורה מסודרת ובהירה. "בשונה מאברך כולל שצריך להתייגע בהבנת הסוגיה לפרטיה, כאן המשתתף בלמידה מקבל את החומר מסוכם ומונגש, ועיקר עמלו מרוכז בלימוד ושינון" מספר הרב כדורי בהתפעלות.
בעקבות כך הצטרף לחבורת הלומדים ובזכות מסגרת הלימודים הזו זכה לקיים קביעות עיתים לתורה, כמו גם רכישת ידע נרחב בתחום ההלכה.
העולם של הקב"ה מתוחכם מאד
"סדר יומי המוביל אותי מפרד"ס התורה אל עולם הרפואה הטכנולוגיה והאקדמיה, נשמע לרבים כסותר וכלא קשור, אבל אני יודע שהחוט השוזר אותם הוא חזק ואיתן.
עם הזמן מצאתי שהמעבר בין התחומים, מפרה את שניהם. החוט העובר מיריעה ליריעה מביא עמו בכל פעם דבר מה; פעם רעיון, פעם משל. משלים אלו אינם רק לתפארת המליצה; ראיתי בשם הרבי הריי"צ שעל ידי המשלים, השגת אלוקות היא במוחש ממש. ואכן, משל טוב פותח בפנינו שער, מעין עדשה טלסקופית המשקיפה אל מרחב שלם של מחשבות ורעיונות המעמיקים את ההבנה במושגים שמטיבם הם עמוקים ורחוקים מהשגתנו.
"גם חבריי לספסל בית־המדרש מצאו תועלת בעירוב התחומים. כחובבי אמנות מושבעים המחפשים אחר חותמו הייחודי של האמן ביצירותיו, נהנו גם הם לגלות את חותם אחדות ה' המתגלה בכל רחבי הבריאה בעזרת עינו הפקוחה של המדע.
"מפרספקטיבה של שנים אחדות ברור לי שיצאתי נשכר מתוך המורכבות הזו, ואני יכול להמליץ עליה בפה מלא. מחד גיסא, השאלות שמעלה המדע כלפי השקפת התורה אתגרו אותי לחדד את הבנתי ולהבהיר את משנתי. מאידך גיסא, ההרגל להתבונן בעולם הטבע מנקודת מבט אמונית, הפיח בו רוח חיים עבורי.
"ממציאות, שהיא אולי מתוחכמת לאין שיעור אך בסופו של דבר היא חומרית, הפך העולם בעיניי לבבואה של הבורא. כל ממצא מחקרי רציני שנקרה בדרכי, אתגר אותי כגילוי שיש להפנימו לתוך התורה, כאמצעי להעצמת הקשר עם בורא העולם להתפעם מהפלא האלוקי שברא".
•
כחלק מעבודתו, מעביר ר' שלמה סמינרים מקצועיים למהנדסים.
הוא צוחק כשהוא מספר כי "כל הרצאה שלי מתחילה במחשבה 'מי זה משגיח הכשרות הזה' שעומד כאן, ומסתיימת בהערכה נוכח המקצועיות שאני משדר. מכיוון שכך, אני מרשה לעצמי לעתים לקשר את הדברים המקצועיים עליהם דיברנו לפרשת שבוע או לרעיונות בתורת החסידות".
המשפיע שלו, הרב מאור דוד כהן ששמע על תוכן הנושאים והשילוב המוצלח, הציע לו להעלות את הדברים על הכתב, כדי שהדברים יוכלו להגיע לקהלים רחבים הרבה יותר.
ואכן, לאחרונה הוציא לאור את ספר הביכורים שלו, "רואים שקוף". הספר עושה שימוש בתגליות המדעיות המרתקות כמשלים לעניינים שבעבודת ה', והוא בנוי לפי סדר פרשיות השבוע. בכל פרק מופיע רעיון הלקוח מן השיח המדעי־הטכנולוגי העדכני ומתפרש במשקפי תורת החסידות בכלל ומשנתו של הרבי מלך המשיח בפרט.
האם אתה עוסק בספרך בסתירות שיש כביכול בין התורה לבין המדע?
"בהחלט לא. נמנעתי מלהיכנס לזה, שכן העולם בימינו מזוכך ואנחנו נמצאים בעידן בו לא רק שהמדע מסייע לחיי התורה והמצוות, אלא המדע עצמו מגלה אלוקות".
תוכל לתת דוגמה שתובן גם בקרב הציבור הרחב?
"הבה ניקח דוגמה מתורת הפיזיקה. הפיזיקה היא אחד מתחומי הדעת המורכבים והמסועפים ביותר. תחום מחקרה כולל את כל המרחב המוכר לנו; אין דבר שהוא גדול מדי או קטן מדי עבורה. עם זאת, שאיפתו העליונה של הפיזיקאי היא הפשטות והצמצום. משימת חייו היא לספק את ההסבר הפשוט ביותר למורכבות הכי כבירה של המערכות הסובבות אותנו. כאשר הפיזיקאי פוגש עשר תופעות שונות, הוא יבקש לבדוק אם יש ביכולתו לטעון שהן פנים שונות של תופעה אחת. אם הספרים מלמדים אותו על שתי תיאוריות נבדלות, הוא ינסה לנסח אותן מחדש כתיאוריה אחדותית אחת.
"כיום מאמינים רוב המדענים, שניתן לכלול את כל הכוחות המוכרים בפיזיקה במסגרת תיאוריה אחת, אותה הם מכנים "התיאוריה של הכול" (TOE: Theory of Everything). מדענים שונים אף הוכיחו את יכולתם בניבוי מרשים ביותר של פעולת הכוח האחד – מה שמעורר את הרושם שלא מדובר בחזון סרק, אלא ביעד שהשגתו אפשרית ואף קרובה מאי פעם.
"התיאוריה הזו מתאימה להשקפת התורה. עובדה שהתורה מייחדת מצווה בפני עצמה לאמונה באחדות ה', הנלמדת מן הפסוק 'ה' אלקינו ה' אחד'".
למה קראת לספרך החדש בשם המיוחד הזה "רואים שקוף"?
"שמו של הספר לקוח מסיפור מיוחד עם אדמו"ר הזקן ברגעיו האחרונים בעולם הזה. לפני הסתלקותו הביט רבינו הזקן בקורות התקרה והאריך להתבונן בהן. פתאום פנה אל נכדו, לימים אדמו"ר ה'צמח צדק' ושאל: 'הבט למעלה, מה אתה רואה?' 'את קורות התקרה', ענה הנכד. 'ואני רואה את כוח הפּוֹעֵל בנִפְעל', אמר הרבי.
"כוחו הייחודי של אדם מאשר בעלי חיים, זה להפעיל את שכלו ותבונתו; להתבונן ולעמוד על אמיתתה של המציאות. משחר ההיסטוריה, הניסיונות המדעיים היו כרוכים בניסיון להפשיט את המציאות מגשמיותה, להטיל ספק במה שנתפס בחושים ולחתור פנימה, אל אמת גדולה ועמוקה יותר. הניסיון הזה הוא תמצית השאיפה המדעית, והוא מביא את האדם אל הישגים מופלאים.
"ככל שאדם עומד בפני עצמו, ללא אמונה ותורה, דינו להיכשל, משום שלא רק החושים הגשמיים מוגבלים בתפיסתם, אלא גם הדעת האנושית מוגבלת. לכן, מבוקשו של המדע לא יוכל להיות מושג אלא כאשר הוא מחובר אל הקודש. האמונה נותנת לאדם את היכולת לדלג מעל מגבלות התפיסה האנושית ולתפוס באמת עצמה.
כשאוחזים באמונה, נופלות כל המחיצות. אז, ורק אז, רואים שקוף".
תוכל להעניק לנו את הזווית הגאולתית של הגישה הזאת?
"ראשית, ספר הזוהר עצמו קובע כי המבול המדעי שיתגלה בתקופה זו של העולם, הוא חלק מההכנות לימות המשיח. 'ובשית מאה שנין לשתיתאה יתפתחון תרעי דחכמתא לעילא ומבועי דחכמתא לתתא, ויתתקן עלמא לאעלא בשביעאה' [= ובשש מאות שנה לאלף השישי ייפתחו שערי החוכמה למעלה ומבועי החוכמה למטה, והעולם ייתקן להיכנס לאלף השביעי].
"השנה הנזכרת בזוהר אכן מסמנת פריצת דרך למעלה ולמטה. בחכמת התורה זו הייתה תקופה, שבה החל גילוי חסר תקדים של מעיינות פנימיות התורה; גם בחכמות העולם הייתה זו תקופה שבה הקדמה המדעית והטכנולוגית צברה תאוצה משמעותית ביותר בואכה המאה ה-20 וחידושיה המהפכניים.
"המבול הרוחני הזה, מלמד הזוהר, מכשיר את הדרך לאלף השביעי, לימות המשיח, שבהם תתעלה האנושות לפסגה של השגה שלא נודעה בדורות הקודמים.
"כלומר, למדע יש תפקיד עצום: לסייע בהכנת ההשגה האנושית לקראת השפע העתיד לרדת בימות המשיח. בעיניי השימוש בתגליות המדעיות המרתקות כמשלים לעניינים שבעבודת ה' הוא צעד גדול בדרך המופלאה זו, המקרבת אל השכל את המופלא והנעלם מעינינו, העתידה להביא אותנו אל בית־מדרשו של משיח צדקנו".
•
תגיות: מגזין בית משיח, ראשי
כתבות נוספות שיעניינו אותך: